|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lenger
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerJeg synes vi har en fin alder på våre nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerInspirert av tråden spurte jeg vår eldste om når hun trodde hun ville føle seg komfortabel med å være alene hjemme en helg mens vi var på hytta. Respons: Åååå, når da, får jeg lov, kan J og S bo her den helgen?!!? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Epikur
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerVi synes faktisk ikke vi kan drive og ha med venninner overalt. Det koster ganske mye penger fra de er 12 med fullpris på en del flybilletter, at de regnes som voksne på hotell, oppgradering på bosted og en god del mat. En langhelg, ja, men å spandere på 2 uker på en venninne er ikke nødvendigvis aktuelt.
![]() |
#5 |
I mål
|
Jeg synes heller ikke at det er aktuelt å ha med venner overalt, men om lillesøster er 16 år og det som skal til for å få henne med er at hun får med en venninne, tror jeg nok det kan bli løsningen i et par år. Men det er jo nettopp fordi jeg ikke synes en 16-åring kan være alene hjemme OG fordi jeg synes det kan være hyggelig å ha henne med OG fordi jeg mener det har en verdi å dra på ferie sammen etter at barnet har passert 15. Da kan det kanskje være verdt det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerMan er vel ikke nødt til å spandere, venninnens familie kan jo bidra de også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Epikur
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerJeg vet ikke helt om jeg synes noe om å legge byrder til andres budsjetter fordi mitt barn trenger en kompis? Samtidig ville jeg selvsagt ha betalt for mitt barn, dersom hun ble invitert med.
![]() |
#8 |
Leser
|
Vil jo tro at det er win-win situasjoner i de tilfellene man har med seg andres sine barn på ferier?
![]() |
#9 |
Fortynnet
|
Ikke jeg heller. Det ene barnet mitt har et par ganger (tidlig i tenårene) vært med en kamerat (enebarn) og familien på utenlandsturer. Han hadde jo veldig lyst, så det var vanskelig å si nei, men jeg syns ærlig talt det var kjedelig å betale masse penger for at barnet mitt skulle på ferie med noen andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerJeg har heldigvis et så avslappet forhold til foreldrene til podens kompiser at vi nok skulle blitt enige uten at de følte at de måtte betale for at poden skulle ha selskap. Mange av kompisene er også enebarn og har samme problematikk, dessuten bruker vi ofte egne feriehus og ville ikke nødvendigvis lagt voldsomme byrder på disse familiene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerOm eldstemann en dag ikke lenger er med oss på ferie, og yngste vil ha med en kompis, så koster jo ikke det mer enn ferier har gjort så langt. Foreløpig har vi bare hatt med vennebarn på hytteturer, men om vi hadde invitert med på dyrere ferier hadde vi vært forberedt på å betale. Men foreldrene til de aktuelle barna hadde nok tilbudt seg å betale en del uansett. Enige hadde vi nok blitt.
![]() |
![]() |
#12 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerJeg tror det vanlige her har vært at medbrakte barn betaler flybillett og evt. merkostnader ved opphold selv (men vanligvis er de med fordi det er plass), og litt lommepenger. Vertsfamilien betaler mat og annet forefallende.
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerVi kommer nok til å ta med kompiser på ferie etterhvert, siden Hiawata bare er en. Enn så lenge prøver vi å legge opp noe i felleskap med andre barnefamilier vi kjenner, men det er ikke alltid så lett det heller.
![]() |
#16 |
Mother of Dragons
|
Jeg hadde også hatt problemer med det. Men samtidig så hadde jeg godt kunne vurdert å ta med kompis til minstejenta dersom storebror ikke skulle vært med, eller om jeg hadde enebarn. Og da hadde jeg jo invitert og tenkt å betale alt uten at jeg synes det hadde vært kleint å ta imot for de andre.
![]() |
#17 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerDet er jo vanskelig å spørre om noe sånt uten at det innebærer et visst press? Jeg pleier ikke syns det er vanskelig å si fra vanligvis, men akkurat den syns jeg var litt ubehagelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerDet hadde ikke falt meg inn å la en vennefamilie betale flyreise og hotell for mitt barn på tur. Virkelig ikke. Og jeg hadde ikke syntes det var kleint om foreldrene til venner av mine barn betalte for sitt barn, som ev. skulle være med oss. Det ville jeg tatt som en selvfølge.
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerJeg syns livet blir veldig vanskelig om man hele tiden skal vurdere om de som blir spurt om noe er i stand til å ikke føle et imaginært press. Søsknene mine har ofte hatt med venner på tur, og det er ikke mitt inntrykk av at foreldrene har hatt noe i mot det, eller å bli spurt i det hele tatt.
![]() |
#20 |
Fortynnet
|
Uansett hvor mange barn man har så vil man jo tilbringe ferien med dem. Det gjelder ikke bare når man har ett barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|