Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-07, 12:53   #181
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg ler litt av borgerlønn og ønsker definitvt et samfunn der man ha BÅDE har rom for verdiskapning og trygghet for dem som ikke er i stand til å få til mer enn å stemple skjemaer eller klippe hår. Ikke alle kan eller vil jobbe 18 timer i døgnet for valgkamp eller andre morsomme ting. Jeg kunne godt ha sagt at alle burde bare skjerpe seg og ha mitt engasjement og mn arbeidskapasitet, men det er ikke alle forunt. (Noen gidder ikke heller) :raus:

"ikke er i stand til å få til mer enn å stemple skjemaer eller klippe hår." Det var en utrolig nedlatende kommentar direkte rettet mot en rekke mennesker som står opp hver dag og gjør et ærlig dags arbeid.

Er det virkelig SVs holdning at vanlige arbeidere som for eksempel frisører ikke "er i stand til mer" enn det som er jobben deres?!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 13:38   #182
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

"ikke er i stand til å få til mer enn å stemple skjemaer eller klippe hår." Det var en utrolig nedlatende kommentar direkte rettet mot en rekke mennesker som står opp hver dag og gjør et ærlig dags arbeid.

Er det virkelig SVs holdning at vanlige arbeidere som for eksempel frisører ikke "er i stand til mer" enn det som er jobben deres?!

Dette var sjokkerende uttalelse Mim, jeg håper det var en feilformulering.

Mim:

Sitat:

Ikke alle kan eller vil jobbe 18 timer i døgnet for valgkamp eller andre morsomme ting. Jeg kunne godt ha sagt at alle burde bare skjerpe seg og ha mitt engasjement og mn arbeidskapasitet, men det er ikke alle forunt. (Noen gidder ikke heller) :raus:

Det er noe som heter forskjellige interesser og verdier. Jeg har f.eks sansen for SV sitt engasjement for 6-timersdagen. Ja, de står ved det enda(?) - jeg skulle veldig gjerne vært forunt å ha 6-timers arbeidsdager. Å si at man er forunt noe fordi man ønsker å jobbe mye....det er i såfall en veldig subjektiv og personlig greie - ut fra egne ønsker. Engasjement (og delvis arbeidskapasitet) henger etter min mening heller ikke sammen med antall timer man jobber per dag, eller type jobb man har. Man kan være hjemmeværende arbeidsjern og superengasjert politisk. Og man kan ha en direktørjobb være totalt uengasjert (og lat).

Sist redigert av Irma : 12-08-07 kl 13:46.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 13:45   #183
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som stemmer Venstre. Hva synes dere om Sponheim som partileder? Det kan godt være at han er dyktig, men jeg synes stadig han kommer med premie-tulling-uttalelser. Slik som i gårsdagens Dagbladet hvor han henger seg på FRP:

Sitat:

"Frp-toppen Jøran Kallmyr mener Karita Bekkemellem har et stort problem: Det er ikke et eneste ekte mannfolk i likestillingsministerens mannspanel. Lars Sponheim er enig: - Pinglegutter sier Venstrelederen. Nå ber de ministeren se seg om etter skikkelige mannfolk.

Jeg synes det er helt greit å stille spørsmål ved om dette panelet er representativt for norske menn. Men å bruke begreper som "pinglegutter" og "skikkelige mannfolk" er rimelig drøyt. (Ikke overraskende fra Frp riktignok.)

Gammel 12-08-07, 14:04   #184
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Hva synes dere om Sponheim som partileder?

Det er jo lett å gjøre narr av Sponheim, og ofte fortjener han det.

Men la oss ta for oss listen over partiledere, og se om de andre partiene egentlig har noe særlig å være stolte av:

• Siv Jensen
  • Dagfinn Høybråten
  • Erna Solberg
  • Lars Sponheim
  • Jens Stoltenberg
  • Åslaug Marie Haga
  • Kristin Halvorsen
  • Torstein Dahle

Det er altså bare Kristin Halvorsen på denne listen som har en noenlunde ok frisyre.

Ben "tror vi kan leve godt av å klippe hår" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 14:31   #185
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det er jo lett å gjøre narr av Sponheim, og ofte fortjener han det.

Men la oss ta for oss listen over partiledere, og se om de andre partiene egentlig har noe særlig å være stolte av:

• Siv Jensen
  • Dagfinn Høybråten
  • Erna Solberg
  • Lars Sponheim
  • Jens Stoltenberg
  • Åslaug Marie Haga
  • Kristin Halvorsen
  • Torstein Dahle
Det er altså bare Kristin Halvorsen på denne listen som har en noenlunde ok frisyre.

Ben "tror vi kan leve godt av å klippe hår" Murphy

Så det tror du altså. At samfunnet er tjent med at folk klipper hår. Personlig synes jeg Dagfinn Høybråten stadig er ganske fresh og sexy på håret. Han bidrar nok til å sette evnesvake i sving, det er godt sosialt arbeid.

Gammel 12-08-07, 15:04   #186
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

• Siv Jensen
  • Dagfinn Høybråten :maktsyk mørkemann med ekle øyne:
  • Erna Solberg
  • Lars Sponheim :klovn: evt. :rairai med hjemmelaget cider:
  • Jens Stoltenberg
  • Åslaug Marie Haga
  • Kristin Halvorsen
  • Torstein Dahle - men viser det alt for sjelden, all den tid han er litt for opptatt med
Ellers vil jeg gjerne gi denne: til Liv Røssland (Frp Bergen) for hennes utrolige uttaleser.

Gammel 12-08-07, 15:19   #187
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Dette var sjokkerende uttalelse Mim, jeg håper det var en feilformulering.

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg stusset også over denne kommentaren til Madam Mim, men velger det å poste det på tabbe-kontoen.

Gammel 12-08-07, 19:17   #188
daffy

daffy sin avatar

daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg stusset også over denne kommentaren til Madam Mim, men velger det å poste det på tabbe-kontoen.

Ja jeg tror vel helst det jeg også.

Gammel 12-08-07, 21:41   #189
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Kristin Halvorsen tar seg da ikke noe bedre ut på håret enn de andre. Torstein Dahle derimot er vel den som tar seg best ut, ut i fra forutsetningene. Men han sysselsetter vel ikke mange frisører...

Nebbia

Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 23:42   #190
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som stemmer Venstre. Hva synes dere om Sponheim som partileder? Det kan godt være at han er dyktig, men jeg synes stadig han kommer med premie-tulling-uttalelser.

Jeg er enig, og jeg river meg i håret over denne fyren. Jeg stemmer Venstre på tross av Sponheim.

Gammel 13-08-07, 00:04   #191
daffy

daffy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg er enig, og jeg river meg i håret over denne fyren. Jeg stemmer Venstre på tross av Sponheim.

Sponheim fremstår dessverre oftest som en premietulling. Håper han trekker inn årene snart.

Gammel 13-08-07, 00:05   #192
daffy

daffy sin avatar

Standard

...

Gammel 13-08-07, 00:09   #193
daffy

daffy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Kristin Halvorsen tar seg da ikke noe bedre ut på håret enn de andre. Torstein Dahle derimot er vel den som tar seg best ut, ut i fra forutsetningene. Men han sysselsetter vel ikke mange frisører...

Nebbia

Dagfinns playmofigurfrisyre derimot trenger nok hyppig vedlikehol ....

Gammel 13-08-07, 09:57   #194
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bra dere satte den kommentarern på den tabbekontoen hvor den hørte hjemme.

Gammel 18-08-07, 23:23   #195
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Hva mener SV om forsvar, NATO osv. ?

Gammel 19-08-07, 22:34   #196
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg orker ikke lese hele tråden, og svarer litt etter side 6 eller noe...

- Syns du miljø er viktig så er rett og slett FrP uaktuelt. De benekter fortsatt menneskeskapte miljøendringer, og vil heller ikke gjør NOE som "svir". Det lengste de har strukket seg er å gjøre et mediestunt og plukke søppel i Oslo. Ærlig talt, hvis man ikke har skjønt at miljø handler om noe helt annet forsøpling så har man ikke skjønt mye!
- Syns du miljø er veldig viktig, så havner du i SV eller Venstre. De er de eneste som konsekvent ar vært opptatt av miljø over tid. Arbeiderpartier er fortsatt for opptatt med gammeldags industripolitikk, Høyre for ensidig opptatt av næringlivets økonomiske vilkår. Jeg tror KrF er oppriktig interesserte, men hva de gjør på området vet jeg ikke. Senterpartiet lar også andre særinteresser gå foran miljø, syns jeg.
- Syns du skole er viktig så må du gå de ulike partiene litt nærmere etter i sømmene, for de ulike har ulike ting de syns er "bra skole". Her min høyst subjektive oppsummering:
- SV og AP vil ha god skole til alle. De vil ha minst mulig private skoler. Problemene skal løses innen enhetsskolen. Dagens regjering har blant annet stoppet en del private bygdeskoler, fordi de ikke har alternativ nok pedagogikk. Barna må i stedet busses til nærmeste offentlige skole.
- Høyre er blant annet opptatt av valgfrihet i skolen: Fritt skolevalg, lett å starte private alternativer. Siste skolereform var vel også Høyres, uten at jeg vet godt nok hva den innebærer. Hvis du går på et bibliotek og finner Morgenbladet for siste året så kan du på sistesiden finne en del kommentarer av Kristin Clemet, som jeg tror forklarer en del om hva Høyre står for der.
- Venstre er blant annet oppriktig opptatt av kunnskap og forskning. Jeg tror også at en av utfordringene i skolen er virkelig fagsterke lærere som KAN faget sitt, og kan formidle dette til elever med glede og begeistring. Dette er en vesentlig del av den mye omtalte vellykkede finske modellen.
- FrP lever i fortiden og vil ha spesialskoler, gammeldags klasseromsundervisning og "disiplin". De sier imidlertid lite om hvordan dette skal oppnås. Ut fra retorikken så høres det ut som om de har tenkt å gjeninnføre spanskrøret.

Andre vesentlige skiller:
- Privat eller ikke? Partiene til høyre for dagens regjering tror at det finnes flere enn det offentlige som kan og vil levere gode tjenester. Enkeltmennesker som har et sterkt ønske om å starte noe eget og drive det på en spesiell måte kan ofte tilføre mangfold og kvalitet. Et eksempel er private barnehager med egne konsepter, pedagogikker, etc. Det finnes mange ulike versjoner av hvorvidt privatisering av hjemmehjelpstjenester har vært vellykket. Mange brukere er veldig fornøyde med å kunne velge hvem som skal komme til dem, og, ikke minst, ha myndighet til å sparke dem ut og velge noen andre dersom de ikke lenger er fornøyde. Det gir verdigjet. En utfordring er definitivt at kommuner ofte er komplett inkompetente innkjøpere. Å kjøpe "myke" tjenester er veldig krevende.
- Næringspolitikk og offentlig eierskap: Er staten en god eier av industrivirksomhet? Jeg (og partiene til høyre for regjeringen) mener nei. Et godt eksempel er opsjonshurlumheien i sommer. Først inngås opsjonsavtaler, så gjør man noe så idiotisk som å avvikle dem halvveis ( ), fremdeles utan at man helt skjønner hva opsjoner ER, og så kommer smellen. Skal man egentlig drive respiratorvirksomhet på virksomheter som ikke lønner seg? De stedene man har hatt omstridte nedleggelser de siste årene har det vist seg at effekten har vært som å fjerne en gammel gran: En rik og frodig underskog av ny, lønnsom virksomhet dukker opp istedet. Jeg mener statens rolle er å regulere, gi lover, sette konsesjonskrav, etc. Ikke å eie. Det gir også en masse trøbbel i forhold til medaksjonærer.

Ja, det var noen skillelinjer jeg kom på i farten.

For ordens skyld: Jeg stemmer Venstre. De er for republikk og mot statskirke, forresten.

Gammel 19-08-07, 22:42   #197
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som stemmer Venstre. Hva synes dere om Sponheim som partileder? Det kan godt være at han er dyktig, men jeg synes stadig han kommer med premie-tulling-uttalelser. Slik som i gårsdagens Dagbladet hvor han henger seg på FRP:

Jeg synes det er helt greit å stille spørsmål ved om dette panelet er representativt for norske menn. Men å bruke begreper som "pinglegutter" og "skikkelige mannfolk" er rimelig drøyt. (Ikke overraskende fra Frp riktignok.)

Jeg har faktisk sans for Sponheim. Jeg er dritt lei av medietrente, glatte politikere som er så opptatt av å si noe som ikke kan vris på av mediene, at de ikke kan mene noe om noe. Jeg er forresten helt enig med Sponheim i at Mannsrollepanelet består av et veldig lite representativt utvalg menn. Det er vellykkede, stort sett urbane menn som har hatt stort utbytte av likestillingen de siste tiårene. Ikke en eneste forvirret machomann som lurer på hva som traff ham og hvorfor han plutselig er umoderne...

Sponheim er "face value". Det er jommen mer enn man kan si om de andre glattfiskene! (Og de som har jobbet med ham beskriver ham som ualminnelig dyktig, romslig, redelig og med stor sans for humor).

Gammel 20-08-07, 09:59   #198
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

For ordens skyld: Jeg stemmer Venstre. De er for republikk og mot statskirke, forresten.

Akkurat som det utmerkede partiet SV.

Gammel 20-08-07, 10:48   #199
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

:lokalpolitikerfrue:

Gammel 20-08-07, 13:08   #200
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Akkurat som det utmerkede partiet SV.

Jupp. Venstre og SV har en del kjerneverdier klart til felles. Den tydeligste skillelinjen mellom dem er på det med offentlig/privat, både når det gjelder velferdstjenester og næringsliv. Den forskjellen er til gjengjeld veldig tydelig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:00.