Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-07, 11:54   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

:Frk. Flink™:

Jeg må si at mitt største problem med SV er utdannings- og forskningspolitikken deres. Jeg er nok altfor elitær til å like å løpe på idealtid.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 13:35   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

:Frk. Flink™:

Jeg må si at mitt største problem med SV er utdannings- og forskningspolitikken deres. Jeg er nok altfor elitær til å like å løpe på idealtid.

Når det gjelder høyere utdanning kunne jeg ikke være mer enig. Når det gjelder grunnskole- og videregående, så må vel målet være at alle skal mest mulig helskinnet igjennom, at ingen skal dette av, og at ingen skal kjede vettet av seg, at det er lærere nok til at man slipper å bruke flinke elever som hjelpelærere :erfart med gru:, men heller kan la dem gjøre noe vettugt.

Men altså, mye har heldigvis endret seg i dagens barneskole vs. den tiden vi gikk på skolen, Toffen, og måtte være på gruppe med, ja, du vet.

Gammel 23-08-07, 13:56   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Når det gjelder høyere utdanning kunne jeg ikke være mer enig. Når det gjelder grunnskole- og videregående, så må vel målet være at alle skal mest mulig helskinnet igjennom, at ingen skal dette av, og at ingen skal kjede vettet av seg, at det er lærere nok til at man slipper å bruke flinke elever som hjelpelærere :erfart med gru:, men heller kan la dem gjøre noe vettugt.

Jeg kan kanskje strekke meg til å være enig med deg om grunnskolen, men jeg synes "mest mulig helskinnet" er en nokså begredelig målsetting for videregående. For når man har kommet så langt, er spredningen i innsatsvilje og ambisjoner helt enorm (nevner bevisst ikke evner her).

Jeg synes det er urimelig å sementere Frk. Flink™ alias Chatrine fra Stovner i et miljø som antagelig er veldig lite utviklende for henne. Dermed mener jeg at den antielitære holdningen skyter seg selv i foten.

Hilsen Toffen fra Holmlia

Gammel 23-08-07, 13:57   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan kanskje strekke meg til å være enig med deg om grunnskolen, men jeg synes "mest mulig helskinnet" er en nokså begredelig målsetting for videregående. For når man har kommet så langt, er spredningen i innsatsvilje og ambisjoner helt enorm (nevner bevisst ikke evner her).

Jeg synes det er urimelig å sementere Frk. Flink™ alias Chatrine fra Stovner i et miljø som antagelig er veldig lite utviklende for henne. Dermed mener jeg at den antielitære holdningen skyter seg selv i foten.

Hilsen Toffen fra Holmlia

Jeg ser absolutt poenget ditt.

Hilsen Randi fra Dalen

Gammel 23-08-07, 14:03   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kort spørsmål: Er SV også mot fritt skolevalg for barneskolen? (Litt panisk her, ettersom det kanskje vil bety at vi må bile på kryss og tvers over hele bydelen for å komme til den skolen vi sogner til).

Gammel 23-08-07, 14:39   #6
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Ja, det er ekstremt problematisk. Men hvem vil vel eksperimentere med sitt eget barn? Typisk ond sirkel.

Gammel 23-08-07, 16:31   #7
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I kommunevalg har man til tider fordelen med at man kjenner de enkelte politikerne bedre og vet hva de står for i hverdagen.

Ordførerkandidaten her har jeg f.eks. hatt som lærer, undervisningsinspektør og han har vært rektor for mine barn. Jeg har sett vedkommendes holdninger i praksis overfor elever som faller utenfor, også når det er snakk om "dårlig atferd". Jeg har også sett vedkommende være pådriver for utrolig mange gode tiltak i lokalmiljøet. Ikke bare som forslagsstiller, men som en som bretter opp ermene og får ting til å skje.

Altså er det et parti i denne kommunen som for meg fremstår som engasjerte, lydhøre og respektfulle. Partiet består av folk jeg føler meg trygg på.

Jeg tror det er en kjempefordel med valg som dette at man kan se litt på enkeltmenneskene og ikke bare partiene. Ellers synes jeg Sissel hadde noen spenstige tanker om dette i bloggen sin:
http://sisselv.wordpress.com/2007/07...ene-bare-tull/

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:26   #8
kolinka
Nysgjerrig

Medlem siden: Aug 2007
kolinka har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg synes du skal stemme på SV. Er du i tvil bruk velgerguiden som ligger på nettsiden deres.

kolinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 02:09   #9
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av kolinka, her.

Jeg synes du skal stemme på SV. Er du i tvil bruk velgerguiden som ligger på nettsiden deres.

SV blir jeg ikke mer klok på av å lese nettsidene deres. Jeg synes dessuten SV mangler MYE på skolepolitikk. Jeg hørte Kristin Halvorsen selv si her om kvelden i partileder-debatten at de vil ha flere lærere...ja, fint, Kristin! Men hun sier aldri et ord om at de lærerne som er, må bli flinkere, heller aldri et ord om at man må stille krav til lærerne, og heller aldri noe om at det må bli mer attraktivt å utdanne seg til lærer, slik at de flinke velger læreryrket. Det er liksom bare å pøse på med mer lærere, så blir alt så bra så! ....hmmm.....

Gammel 24-08-07, 02:13   #10
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

...og dessverre i dag rykker Venstre tre skritt tilbake etter at de foreslår belønning i form av kroner til innvandrere som lærer seg norsk raskt.

http://www1.vg.no/nyheter/innenriks/...p?artid=154688

Gammel 24-08-07, 12:32   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

SV blir jeg ikke mer klok på av å lese nettsidene deres. Jeg synes dessuten SV mangler MYE på skolepolitikk. Jeg hørte Kristin Halvorsen selv si her om kvelden i partileder-debatten at de vil ha flere lærere...ja, fint, Kristin! Men hun sier aldri et ord om at de lærerne som er, må bli flinkere, heller aldri et ord om at man må stille krav til lærerne, og heller aldri noe om at det må bli mer attraktivt å utdanne seg til lærer, slik at de flinke velger læreryrket. Det er liksom bare å pøse på med mer lærere, så blir alt så bra så! ....hmmm.....

Vi forutsetter at lærere er ganske flinke, vi da. Og det stilles høye krav til lærere. Timetallet og arbeidstiden deres har jo stort sett økt. Problemet i skolen ligner det i eldreomsorgen. Vi trenger flere hender, flere lærere for å øke tilbudet til elevene. En lærer kan være så flink h*n vil, men h*n kan aldri kunne være 4 steder på en gang, uansett.

Gammel 24-08-07, 13:22   #12
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi forutsetter at lærere er ganske flinke, vi da.

I motsetning til hjelpepleier-alenemødre?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 13:44   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Klart, da måtte jo faktisk du det også, og ville ikke hatt noe valg. (Men jeg vil også gjette at en god del av disse ressurssterke menneskene ville flytte fra området i en slik situasjon.)

Det har du jo rett i. Det jeg mener, er at jeg er ikke så sikker på at så mange ville flyttet, hvis skolen var bra nok. Og det har jo igjen sammenheng med ressursterke foreldre. Som en faktor i allefall.

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg syns faktisk ikke at "problemet" er løst dersom alle går i en middelmådig, idealtidsbasert grunnskole basert på SVs kvelende kjedelige og politisk korrekte sosialdemokratiske sekulære humanisme.

Det syns selvsagt ikke jeg heller. Jeg syns norsk skole er ganske dårlig, rett og slett. Mange lærere er ikke spesielt gode, verken som pedagoger, ledere, forbilder eller på fagplan. Det er mye som må taes tak i, men jeg mener at fullstendig fritt skolevalg (hvis det hadde fungert), ikke gjør problemet bedre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 14:14   #14
Elin

Elin sin avatar

Standard

Vi forutsetter at lærere er ganske flinke, vi da. Og det stilles høye krav til lærere. Timetallet og arbeidstiden deres har jo stort sett økt. Problemet i skolen ligner det i eldreomsorgen. Vi trenger flere hender, flere lærere for å øke tilbudet til elevene. En lærer kan være så flink h*n vil, men h*n kan aldri kunne være 4 steder på en gang, uansett.

Men har vi færre lærere pr. elev i Norge enn resten av de landene vi kan sammenligne oss med skolesystem-messig? Det hjelper ikke å øke timetall og arbeidstiden til en lærer om han eller hun driver bare med vissvass og tullball og halvhjertet læring den tiden han eller hun er på skolen.

Gammel 24-08-07, 13:10   #15
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Rød/grønt.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 14:15   #16
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Rød/grønt.

Hvorfor?

Gammel 24-08-07, 14:19   #17
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg synes hele skolespørsmålet er utrolig vanskelig.

Gammel 24-08-07, 14:22   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes hele skolespørsmålet er utrolig vanskelig.

Gammel 25-08-07, 21:40   #19
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det snodig og trist at man kan basere sin stemme på en sak som eiendomsskatt. At noen få hundrelapper er viktigere en velferd og partienes overordnede politikk er for meg en gåte. Og, ja - det er greit å være i mot eiendomsskatten - jeg reagerer bare på at den er avgjørende for hvilket parti man velger å stemme på. Man bør vel ikke glemme partienes helhetlige politikk og etiske ståsted selv om det er lokalvalg?

Jeg tok den VG-testen og kom ut som RV-velger med 93,5 prosent tilhørighet og SV med 89,5% tilhørighet. Hm, kanskje jeg må lese partiprogrammet til RV i tillegg til SV og AP i år.

Gammel 25-08-07, 22:50   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående eiendomsskatt så dreier deg seg nok for mange ikke så mye om kronene, men prinsippet: Skal man skattes for å eie egen bolig?

Det er bare EN enkeltsak, ja. Men den sier en del om hvordan man ser på ting.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.