Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-07, 21:47   #161
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

*skal holde utkikk etter marimekkovesker neste gang jeg snubler over en SV-stand*

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 22:09   #162
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Hvis jeg f.eks eier en bygård verdt 10 millioner og leier ut små leiligheter til haisats. Hvem kommer da faktisk til å få regningen for denne eiendomsskatten? Jeg, eller de som, fordi de ikke har råd til å kjøpe, leier disse leilighetene?

svært godt poeng, Ben!

Gammel 10-08-07, 22:16   #163
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alioli, her.

Det største problemet med skatt er at de som er rike og kan betale mye skatt bruker heller millioner på å finne smutthull slik at de skal slippe å betale skatt, og så må vi som ikke har så mye penger og ikke kan finne smutthull bare betale mer..!!

Jeg betaler nå 35% skatt, det nærmer seg altså nesten halvparten av min inntekt, og allikevel vil de ha mer..??

synes du at 35% skatt er mye??? Hvor mye gjeld har du totalt med den skatteprosenten?

Jeg tror ikke det går så veldig på om man er millionær eller ikke å finne smutthull i skatteloven og ligningsreglene. Det gjelder å kjenne lovverket, og det ligger fremme for hvem som helst. Jeg var en kløpper for noen år siden, men de smutthullene er dessverre tettet igjen, og jeg lykkes ikke i like stor grad som tidligere å finne smarte smutthull.

Jeg synes det er kvalmt å gi rike skylden for alt. Er det så innmari feil å tjene mer enn andre? Er vitsen at alle skal tjene likt og eie like mye? Mange av de rikeste menneskene i Norge kunne flagget ut og puttet alle pengene sine andre steder i verden enn i Norge, er det bedre?

Sist redigert av Elin : 11-08-07 kl 22:36.
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 22:25   #164
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Á propos alkoholavgifter, nå var det et innslag på Dagsrevyen om at alkoholforbruket i Norge har gått kraftig opp uten at forekomsten av alkoholrelaterte sykdommer hadde økt tilsvarende. Nyheten er ikke lagt ut på nettet enda, så jeg har ikke lest detaljene. Men det er slett ikke utenkelig at "kontinentalt" bruk ikke nødvendigvis er mer usunt enn norsk bygdefyll, selv om det totale forbruket øker. Og selv om Frankrike har mer skrumplever enn Norge.

Jeg tror det er mye sant i det du skriver her . Mitt syn på alkoholpolitikk og den misforståtte norske alkohol-politikken er kommet som en følge av at jeg har bodd mye i utlandet, og jeg bare VET at det er noe galt med politikken og prisene og tilgjengeligheten som fører til den norske flatfylla.Jeg nekter nemlig å kjøpe at nordmenn synes det er så langt morsommere å drikke seg sanseløst fulle, enn folk på kontinentet og ellers i verden. Hele kulturen rundt alkohol er riv ruskende gal i Norge.

Gammel 10-08-07, 22:27   #165
Elin

Elin sin avatar

Standard

Jeg leser og lærer om norsk eiendomsskatt....

Gammel 11-08-07, 15:07   #166
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ingenting feil med å tjene penger eller ha arvet penger, eie mer enn andre eller ta ut overskuddet av noe man driver med. Det som er feil er å ikke ville gi etter evne, ikke ville dele eller være med å gi muligheter til andre som ikke har vært like heldige.

Gammel 11-08-07, 19:40   #167
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ble ikke for happy da de fjernet de gode ordningene for pendlere. Man trenger ikke være millionær for å finne smutthull. (Tidligere 2% skatteyter.)

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 19:54   #168
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg ble ikke for happy da de fjernet de gode ordningene for pendlere. Man trenger ikke være millionær for å finne smutthull. (Tidligere 2% skatteyter.)

Ja, pendlersmutthullene er nesten blitt borte :erfaren pendler:

Gammel 11-08-07, 20:01   #169
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er ingenting feil med å tjene penger eller ha arvet penger, eie mer enn andre eller ta ut overskuddet av noe man driver med. Det som er feil er å ikke ville gi etter evne, ikke ville dele eller være med å gi muligheter til andre som ikke har vært like heldige.

Det er det da ingen som hindrer en i heller... :veldedig:

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 20:10   #170
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes vel ingen partier i norsk politikk som mener at man ikke skal inndra midler til felleskapet. Spørsmålet er hvor stor utjevningen skal være, og hvordan felleskapets midler skal fordeles.

Vi kan ikke leve av å klippe håret eller stemple skjemaer til hverandre. Vi MÅ ha verdiskapning og risikovillig kapital. Dessverre er de fleste mennesker ikke villig til å putte inn 18 timers arbeidsdag og sette seg over hodet i gjeld uten å få noe igjen for det.

Bortsett fra de som jobber valgkamp for politiske organisasjoner, tror jeg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 20:12   #171
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alioli, her.

Jeg betaler nå 35% skatt, det nærmer seg altså nesten halvparten av min inntekt, og allikevel vil de ha mer..??

Nei det er jo tull å si at 35% er nærme halvparten. Det er altså en drøy tredjedel.

Men uansett: 35% skatt er faktisk ikke så mye når man har gratis helsevesen og gratis utdanning for barna sine. Jeg kjenner folk i USA som betaler i prosent av lønnen mye mer enn meg når de tar med hva som de må betale for, men som vi får gratis.

Gammel 11-08-07, 20:56   #172
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Desembermamma kommer med gode grunner til å stemme Venstre.

Her er noen flere (alle hentet fra Venstres program og Venstres hjemmesider):

Borgerlønn:
Framtidens velferdssamfunn må ha ordninger som skaper trygghet og verdighet, og som samtidig medfører forenkling. Venstre har som mål å innføre en borgerlønn – en garantert minsteinntekt for alle som av ulike årsaker ikke faller inn i det ordinære arbeidslivet og dermed ikke kan forsørge seg selv.

Samtidig må ikke en ordning med borgerlønn føre til passivisering og hindre aktiv jobbsøking for mottakerne.
Mottakerne av borgerlønn skal ha lovfestet rett til å få sin egen handlingsplan som skal være forpliktende både for brukeren og det offentlige. Mottakeren skal delta i utarbeidelsen av planen. Planen skal inneholde en tiltaksdel som beskriver hvilke tiltak og handlinger som skal sette i verk.

Et system med borgerlønn må erstatte noen av de økonomiske ytelser som samfunnet i dag betaler ut, og bør derfor kunne etableres på en enkel, ubyråkratisk og hensiktsmessig måte.
Reformen med en dør inn til arbeids- og velferdstjenestene er det første skrittet i en retning av en ordning med borgerlønn.

Borgerlønn vil kunne nå de mange som faller helt utenfor samfunnets ordninger, og gi en bedre levestandard for dem med lave inntekter. Borgerlønn kan dermed bidra effektivt til å bekjempe fattigdom.

Borgerlønn vil ikke minst kunne hindre den belastningen og skammen mange opplever det er å motta sosialhjelp, og det å bli sendt fra kontor til kontor i det offentlige hjelpeapparatet. Borgerlønn vil bidra til å hindre at folk føler seg som klienter, motvirke passivitet, samt gjøre det enklere for den enkelte å vite hva man har krav på av minimumsytelser fra det offentlige.

En borgerlønn på minimum 2G er stor nok til å gi en grunntrygghet å leve av, men for lavt til at de aller fleste vil velge å gå ut av arbeidslivet for å motta borgerlønn.

Venstre vil i første omgang prøve ut ordningen med borgerlønn i enkelte kommuner slik at erfaringene kan brukes til en målrettet nasjonal ordning.

Om arbeidsinnvandring:
Dette må møtes med nye tiltak. Venstre mener eksisterende arbeidskraft kan nyttiggjøres bedre, blant annet gjennom utdannings- og kvalifiseringstiltak. Avgangen fra arbeidslivet må reduseres gjennom at trygdesystemet, pensjonssystemet og andre mekanismer fungerer slik at det blir lettere og mer lønnsomt å være i arbeid lenger.

Legitimt
Venstre mener det skal være legitimt å komme til Norge og søke arbeid og forsøke å skape seg en bedre framtid. Venstre vil derfor arbeide for oppmykning, forenkling og endring i regelverket for en arbeidsinnvandring til Norge som tar utgangspunkt i bedriftenes behov. Yrkesaktive som kommer til landet og får ansettelse, skal følge norske regler og lønnsnivå. Utenlandske firmaer som konkurrerer om oppdrag på det norske markedet med utenlandsk arbeidskraft, følger sitt eget lands ansettelsesregler og lønnsnivå.

Norge må i sterkere grad markedsføre seg som et attraktivt sted å bo og arbeide. Det norske arbeidsmarkedet skal være et attraktivt alternativ for utenlandsk arbeidskraft, enten det er snakk om kompetanse- og kunnskapsbasert eller ufaglært arbeidskraft.

Fullverdig
Arbeidsinnvandrerne skal ikke være gjestearbeidere, men fullverdige medlemmer av det norske samfunnet, med plikter og rettigheter som andre borgere. Det betyr bl.a. å gi gode muligheter til å ta med sin familie. Økt arbeidsinnvandring vil tilføre det norske samfunnet en bredere kompetanse.

Bedre framtid
Venstre mener det er en ærlig sak å søke etter en bedre framtid for seg og sin familie – enten det er av politiske eller økonomiske grunner. For Norge er det en berikelse at mennesker som vil skape seg en framtid kommer hit. Samtidig vet vi at Norge ikke vil kunne opprettholde dagens vekst og verdiskaping innen kort tid med dagens fødselsrater. Import av arbeidskraft – på alle nivåer – vil derfor være av avgjørende betydning i nær fremtid.

Rettigheter
Arbeidsinnvandreren skal kunne gis arbeids- og oppholdstillatelse i Norge som følge av at hun/han har arbeid. Det er likeledes viktig at arbeidsinnvandreren oppnår de samme rettigheter og plikter som norske statsborgere. Innvandreren kan oppnå arbeid gjennom søknadsprosess via utenriksstasjoner, direkte med arbeidsgiver, samt via byråer som spesialiserer seg formidling av arbeid på denne måten. Venstre vil arbeide for en ytterligere oppmykning, forenkling og endring i regelverket for arbeidsinnvandring til Norge

Ved å åpne opp for arbeidsinnvandring vil man åpne en ærlig dør inn til Norge og samtidig hindre misbruk av asylinstituttet.

Om adopsjon:
Foreldre som velger å ta seg av barn som allerede er satt til verden, må få like gode økonomiske vilkår som biologiske foreldre. Derfor må adopsjonsstøtten opptrappes til 1G i perioden, slik at det ikke blir en økonomisk byrde å adoptere. Adoptivforeldre bør få samme permisjonsrettigheter som biologiske foreldre.

Barnehage og kontantstøtte:
Venstre mener at barnehageplass til alle som ønsker det må gå foran en lav maksimalpris. Venstres mål for barnehagepolitikken er full barnehagedekning, mangfoldig, kvalitet og valgfrihet i tilbudet, samt lavere foreldrebetaling.

Avdelingsleder i barnehager må ha pedagogisk utdannelse. Venstre mener at disse målene nås best gjennom at barnehageeierne og foreldrene gis tillit til å organisere tilbudet til beste for barna. Det er et bærende prinsipp for Venstre at barnehageprisene skal avgjøres lokalt – ut fra lokale forutsetninger, tilbud og særpreg.

En rigid makspris står i veien for målet om barnehageplass til alle som ønsker det. Det er viktig at barn får mulighet til lek og utfoldelse uten at det stilles store krav.

Venstre vil gi familier en reell mulighet til å velge andre løsninger. Venstre ønsker derfor å beholde kontantstøtteordningen som en liberal frihetsreform for de foreldrene som velger omsorgsløsninger som ikke mottar offentlige tilskudd.

Frivillig skolefritidsordning
Valgfrihet er viktig for Venstre. Skolen skal ikke være noe heldags oppbevaringssted for barn, men et sted å lære. Vi vil at foreldrene selv skal kunne bestemme om barna skal på et påfølgende tilbud etter skolen, slik skolefritidsordningen (SFO) er i dag. På samme måte som i barnehagepolitikken, vil Venstre at prisene på SFO avgjøres lokalt, men kommunene må få økte overføringer for å muliggjøre rimelige SFO-priser.

Familiepolitikk og fødselspermisjon:
Samfunnet har endret seg dramatisk de siste tiårene. Det leves mye mer ulike liv og i ulike familieforhold. Staten skal ikke definere hvilken familieform som er den beste, men sørge for trygge rammer uansett hvilken familieform den enkelte velger.

Venstres familiepolitikk tar utgangspunkt i at den enkelte familie skal ha stor frihet til å finne de løsninger som passer dem best. For Venstre er respekt for ulike valg viktig.

Fra fødselspermisjon til fleksibel barnepermisjon
Tid sammen er en utfordring for mange småbarnsfamilier. Venstre ønsker å erstatte dagens ordning med fødselspermisjon i barnets første leveår med en fleksibel barnepermisjon som innebærer en tidskonto-ordning pr. barn på 15 måneder som foreldrene selv disponerer. Ordningen innebærer at foreldre med utgangspunkt i egne behov velger om de ønsker å være hjemme med barna på heltid en periode, jobbe i redusert stilling eller om de ønsker lenger ferie mens barna er små. Venstre vil at hver av foreldrene tar minimum 3 av disse 15 månedene. Barnepermisjonsordningen gjelder fram til barnet fyller 16 år. Venstres reform av fødselspermisjonsordningen vil skape økt reell frihet for småbarnsfamilier samtidig som ordningen er enkel å forstå og administrere. For å sikre forutsigbarhet for arbeidsgiver må uttak av permisjonstid som hovedregel avtales mellom arbeidstager og arbeidsgiver 3 måneder før uttak.

Venstre vil dessuten gjøre reglene i dagens fødselspermisjon mer fleksible og rettferdige. Venstre vil derfor fjerne omsorgskriteriet som tilsier at far kun kan ta ut deler av fødselspermisjonen dersom det foreligger et omsorgsbehov og øke ”fedrekvoten” opp på nivå med ”mødrekvoten” (9 uker). Venstre vil også gi far selvstedig rett til fødselspermisjon og til individuell lønnskompensasjon i perioden utover vanlig ”fedrekvote”. I forbindelse med fødsel i lesbiske partnerskap må den fødendes partner omfattes av det som i regelverket omtales som ”fars rettigheter” i de tilfellene der den biologiske far er ukjent.

I tillegg vil Venstre fjerne avkortningen i fødselspermisjonen ved fødsel både før og etter termin. Venstre vil også gjeninnføre ordningen med overgangsstønad ved fødsel for studenter.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 20:59   #173
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Dessuten ønsker Venstre å skille kirke og stat.

Gammel 11-08-07, 21:01   #174
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes vel ingen partier i norsk politikk som mener at man ikke skal inndra midler til felleskapet. Spørsmålet er hvor stor utjevningen skal være, og hvordan felleskapets midler skal fordeles.

Vi kan ikke leve av å klippe håret eller stemple skjemaer til hverandre. Vi MÅ ha verdiskapning og risikovillig kapital. Dessverre er de fleste mennesker ikke villig til å putte inn 18 timers arbeidsdag og sette seg over hodet i gjeld uten å få noe igjen for det.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 21:38   #175
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Skulle akkurat inn i denne tråden og skrive noe lignende, men det var visst ikke nødvendig!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 23:38   #176
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Frivillig skolefritidsordning
Valgfrihet er viktig for Venstre. Skolen skal ikke være noe heldags oppbevaringssted for barn, men et sted å lære. Vi vil at foreldrene selv skal kunne bestemme om barna skal på et påfølgende tilbud etter skolen, slik skolefritidsordningen (SFO) er i dag. På samme måte som i barnehagepolitikken, vil Venstre at prisene på SFO avgjøres lokalt, men kommunene må få økte overføringer for å muliggjøre rimelige SFO-priser.

Denne skjønte jeg ikke. Betyr det at det er noen partier som ønsker å innføre heldagsskole? Og hva er fordelen med at prisene avgjøres lokalt?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 01:02   #177
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ler litt av borgerlønn og ønsker definitvt et samfunn der man ha BÅDE har rom for verdiskapning og trygghet for dem som ikke er i stand til å få til mer enn å stemple skjemaer eller klippe hår. Ikke alle kan eller vil jobbe 18 timer i døgnet for valgkamp eller andre morsomme ting. Jeg kunne godt ha sagt at alle burde bare skjerpe seg og ha mitt engasjement og mn arbeidskapasitet, men det er ikke alle forunt. (Noen gidder ikke heller) :raus:

Gammel 12-08-07, 01:23   #178
Nebbia
Passiv

Standard

Hvis du ikke vet hva du skal stemme, er avisenes valgomater ganske hjelpsomme. Jeg har inntrykk av at mange stemmer ut fra partienes profilerte fokusområder, men har langt mindre kontroll på hva partiet står for i "uinteressante" saker. Valgomatene lar deg gradere en rekke saker, og jo sterkere meninger du har desto høyere vekting får svaret ditt. Har du ikke preferanser i noen retninger bør du ifølge valgomaten til Aftenposten stemme Venstre, Ap eller KrF...

Nebbia

Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 01:27   #179
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Denne skjønte jeg ikke. Betyr det at det er noen partier som ønsker å innføre heldagsskole?

Det er flere partier som ønsker heldagsskole. Ap lanserte vel ideen (lenge siden), og jeg mener å huske at Høyre også har noen tanker om det.

Gammel 12-08-07, 01:50   #180
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kommer litt håpløst lenge etter inn i denne diskusjonen og har heller ikke lest alt.
Men drar inn på den med bestemor på anbud.
For et par år siden hørte/ så jeg på et program som handlet om privatisering av eldreomsorg i Sverige.
Essensen i programmet var at det var såpass elendig at "kommunene" valgte å ta over igjen selv. Tror det er viktig å se på erfaringer våre naboland har gjort før vi kaster oss ut i noe slikt.
(må innrømme at jeg er meget negativ til privatisering, da jeg i stor grad er redd at tilbudet til de som ikke kan kjøpe seg det beste vil bli betydlig dårligere, når private skal få tilskuddene)

Jeg bor i en kommune hvor det er snakk om å innføre eiendomsskatt.
Innrømmer at jeg ikke er helt oppdatert på det området, med unntak av at jeg vet vi har fått en takst på huset fra kommunen.
Så det kan være mulig at de har innført det.
Min minimale oppdatering skyldes nok at jeg ikke ser på det som så veldig.
Det er ikke snakk om den store summen i løpet av et år.

Jeg regner med at jeg for min del kommer til å stemme AP, de har ordføreren nå og vi har et styre i kommunen som enedelig har forstått at området vi bor i også tilhører kommunen.
Selv om vi på veien til kommunesentrum møter på et skilt med Velkommen til Sørum når vi har kommet halvveis.....

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:52.