Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)
Mannen henter guttene i barnehagen i dag, og får høre at guttene og to andre av de store barna har kjørt til Holmenkollen i dag og sett på skibakken. Mannen, som blir litt overrasket over at de har kjørt bil og ikke trikk/buss/bane, spør om hva slags bilstoler hun har, siden hun får plass til så mange barn. Nei, hun hadde ikke bilstoler, hun brukte bare trepunktselen! Mannen ble sint og sa at dette jo er ulovlig, og fikk til svar av ped. leder at hun ikke visste det! Hallo? Hvordan kan man unngå å vite det?
Da vi begynnte i denne barnehagen i august fikk vi jo masse papirer vi skulle fylle ut og signere på, bl.a. om vi tillot at barna kunne kjøre i privatbil med forsvarlig sikring. Vi tenkte selvfølgelig at forsvarlig sikring var bilstol og signerte. Jeg er kjempestreng på bilsikring og snudde ikke guttene før de var over tre år og satt med knærne i haken, og da med tungt hjerte.
Dette er jo forferdelig! Med ungene i trepunktsele kan de jo bli alvorlig skadet selv ved en liten bulk! For ikke å snakke om hva som kan skje om de virkelig kræsjer!
Hva gjør vi nå? Jeg synes det er på sin plass å reagere på dette og vil skrive et brev til barnehagen. Men burde ikke de andre foreldrene også opplyses om dette? '
Vi har vært så fornøyde med at barnehagen har tatt barna med på spontane og morsomme turer, og har lurt på hvordan de har fått det til. Nå forstår vi jo at de enkelt har kunnet gjøre dette når ped.leder har stilt sin bil til rådighet. Vi vil jo gjerne at de skal fortsette med spontane turer for noen av barna, men ikke uten forsvarlig sikring!
Sist redigert av Hønni : 15-11-06 kl 17:39.
|