Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Man trenger kanskje ikke gifte seg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-10, 18:52   #181
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Er livet mindre verdt om man bor i leid leilighet?
Alle leiligheter er heller ikke fuktige. Jeg ville heller bodd i en leid leilighet med barnet mitt enn å være i ett dårlig forhold.

Pssst! Jeg tror Mim satte dette på spissen for å illustrere alt man kan tape på et samboerskap som går fløyten, hvis man er den som ikke har bidratt økonomisk.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 18:53   #182
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Pssst! Jeg tror Mim satte dette på spissen for å illustrere alt man kan tape på et samboerskap som går fløyten, hvis man er den som ikke har bidratt økonomisk.

Jeg håper det var det hun gjorde hvertfall.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 18:53   #183
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

For min del er det helt ulogisk å ta hensyn til et foster/embryos følelsesliv. Sikkert ikke slik for alle, men jeg går altså ikke rundt og synes synd på alle fostre som ender opp i MA og SA - ei heller provoserte aborter. Foreldrene - ja, men alldeles ikke fosteret.

Jeg gjør heller ikke det. Den var ment som et svar til de som mener at det å vokse opp en alenemor (og å bo i leid leilighet?!) er det verst tenkelige som kan skje et barn.
Det er for mange triste sjebner forbundet med abortforbud til at jeg kan stå inne for det, men jeg synes Mim her har et fryktelig lettvint, og kynisk, syn på en så alvorlig sak som provosert abort er.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 18:53   #184
Skvetten
Passiv

Standard

Selvsagt gjør hun det, men det er noe med generaliseringene hennes i denne tråden som så til de grader går over kanten synes jeg.

Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 18:54   #185
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det gjør meg vettskremt å ikke ha maksimal trygghet i alle former.

Ja, man er forskjellig. Jeg ville vært vettskremt dersom jeg var avhengig av å ha en mannsperson i livet mitt for å føle meg trygg. Gift eller ikke. Eiet bolig eller ikke. Tryggheten min ligger i at jeg vet at jeg kan klare meg uansett, og at jeg kan gi barna mine det de trenger uansett hva som skjer.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 18:55   #186
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Ja, man er forskjellig. Jeg ville vært vettskremt dersom jeg var avhengig av å ha en mannsperson i livet mitt for å føle meg trygg. Gift eller ikke. Eiet bolig eller ikke. Tryggheten min ligger i at jeg vet at jeg kan klare meg uansett, og at jeg kan gi barna mine det de trenger uansett hva som skjer.

Gammel 02-01-10, 18:55   #187
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Selvsagt gjør hun det, men det er noe med generaliseringene hennes i denne tråden som så til de grader går over kanten synes jeg.

Jeg siktet bare til akkurat dette innlegget.
Jeg synes nemlig ikke man trenger å generalisere fra ett innlegg til et annet, selv om debattanten viser tendenser i de andre innleggene.

Gammel 02-01-10, 18:57   #188
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Mim: jeg er litt usikker på hva du egentlig mener. At folk burde gjøre som deg, eller at du ville gjort det slik men at du forstår at andre velger annerledes?

Gammel 02-01-10, 19:01   #189
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg gjør heller ikke det. Den var ment som et svar til de som mener at det å vokse opp en alenemor (og å bo i leid leilighet?!) er det verst tenkelige som kan skje et barn.
.

Vel, slik leste ikke jeg Mims innlegg. Mange alenemødre får jo ønskede barn. Mim henviste vel til de som fikk uønskede barn.

Gammel 02-01-10, 19:04   #190
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Igjen.... Å bo i leid leilighet trenger ikke være noe drawback. Slett ikke alle har råd til å kjøpe egen enebolig. Noen er på leiemarkedet hele livet. Og ikke alle sokkelleiligheter er fuktige.
For noen er abort og enebolig temmelig lett, for andre ikke.

-

Gammel 02-01-10, 19:10   #191
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående å endre ordlyden i ekteskapsloven: (glemte å quote) Det var oppe til debatt for et par år siden. Argumentet mot tror jeg gikk på at det gikk mot alvoret i ekteskapsinstitusjonen eller noe.

Sist redigert av Polyanna : 02-01-10 kl 19:21.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 19:15   #192
Slettet bruker
Passiv

Standard

Som alenemor i eget hus som forsørger sine egne unger og holder meg med samboer som lever her på min nåde føler jeg at jeg har noe å tilføre debatten.

Det er ikke alle samboerskap som skal ende i at man eier sammen. Om man bor sammen med noen og det er den andre som eier hjemmet så må man jo ta vare på egen økonomi da som ellers. Betaler man samboeren sin mer enn det man skal og deler utgifter likt med tanke på lån og alt så opparbeider man seg også rettigheter i boligen. Betaler man mindre, lever der, spiser mat og betaler bare det man bruker så opparbeider man seg ikke rettigheter i boligen. Da får man ta ansvar for å ivareta sine rettigheter på annet vis. Enten ved å kjøpe seg noe å leie ut, spare penger til egen formue eller annet.

Om man ikke gjør dette heller, men snarere bruker opp alle pengene sine - ja, da er det fremdeles ikke samboeren som valgte å bygge formue som er kjip. Det er en selv som er lite oppegående og ikke tar samlivsbruddstatistikkene på alvor, og ei heller trygger sin økonomiske fremtid.

Bare fordi man har en partner som eier et hus så betyr ikke det at en selv er sikret økonomisk i all fremtid. Det betyr ikke mer enn at man har fordelen av å bo billig og kan bygge egen formue i tillegg.

Det at man da kan dette ved at utgifter er rimelig fordelt og sånt er en naturlig ting å snakke om når man flytter sammen.

Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 19:26   #193
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Du sier du glatt hadde tatt abort, jeg hadde ikke det og folk bør forstå at ikke alle ser like "lett" på det å fjerne et foster.

Jeg ville definitivt ikke "glatt" tatt abort og jeg har bevisst stelt meg slik at det ikke er noe alternativ. Men jeg forsvarer folks rett til å gjøre det, eller la være.

Ja, det gjorde jeg.

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det er noe med de snerpete kommentarene dine som er temmelig irriterende. At jeg har valgt en ting betyr ikke at jeg synes at det å leie, det å være alenemor eller det å være singel er feil. men det er ikke det jeg ønsker for meg og jeg har bevisst valgt deretter. Trekk til deg de såre tærne dine.

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Tryggheten min ligger i at jeg vet at jeg kan klare meg uansett, og at jeg kan gi barna mine det de trenger uansett hva som skjer.

Min også. Derfor ok utdanning og jobb. Men en hyggelig mann er ikke å forakte. Og uten ham ville jeg ikke hatt barn. Han er den eneste jeg noensinne har ønsket å få barn med.

Mim: jeg er litt usikker på hva du egentlig mener. At folk burde gjøre som deg, eller at du ville gjort det slik men at du forstår at andre velger annerledes?

Jeg forstår at folk velger annerledes og jeg støtter helhjertet folks rett til å gjøre merkelige ting. Være med på Luksusfellen og Robinson, være utro med svigerfar, farge håret grønt og ta hull i nesen.

Gammel 02-01-10, 19:29   #194
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns dere mistolker mim noe helt borti natta her.

1. At HUN syns abort kan være en adekvat løsning i en gitt situasjon betyr jo hverken at det er lett som plett eller at det er riktig for andre.

2. Dere er vrange om dere ikke leser "fuktig, leid sokkel" som "en skikkelig, skikkelig kjip økonomisk situasjon", gitt sammenhengen det stod i - nemlig at man risikere å komme skikkelig skjevt ut om man er samboer og helt uten økonomisk sikring i form av avtaler og så videre.

Gammel 02-01-10, 19:31   #195
Skvetten
Passiv

Standard

Det er noe med de snerpete kommentarene dine som er temmelig irriterende. At jeg har valgt en ting betyr ikke at jeg synes at det å leie, det å være alenemor eller det å være singel er feil. men det er ikke det jeg ønsker for meg og jeg har bevisst valgt deretter. Trekk til deg de såre tærne dine.

Det er jo virkelig prisverdig at du har valgt bevisst slik at du har unngått noen av de fellene enkelte har gått i. Vil tro det er mange som har valg å gå fra menn som til tross for at de var far til barna ikke var gode menn likevel.

Den siste kommentaren taler vel i grunnen mer for ditt ståsted enn for mitt. Jeg er stolt av at jeg har oppdratt et barn alene, at jeg har eid en stor villa alene og at jeg nå har en voksen sønn uten varige men av å ha vokst opp med en enslig mamma.

Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 19:32   #196
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns dere mistolker mim noe helt borti natta her.

1. At HUN syns abort har vært en adekvat løsning i en gitt situasjon betyr jo hverken at det er lett som plett eller at det er riktig for andre.

Det sier jeg meg enig i.Ting trenger ikke være lette selv om man velger å gjøre de.

Gammel 02-01-10, 19:36   #197
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men en hyggelig mann er ikke å forakte.

Enig der.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 19:38   #198
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At jeg har valgt en ting betyr ikke at jeg synes at det å leie, det å være alenemor eller det å være singel er feil. men det er ikke det jeg ønsker for meg og jeg har bevisst valgt deretter. Trekk til deg de såre tærne dine.

Tror du at aleneforeldretilværelse er noe man velger? "Jo, jeg kunne fått stor enebolig og rik ektemann, men jeg valgte heller å gå for alenemorstilværelse og fuktig sokkelleilighet."

Jeg sier ikke at alle bør velge mann og eget hus, at det er Det Rette å gjøre, jeg synes bare det er rart at du tror at slike ting alltid handler om valg? Jeg synes det høres utrolig arrogant ut å si: Jeg har bevisst valgt slik og slik... Du er i en situasjon der du har hatt mulighet til å velge, det gjør deg til et heldigere, ikke nødvendigvi til et mer bevisst (og klokere) menneske enn andre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 19:39   #199
Slettet bruker
Passiv

Standard

:kremt:
Jeg må da bare få poengtere at det hender alenemødre har nok penger til stort hus og bil som virker også. Det er fremdeles best å ha en å dele ansvaret med da.

Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 19:39   #200
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Du er i en situasjon der du har hatt mulighet til å velge, det gjør deg til et heldigere, ikke nødvendigvi til et mer bevisst (og klokere) menneske enn andre.

Denne var god!

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:43.