Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Jeg trenger virkelig flere

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-10, 12:25   #201
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Jeg trenger virkelig flere

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Hva er det med disse "Buhu, dere prikker bare vennene deres"-trådene?

Jeg er ganske ny, kjenner ikke en kjeft, men når jeg har tid (og hjernekapasitet) til å produsere gjennomtenkte og sånn passe ålreit formulerte innlegg, så popper det jo opp en grønnprikk eller to. Også fra de som er sånn med hverandre. :krysser langfinger og pekefinger og nikker megetsigende:

Men, bare fordi jeg må pirke litt: I sånne tråder dukker det som regel opp et argument om at alle disse som nå er så gode venner, også har vært nye for hverandre på forum en gang (enten her eller på NM). Det harmonerer ikke så godt med andre innlegg hvor gamle travere forteller om studietid sammen, 20 års bekjentskap, ektefeller og brødre. En del her er mer på invitere i bryllupet-nivå (heh, ha bryllup med hverandre-nivå, faktisk ) enn forum-bestiser, og har en lang og tett historie sammen. Det kan være greit å være klar over når man beveger seg i det sosiale landskapet. Men at det skal ha konsekvenser for prikking, nei, se, det tror jeg ikke.

Det er jo ikke alle som har hengt med siden tidenes opprinnelse. Jeg har ikke kjent noen her fra før med unntak av allium egentlig. Men så kom jeg nå rekende inn på ei fjøl, følte meg hjemme og oppgraderte opptil flere til mine venner som jeg er innmari glad i. Flere av dem er enige i vennskapet også tror jeg. Eller de tør ikke avkrefte vennskapet for meg - hvilket blir ca det samme i praksis for min del. :fornøyd:

Poeng: Det går kjempefint å komme helt utenfra og finne venner selv blant de tøffeste her inne. Det er flere som er tatt imot med åpne armer og høyt avholdt uten å ha vært venner på barneskolen.

Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 12:57   #202
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Poeng: Det går kjempefint å komme helt utenfra og finne venner selv blant de tøffeste her inne. Det er flere som er tatt imot med åpne armer og høyt avholdt uten å ha vært venner på barneskolen.

Det tror jeg så gjerne.

Jeg stakk forresten innom biblioteket i lunsjen. De hadde Carpe Jugulum på engelsk, så jeg lånte med meg den. Er den et greit sted å starte? De skulle bestille Guards! Guards! til meg, så den kommer om et par dager, håper jeg.

Gammel 08-12-10, 13:12   #203
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Carpe Jugulum er i grunnen ikke et godt startsted, Zulu. Dessverre. Det er den femte hekseboken, eller noe sånt.

- På den annen side er den skikkelig bra, og det går sikkert an å starte der - det er bedre å starte der enn å ikke starte i det hele tatt, i alle fall.

Gammel 08-12-10, 13:14   #204
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"But you read a lot of books, I'm thinking. Hard to have faith, ain't it, when you've read too many books?" </Esme Weatherwax i Carpe Jugulum>

(Som også kunne være et egnet Pratchett-sitat til Ulvefar, forsåvidt. Det er i grunnen fryktelig mange sånne.)

Gammel 08-12-10, 13:15   #205
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Må innrømme at det aldri har ramla meg inn at det går an å tigge prikker. Jeg er nok alt for regelbundet. Men for all del, jeg har prikker nok til å være med der jeg trenger/vil

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:16   #206
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Carpe Jugulum er i grunnen ikke et godt startsted, Zulu. Dessverre. Det er den femte hekseboken, eller noe sånt.

- På den annen side er den skikkelig bra, og det går sikkert an å starte der - det er bedre å starte der enn å ikke starte i det hele tatt, i alle fall.

Det sto på baksiden at det var den første om vampyrene, i hvert fall. Men, jeg tar rådet ditt til meg og venter tålmodig på Guards! Guards!.

Gammel 08-12-10, 13:19   #207
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Det er den sjette hekseboken, faktisk, og den siste så langt i den serien som har Esme Weatherwax som hovedperson (Tiffany Aching, som også er heks, har sin egen delserie). Den første om vampyrene? Det var da også et salgstriks.

Gammel 08-12-10, 13:19   #208
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vampyrer? :Plutselig mer interessert:

Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:20   #209
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men altså. Jeg leste Sære Søstre. Og den likte jeg veldig godt. Men så skulle jeg lese neste bok og endte med et spetakkel om en fyr med en hatt som sørenmeg aldri kom noen vei med noe som helst. Gikk jeg meg bort i rekkefølgen? Eller var det der egentlig samme boka?

Jeg husker ihvertfall at jeg likte Esme sine kommentarer.

Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:20   #210
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Vampyrer.

Sitat:

In Ghat they believe in vampire watermelons, although folklore is silent about what they believe about vampire watermelons. Possibly they suck back.

Gammel 08-12-10, 13:22   #211
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men altså. Jeg leste Sære Søstre. Og den likte jeg veldig godt. Men så skulle jeg lese neste bok og endte med et spetakkel om en fyr med en hatt som sørenmeg aldri kom noen vei med noe som helst. Gikk jeg meg bort i rekkefølgen? Eller var det der egentlig samme boka?

Etter Sære Søstre (Wyrd Sisters) kommer den som på engelsk heter Witches Abroad. Tror den heter noe veldig lignende på norsk.

Fyr med hatt? Usikker. Men mange av bøkene starter med et kapittel som man ikke umiddelbart skjønner hva handler om, og som man gjerne bare får vite mer om helt mot slutten, eller i alle fall i løpet av hovedhandlingen.

Gammel 08-12-10, 13:24   #212
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Rincewind.

Gammel 08-12-10, 13:24   #213
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er et tårn som raser idet det dukker opp en sånn ur-trollmann av noe slag, også stikker en fyr av med en hatt som er veldig viktig. Men han er ikke noen flink trollmann. Også er det en bibliotekar der som er en ape som sliter litt.

Jeg fikk liksom ikke helt grepet på det jeg leste.

Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:27   #214
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Slike trådar som dette, er blant dei tinga som gjer at eg likar FP så godt. Den som tiggar får sitt pass påskreven, med dertil raude prikkar. Så sporer det litt av i forhold til kven som prikkar kven og kven som har mest/minst. Før det igjen sporer av til heilt andre ting.

Fortsetter på den eine avsporinga eg. Pratchett, er det noko for ein som ikkje har lest noko særlig med bøker på engelsk ? Har stort sett venta på oversettelsen på bøker og kjøpt dei på norsk. Men med ei pensumliste som stadig inneheld meir og meir engelskspråklig faglitteratur, så må eg kasta meg inn i det. Og då er det kanskje greit å starte med noko som er gøy ( og kanskje lettlest ? )

Gammel 08-12-10, 13:30   #215
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Hvis man er litt utrent i å lese engelsk, kan man jo begynne med en av barnebøkene til Pratchett. De er jevnt over like gode og like morsomme som voksenbøkene, men litt enklere tilgjengelig. The Wee Free Men, den første boken om Tiffany Aching, kan for eksempel være en fin start (den er forholdsvis langt ute i serien, men henger i liten grad sammen med dem som kommer tidligere, selv om Granny Weatherwax har en liten walk-on-rolle).

Gammel 08-12-10, 13:33   #216
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Serien virkar nemlig så gøy når de fortel om den.
*tusler inn i ein nettbutikk på jakt etter barnebøker*

Gammel 08-12-10, 13:36   #217
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

På biblioteket mitt hadde de tre oversatte Pratchett-bøker: Equal Rites, Sorcery (?) og den der om dødens lærergutt. (Jeg husker ikke hva de heter på norsk, sjekket bare originaltittelen.)

Gammel 08-12-10, 13:40   #218
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

På biblioteket mitt hadde de tre oversatte Pratchett-bøker: Equal Rites, Sorcery (?) og den der om dødens lærergutt. (Jeg husker ikke hva de heter på norsk, sjekket bare originaltittelen.)

Equal Rites er den første i hekseserien, så om du er utålmodig etter å begynne, er det en mulighet. Enter Esme Weatherwax!

Gammel 08-12-10, 13:46   #219
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg trenger virkelig flere - ble til Pratchett (her også)

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Slike trådar som dette, er blant dei tinga som gjer at eg likar FP så godt. Den som tiggar får sitt pass påskreven, med dertil raude prikkar. Så sporer det litt av i forhold til kven som prikkar kven og kven som har mest/minst. Før det igjen sporer av til heilt andre ting.

Fortsetter på den eine avsporinga eg. Pratchett, er det noko for ein som ikkje har lest noko særlig med bøker på engelsk ? Har stort sett venta på oversettelsen på bøker og kjøpt dei på norsk. Men med ei pensumliste som stadig inneheld meir og meir engelskspråklig faglitteratur, så må eg kasta meg inn i det. Og då er det kanskje greit å starte med noko som er gøy ( og kanskje lettlest ? )

Jeg rett og slett FP.

Pratchett må leses på engelsk. Jeg leste Mort på norsk for barna og ble så skuffet over at halvparten av ordspillene var oversatt til noe som var umorsomt og meningsløst

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:51   #220
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Equal Rites er den første i hekseserien, så om du er utålmodig etter å begynne, er det en mulighet. Enter Esme Weatherwax!

Jammen, jeg vil lese på originalspråket.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:33.