Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-11, 09:50   #201
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Maverick apropos det jeg skrev med hvithet i huden, grad av søthet og påfølgende engasjement så snakker jeg om på nasjonalt plan. Ikke om det engasjerte rockemiljøet rundt henne som setter fokus på et viktig problem, at norske myndligheter lar barn integreres ulovlig i årevis - og deretter plutselig kaster dem ut. Jeg synes det er ironisk at det er de samme som er hyperengasjert i å hive Mulla Krekar ut av landet - om han blir drept eller ikke, helst i samling med alle andre mørkhudede asylsøkere, som nå engasjerer seg på vegne av Maria Amelie. Og som skriver i FB-statusen at de ikke kan skjønne hvorfor man skal hive ut folk med utdannelse, hvorfor ikke hive ut alle tullingene som subber rundt eller lever på trygd i stedenfor. Jeg får rett og slett en vond smak i munnen av en slik tankegang, hvor det ikke er behovet for asyl/beskyttelse eller flyktningestatus det settes fokus på, men hvor ressurssterke de er. Dette tillater jeg meg å si på tross av at jeg har sympati med Maria Amelie i hennes situasjon, og er åpen for en oppmyking ifht. regelverket vedrørende barn som blir integrert mens de oppholder seg ulovlig i Norge. Er det noen de skulle ha grepet tak i først, hvis det var for å statuere eksempler, så måtte det være foreldrene hennes.

Dette var virkelig godt sagt. Jeg signerer fullstendig.

Dessuten vil jeg si noe Stoltenberg sa på Skavlan i går: Forrige helg sendte Norge 60 personer til Afghanistan. Flere av disse var barn. De reiste til kår vesentlig vanskeligere. Jeg mener av hele mitt hjerte at man burde bruke sitt engasjement til disse. Maria er ikke noen idiot. Hun er feks utmerket klar over at sterke krefter vil jobbe for å gi henne muligheten i Norge. Hun har (jeg er klar over at det er uenighet om gyldigheten, men såvidt jeg forstår hennes uttalelser ser det ut til å være en reell mulighet) muligheten til å gifte seg med en mann hun er kjæreste med og bli. Hun tilbys ikke bare én men flere jobber som alle vil gi henne muligheten til å bli. Dette er en sak som er i ferd med å løses i det øyeblikk Maria selv sier seg fornøyd og tar tiltakene som skal til.

Da synes jeg at innsatsen hun faktisk har gjort - som er stor - fortjener å premieres med at man faktisk snur hodet sitt rundt og legger merke til feks barna til disse 60 som går rundt i Afghanistan akkurat nå. Disse har det ikke lett. I fjor sendte vi en alvorlig psykisk syk kvinne sammen med hennes fem-seks år gamle barn til Italia hvor hun ble boende på gata. Marias innsats er ikke først og fremst for hennes egen del. Hun har nemlig noe nesten ingen andre i samme situasjon har - hun har en retrettmulighet og en lovende fremtid nesten uansett hva hun velger å gjøre nå. Men søkelyset hun forsøker å feste på folk i samme situasjon bør da lyse opp de som ikke står i avisen også. Det er med andre ord på tide å ta ballen hun har kastet og se litt på hva som skjer når vi sender unger ut av Norge til uvisse skjebner rundtomkring - og gjøre oss opp en mening om hva som er gode løsninger for disse.

Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 11:27   #202
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Neste får være i innvandrersaker at de samtidig med advokat for engasjert en PR-rådgiver...

Gammel 15-01-11, 11:54   #203
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er jo fryktelig, fryktelig vanskelig. Det som gjør det vanskelig er at hun kom hit som barn. Hun har ikke bedt om det, hun har i praksis vokst opp i Norge. Det var hennes foreldre som valgte dette for henne. Det landet hun skal sendes "tilbake" til er et land hun ikke har bodd i mens hun har vært gammel nok til å ha noe særlig forhold til voksenlivet der. Ja, hun er åpenbart ressurssterk. Og hun er åpenbart tilpasningsdyktig. Hun kommer nok til å greie seg uansett hva som skjer.

På et vis er det hjerterått å sende henne til Russland. Men det er hjerterått å sende barn tilbake til Afganistan også. Ingen av oss ville frivillig gått med på å sende noen vi kjente dit. Jeg skulle egentlig ønske det var mulig å la henne bli. Hvorfor? Det er ei jente som har bodd så lenge her i landet at hun i praksis har vokst opp her, og selvfølgelig må man bli litt glad i henne når man ser henne på tv slik hun har stått frem. Det er lettere å kaste ut et gitt antall ukjente mennesker uten ansikt enn henne man har sett, hørt og kan sette seg inn i situasjonen til. Jeg vet ikke om hudfargen hennes spiller så stor rolle som noen vil ha det til, jeg tror det mer er det at vi føler vi kjenner henne (og hun ser da på ingen måte norsk ut). Hadde det vært ei flott mørkhudet eller asiatisk dame i samme situasjon tror jeg vi hadde følt med henne også. Poenget er mer at hun har vist oss at hun tenker som oss, snakker som oss og føler som oss.

Jeg skulle ønske det var en måte hun og slike som henne kunne få bli i landet på. Vi trenger smarte mennesker, vi trenger arbeidskraft, vi trenger ærlige, hardt arbeidende mennesker. Jeg er i utgangspunktet ikke motstander av en viss arbeidsinnvandring heller. Samtidig kan vi ikke ha det slik at det blir et smutthull som blir kjent i verden at man kan sikre sine barns fremtid ved å bo i skjul i Norge i et gitt antall år. Da tror jeg vi får veldig mange barn og unge som lever i skjul, for slik kunnskap sprer seg. Og det å leve som papirløs hele oppveksten tror jeg ikke er bra for noen.

Gammel 15-01-11, 13:11   #204
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg anser henne for å være nesten voksen når hun kom til Norge, hun var da 16 år i videregående alder. Hvor oppholdt de seg fra hun var 12 til de kom til Norge da hun var 16 år? Og jeg har ikke fått tak på hvor foreldrene hennes er nå? Hun har satt et ansikt på de ulovlige innvandrerne i Norge, men jeg er usikker på hvor representativ hun er. Hva med alle som har gått her i barnehage og barneskole og blir sendt hjem til de mest fattigste og minst utviklede landene i verden, da kan man snakke om å ha virkelig å knyttet seg til land og mennnesker samt kanskje er såpass unge at de forstår utrolig mye mindre av situasjonen når de blir sendt hjem.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 15:22   #205
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Samtidig kan vi ikke ha det slik at det blir et smutthull som blir kjent i verden at man kan sikre sine barns fremtid ved å bo i skjul i Norge i et gitt antall år. Da tror jeg vi får veldig mange barn og unge som lever i skjul, for slik kunnskap sprer seg. Og det å leve som papirløs hele oppveksten tror jeg ikke er bra for noen.

Nettopp. Ved å ha hold seg under radaren og levert nye søknader, har saken blitt dratt ut. Husk at det egentlige utvisningsvedtaket var fra ganske kort tid etter at de kom til Norge.

Samtidig i en del andre saker har man usikkerhet om hvorvidt det er annen familie ved tilbakesending. Det har man vel, slik jeg har forstått det, ikke her.

Gammel 15-01-11, 15:29   #206
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Uansett hvor mye positivt det kommer ut av dette, hva det nå kan være, så vil det aldri bli det fokuset om det er et mindreårig mørkhudet barn som blir sendt ut.
Ja, jeg er er klar over at hun ikke er et barn.

En kan håper det vil føre til at de endrer loven slik at barn får sin egen sak behandlet når de fyller 18 år.
En kan også håpe at det fører til at de ikke sender mindreårige barn tilbake hjemlandet i de tilfeller hvor de ikke kan komme tilbake til noe trygt.

En kan også håpe at dette fører til at folk engasjerer seg når det er snakk om mørkhudede som skal sendes hjem etter x antall år i skjul i Norge, men dessverre tviler jeg sterkt på det.

Gammel 15-01-11, 15:42   #207
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hvor oppholdt de seg fra hun var 12 til de kom til Norge da hun var 16 år?

I Finland - de rømte til Norge etter å ha fått varsel om at de ville bli kastet ut av landet.

Opprinnelig lagt inn av Lykken

Og jeg har ikke fått tak på hvor foreldrene hennes er nå?

Foreldrene lever i skjul i Norge.

Gammel 16-01-11, 12:18   #208
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

De aller aller fleste papirløse er helt usynlige for samfunnet. Maria Amelie var ikke det. Hun var modig, turde å stå frem med sin historie og har på en måte nå måttet ta konsekvensen av dette. Hun har engasjert seg sterkt i andre papirløse sine saker og hun har gitt denne gruppen mennesker et ansikt - hun har frontet deres sak og for det fortjener hun all honør.
Og selvfølgelig har denne jenta bare blitt mer og mer belastende for rejeringen. De følger jo bare folket, som i det ene øyeblikket skriker at "vi må stramme inn", men så står ei jente der som ser ut som "oss" og som ikke passer inn i denne boksen av "helvetes kriminelle asylsøkere som vi skal kaste ut av landet". Total forvirring. Faktum er at et stort flertall av det norske folk skriker etter en enda strammere linje i asyl og innvandringspolitikken, men når slik urett skjer som med Maria Amelie lyder pipa annerledes.

Husker dere Fathia og sønnen hennes i sommer? Hva skjedde med de? Er det noen som vet? Det norske folk var jo så opptatt av denne kvinnen og sønnen og TV2 var jo i denne parken de sov i flere dager. Så ble det stille. Hvorfor ikke samme støtte?
http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/f...9bd1ada5%252C0

Jeg er opprørt over hva som skjer med Maria Amelie men jeg føler også et stort ubehag over hvordan vi prioriterer hvem "vi" orker bry oss om. Ja, det går an å ha to tanker i hode på en gang men det blir så tydelig i slike saker som denne, det faktum at noen mennekser rett og slett bare er verdt mer en andre.

Denne står i Aftenposten i morgen og har veldig mange gode poenger.
Pen, smart, hvit pike vekker følelser.
http://blogg.aftenposten.no/zahid/20...kker-følelser/

Helt og holdent 100% enig med deg Jeg leste også en veldig bra kronikk om saken skrevet av Erik Fosnes Hansen i Aftepnposten i går.
Hvor han bl.a. skriver:
"Hadde hun vært en helt alminnelig illegal innvandrer med det samme antall år i Norge, altså med en tilsvarende "tilknytning til riket", men uten mastergrad og bokutgivelse, ville knapt noen i det fabelaktige norske folk brydd seg katten om henne. 25 000 fabelaktige mennesker ville ikke laget Facebook-gruppe for henne eller tent fabalaktige fakler foran regjeringsbygget, for slike anonyme utvises ustanselig, i store antall, og tragediene er like store, uten at det utløser en eneste krusning på overflaten i mediebildet eller i den offentlige debatt. Slik har det vært lenge, og slik kommer det til å bli. Dette er dag også Maria Amelies eget fremragende poeng i hennes bok."

Gammel 16-01-11, 12:31   #209
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dessuten vil jeg si noe Stoltenberg sa på Skavlan i går: Forrige helg sendte Norge 60 personer til Afghanistan. Flere av disse var barn. De reiste til kår vesentlig vanskeligere.

Nemlig. Jeg har selv vært ed ombord på fly med STORE grupper ut-transporteringer i det siste. Mennesker, hele familier med en totalt usikker fremtid i møte. Husker spesiellt godt en tur fra Kirkenes. Familie på 4, mor, far og to barn. Tilsynelatende vel-integrerte og alle 4 snakket norsk. De hadde med seg to politifolk (det var flere uttransporteringer på samme fly). Jeg tok meg tid til å spørre faren i familien hvor de skulle, om de visste det? Han gjentok bare: "dette er bare vondt, men dessverre slik er loven i Norge. Vi har hatt 7 fantastiske år i Kirkenes. Barna forstår ikke så mye av dette. Vi har forsøkt å forklare, men de forstår ikke. De tror vi skal på ferie".

Gammel 16-01-11, 12:39   #210
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Nemlig. Jeg har selv vært ed ombord på fly med STORE grupper ut-transporteringer i det siste. Mennesker, hele familier med en totalt usikker fremtid i møte. Husker spesiellt godt en tur fra Kirkenes. Familie på 4, mor, far og to barn. Tilsynelatende vel-integrerte og alle 4 snakket norsk. De hadde med seg to politifolk (det var flere uttransporteringer på samme fly). Jeg tok meg tid til å spørre faren i familien hvor de skulle, om de visste det? Han gjentok bare: "dette er bare vondt, men dessverre slik er loven i Norge. Vi har hatt 7 fantastiske år i Kirkenes. Barna forstår ikke så mye av dette. Vi har forsøkt å forklare, men de forstår ikke. De tror vi skal på ferie".

Stakkars folk.

Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 13:06   #211
Anne

Anne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elin:
Det som er fakta her er at foreldrene til disse barna har ikke vært uvitende om hva som skjer og at de velger la barna sine tro at de skal på ferie får være helt og holdent deres eget valg.
Lovverket er som det er, det er det vi forholder oss til og vi kan synse og synse til vi blir blå, men det er der endringene må til dersom man skal oppnå noe.
Å ha demonstrasjoner for enketindivider som har visst i en årrekke at de er her ulovlig syns jeg er å komme langt på etterskudd.
Hun er 25, ikke et barn, ressurssterk og vil nok ikke ha noen problemer med fremtiden sin.
Tatt i betraktning at Norge sender voksne og barn til langt verre land enn Russland.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 13:34   #212
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

Elin:
Det som er fakta her er at foreldrene til disse barna har ikke vært uvitende om hva som skjer og at de velger la barna sine tro at de skal på ferie får være helt og holdent deres eget valg.
Lovverket er som det er, det er det vi forholder oss til og vi kan synse og synse til vi blir blå, men det er der endringene må til dersom man skal oppnå noe.
Å ha demonstrasjoner for enketindivider som har visst i en årrekke at de er her ulovlig syns jeg er å komme langt på etterskudd.
Hun er 25, ikke et barn, ressurssterk og vil nok ikke ha noen problemer med fremtiden sin.
Tatt i betraktning at Norge sender voksne og barn til langt verre land enn Russland.

Jeg er enig med deg jeg. Det visste vel Maria Amelie også det? At hun var her ulovlig mener jeg? Det har hun visst i en årrekke, så det kan jo umulig ha kommet som en overraskelse at hun ble arrestert etter foredraget på Lillehammer. Hun har begått lovbrudd i form av å oppgi falsk identitet, oppholde seg i landet ulovlig og hun har jobbet svart. Allikevel synes det norske folk å mene at hun er i en eller annen særstilling i fht. andre lignende saker. Det synes jeg er ganske spesiellt.
Til og med Fremskrittspartiets representanter tar til orde...om å lade nåde gå for rett. I DETTE ene tilfellet, vel og merke. Ikke ellers.

Gammel 16-01-11, 13:35   #213
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg er enig med deg jeg. Det visste vel Maria Amelie også det? At hun var her ulovlig mener jeg? Det har hun visst i en årrekke, så det kan jo umulig ha kommet som en overraskelse at hun ble arrestert etter foredraget på Lillehammer. Hun har begått lovbrudd i form av å oppgi falsk identitet, oppholde seg i landet ulovlig og hun har jobbet svart. Allikevel synes det norske folk å mene at hun er i en eller annen særstilling i fht. andre lignende saker. Det synes jeg er ganske spesiellt.
Til og med Fremskrittspartiets representanter tar til orde...om å lade nåde gå for rett. I DETTE ene tilfellet, vel og merke. Ikke ellers.

Hæ? :trodde ikke jeg kunne miste mer respekt for frp:

Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 13:37   #214
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hæ? :trodde ikke jeg kunne miste mer respekt for frp:

Det er da vel ikke så overraskende? Hvit, ikke-muslim...

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 13:38   #215
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Det er da vel ikke så overraskende? Hvit, ikke-muslim...

Jammen.

Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 13:45   #216
Anne

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får overhodet ikke vondt i magen om hun blir sendt ut.

Det som evt gir en flau smak i munnen er at systemet vårt over de utviste er så elendig at de faktisk kan oppholde seg ulovlig i mange år.
Og deretter få sympati for at de blir pågrepet, fengslet og uttranportert med tvang.

Gammel 16-01-11, 13:53   #217
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns vi burde ta inn langt flere asylsøkere, hente flere fra flyktningeleire rundt omkring og generelt være mer solidariske med resten av verden. Men akkurat her vet jeg ikke helt. Det er for mange uavklarte spørsmål:
-Har hun et reelt beskyttelsesbehov? UDI sier nei, men de mener jo at man skal sende folk tilbake til Somalia også, så jeg vet ikke helt hvor mye jeg stoler på deres retningslinjer.
-Skal barn straffes for foreldrenes synder? Kan vi få en lov om at folk som kom hit før de var 18, og har bodd/gått på skole her i mer enn 4 år skal få lov til å bli? Eller vil det føre til stor økning i papirløse flyktninger?
-En ting er at hun blir sendt ut. Men er de nødt til å utvise henne også? Er det hun har gjort til så stor fare for rikets sikkerhet at vi må nekte henne innreise i 2 år?

Gammel 16-01-11, 13:57   #218
Anne

Anne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

-En ting er at hun blir sendt ut. Men er de nødt til å utvise henne også? Er det hun har gjort til så stor fare for rikets sikkerhet at vi må nekte henne innreise i 2 år?

Det handler vel mer om at hun har unnlatt å reise ut og at så lenge hun har vært her på ulovlig grunnlag og vært fullt vitende om det så kan hun få innreiseforbud for en periode.
Jeg syns ikke det er så graverende.
Det som er graverende er å fullstendig ignorere et lands avgjørelse om at man ikke får bli.

Gammel 16-01-11, 13:59   #219
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg syns vi burde ta inn langt flere asylsøkere, hente flere fra flyktningeleire rundt omkring og generelt være mer solidariske med resten av verden. Men akkurat her vet jeg ikke helt. Det er for mange uavklarte spørsmål:
-Har hun et reelt beskyttelsesbehov? UDI sier nei, men de mener jo at man skal sende folk tilbake til Somalia også, så jeg vet ikke helt hvor mye jeg stoler på deres retningslinjer.
-Skal barn straffes for foreldrenes synder? Kan vi få en lov om at folk som kom hit før de var 18, og har bodd/gått på skole her i mer enn 4 år skal få lov til å bli? Eller vil det føre til stor økning i papirløse flyktninger?

Jeg tror ikke hun faktisk har vært her i fire år lovlig. Og det kan ikke premieres om man greier å være her over en viss grense ulovlig. Det kan jo ikke det.

Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 14:00   #220
Anne

Anne sin avatar

Standard

Nei, det kan det ikke.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:48.