Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?
Dette er jo fryktelig, fryktelig vanskelig. Det som gjør det vanskelig er at hun kom hit som barn. Hun har ikke bedt om det, hun har i praksis vokst opp i Norge. Det var hennes foreldre som valgte dette for henne. Det landet hun skal sendes "tilbake" til er et land hun ikke har bodd i mens hun har vært gammel nok til å ha noe særlig forhold til voksenlivet der. Ja, hun er åpenbart ressurssterk. Og hun er åpenbart tilpasningsdyktig. Hun kommer nok til å greie seg uansett hva som skjer.
På et vis er det hjerterått å sende henne til Russland. Men det er hjerterått å sende barn tilbake til Afganistan også. Ingen av oss ville frivillig gått med på å sende noen vi kjente dit. Jeg skulle egentlig ønske det var mulig å la henne bli. Hvorfor? Det er ei jente som har bodd så lenge her i landet at hun i praksis har vokst opp her, og selvfølgelig må man bli litt glad i henne når man ser henne på tv slik hun har stått frem. Det er lettere å kaste ut et gitt antall ukjente mennesker uten ansikt enn henne man har sett, hørt og kan sette seg inn i situasjonen til. Jeg vet ikke om hudfargen hennes spiller så stor rolle som noen vil ha det til, jeg tror det mer er det at vi føler vi kjenner henne (og hun ser da på ingen måte norsk ut). Hadde det vært ei flott mørkhudet eller asiatisk dame i samme situasjon tror jeg vi hadde følt med henne også. Poenget er mer at hun har vist oss at hun tenker som oss, snakker som oss og føler som oss.
Jeg skulle ønske det var en måte hun og slike som henne kunne få bli i landet på. Vi trenger smarte mennesker, vi trenger arbeidskraft, vi trenger ærlige, hardt arbeidende mennesker. Jeg er i utgangspunktet ikke motstander av en viss arbeidsinnvandring heller. Samtidig kan vi ikke ha det slik at det blir et smutthull som blir kjent i verden at man kan sikre sine barns fremtid ved å bo i skjul i Norge i et gitt antall år. Da tror jeg vi får veldig mange barn og unge som lever i skjul, for slik kunnskap sprer seg. Og det å leve som papirløs hele oppveksten tror jeg ikke er bra for noen.