|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Jeg skulle også ønske at feks høstferien var mer fleksibel. Men som rine ser jeg ikke helt hvordan det løses rent praksis. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
bits and pieces
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Hytt og pine er vanlig ja, hvertfall blandt de jeg omgås. Aldri brukt de "egentlige" uttrykkene.
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Jeg bare måtte ta en opptelling her på jobb,
|
|
|
#7 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Åh, her bruker jeg til og med hytt og pinevær om det faller seg sånn :helt crazy:
|
|
|
#8 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?80 % av 1. klassinger i Oslo sier "sjære mamman min". Det gjør det ikke til korrekt. Enda.
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?
Haha tacomiddag hos oss: "Kan jeg få schøtt"? "Nei, det har vi ikke". "Gah - sss - kjøtt". "Værsågod".
|
|
|
#12 |
|
kamerat
|
Visste du at det har vært lovfestet i over 100 år at lærere ikke har rett til å korrigere elevenes muntlige norsk. Det finnes altså ikke noen offisiell normering av muntlig norsk, og derfor heller ikke noe som kan sies å være feil i streng forstand. (Men det er klart, det finnes uoffisielle normer. Vi gæmliser synes f.eks. vanligvis at vår uttale bør være normen.)
|
|
|
#14 |
|
ctrl+z
|
Jeg var i syden for første (og sannsynligvis siste) gang når jeg var 27. Da fikk vi turen.
|
|
|
#16 |
|
kamerat
|
Seriøst, se f.eks. her.
Årsaken var altså at målbevegelsen ville fri oss for danskpreget bokuttale som norm (og det lyktes de jo i!), men loven står altså fremdeles. Ergo er det ingen norm for norsk talemål.
|
|
|
#17 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Jeg var egentlig mest fascinert over at læreren til Ungen sjøl tok med seg sine skolebarn og reiste til Syden en eller to uker (husker ikke hvor lenge hun var borte) midt på høstsemesteret. Inn kom vikarer og teamlærere som trikset for å dekke opp for henne...
|
|
|
#18 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
i tåkeheimen
|
Kanskje hun hadde avspasering til gode? Kanskje hun hadde vært syk i sommerferien, og hadde den til gode? Jeg har fire uker ferie til gode etter denne sommeren, og da må vikarer og teamlærere heldigvis fikse og dekke opp for meg. Ikke så veldig fascinerende, i grunnen. Er jeg riktig vill og gal tar jeg med meg de to eldste på sydentur også. De må i tilfelle pent finne seg i å gå gjennom akkurat det samme pensumet som klassen, men kan sikkert tenke seg noen ekstra timer svømmeundervisning i tillegg.
|
|
|
#20 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Vi får bare avspasere undervisningfrie timer, det er regelen, men det kan hende man får avspasert f.eks en aktivitetsdag o.l om man er heldig.
|
![]() |
|
|