Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-11, 22:25   #181
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Lille meg: Hvor har du det fra at jeg ikke er interessert i å finne ut av hvorfor Per har fravær?
Skolen er forpliktet til å vurdere om det er forsvarlig at en elev tar et langt avbrekk fra skolen midt i skoleåret. En elev som sliter med å stå, enten det er av den ene eller den andre grunnen, bør ikke ta en så lang pause fra skolearbeidet. Å bare la han dra, er jo det samme som å si at man har gitt eleven opp, at han ikke kommer til å klare seg uansett hva han gjør. Hvorfor skulle skolen nekte en elev å reise hvis det ikke er fordi at de har tro på at han kan klare seg med innsats og hjelp? Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med innleggene dine, og det sier jeg ikke for å være vrang.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 22:31   #182
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

1 av 3 elever på en ungdomsskole i en nabokommune hadde permisjon pga ferie i 2009. Sikkert et ganske vanlig tall og sier jo litt om omfanget.
De fleste som dropper ut av videregående her i fylket har et snitt under 3, 2, man skal ikke være på 2 i mange fag på ungdomsskolen før det bør begynne å lyse i noen varsellamper.

Er det noen tall fra forskning som viser at elever som reiser en uke til syden utenom skoleferien ender opp med lavere karakterer enn de som har null fravær og kun forholder seg til skolens ferier? Kan ikke en ferieuke sammen med familie også virke inspirerende og oppmuntrende på skole-innsatsen?

Jeg ble tatt ut av skolen innimellom hele oppveksten ettersom faren min er selvstendig næringsdrivende og han tok ferie etter at alle de ansatte hadde valgt sin ferie. Vi reiste nesten alltid utenom skoleferiene. Jeg fikk lekseplan og oppgaver og ble bedt om å skrive dagbok fra ferien. Det var veldig stas, husker jeg.

Gammel 22-08-11, 22:32   #183
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til info, før massesuggesjonen tar helt overhånd her: Det går an å dra på ferie uten å reise til ssssyden. Lover.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 22:34   #184
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elin: Stas, ja. Men gikk du ut fra vg. skole med bedre eller dårligere snitt enn de som aldri reiste til syden? :intrisert:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 22:35   #185
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Til info, før massesuggesjonen tar helt overhånd her: Det går an å dra på ferie uten å reise til ssssyden. Lover.

Ja, heldigvis.

Gammel 22-08-11, 22:37   #186
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Elin: Stas, ja. Men gikk du ut fra vg. skole med bedre eller dårligere snitt enn de som aldri reiste til syden? :intrisert:

Var ikke i syden før jeg hadde passert 20 med god margin, og du skulle sett på snitt. Lurer på om Elin slår det.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 22:45   #187
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg greier ikke helt å synes synd på skiftarbeidere som ikke kan ta seg fri hver eneste skoleferie, altså, de færreste kan da det. Vår SFO er fyllt opp av minst 70 % av elevene i alle småferiene. Jeg har aldri tatt høst- eller vinterferie med sønnen min, bare et par avspaseringsdager.

Det er vel ingen skiftarbeidere som ønsker at noen skal synes synd på de heller, er det det?

Det som skiller folk som jobber vanlig uke mandag til fredag innenfor normal arbeidstid 8-16, eller noe i den dur, er at de ofte har vanskelig for å forstå at det ikke er en selvfølge å ha fri julaften, 1.juledag, nyttårsaften, påske, pinse, 17.mai heller. Det er faktisk helt vanlig at man jobber slike røde dager også, og da kjenner jeg at jeg får litt vondt i velviljen min når slike alminnelige firkantede arbeidstakere skal komme og mene noe om at jeg tar ungen min ut av skolen noen dager eller en uke for å reise på ferie utenom skoleferiene. Jeg tror at pipa hadde fått en annen lyd dersom man hadde forsøkt alternativet en kort periode. Kanskje forståelsen hadde blitt større. Det er så lett å si at det er umoralsk og forkastelig og håpløst at andre tar ungene sine ut av skolen, når man ikke har behovet for å gjøre det selv, og har forutsigbar arbeidstid og fritid.

Gammel 22-08-11, 22:48   #188
Elin

Elin sin avatar

Standard

Se trådens tittel.

Syden er så mangt... Ferie er ferie.

Gammel 22-08-11, 22:50   #189
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elin, jeg har også svært sjelden fri når barna har ferie, og er heller ikke begeistret for å ta ungene ut av skolen. Om jeg en gang gjør det, blir det på tvers av egne prinsipper fordi nok er bloody nok.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 22:53   #190
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg dumpa og måtte ta videregående på nytt grunnet alle syden-turene sammen med foreldrene mine. Jeg ble sendt til sommer-skole i Spania på fars regning for å ikke falle av lasset ytterligere og for å ta opp igjen fag....

Neida, karakterene mine var nok langt bedre enn snitt. Kanskje det skyldtes syden-turene, eller kanskje feriene ... eller kanskje rett og slett at jeg syntes skole var gøy...

Gammel 22-08-11, 22:56   #191
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Det er vel ingen skiftarbeidere som ønsker at noen skal synes synd på de heller, er det det?

Det som skiller folk som jobber vanlig uke mandag til fredag innenfor normal arbeidstid 8-16, eller noe i den dur, er at de ofte har vanskelig for å forstå at det ikke er en selvfølge å ha fri julaften, 1.juledag, nyttårsaften, påske, pinse, 17.mai heller. Det er faktisk helt vanlig at man jobber slike røde dager også, og da kjenner jeg at jeg får litt vondt i velviljen min når slike alminnelige firkantede arbeidstakere skal komme og mene noe om at jeg tar ungen min ut av skolen noen dager eller en uke for å reise på ferie utenom skoleferiene. Jeg tror at pipa hadde fått en annen lyd dersom man hadde forsøkt alternativet en kort periode. Kanskje forståelsen hadde blitt større. Det er så lett å si at det er umoralsk og forkastelig og håpløst at andre tar ungene sine ut av skolen, når man ikke har behovet for å gjøre det selv, og har forutsigbar arbeidstid og fritid.

Så lenge du ikke vet noe som helst om min arbeidstid (eller hva jeg syns om å ta barn ut av skolen) så foreslår jeg at du ruller inn offersytinga di.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 23:01   #192
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke som jeg har fått med meg. Mine innlegg var ment å være informerende.

Gammel 22-08-11, 23:02   #193
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er jeg som jobber hver bidige julaften, juledag, nyttårsaften, påskehelligdager, 17 mai og pinse meningsberettiget?
Jeg jobber forresten 3 av 4 helger også+ som oftest i høst og vinterferiene.
Ikke mye fri når ungene har fri nei.

Jeg har likevel et temmelig restriktivt syn på det å ta ungene fri fra skolen.

Nei, du er ikke meningsberettiget, men ok, unntak i kveld

Til info. jeg har også restriktivt syn på det å ta unger ut av skolen. Restriktivt, men ikke håpløst rigid og sært bare for å være det. Det kan være svært velbegrunnede årsaker til å ta ut unger av skolen, og da bør man vise litt fleksibilitet.
Som sagt, så skulle jeg f.eks. ønske at skolen fornyet seg litt i fht. høstferie-uken. Det er en håpløst utspilt ferie-uke, som kun lærere nyter godt av. Denne uken kunne gjøres om til f.eks.fleksi-ferieuke innenfor en bredere tidsperiode enn typ uke 40/41. Jeg kan tenke meg at samtlige lærere tar høye kneløft dersom høstferien skulle fjernes og ikke erstattes med annen ferie?

Gammel 22-08-11, 23:02   #194
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan jo sitere dette også, og si meg enig.

Skjønner ikke poenget med å betegne det som syting at man vil forklare hvorfor man tar fri utenom feriene i ny og ne.

Gammel 22-08-11, 23:04   #195
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Nei, du er ikke meningsberettiget, men ok, unntak i kveld

Til info. jeg har også restriktivt syn på det å ta unger ut av skolen. Restriktivt, men ikke håpløst rigid og sært bare for å være det. Det kan være svært velbegrunnede årsaker til å ta ut unger av skolen, og da bør man vise litt fleksibilitet.
Som sagt, så skulle jeg f.eks. ønske at skolen fornyet seg litt i fht. høstferie-uken. Det er en håpløst utspilt ferie-uke, som kun lærere nyter godt av. Denne uken kunne gjøres om til f.eks.fleksi-ferieuke innenfor en bredere tidsperiode enn typ uke 40/41. Jeg kan tenke meg at samtlige lærere tar høye kneløft dersom høstferien skulle fjernes og ikke erstattes med annen ferie?

Går du virkelig dit, Elin?

Som jeg har skjønt det, er det relativt vanlig at lærere jobber i høstferien: Planlegging, retting av prøver og annet forefallende arbeid ...

Gammel 22-08-11, 23:05   #196
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi "vanlige" arbeidstakere har bare 4 eller 5 uker ferie å ta av vi også da, vi er også avhengige av kollegaer og sjefer når ferien skal planlegges. Det er ikke slik at det er mye lettere å ha fri i skolens ferier selv om man ikke jobber skift. Det høres veldig enkelt ut å skylde på det syns jeg. Ungene har for eksempel 8-9 ukers sommerferie - tror ikke det er mange skiftarbeidere som har så lange turnuser lenger.

Jeg har selv vokst opp med en far som jobbet skift i hele oppveksten min. På en jobb langt unna hjemmet. Kan ikke huske det var snakk om at jeg skulle skulke skolen for å dra på ferie når han var på fri, eller at det var noe spesielt at vi ikke hadde ferie samtidig. Sånn er livet når man velger yrker der man må jobbe selv om andre har fri.

Ikke sånn å forstå at jeg syns det er en forbrytelse å ta ungene ut av skolen en gang i blant, men jeg syns det blir litt merkelig å fremstille det som at det nærmest er en rettighet man har når man jobber skift og at ingen andre får mene noe om det siden de ikke vet hvordan det er. Vel, jeg vet hvordan det er å være barnet i en sånn familie, og familieferie i skoletiden har aldri vært noe jeg har savnet eller tenkt på.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 23:05   #197
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skulle ønske at det ikke var høstferie, og har heller ingen ønsker om at den erstattes. *sær lærer*

Gammel 22-08-11, 23:08   #198
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 23:09   #199
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg har selv vokst opp med en far som jobbet skift i hele oppveksten min. På en jobb langt unna hjemmet. Kan ikke huske det var snakk om at jeg skulle skulke skolen for å dra på ferie når han var på fri, eller at det var noe spesielt at vi ikke hadde ferie samtidig. Sånn er livet når man velger yrker der man må jobbe selv om andre har fri.

Å skulke skolen er det vel ikke snakk om? I alle fall føler ikke jeg at vi gjør det. Vi gjør akkurat det samme som de gjenværende elevene gjør, bare at vi gjør det ikke i klasserommet.

Det vil ikke bli en gjenganger i vår familie å ta fri ungene for å feriere, men denne gangen ble det slik. Det kan ligge mange grunner bak som andre ikke vet.

Gammel 22-08-11, 23:11   #200
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så lenge du ikke vet noe som helst om min arbeidstid (eller hva jeg syns om å ta barn ut av skolen) så foreslår jeg at du ruller inn offersytinga di.

Det er ikke ment som syting. Jeg føler meg ikke som noe offer ettersom jeg har langt færre arbeidsdager pr. år enn de fleste andre, og jeg har alltid jobbet skift og vil ikke bytte det bort for alt i verden, men jeg snakker GJERNE saken til skiftarbeidere fordi det unektelig er veldig spesiellt å ofte jobbe når nesten alle har fri. Det er ikke så lett å se den frustrasjon som skiftarbeidere ofte må forholde seg til i fht. ferier, helligdager og skole og barnehage osv. fordi hele samfunnet er reglert og fastsatt ut i fra at folk har vanlig arbeidstid. Ørlite grann mer fleksibilitet og forståelse fra f.eks. skole, hadde gjort det veldig mye enklere. Det er det jeg, mener. Jeg må vise fleksibilitet, men kan ikke forvente det samme tilbake.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ikke som jeg har fått med meg. Mine innlegg var ment å være informerende.

Mine også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:22.