|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#201 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingKie og oslo78: Det er klart at mange sykdommer skyldes selvforskyldte ting, men jeg mener faktisk at akkurat den sliten/utbrent/møtt veggen-greia har tatt fullstendig av. Den har jo det når den snart er like vanlig som forkjølelse? I oslo78 sitt tilfelle tenker jeg det er soleklart at du ble syk, virkelig syk, selvforskyldt eller ikke, og tenker at det høres usannsynlig ut at du skulle klare å gå på jobb, men jeg synes fremdeles at mange tyr for lett til lege og sykemelding når livet går litt imot. Dere trenger ikke være enige, men jeg tror ikke noen klarer å si noe som får meg til å endre på akkurat den oppfatningen, altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemelding
![]() |
![]() |
#203 |
maler
|
![]() |
#204 |
Er frisk!
|
Men jeg har jo alltid (og er fremdeles) vært enig med deg i dette. Det er kanskje for mange som blir sykemeldt. Det er noen som utnytter systemet. Men det er ikke til verken min eller samfunnets beste at jeg ikke skulle få litt tid på meg til å komme tilbake i jobb nå. Sykemelding kan også noen ganger være en vel verdt investering - sett fra samfunnets side altså. Jeg skal jo jobbe 35 år til, så noen måneder med sykemelding nå tror jeg vil lønne seg på lang sikt - igjen sett fra samfunnets side.
![]() |
#205 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
Næsj. Mye av det vi opplever er selvpåført. Noen ganger også som konsekvenser av å ha valgt så godt man klarte utifra de forutsetningene man hadde. Det er klart man kan henge seg opp i sammenhengen mellom eget valg og konsekvensen, men jeg synes det er greit å ha som utgangspunkt at folk flest gjør så godt de kan. Noen ganger bommer de og da er mitt fokus litt mer rettet mot "hvordan fikse" for min del. Og til tider også respekt for at avgjørelsen faktisk ikke var så enkel og åpenbar som den gjerne er i ettertid.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
maler
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingEllers er det jo ganske vanlig å "vite om" veldig mange som er sykmeldt på for tynt grunnlag, men man kjenner oftest ingen. Alle man kjenner historien til godt er som regel skikkelig syke og det er ingen tvil om at de ikke greier å gå på jobb.
![]() |
#207 |
weird
Nettopp.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Kidding, right?
|
![]() |
![]() |
#209 |
maler
|
![]() |
#210 |
Halloen!
Selvsagt kjenner vi ingen. Fordi vi ikke er synske. Vi kan synse og mene, men det vil alltid være umulig å være hundre prosent sikker på at vedkommende ikke er ordentlig syk i og med at "sykdommen" ikke synes. Det er "lettere psykiske lidelser" som øker mest, er det ikke? Når det er sagt, så hører man jo titt og ofte historier, både på nett og RL, om folk som har vært til lege og vil bli sykemeldte, og som blir opprørte når legen mener de ikke trenger det. Er det pasienten som vet best, eller er det legen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
Kidding, right?
|
Men atte - er det egentlig noe problem sånn i praksis? Seriøst altså, jeg er ferdig å tulle nå.
![]() |
![]() |
#212 |
maler
|
Det jeg uthever er jeg enig i. Det forplanter seg nedover i ungdomspopulasjonen også, og det er skremmende å se. Men ellers tror jeg du misforsto meg, grunnen til at man ikke kjenner noen mener jeg er at jo nærmere man kommer enkeltindividene jo mer forståelig er det at det er for mye for dem. De man bare ser på litt avstand er det lettere å dømme.
![]() |
#213 |
weird
Fint du sa at du setter det på spissen.
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Kidding, right?
|
Du har nok rett ja. Det er på en måte ikke lov å motsi det der, for da er man slem og uempatisk.
![]() |
![]() |
#215 |
Halloen!
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingKatta, jeg ser den. Samtidig kan jeg på egne vegne og i lange perioder si check på skremmende mange punkter som blir oppgitt som sykemeldingsgrunn hos andre, altså, uten at jeg vil gå nærmere inn på det. Og nei, jeg prøver ikke å si "se hvor tøff og sterk og moralsk jeg er, dere" men jeg kunne aldri tenke meg å gå til lege før jeg har prøvt både jobbskifte og alle tenkelige grep på hjemmebane, altså. Når jeg hører om folk som forteller at de ble sykemeldte fordi de rett og slett ikke hadde mer å gi, ble liggende på sofaen hele ettermiddagen, følte at de aldri hadde overskudd til ungene osv, så tenker jeg egentlig bare: Ja, og så da, er det ikke sånn livet er i perioder? Og i ganske lange perioder også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Shake it out!
|
Dere leger, altså, nå må dere bli enige!
![]() |
#217 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg var på et fagsseminar med et livselskap nylig. De hadde begynt å se på skadesaker med nye øyne. Før var det veldig firkantet og mye byråkrati. Nå gjorde de det sånn at dersom det var healing som gjorde personen frisk og de kom seg ut igjen i jobb, så dekket de det.
![]() |
#218 |
maler
|
Jeg er uenig med missa i at det er en reaktiv depressiv periode når man går over 3 dager med sorg. Jeg tror det er der det ligger. Systemet er vi enige om, jeg bare vil ha en sorgreaksjonsdiagnose for å få ting riktig i systemet.
![]() |
#219 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingNoen leger sykemelder lettvint, det er ikke til å komne unna. Jeg har selv takket pent nei flere ganger.
![]() |
#220 |
maler
|
Begge deler. Du må ha noe som klassifiseres som sykdom. Og så må du ha redusert arbeidsevne. Og så må sykmelding vurderes til å være riktig tiltak. Det er det siste det jobbes veldig med for tiden, det er ganske mange tilstander hvor sykmelding slett ikke er veien å gå og hvertfall ikke alene.
![]() |
|
|