|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Sorg og sykemelding
Selvsagt kjenner vi ingen. Fordi vi ikke er synske. Vi kan synse og mene, men det vil alltid være umulig å være hundre prosent sikker på at vedkommende ikke er ordentlig syk i og med at "sykdommen" ikke synes. Det er "lettere psykiske lidelser" som øker mest, er det ikke? Når det er sagt, så hører man jo titt og ofte historier, både på nett og RL, om folk som har vært til lege og vil bli sykemeldte, og som blir opprørte når legen mener de ikke trenger det. Er det pasienten som vet best, eller er det legen? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Det jeg uthever er jeg enig i. Det forplanter seg nedover i ungdomspopulasjonen også, og det er skremmende å se. Men ellers tror jeg du misforsto meg, grunnen til at man ikke kjenner noen mener jeg er at jo nærmere man kommer enkeltindividene jo mer forståelig er det at det er for mye for dem. De man bare ser på litt avstand er det lettere å dømme.
|
|
|
#3 |
|
Kidding, right?
|
Du har nok rett ja. Det er på en måte ikke lov å motsi det der, for da er man slem og uempatisk.
|
|
|
|
#4 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Jeg tror det er fordi vi gjerne "skyggebokser" litt i sånne diskusjoner, jeg. Alle har sine erfaringer med på lasset og så er vi i gang. Det ble i alle fall veldig tydelig for meg i en diskusjon der temaet var mobbing på arbeidsplassen. Jeg, med min erfaring i diskusjon mot en som hadde opplevd falske mobbeanklager fra en furten kollega som ikke hadde fått viljen sin. Det sier seg vel selv at det kompliserer ting litt da.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingKatta, jeg ser den. Samtidig kan jeg på egne vegne og i lange perioder si check på skremmende mange punkter som blir oppgitt som sykemeldingsgrunn hos andre, altså, uten at jeg vil gå nærmere inn på det. Og nei, jeg prøver ikke å si "se hvor tøff og sterk og moralsk jeg er, dere" men jeg kunne aldri tenke meg å gå til lege før jeg har prøvt både jobbskifte og alle tenkelige grep på hjemmebane, altså. Når jeg hører om folk som forteller at de ble sykemeldte fordi de rett og slett ikke hadde mer å gi, ble liggende på sofaen hele ettermiddagen, følte at de aldri hadde overskudd til ungene osv, så tenker jeg egentlig bare: Ja, og så da, er det ikke sånn livet er i perioder? Og i ganske lange perioder også? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg var på et fagsseminar med et livselskap nylig. De hadde begynt å se på skadesaker med nye øyne. Før var det veldig firkantet og mye byråkrati. Nå gjorde de det sånn at dersom det var healing som gjorde personen frisk og de kom seg ut igjen i jobb, så dekket de det.
|
|
|
#7 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingNoen leger sykemelder lettvint, det er ikke til å komne unna. Jeg har selv takket pent nei flere ganger.
|
|
|
#8 |
|
Kidding, right?
|
|
|
|
|
#9 |
|
maler
|
|
|
|
#10 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg var sykemeldt en uke når pappa døde. Deet var ikke bare fordi pappa døde, men det ble liksom dråpen. Eksen hadde 14 dager før sagt han ville skilles og holdet mitt jobbet døgnet rundt med å finne løsninger (på det meste, føtes det som). I den perioden var jeg i opplæring.
|
|
|
#11 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingOK, jeg ble bare litt usikker. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Ser lyst på livet
|
I følge dette så kan jeg ikke se noe annet enn at man har rett på permisjon. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Uten lønn vel og merke. Har du råd til 60 dager permisjon uten lønn så er jo det helt fint. Eller ti dager for den saks skyld. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Borte
|
Ja, jeg er enig i dette.
|
|
|
#17 |
|
Fjellpiper
|
Siden det var jeg som startet debatten er det kanskje på sin plass å presisere at jeg egentlig er langt på vei enig med Kasia og Darth. Jeg har også presisert at det var en "følelse" og en påstand som jeg refererte, men jeg hadde lyst til å få den debattert bl.a. fordi jeg syntes det var vanskelig å svare der og da på påstanden. Sånn sett har det vært en nyttig tråd for meg, men jeg er enig med Kasia i at det er uheldig å ha debatt som ikke er basert på statistikk eller dokumenterbare endringer. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Jeg har sett det samme i forhold til eldre pasienter i psykiatrien.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
|
|