|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Åh ja, det har jeg ikke tenkt på. Er det sånn at lærere egentlig bare har fem uker ferie, også er resten avspasering? Da blir vel egentlig arbeidstimer per uke lavere enn 39,5.?
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Vi har ikke noe mer ferie enn andre. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Ok. Ingen som gidder å forklare det?
|
|
|
#5 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Det jeg ikke forstår er hvorfor i alle dager KS vil ha vekk en avtale som gir masse masse gratis overtidsarbeid (som i stedet tas ut i avspasering om sommeren når elevene likevel ikke er tilstede)? Hvorfor, hvorfor, hvorfor?
|
|
|
#6 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?..og hvis det er slik som noen har sagt over her, at dette vil gi anledning til kommunene til å uthule skolebudsjettene, hvorfor kan ikke departementet gjøre noe, gripe inn? Det siste Høyre vil er vel at deres innsats for å styrke skolen skal undergraves av kommunalt selvstyre som har som mål å legge enda mindre penger i skolen?
|
|
|
#7 |
|
Fartsfantom
|
Lærerne har bare 4 uker og 1 dag ferie. Vi har 43,5t arbeidsuke. Vi avspaserer den "faste" overtida (hvis jeg kan få lov til å kalle det for overtid for all enkelhet skyld) i de andre ukene elevene har ferie. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Vi har faktisk 5 uker ferie, at vi har 4 uker og 1 dag er en seiglivet myte blant lærerne. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
OK, for å sitere det som står på Utdanningsforbundets sider helt presis:
|
|
|
#10 |
|
Fartsfantom
|
Nei, vi har 4 uker og 1 dag. Vi forhandlet vekk den 5 ferieuka for noen år tilbake. Jeg tror det var i skolepakke 2. Les her: http://www.utdanningsforbundet.no/Fy...a-januar-2009/
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
50 & somewhat fab
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Hvordan i all verden tenker du, som får at vi har under 39,5 arbeidstimer i uka?
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?I følge tall som er lagt fram så er 23% av lærernes arbeidstid fritt disponert. Det er vel dette og hvordan arbeidstiden skal brukes det strides om og ikke den totale arbeidstiden. Den totale arbeidstiden til lærerne er som for alle andre. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Fartsfantom
|
De sparer penger ved at vi får en ekstra gruppe, flere undervisningstimer. Bare se hvordan de har gjort det i Danmark. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Sviiisj!!
|
Men de kan vel ikke bare bestemme at tid per elev skal gå ned, sånn uten videre, på tvers av politiske vedtak etc..? Det er her jeg tenker at departementet burde gripe inn.
|
|
|
#16 |
|
Fartsfantom
|
Det har vært forsøkt å få kunnskapsministeren i tale, men det svaret som gis er at regjeringen, stortinget, med flere ikke blander seg inn i en konflikt mellom en arbeidstaker og arbeidsgiver. Rett nok, men hvis regjering og storting mener noe med skolepolitikk burde kanskje dette vært sentralt styrt. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
50 & somewhat fab
Det er det som er ubegripelig for oss lærere også.
|
|
|
#18 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Aha, dere har en slags pott som skal fylles, for at dere automatisk får avspasering om sommeren? I min jobb skriver vi ned alle timer vi er på jobb, og fører det inn i et timeregnskap, så kan vi ta ut avspasering av det. Jeg vet dermed ikke på forhånd at jeg kommer til å få en "ekstra" sommerferieuke.
|
|
|
#19 |
|
Fartsfantom
|
Kompetansegivende utdanning fins faktisk via videreutdanning for lærere. En utrolig gunstig avtale der vi får 100 % betalt lønn for å studere. Du kan ta 30 studiepoeng over 1 år eller 60 over 2 år. Stat, skoleeier (komune/fylkeskommune) og lærer har et spleiselag. Les mer her: http://www.udir.no/Utvikling/Etter-og-videreutdanning/ Jeg er enig i at det ikke er så mye å velge mellom for lærere på videregående, men du kan (med rektors støtte) søke på studier som skolen trenger. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
50 & somewhat fab
Ja for all del - jeg har selv tatt 60 studiepoeng nettbasert engelsk finansiert av arbeidsgiver, med betalt permisjon i eksamensperioder. Utrolig gode rammebetingelser, faktisk, fordi skolen min hadde behov for flere lærere med undervisningskompetanse i engelsk.
|
![]() |
|
|