|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Koronavirus og ferieplanerVet ikke hvordan det blir med noen som helst ferie nå. Er allerede innkalt på jobb i påsken, enda jeg egentlig har fri, og kunne virkelig trengt disse fridagene til å hente meg litt inn. For oss med såkalte kritiske samfunnsfunksjoner er det ikke mye hviledager for tida. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
koko
|
Sv: Koronavirus og ferieplanerVi har for lengst bestilt en ferietur i slutten av juli. Er åpen for at den ikke blir noe av, men det blir ikke bestemt på en stund ennå.
|
|
|
#6 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Koronavirus og ferieplanerHos forsikringsselskapet mitt har de endret tekst hver dag i det siste. Jeg trodde ikke før i dag at jeg fikk dekket USA-turen vår i påsken, men nå får vi det dekket likevel. Men det står at man uansett skal prøve å få tilbake fra flyselskap/hotell selv først. Jeg gikk så inn på flyselskapet vårt, og der hadde de laget et eget refusjonsskjema i forbindelse med corona, men da jeg sjekket her om dagen stod det at vi bare kunne endre billetten, ikke få den refundert.
|
|
|
#7 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Koronavirus og ferieplanerJeg synes det er forunderlig hvor mange som tar beskjedene og reiserådene til etterretning, men vurderer allikevel at de har en god grunn til å IKKE følge dem. Jeg synes rett og slett det er litt arrogant å sette seg i bilen og dra på hytta NÅR myndighetene er SÅ tydelige i sine anbefalinger om å ikke gjøre akkurat det. Jeg kjenner sikkert litt ekstra på det siden jeg jobber i en samfunnskritisk jobb og er nødt til å stå ansikt til med potensielle smittebærere hver dag, mens andre oppfatter hjemmekontor og lock down som en anledning til å å slappe av på fjellet
|
|
|
#9 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Koronavirus og ferieplanerVi har et problem. I oktober bestilte vi tur sammen med en annen familie. Gjennom reisebyrå. Så det er en pakkereise. En bestilling. I går sier vårt selskap Europeiske, at de dekker avbestilling av alle feriereiser der det er frarådet fra Fhi eller UD å reise, som er bestilt. Ingen restriksjoner på avreisedato. Aberet er at det må avbestilles innen 16 dager. Så mister vi retten. MEN, familien vi reiser med, de har Gouda! Der dekkes ikke dette pr i dag, de har en vent og se holdning, og er det frarådet å reise på reisedato, så dekkes det av Gouda.
|
|
|
#10 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Koronavirus og ferieplaner
Men kan ikke dere avbestille deres del?
|
|
|
|
#11 |
|
Sv: Koronavirus og ferieplanerDet er en tur vi har planlagt lenge. Og vi har tre barn hver og har derfor tre hotellrom fordelt på to familier. Og så er hele reisen bestilt i mitt navn. Vet ikke hva det betyr.
|
|
|
#12 |
|
#IsItOctoberYet?!
Jeg vet ikke hvordan reiseforsikring vil funke da, om din gjelder for hele følget? Det må du i så fall sjekke ut. Problemet dere kan stå overfor også, er jo at det ikke er restriksjon, men at dere overhodet ikke har lyst til å reise på det tidspunktet. Da er jo hele beløpet tapt.
|
|
|
|
#13 |
|
Jeg er ganske sikker på at min reiseforsikring dekker mitt beløp/vårfamilie.
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sjekk hva som er mulig.
|
|
|
#15 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Koronavirus og ferieplanerFor oss som har kjøpt reiser før koronaens tid er det bare å vente på at reisene frarådes slik at vi kan søke erstatning. Jeg vi prøve å få endre eller bytte før jeg tar kostnaden selv.
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Gjør det som passer best for dere.
|
|
|
#17 |
|
#IsItOctoberYet?!
Sv: Koronavirus og ferieplaner... du sier dere ikke kan gjøre dette mot familien dere reiser med. Hvis ikke dere avbestiller nå, så vil jo det sette dere i en mulig vanskelig situasjon på et senere tidspunkt? Nei, her synes jeg egentlig ikke man skal ta hensyn til hele følget, men gjøre hva som er riktig for en selv.
|
|
|
|
#18 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Koronavirus og ferieplanerVi har bestilt reise med MasterCard, og har fått melding av banken om å sende dokumentasjon av avbestilling. Har kansellert flyreisen, skal melde hotellet at vi ikke kommer. Lurer på om vi kanskje går for ekstra avbestillingsgebyr neste gang vi skal noe sted. :svett:
|
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har dere tilleggs forsikring på MasterCard? Vi fikk nei fra banken da vi snakket med de om de dekket avbestilling. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Sv: Koronavirus og ferieplanerI år har vi helt tilfeldig egentlig, bestemt oss for ferie i Norge, nokså low key, bestilt hytte og hus i hhv. 4 og 6 netter, samt en helg på hotell, fra etter midten av juli. Kjører bil. Håper når det kommer så langt at dette kan gjennomføres, men kan se det an i det lengste. Og krysser alt vi har for at vi kan gjennomføre feiringen av våre runde dager i midten av august.
|
![]() |
|
|