|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
trøtt
|
![]() Koronavirus og ferieplanerPlanlegger dere sommerens ferie som vanlig, eller tar dere hensyn til virusutbruddet?
![]() |
#2 |
Klar
|
![]() Sv: Coronavirus og ferieplanerVi har ikke kommet til sommeren enda, her er det påskeplanlegging som pågår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Coronavirus og ferieplaner
Hvis du kjøper avbestillingsforsikring nå så går det vel fint å avbestille om du skulle ønske det.
![]() |
#4 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Coronavirus og ferieplanerAkkurat i år har vi satt alt på vent. Jeg vet ikke om vi ville ha gjort det bare på grunn av virusfare, men vi skal pusse opp, bytte vinduer etc. og vet ikke hva det vil komme på, så akkurat i år er det greit å se an hva vi har råd til før vi bestemmer oss. Greit utgangspunkt i grunnen. Hadde dette vært året vi planla en stor, dyr tur som kanskje ville blitt avlyst når det nærmet seg, hadde vi hatt uflaks.
![]() |
#5 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Coronavirus og ferieplanerVi har en tur i slutten av april, der kan heldigvis alle hoteller avbestilles. I sommer drar vi nok uansett, så sant ikke UD anbefaler å ikke reise. Jeg er jo ikke redd for smitte for min egen del, bare karantener.
![]() |
#6 |
kamerat
|
![]() Sv: Coronavirus og ferieplanerVi har både påske- og sommerreiseplaner (togbaserte!) som er nokså spikret, så vi ligger på været og ser hva som skjer. Vi reiser vel om det ikke kommer offisielle advarsler mot å reise til de aktuelle områdene.
![]() |
#7 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Coronavirus og ferieplanerJeg har betalt sommerens flybilletter til Malaga og 50% av leien. Har utvidet reiseforsikring som dekker avbestilling hvis nødvendig.
![]() |
#8 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Coronavirus og ferieplanerBillettene til New Zealand i juli er kjøpt for lengst. Jeg har tenkt å gjennomføre alle bookingene jeg har planlagt. Jeg regner med at ev. Coronavirus er i Norge lenge før det, og er overstått. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Coronavirus og ferieplanerJeg får ikke reise utenfor Skandinavia, England og Tyskland før tidligst mai/juni, så i år er alle utenlandsplaner uansett satt på vent. Og med tanke på corona-situasjonen, så er det jo ikke usannsynlig at reisebegrensningen både blir forlenget og innstrammet.
![]() |
![]() |
#10 |
Klar
|
Man kan selvsagt avbestille reisen, men for å få igjen pengene fra en avbestillingsforsikring så må avbestillingen skyldes gitte kriterier. Som feks. at UD fraråder å reise til området reisen er bestilt til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Coronavirus og ferieplanerRådet fra Forbrukerombudet er å kjøpe seg ut av det gjennom å bestille billetter og bookinger som kan avbestilles. Mange reisebyråer som f.eks. Ticket tilbyr også dummyforsikringer som dekker avbestilling uansett årsak.
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Coronavirus og ferieplanerVi har kjøpt det meste av billetter og opphold for lenge siden, så med mindre det kommer råd om å ikke dra dit vi skal, så opprettholder vi planene som før. Ingenting kan avbestilles med mindre det er av årsaker en vanlig reiseforsikring dekker. Kanskje vi rett og slett får bedre plass dit vi skal? :silverlining:
![]() |
#13 |
Medlem siden: Mar 2008
Det var slik forsikring jeg tenkte på.
![]() |
#14 |
Personlig pessimist
|
Selv Ticket Garanti har ganske åpenbare begrensninger. Jeg hadde ikke tatt det for gitt at virusfrykt hadde gitt pengene tilbake, «lignende» er nokså uspesifikt.
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Coronavirus og ferieplanerVi har bestilt flybilletter til Kypros i sommervia tui, og har foreløpig bare betalt depositum. Hotellet er bestilt med avbestillingsmulighet.
![]() |
#18 |
Prettiest mess ever seen
|
Uroligheter på reisedestinasjonen er jo atskillig mer vagt og omfatter langt mer enn de vanlige reiseforsikringene, som baserer seg på offisielle råd, i hvert fall. Og kravet til dokumentasjon må nødvendigvis bli lavere når det omhandler ting som «sykdom hos personer du har planlagt å besøke»?
![]() |
#19 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Coronavirus og ferieplanerVi bestilte ferie (til Frankrike) før utbruddet og reiser om det ikke er direkte frarådet. Jeg er ikke bekymret.
![]() |
#20 |
Personlig pessimist
|
Joda, det er bedre vilkår enn vanlig avbestillingsforsikring, men den er jo ikke «idiotsikker» likevel.
![]() |
![]() |
|
|