|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hage 2022Det skal være knallvær* her i lang tid, og jeg har fiberduk å slenge over ved behov.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hage 2022Her kan det fortsatt komme frostnetter, men har fiberduk over pallekarmene, så der har jeg satt ut urter, grønnkål, asparges og bondebønner, de står fortsatt i potter og kan reddes inn dersom det skulle bli skikkelig frost, men fiberduken ser ut til å beskytte bra. Hvitløk som ble satt i høst har kommet langt og til helga tenker jeg å så gulrøtter og salat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hupp!
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
![]() Sv: Hage 2022Lite grønnsaker på gang hos meg, men det er rikelig med blomster i emning. Og det spirer og gror som bare det! Kastet meg på georgine-bølgen i fjor, med stort hell. Men luktes bare med noen ytterst får av de knollene jeg forsøkte å overvintre selv. Så nå er det nye og noen gamle knoller som spirer og gror, og knipes og dulles med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hage 2022Det vokser sakte her. Har bare enkle og standard blomster som erteblomst, ringblomst, konrnblomst. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det vokser så sakte.
![]() |
#5 |
![]() Sv: Hage 2022Jeg er så utrolig glad i drivhuset mitt, som er som en stue i hagen. Vi har jo bygget det selv, og det er på 20 m2, og jeg må være innom der hver dag. Noen ganger sitter jeg der i flere timer. Hører på hagepodder eller tar en power nap eller noe sånt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hage 2022Jeg har 2 pallekarmer. Har sådd frø fra 2 ulike salattyper og blomkål. Så at det stod at de skulle sås inne først men det har jeg ikke mulighet til så får se hvordan det går..
![]() |
#7 |
blid
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hage 2022Hos meg pleier hageinteressen alltid å være størst på våren og så dabber interessen av utover sommeren
![]() |
#8 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hage 2022Ute: gulrot, nepe, rødbete, bondebønner, reddiker, spisskål, sukkererter. Jordbær, potet.
![]() |
#9 |
![]() Sv: Hage 2022Jordbær ja, det vil jeg ha. Hva er smart å plante de i? Tror ikke pallekarmen egner seg til det. Kjøper man en egen jordbærplantesak? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hage 2022
Joda, jordbær har det fint i pallekarm.
![]() |
#11 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Hage 2022Her er det ganske halvhjerta haging om dagen, det er så mye annet som stjeler tid. Jeg har i alle fall vaska drivhus, potta opp tomat, chili og agurk jeg fikk av mamma, renska opp i alle bed og pallekarmer, lagt ut dryppvanningsslanger (som jeg sikkert ikke får brukt pga vanningsrestriksjoner), planta en ny rhododendron og kjøpt masse frø som jeg ennå ikke har sådd. Agurkplanten sturer, den blei nok for kald, så jeg skal så ny. Har planer om å så gulrot, erteblomst og salat i pallekarmene og bør nok forkultivere georginene - men om jeg somler mer med det kan jeg snart sette dem rett ut.
![]() |
![]() |
#12 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hage 2022Vi satte opp vanntønner under takrennene og koblet dryppslangene på dem. Det fungerte ganske greit. Hjalp ikke så mye når det var tørt lenge, for tønnene gikk tomme etterhvert, men hjalp bra i perioder hvor regnskurene ikke var lange nok til å gi rotbløyte.
![]() |
#13 |
søt
![]() Sv: Hage 2022Ja, jordbær passer flott i pallekarm! Husk at jordbær ikke skal ha noe god kompost/gjødslet jord. Da blir det bare blader og ikke bær.
![]() |
#14 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hage 2022Mulig dumt spm. men jeg orker ikke google akkurat nå.
![]() |
#15 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hage 2022Jeg har brukt såjord, plantejord og blomsterjord om hverandre, og erfaringen så langt er at det ikke ser ut til å påvirke resultatet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hage 2022Note til self vinter 2023: ikke kjøp såjord. 1) jeg HAR (men den sak jeg trolig heller blande inn i noe, for den tørker ut) og 2) det er ikke nødvendig. Det funker finfint å så i blomsterjord.
![]() |
#18 |
søt
![]() Sv: Hage 2022Så i hva-som-helst tenker jeg.
![]() |
#19 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hage 2022Takk for alle svar!
![]() |
#20 |
![]() Sv: Hage 2022I dag høstet jeg litt dill, koriander og spinat som jeg fryser ned. Ellers rusler det og går i pallekarmer og i drivhuset. Inne i drivhuset blir det sykt varmt midt på dagen, så jeg har hengt opp gardiner i taket. Det har vært litt mye akkurat nå om dagen, men snart har jeg sommerferie, og da blir drivhuset oppholdsstedet mitt. Jeg ELSKER drivhuset mitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|