Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Margarin

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-10, 22:25   #201
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Margarin

Jeg visste at den kom, både innlegget omtrent ordrett og smileyen. :synsk: Jeg er skeptisk til at kjøtt alene gir kreft, det må jeg nesten få lov til å være, så kan du få mene det motsatte. Det er nok av undersøkelser som viser ditt og datt, både av fett er farlig og at det ikke er det, feks. Jeg har lest ganske mange bøker og undersøkelser og har gjort opp min mening på samme måte som deg, og det står jeg for.

Gammel 30-07-10, 22:29   #202
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg visste at den kom, både innlegget omtrent ordrett og smileyen. :synsk:

Good for you.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 22:31   #203
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Harde former kan være litt vanskelig å løsne smøret fra, men om de er litt myke funker de nok bra.
Det er jo bare å prøve, blir det knotete er det bare å ha smøret i en vanlig boks, og la det forbli der.
Det er det jeg gjør *lat*

Edit : Forresten, eggeformer?
Er det sånne for å koke egg i?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Kult! Det skal jeg jammen meg prøve!

Og så kom jeg på det med smørformer, det har jeg ikke, men kanskje disse eggeformene som jeg har kan brukes? Hva tror du?

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 22:36   #204
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

MinaX: Interessant. Kjent, men glemt. Jeg var veldig obs på det før.

Vi har noen "magegreier" i min slekt (magesår, Heliobaktus eller hva den heter, magekreft) og jeg hadde selv mye magetrøbbel inntil jeg i en lang periode (flere år) kuttet ut alt rødt kjøtt. Rent intuitivt, og basert på egen smertefulle erfaring, virker rødt kjøtt lite magevennlig, generelt (med "mage" tenker jeg på hele fordøyelsessystemet).

Jeg spiser kjøtt i dag, men vegatarianererfaringen gjorde at jeg nå helt naturlig spiser mye mindre enn før, 2-3 ganger per uke, og MYE mindre porsjoner (vi spiser like små kjøttmengder til et måltid nå som da vi bare var to voksne i husholdningen).

Gammel 30-07-10, 22:36   #205
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Harde former kan være litt vanskelig å løsne smøret fra, men om de er litt myke funker de nok bra.
Det er jo bare å prøve, blir det knotete er det bare å ha smøret i en vanlig boks, og la det forbli der.
Det er det jeg gjør *lat*

Edit : Forresten, eggeformer?
Er det sånne for å koke egg i?

Godt poeng, kanskje silikonformer er bedre ja.

Eggeformer: Man hardkoker egg og så tar man av skallet mens de er varme og putter i eggeformen og legger hele greia i kaldt vann og så blir det kokte egget i form etter eggeformen. Veldig populært i matboksen til sønnen min og jeg elsker bentogreier.

Gammel 30-07-10, 22:39   #206
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var vegetarianer i 6 år og har aldri hatt så mye helseproblemer som da, bla. med magen, men det kom nok av at jeg for å bøte på mangelen av kjøtt spiste desto mye mer karbohydrater. Når jeg spiser mye kjøtt (men lite karbo) er jeg friskere enn noensinne, det samme med mannen. Kanskje litt individuelt, ikke vet jeg.

De eggeformene var skikkelig kule, Esme. Er det Tupperware?

Gammel 30-07-10, 22:41   #207
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Det er nok veldig individuelt ja, Iset. Jeg blir dårlig i magen av mye kjøtt, jeg må ha en viss balanse mellom protein og karbohydrater. Og jeg tåler karbohydrater veldig godt.

Gammel 30-07-10, 22:42   #208
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kult

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Godt poeng, kanskje silikonformer er bedre ja.

Eggeformer: Man hardkoker egg og så tar man av skallet mens de er varme og putter i eggeformen og legger hele greia i kaldt vann og så blir det kokte egget i form etter eggeformen. Veldig populært i matboksen til sønnen min og jeg elsker bentogreier.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 22:43   #209
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg var vegetarianer i 6 år og har aldri hatt så mye helseproblemer som da, bla. med magen, men det kom nok av at jeg for å bøte på mangelen av kjøtt spiste desto mye mer karbohydrater. Når jeg spiser mye kjøtt (men lite karbo) er jeg friskere enn noensinne, det samme med mannen. Kanskje litt individuelt, ikke vet jeg.

De eggeformene var skikkelig kule, Esme. Er det Tupperware?

Jeg kjøpte dem på www.jbox.com, de har masse annet kult bentostasj der også. De er helt pålitelige å kjøpe av, men de sender utrolig mye spam i etterkant, så det kan lønne seg å bruke "spam-søppel-mailkontoen" sin om man har en.

Gammel 31-07-10, 00:12   #210
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri hatt magetrøbbel i hele mitt liv, og har alltid spist variert, med noen kjøttmåltider, noen fiskemåltider og ett eller flere veggismåltider pr. uke. (3 +3 +1, vanligvis)

Jeg tror at i valget mellom kyllingkjøttdeig, kjøttdeig og karbonadedeig i spaghettisausen vil jeg velge karbonadedeig fremfor noe annet, men i valget mellom hva jeg skal spise sammen med brokkoli og gulrøtter like gjerne velger kyllingfilet, laks eller svin.

Jeg synes det er en del problemer forbundet med et for stort inntak av rødt kjøtt, det er helsemessig som Minax påpeker, det er det moralske aspektet med fordelingen av maten i verden, det er det miljømessige i fht all energien som går med på å produsere rødt kjøtt vs andre proteinkilder.

Meatfree Monday er en god idé, synes jeg.

Gammel 01-08-10, 01:43   #211
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

UUUps! Jeg er visst en dårlig husmor som ikke eier meierismør i skap, skuffer eller kjøleskap. Ikke brelett engang! Kun soft light.

Jeg klarer bare ikke smaken av smør, og ikke mannen heller. Snuppa spiser ikke margarin på skivene, men pompen stakkar, han får bare finne seg i at vi tar dårlige valg på vegne av han. Og forer han med alskens skummelt herdet fett og beinrester og jeg vet ikke hva.

Til gjengjeld serveres det ikke hverken kjøttdeig, karbonade deig, eller kylling kjøttdeig her i huset. Vi bruker kun hjemmelaget av elg. Og håper det er sunnere! Det er i allefall en million ganger bedre på smak.

Gammel 01-08-10, 02:03   #212
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Uhu, et NM-innlegg.

Gammel 01-08-10, 14:46   #213
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 15:59   #214
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøye. En dårlig husmor!

Gammel 01-08-10, 16:04   #215
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er verst? Å være dårlig husmor, eller dårlig mor? Jeg tipper husmor.

Gammel 01-08-10, 21:33   #216
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ikke rart at Blobby skriver som hun gjør, for det er jo hallelujastemning her, slik som Polyanna skrev tidligere. Det sammen med innlegg om hvor flink man er som lager all mat fra bunnen av, kan jo ta motet fra den som er minimalt interessert i matlaging.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg vil ha minst mulig juks i mitt hus, ingen poser, ingen ferdigprodukter, ingen tilsetningsstoffer. Bare ren mat.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Mat laget med kjærlighet har ingen kompromisser på innhold eller smak.

Dette blir litt i meste laget for meg, Mim. Hvis jeg ikke husker helt feil, så tror jeg du har skrevet noen ganger at du røyker. Jeg tipper at det ikke er selvdyrket, økologisk tobakk du bruker. Er det noe som er fullt av rare stoffer, så er det sigaretter. Det er fint for deg og dine at du synes det er gøy å lage mat og vil lage alt fra bunnen av, men det er noe med klangen i innleggene dine som gjør at de høres ut som en pekefinger mot de som ikke gjør akkurat som deg. Synes jeg.

Gammel 01-08-10, 21:38   #217
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner godt hva du mener Embs. Det var ordlyden til Blobby jeg humret litt av, det fremkalte en del minner. Jeg synes det er fint med diskusjon og uenighet og sånt, men jeg får litt kløe av "Jeg må visst være en dårlig (hus)mor " type argumentasjon, selv om den sikkert er ment humoristisk.

Gammel 01-08-10, 21:38   #218
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det er jo forskjell på å lage all mat fra bunnen av og det å bytte ut én kunstig søppelmatvare mot en tilsvarende naturlig vare, spesielt for barna. Det blir bare så idiotisk å skrive at man er en dårlig mor som fortsetter å gi barna en matvare som er så utrolig enkel å kutte/bytte ut. For all del, fortsett å spise margarin, det er bare ordlyden i sånne innlegg som får det til å gå litt rundt for meg. Det blir litt i samme gate som "jeg røykte 20 sigaretter daglig i svangerskapene mine, men mine unger er friske, så det så".

Gammel 01-08-10, 21:44   #219
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg skjønner godt hva du mener Embs. Det var ordlyden til Blobby jeg humret litt av, det fremkalte en del minner. Jeg synes det er fint med diskusjon og uenighet og sånt, men jeg får litt kløe av "Jeg må visst være en dårlig (hus)mor " type argumentasjon, selv om den sikkert er ment humoristisk.

Jeg hadde visst ikke lagt noe særlig merke til dette innlegget hvis ikke så mange hadde reagert på det. Det kan jo skyldes at jeg aldri brukte særlig mye tid på NM. Det var andre innlegg i denne tråden som jeg fikk kløe av, av litt andre grunner.

Gammel 01-08-10, 22:33   #220
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Beklager virkelig om ordlyden i mitt forrige innlegg i denne tråden ga dere dårlige vibber og minner om et annet forum.

Merkelig at bare mitt innlegg stakk seg ut på en slik måte.

Det er som flere sier her, ikke så rart at enkelte reagerer. Men jeg er åpenbart rævva på å forklare meg skriftlig, så jeg er feig og stiller meg bak Embs og Polyanna.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:07.