Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-11, 22:13   #221
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Det minner litt om å diskutere med Bestemor med minstepensjon som har spinket og spart til barnebarnet for at barnebarnet skulle bruke dette til å etablere seg i egen bolig når hun skulle studere Viktige Fag som sikret hennes fremtid. Og hvor barnebarnet da velger å bruke gaven til noe kortsiktig. Hva som helst en tenåring måtte like å bruke penger på omtrent blir feil i en sånn setting.

Men hvis man ser konfirmasjonspenger ut fra mange tenåringers ståsted, som en mulighet til å få seg stereoanlegg, sydentur, kule klær, shoppingtur til Londn eller nytt musikkinstrument, står det å gi det til veldedighet frem som en antimaterialistisk og flott ting å gjøre.

Jeg tror man bør gi konfirmasjonsgaver på sperret konto om man mener det skal brukes til etablering en gang i fremtiden.

Gammel 20-05-11, 22:15   #222
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Hjelpe meg. Jeg må være helt grusom. Come'on, det er da ingen andre enn Darth Vader som kan stå for det der. Det får være grenser for å ta ting ut av sammenheng eller ignorere helheten i det folk skriver.

Drar du meg inn her? Hvorfor det?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 22:21   #223
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner at du provoserer meg litt her. Hva var det du mente?

Gammel 20-05-11, 22:22   #224
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Drar du meg inn her? Hvorfor det?

Det lurer jeg også på.

Hjelpe meg. Jeg må være helt grusom. Come'on, det er da ingen andre enn Darth Vader som kan stå for det der. Det får være grenser for å ta ting ut av sammenheng eller ignorere helheten i det folk skriver.

Ikke nødveningvis grusom, men ego. Du skriver jo rett ut at hun viser at hun ikke setter pris på gaven ved å gi dem bort - det høres jo ut som om hun har brukt pengene til toalettpapir til eget forbruk. (På bergensk: Tørket seg i ræven med dem.) Hun har gitt bort sine egne penger til et formål som antakeligvis gir henne langt mer glede enn lappen, PC og moped, og du mener altså at det er galt? I rest my case!

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 22:29   #225
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her hjelper ikke konteksten deg. Det er like uforståelig både i helhet og enkeltfraser.

Gammel 20-05-11, 22:29   #226
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Jeg tenkte rett og slett ikke over nicket ditt. Jeg forbinder nemlig Darth Vader med den mørke siden, men nå ble det litt mye tull og tøys her.

Jeg synes ikke det er kult at folk tar ut en liten setning i alt jeg skriver og bruker det mot meg (uten å ta med konteksten)!

Den forklaringa der er noe av det dummeste jeg har hørt - særlig når jeg leser det i sammenheng med det innlegget du siterte. Til og med om du faktisk ikke siktet til meg så syns jeg at det var en pussig sammenligning. Og når du knegger når jeg stiller deg et direkte spørsmål så blir jeg ikke spesielt imponert.

Gammel 20-05-11, 22:31   #227
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Jeg tok ut akkurat samme setning som 007, og fler med oss, gjorde. Rett og slett fordi den, for meg, sier mye om hvordan jeg tolker alt du skriver. Og at jeg setter spørsmål ved det du skriver da det rett og slett virker helt på vidda. For meg.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 22:38   #228
nikki

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Uten og ha lest noen av svarene:Jenta er helt fantastisk,og jeg hadde helhjertet støttet hennes valg,viss jeg var en av gjestene i hennes selskap som hadde gitt henne penger.
Da hadde jeg vært superstolt over at pengene jeg gav henne gikk til et så flott formål.

Gammel 20-05-11, 22:44   #229
nikki

nikki sin avatar

nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

[quote=Meissa;2801685]Jeg mener man bør være ærlig om at man ikke har tenkt å beholde pengene selv.[/quo

Hæh?!
Så viss hun hadde sagt fra på forhånd hva hun ville bruke pengene på,så hadde hun ikke fått noen penger/gaver av deg??
Hadde hun derimot ville bruke pengene på en Iphone feks.så hadde det vært helt ok??

Gammel 20-05-11, 22:47   #230
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nikki, her.

Hadde hun derimot ville bruke pengene på en Iphone feks.så hadde det vært helt ok??

Ja, for da hadde hun jo vist at hun satte pris på pengegaven hun fikk. Hun hadde jo kjøpt seg en iPhone og ikke sløst dem bort på mennesker i nød.

Gammel 20-05-11, 22:51   #231
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Ja, for da hadde hun jo vist at hun satte pris på pengegaven hun fikk. Hun hadde jo kjøpt seg en iPhone og ikke sløst dem bort på mennesker i nød.

Det er så fint - da kan hun si; Denne her kjøpte jeg for pengene jeg fikk av tante Olga. Familieidyllen er komplett

Gammel 20-05-11, 22:53   #232
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Det er så fint - da kan hun si; Denne her kjøpte jeg for pengene jeg fikk av tante Olga. Familieidyllen er komplett

Da har hun jo i hvert fall vist at hun setter pris på pengene hun fikk i gave. For det gjør man jo ikke når man gir de videre til Lege uten grenser.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 22:56   #233
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Ikke sant? Og alle kan få se på iPhone-en hennes og er de riktig snill: Få spille Angry Birds på den.

Opprinnelig lagt inn av Christa, her.

Da har hun jo i hvert fall vist at hun setter pris på pengene hun fikk i gave. For det gjør man jo ikke når man gir de videre til Lege uten grenser.

Nei, er du gal? Gir man pengene til veldedighet uten å varsle det på forhånd er man jo direkte slem, uhøflig og utakknemlig.

Gammel 20-05-11, 22:59   #234
nikki

nikki sin avatar

Standard

Jeg skjønner meg ikke på folk som kan omtale denne jenta som egoistisk.
At noen syns hun er dum som ikke bruker de på seg selv,er en ting.
Men egoistisk??!
Det er jo mennesker som henne,som gir håp til verden.

Gammel 21-05-11, 00:17   #235
nikki

nikki sin avatar

Standard

[quote=Irma;2801573

Æsj. Jeg ble rent lei meg av denne debatten jeg. Jeg ble så strålende glad når jeg leste om denne jenta, så det var nedtur.[/quote]
Enig med Irma.

Gammel 21-05-11, 01:03   #236
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Meissa, jeg ser du har slettet innleggene dine, så jeg skal la være å kommentere dem selv om jeg har aldri så lyst.

Når det er sagt, så syns jeg det er fantastisk gjort av denne femtenåringen. Hun har gjort en uselvisk handling, og virkelig tatt til seg og brukt det hun lærte i forberedelsene til konfirmasjonen. Jeg har selv to jenter som er veldig bevisste og fint kunne ha kommet på det samme. Før jeg ville latt dem gi bort alle konfirmasjonspengene sine, ville jeg snakket med dem grundig om hva dette innebar. En femtenåring er ikke moden nok til å ta store avgjørelser uten veiledning fra en voksen, og det er her jeg som mor kommer inn.

Gammel 21-05-11, 01:06   #237
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det er en fabelaktig uselvisk handling å gi konfirmasjonspengene sine videre til et slikt formål. All ære!

Gammel 21-05-11, 01:37   #238
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hjelpes, jeg mister litt trua her. Dog ikke på ungdommen.

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Ikke sant? Men jeg må innrømme at jeg, som Maverick, mister litt trua her. Men som du sier - jeg får fokusere på det positive.

Hva har dere mistet troen på? At ikke alle tenker likt? Nå har jeg lest de siste par sidene her og det har strømmte på med betegnelser som lavmåls, kvalmt, dumt, frp-aktig osv.

Jeg stemmer ikke frp, jeg har masse fradrag på skatten for gaver til gode formål, jeg har sittet i styret for lokalt Amnestylag mm. Jeg er ingen ond person.

Jeg startet denne tråden fordi jeg ble litt overrasket over min egen reaksjon. Fordi det hun har gjort er en God Ting. Så hvorfor reagerte jeg da?

Jeg er ikke spesielt interessert i at diverse medlemmer på FP gjentatte ganger skal skrive opp og ned om hvor ille person jeg er og hvor kvalme de blir av meg. De fleste på dette forumet pleier å være mer saklig enn som så. Jeg har skjønt jeg er i mindretall. Jeg har skjønt at de aller fleste synes det er helt ok å gi vekk umerkede gaver. Jeg ville aldri sagt noe som helst om det var min gave som ble gitt bort.

Jeg visste på forhånd at jeg satte meg selv lagelig til for hugg ved å starte denne tråden. Likevel må jeg si at jeg trodde jeg skulle få mer reflekterte innlegg enn hve de siste sidene har bidratt med. Uten personkarakteristikker og skingrestemmer.

Gammel 21-05-11, 08:52   #239
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er litt spent på hvor man får en god start i voksenlivet for 19 k jeg da. Sånn i den virkelig store sammenhengen når man skal ut og etablere seg så er konfirmasjonspengene verdt ca nothing altså. De har verdi til luksus, man kan få deler av et førerkort eller annet for dem, men man får hverken bil, leilighet, særlig med møbler/innbo eller annet. Muligens med unntak av noen ålreite kjeler. Når jeg vil lære mine unger å tenke langsiktig så går det på helt andre plan enn å småspare alt de finner. (Jeg lærer dem absolutt ikke å ødsle, men utdanningsvalg feks har uendelig mye større økonomisk betydning enn hva man bruker konfpengene til.)

Ved å donere dem er det nok til en stor forskjell for mange.

Jeg mener at denne jenta kanskje var en av få som skjønte poenget med humanisme og som virkelig tok konfirmasjonen basert på verdivalg og ikke for egen vinning.

Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 09:16   #240
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Meissa, jeg ser du har slettet innleggene dine, så jeg skal la være å kommentere dem selv om jeg har aldri så lyst.

Når det er sagt, så syns jeg det er fantastisk gjort av denne femtenåringen. Hun har gjort en uselvisk handling, og virkelig tatt til seg og brukt det hun lærte i forberedelsene til konfirmasjonen. Jeg har selv to jenter som er veldig bevisste og fint kunne ha kommet på det samme. Før jeg ville latt dem gi bort alle konfirmasjonspengene sine, ville jeg snakket med dem grundig om hva dette innebar. En femtenåring er ikke moden nok til å ta store avgjørelser uten veiledning fra en voksen, og det er her jeg som mor kommer inn.

Jeg slettet alle meldingene mine fordi jeg opplevde at folk tok setninger ut av kontekst og tilla meg en masse meninger jeg ikke hadde. Det er nesten umulig å forsvare seg når folk tyr til slike taktikker og ikke skulle det være nødvendig heller. Det er jo ens meninger man skal argumentere for ikke ens person. Folk må jo gjerne være uenige, det er hele poenget med å diskutere, syns jeg, men det burde være mulig å diskutere på et saklig nivå uten å henge ut folk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:19.