|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?
Dette argumentet ser jeg går igjen ofte. NÅR skal en ung jente finne ut av dette? Når hun er 12? Når hun er 14? Når hun er 16? Eller kanskje den dagen hun står der 15,5 år gammel skamfull og med gråten i halsen på kontoret til legen hun har arvet av moren sin, som hun har gått til med hovne mandler og sting i panna gjennom oppveksten? Når hun står der på kontoret til den ene legen hun kjenner som hun trodde skulle være trygg å snakke med når hun står ovenfor det som er hennes hittil tøffeste avgjørelse? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Haha, du kødder? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Panzerekstremfeminist
|
Det som gjør MEG pisse forbanna (
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Fersk i gamet
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Så fordi noen har gjort noe ulovlig i over 30 år så burde vi tilpasse samfunnet etter de? Det kunne jo føre til mange morsomme endringer i lovverket vårt hvis vi skal operere på den måten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Men er det ikke slik at noen leger har tatt seg en rett til å reservere seg som de ikke har. I dag kan det være at den eneste legen man har tilgang til har reservert seg. Så langt jeg har forstått den nye loven så skal den gi en mulighet til å reservere seg så lenge det ikke går utover kvinners rett til abort. Dette betyr vel at leger ikke kan reservere seg der de er alene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Panzerekstremfeminist
|
Seriøst, Elg?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Panzerekstremfeminist
|
Det er jo akkurat det de HAR gjort.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Fersk i gamet
Det er ganske langt fra at det prates om i skolegården til at unge jenter tar det skrittet det er å bytte ut familielegen fordi de KANSKJE en gang i fremtiden kan komme til å trenge en abort?!? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Det er mulig ting har endret seg siden jeg var ung, men vi visste ihvertfall hvilke leger som ga resept på prevansjon uten å si noe til foreldrene. Jeg tror at informasjon om leger som reserverer seg vil spre seg på samme måten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Fersk i gamet
Det kan godt hende informasjonen sprer seg. Spørsmålet er jo om folk bytter lege allikevel. Hele tanken med fastlegeordningen er jo at du har en lege som kjenner deg og følger deg over tid. Da blir det for dumt å mene at det er unge jenters ansvar å bytte ut den legen de kjenner og som kjenner deres helsehistorikk fordi de kanskje en gang i fremtiden trenger en abort? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Men de fleste vil jo ikke engang tenke at det kan skje dem før de står i situasjonen. Og dersom man skifter fastlege må man jo først finne en lege med ledig plass på listen og så vente i opptil en måned. Uansett er prevensjon ikke et tabu på samme måte som abort, så jeg tviler på at dette blir snakket om på samme måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Men hvis en ung jente vet at fastlegen har reservert seg, så kan hun heller snakke med helsesøster om dette. Hun vil ikke trenge å bytte fastlege. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg får ikke prikke Olifant, så jeg må bare klappe litt i tråden i stedet. Nemlig! Jeg fikk heldigvis prikke pøbel.
![]() |
![]() |
#14 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Hva er alternativet til den nye loven? Man har prøvd et forbud. Det endret ingenting. Hvordan skal man finne disse fastlegene som tar seg til rette og bryter loven? Høie prøver nå med den eksisterende loven å finne dem, men det kommer nesten ingen anmeldelser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Panzerekstremfeminist
|
Man gir et pålegg om at de enten gjør jobben sin eller finner på noe annet å gjøre, selvsagt. Mener du virkelig at man bare skal la folk ture frem når de ikke vil gjøre jobben sin? Det er ganske så lukrativt å være fastlege og det er dessuten helt frivillig. Hvis jeg gjerne vil være avisbud men ikke har lyst til å gå med aviser, så er det virkelig mitt ( og min arbeidsgivers) problem. Det skulle tatt seg ut om abonnentene fikk beskjed om å finne seg et annet avisbud.
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Fola Blakken
|
Nei, og det sier mer om hvor skambelagt og vanskelig det er å ta abort - man anmelder ikke, for det er så tabu å stå frem. Nok et argument MOT reservasjonsretten, ikke for.
![]() |
![]() |
#18 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?I 30 år har det ikke vært lov til å reservere seg. Legene har gjort det allikevel. Hva skal man i praksis gjøre for å få dem bort? Det hjelper ikke bare å si at man ikke ønsker dem der. Hvem skal få dem bort og hvordan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Hver enkelt fastlege har en individuell arbeidsavtsle med sin kommunale arbeidsgiver. Denne kan sies opp om de ikke gjør jobben sin. De vil da miste tilskyddet sitt fra helfo, som et på et ganske stort årlig beløp, da de får penger per pasient på listen sin. Enkelt penkelt. Så kan de heller starte sin egen private anti abort allmennlege klinikk. Det står de fritt til. De somvil kan gå dit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
This is normal!
|
Jepp. Så enkelt er det.
![]() |
![]() |
|
|