Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-14, 23:36   #1
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

På denne måten vil kvinner vite om en lege har reservert seg og ikke finne ut av det når hun i en veldig sårbar situasjon er hos legen som tilfeldigvis er en lege som har reservert seg.

Dette argumentet ser jeg går igjen ofte. NÅR skal en ung jente finne ut av dette? Når hun er 12? Når hun er 14? Når hun er 16? Eller kanskje den dagen hun står der 15,5 år gammel skamfull og med gråten i halsen på kontoret til legen hun har arvet av moren sin, som hun har gått til med hovne mandler og sting i panna gjennom oppveksten? Når hun står der på kontoret til den ene legen hun kjenner som hun trodde skulle være trygg å snakke med når hun står ovenfor det som er hennes hittil tøffeste avgjørelse?

Det er jo en gang slik at aborter ikke er noe som planlegges. Og det er slik at de aller fleste jenter arver leger av en av sine foreldre. For meg som noen-og-tredve-år-gammel trebarnsmor bosatt innenfor ring 3 i landets hovedstad er det nada problem å finne ut om min lege har reservert seg og bytte h*n ut hvis jeg skulle ønske det. Men det blir for dumt å tro at alle landets 14-15-16-åringer innhenter denne informasjonen og gjør noe med det. Kanskje mest av alt fordi de fleste i den alderen tenker at dette ikke angår de. De har jo full kontroll på livet. Slikt skjer jo ikke de. Dette er ikke noe unge jenter tar stilling til før de plutselig står der med den vonde klumpen i magen, tvilen, skammen og spørsmålene. Da synes jeg jommen alle norske fastleger (som får tilskudd av skattebetalernes penger for hver eneste pasient de har på lista si) plikter å utføre jobben sin og møte de på en skikkelig måte.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 23:39   #2
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ved å skaffe seg kunnskap om hvem som har reservert seg kan man hjelpe mange.

Haha, du kødder?

Som fastlege kan man fullstendig gi faen i å reservere seg mot henvisning til abort og kobberspiral. Da er man uegnet for jobben sin. Er man så sart, uempatisk, selvrettferdig og moralistisk at man ikke fikser det kan man finne seg en annen jobb.

Nei til menneskerett å være fastlege!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 23:46   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår ikke hvorfor folk er så opprørt. Siden abortloven kom tidlig på 70-tallet har noen på ulovlig vis praktisert reservasjonsrett. Dette har de gjort under regjeringer av mange farger uten at dette har fått noen konsekvenser for dem. Selv etter at de rødgrønne bestemte at det ikke var lov så fortsatte de som før uten konsekvenser.

Nå er et forslag til lov på høring hvor man skal få dette inn i ordnede former. Leger skal få mulighet til å reservere seg så lenge det ikke går utover kvinnens rett til abort.

På denne måten vil kvinner vite om en lege har reservert seg og ikke finne ut av det når hun i en veldig sårbar situasjon er hos legen som tilfeldigvis er en lege som har reservert seg.

Ved å skaffe seg kunnskap om hvem som har reservert seg kan man hjelpe mange.

Det som gjør MEG pisse forbanna () i denne saken er at 1) Detter går ut over kvinnen. 2) Helsepersonell HAR reservasjonsrett - alle kan reservere seg mot å utføre og assistere ved inngrep. 3) denne "reservasjonsretten" handler om at leger ikke vil ha noe med kvinner som ønsker abort å gjøre. 4) I praksis betyr denne "retten" eller muligheten at legen unndrar seg å informere kvinnen om inngrepet og å overlevere kvinnens helseopplysninger til sykehuset hvor kvinnen selv begjærer aborten utført. Noe som liksom er en slags kjerneoppgave for en fastlege. Og 5) mange fremtredende Høyre-politikere, slik som Bent Høie og Høyrekvinnene og Heide Nordby Lunde var imot reservasjonsretten helt til man plutselig syntes at dette var en fin sak å la bittelille KrF få bestemme.

Og som helsepersonell synes jeg det er viktig at vi som jobber med slik, tar vare på pasientene våre. I denne saken altså de sårbare kvinnene. Å skulle forholde seg til at man kan treffe en lege som har reservert seg når man er i en veldig sårbar posisjon, burde være absolutt helt unødvendig.

Og hvor skal forresten grensene gå? Skal fastleger kunne reservere seg fra å veilede og sende begjæring, mens apotekansatte må utlevere angrepiller? Hvor skal grensene gå? Hvem skal bestemme hvor grensene skal gå? Hvilke typer helsepersonell skal kunne reservere seg, og mot hva?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 23:28   #4
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så fordi noen har gjort noe ulovlig i over 30 år så burde vi tilpasse samfunnet etter de? Det kunne jo føre til mange morsomme endringer i lovverket vårt hvis vi skal operere på den måten?

Gammel 10-03-14, 23:48   #5
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Men er det ikke slik at noen leger har tatt seg en rett til å reservere seg som de ikke har. I dag kan det være at den eneste legen man har tilgang til har reservert seg. Så langt jeg har forstått den nye loven så skal den gi en mulighet til å reservere seg så lenge det ikke går utover kvinners rett til abort. Dette betyr vel at leger ikke kan reservere seg der de er alene.

Jeg tror også at informasjon om hvilke leger som har reservert seg vil spre seg raskt i ungdomsmiljøene.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 23:50   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det ikke slik at noen leger har tatt seg en rett til å reservere seg som de ikke har. I dag kan det være at den eneste legen man har tilgang til har reservert seg. Så langt jeg har forstått den nye loven så skal den gi en mulighet til å reservere seg så lenge det ikke går utover kvinners rett til abort. Dette betyr vel at leger ikke kan reservere seg der de er alene.

Jeg tror også at informasjon om hvilke leger som har reservert seg vil spre seg raskt i ungdomsmiljøene.

Seriøst, Elg?

Hadde ikke vært enklere for alle hvis man visste at fastlegen var den man kunne gå til, uansett?
Og ser du ikke at denne saken er en politisk hestehandel som ikke har noe som helst med bedrede rettigheter og sånn å gjøre?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 10-03-14, 23:53   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Det er jo akkurat det de HAR gjort. det har aldri vært noen reservasjonsrett utover retten til å ikke utføre eller assistere ved abort. På gynekologiske avdelinger er ALLE, uansett hva slags syn de har på abort, forpliktet til å hjelpe kvinnen før og etter inngrepet.

Gammel 11-03-14, 00:14   #8
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Standard

Det er ganske langt fra at det prates om i skolegården til at unge jenter tar det skrittet det er å bytte ut familielegen fordi de KANSKJE en gang i fremtiden kan komme til å trenge en abort?!?

Jeg må virkelig lage en regel om å unngå å lese / uttale meg om denne saken den siste timen før leggetid. Jeg blir altså så eitrende forbanna at det er klin umulig å legge seg.

Gammel 11-03-14, 00:22   #9
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Det er ganske langt fra at det prates om i skolegården til at unge jenter tar det skrittet det er å bytte ut familielegen fordi de KANSKJE en gang i fremtiden kan komme til å trenge en abort?!?

Jeg må virkelig lage en regel om å unngå å lese / uttale meg om denne saken den siste timen før leggetid. Jeg blir altså så eitrende forbanna at det er klin umulig å legge seg.

Det er mulig ting har endret seg siden jeg var ung, men vi visste ihvertfall hvilke leger som ga resept på prevansjon uten å si noe til foreldrene. Jeg tror at informasjon om leger som reserverer seg vil spre seg på samme måten.

Gammel 11-03-14, 00:37   #10
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Standard

Det er mulig ting har endret seg siden jeg var ung, men vi visste ihvertfall hvilke leger som ga resept på prevansjon uten å si noe til foreldrene. Jeg tror at informasjon om leger som reserverer seg vil spre seg på samme måten.

Det kan godt hende informasjonen sprer seg. Spørsmålet er jo om folk bytter lege allikevel. Hele tanken med fastlegeordningen er jo at du har en lege som kjenner deg og følger deg over tid. Da blir det for dumt å mene at det er unge jenters ansvar å bytte ut den legen de kjenner og som kjenner deres helsehistorikk fordi de kanskje en gang i fremtiden trenger en abort?
Og mange steder vil det være vanskelig å bytte lege uten at foreldre / naboer / lærerer etc etc vet det fordi du plutselig må busse til den andre siden av bygda.

Gammel 11-03-14, 00:43   #11
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men de fleste vil jo ikke engang tenke at det kan skje dem før de står i situasjonen. Og dersom man skifter fastlege må man jo først finne en lege med ledig plass på listen og så vente i opptil en måned. Uansett er prevensjon ikke et tabu på samme måte som abort, så jeg tviler på at dette blir snakket om på samme måte.

Jeg så en sak i den lokale avisen her om en lege i nabokommunen som allerede drev med dette og fikk støtte av rådmannen. Der ble det uttalt at de ikke syntes at alle trengte informasjon om dette siden mange av pasientene var menn og kvinner som var ferdige med overgangsalderen. Det ville jo i så fall medføre at en mor med tenåringsdøtre faktisk ikke blir informert om at legen som barna arver fra henne har reservert seg.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 00:59   #12
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Men de fleste vil jo ikke engang tenke at det kan skje dem før de står i situasjonen. Og dersom man skifter fastlege må man jo først finne en lege med ledig plass på listen og så vente i opptil en måned. Uansett er prevensjon ikke et tabu på samme måte som abort, så jeg tviler på at dette blir snakket om på samme måte.

Men hvis en ung jente vet at fastlegen har reservert seg, så kan hun heller snakke med helsesøster om dette. Hun vil ikke trenge å bytte fastlege.

I forhold til nabokommunen din så vil det bli bedre med den nye loven fordi da vil informasjon om reservasjonen bli offentlig.

Gammel 10-03-14, 23:53   #13
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg får ikke prikke Olifant, så jeg må bare klappe litt i tråden i stedet. Nemlig! Jeg fikk heldigvis prikke pøbel.

Gammel 10-03-14, 23:56   #14
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Hva er alternativet til den nye loven? Man har prøvd et forbud. Det endret ingenting. Hvordan skal man finne disse fastlegene som tar seg til rette og bryter loven? Høie prøver nå med den eksisterende loven å finne dem, men det kommer nesten ingen anmeldelser.

Gammel 11-03-14, 00:00   #15
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Hva er alternativet til den nye loven? Man har prøvd et forbud. Det endret ingenting. Hvordan skal man finne disse fastlegene som tar seg til rette og bryter loven? Høie prøver nå med den eksisterende loven å finne dem, men det kommer nesten ingen anmeldelser.

Man gir et pålegg om at de enten gjør jobben sin eller finner på noe annet å gjøre, selvsagt. Mener du virkelig at man bare skal la folk ture frem når de ikke vil gjøre jobben sin? Det er ganske så lukrativt å være fastlege og det er dessuten helt frivillig. Hvis jeg gjerne vil være avisbud men ikke har lyst til å gå med aviser, så er det virkelig mitt ( og min arbeidsgivers) problem. Det skulle tatt seg ut om abonnentene fikk beskjed om å finne seg et annet avisbud.

Gammel 11-03-14, 08:27   #16
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, og det sier mer om hvor skambelagt og vanskelig det er å ta abort - man anmelder ikke, for det er så tabu å stå frem. Nok et argument MOT reservasjonsretten, ikke for.

Gammel 10-03-14, 23:57   #17
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bare det at offentlig ansatte kan få reservere seg mot å veilede eller henvise er så hinsides at jeg har ikke ord!

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 00:04   #18
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

I 30 år har det ikke vært lov til å reservere seg. Legene har gjort det allikevel. Hva skal man i praksis gjøre for å få dem bort? Det hjelper ikke bare å si at man ikke ønsker dem der. Hvem skal få dem bort og hvordan?

Gammel 11-03-14, 07:51   #19
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

I 30 år har det ikke vært lov til å reservere seg. Legene har gjort det allikevel. Hva skal man i praksis gjøre for å få dem bort? Det hjelper ikke bare å si at man ikke ønsker dem der. Hvem skal få dem bort og hvordan?

Hver enkelt fastlege har en individuell arbeidsavtsle med sin kommunale arbeidsgiver. Denne kan sies opp om de ikke gjør jobben sin. De vil da miste tilskyddet sitt fra helfo, som et på et ganske stort årlig beløp, da de får penger per pasient på listen sin. Enkelt penkelt. Så kan de heller starte sin egen private anti abort allmennlege klinikk. Det står de fritt til. De somvil kan gå dit.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 08:53   #20
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hver enkelt fastlege har en individuell arbeidsavtsle med sin kommunale arbeidsgiver. Denne kan sies opp om de ikke gjør jobben sin. De vil da miste tilskyddet sitt fra helfo, som et på et ganske stort årlig beløp, da de får penger per pasient på listen sin. Enkelt penkelt. Så kan de heller starte sin egen private anti abort allmennlege klinikk. Det står de fritt til. De somvil kan gå dit.

Jepp. Så enkelt er det.

Og dette handler ikke bare om ungdom. Det kan f.eks. handle om minoritetskvinner med språkproblemer eller kvinner som er i en sårbar situasjon pga. rus eller annet. Hvordan skal de finne fram i reservasjonsjungelen til "riktig" lege eller sykehus. Når de går inn på legekontoret skal de vite at de møter en lege som arbeider ut fra hva som er kvinners lovefestede rettigheter, enten det gjelder abort eller prevensjon. Ferdig snakka.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:58.