|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matte
Han er definitivt flink i matte (og de fleste andre fag). Man han er sosial nok og ser ut til å være en veltilpasset liten kar. Det er liksom opplest og vedtatt at de evnerike barna skal ha problemer med å finne seg til rette. Det har han overhodet ikke. Han er en utrolig grei og enkel unge. Han er heller ikke typen som stiller en million spørsmål og kommer med innsiktsfulle kommentarer.
Sist redigert av Tjorven : 27-03-14 kl 19:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteDet er klart det er en glidende overgang på IQ-skalaen, det er jo ikke akkurat noen eksakt vitenskap, dette. Det er vanlig å bruke 130 som omtrentlig grense for det man kaller "begavede barn" - men det er klart det er liten forskjell på 128 og 130, og stor forskjell på 130 og 160. Som Katta er inne på, er det ikke sånn at alle over 130 er én type og alle under er en annen.
![]() |
#3 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg regner med at de skoleflinke ofte er evnerike barn -det er vel vanskelig å være eldig skoleflink uten å være ganske smart? Det er jo ikke alle som mistrives sterk eller ikke får utnyttet evnene sine/klarer å nyttiggjøre seg av undervisningen eller kjeder seg selv om de er intelligente? Jeg var skoleflink og latsmart og kan ikke huske at jeg kjedet meg på skolen - i hvertfall ikke i en sånn grad at jeg mistrivdes.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Off the map.
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg bruker også skoleflink-begrepet slik dere gjør. Men jeg ser at de som står på barrikadene for de evnerike er veldig opptatt av å skille. Antar at de mener at det er streberne/puggerne de kaller skoleflinke.
![]() |
#5 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteMener du at du i løpet av 12 års skolegang bare traff på to dyktige lærere, mkj? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Off the map.
|
Nei, det er vel å ta hardt i, men det var på en måte to veldig spesielle lærere.
![]() |
#7 |
Hertuginne
|
Jeg er ikke mkj, men jeg hadde fire-fem helt elendige lærere, mange helt ok men ikke spesielt kravstore og en tre-fire helt fantastiske. Fransk- og historielæreren min på videregående var faglig sterk, streng og rettferdig, norsklæreren min på ungdomsskolen av samme kaliber. De er de eneste som fikk meg til å virkelig ville yte.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
I løpet av barne- og ungdomsskolen hadde jeg bare 6 lærere totalt, siden de alle underviste i flere fag. Det er bare én av dem som jeg vil kalle dyktig. De andre var sikkert helt normalt gode.
![]() |
![]() |
#9 |
Halloen!
Nettopp, og jeg vil jo anta at det er slik med de fleste av oss, at vi er "helt normalt gode" i jobbene vår, eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Eh, ja. Og da er det vel ikke noe i veien for å si at man bare har møtt to dyktige lærere?
![]() |
![]() |
#11 |
Halloen!
Selvfølgelig er det ikke noe i veien for å si det, men jeg har lenge følt veldig sterkt på at det blir forventet mer av lærere enn av de aller, aller fleste yrkesgrupper, og følelsen blir ikke svakere etter å ha lest denne tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
maler
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteI løper av mine år på skolen møtte jeg mange flinke lærere. Det er imidlertid de som virkelig var dårlige som huskes best.
![]() |
#13 |
flisespikker
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg har ellers hatt stort sett greie, flinke lærere, det jeg kan huske. Det var et veldig lite mindretall som jeg mener var dårlige (og et enda mindre mindretall som jeg syntes oppførte seg dårlig), og et noe større mindretall som jeg synes var virkelig gode.
![]() |
#14 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg må bare si at vårt møte med skolen har vært positivt, og jeg opplever at ungene blir sett og lærer utrolig mye.
![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
Dette er feil, altså. Selvsagt er det stor forskjell på de evnerike barna, akkurat som alle andre barn.
![]() |
#16 |
frakoblet
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteAha. Jeg ser liksom ingen grunn til å få gjennomført en skikkelig WISC-test, men det var morsomt å se resultatet på Mensa sin hjemmetest. Kanskje det fins tilsvarende på nett for barn/ungdom?
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteSønnen min har tatt en WISC-test, men jeg husker ikke det nøyaktige resultatet i tall. Jeg er usikker på om vi snakket om det i det hele tatt. Han lå skyhøyt på noe, litt høyt på annet og helt normalt på noe. Jeg har ingen formening om hans IQ er over 130, eller om han er i kategorien "evnerik". Jeg er ikke spesielt interessert i å vite det heller, egentlig. Jeg er bare interessert i at han, og alle andre skal ha en meningsfull hverdag. Hadde man i større grad fått til dette hadde det nok ikke kommet en motreaksjon med mye snakk og kategorisering av "evnerike" barn.
Sist redigert av Tallulah : 28-03-14 kl 09:13. Årsak: presisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
kamerat
|
![]() |
#19 |
Halloen!
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteSeriøst, driver dere og IQ-tester barna deres? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
flisespikker
|
Kutt ut snipingen, da. Jeg blir så utrolig lei og provosert av at du som lærer sier sånt. Det er helt vanlig å ta en WISC-test som ledd i en utredning av mange læringsvansker og andre utfordringer og problemer som barn kan ha, særlig i forhold til skolen, og du vet fint lite hva som er bakgrunnen hos noen av oss. Poenget er jo blant annet å vurdere evnenivået for å se om det kan være en medvirkende årsak til utfordringene barnet har - og det kan det være i begge ender av skalaen. Dessuten kan ubalanse i evner på ulike områder være grunnlag for utfordringer, det også.
![]() |
|
|