|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Og siden Teo nå kom innimellom igjen, så iler jeg til for å si at ja, jeg vet at statistikken er klar, men igjen er det stor forskjell på hva som er vanligst (foreldre med samme utdannelse), og hva som likevel er normalt (at man studerer til tross for at ingen av foreldrene har gjort det).
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?
Mitt svar var til Nenne, ja. Jeg vet veldig godt at mange ungdommer tar utdannelse til tross for at de har foreldre som knapt har fullført videregående. Det er bare statistisk mindre sjanse for det enn hvis foreldrene har doktorgrad. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Tenkte bare å nevne at det går fint an å lese denne tråden selv om man er både school dropout og med lav husstandsinntekt og uten mulighet til å for eksempel ta med familien på sydenferier i overskuelig fremtid uten å føle på noe snobbete medfølelse fra de mer velstående tråddeltagerne. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Introvert optimist
|
Nei, det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev at jeg bare kjenner en familie, der bare den ene har høyere utdanning. Jeg kjenner mange uten høyere utdanning, men da er det begge i paret og mange med høyere utdanning, men igjen begge to. Krake søker make.
|
|
|
#6 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå vet om du om en familie til
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Jeg tenker at man kan fint diskutere saker man ikke har følt på kroppen. Utenforskapet blir på et vis forsterket ved at man trekker opp en linje mellom de som vet hvordan det virkelig føles og andre. Men det er en balansegang og det kan av og til være vanskelig. Møter det ofte på jobb og råd og veiledning er fånyttes dersom de som trenger hjelp føler at jeg står uten en forståelse hvordan de virkelig har det. Handler ofte om å få en anerkjennelse av hvor tøft det er og hvor vanskelig det er å ta de rette valgene. En del vokser opp der de blir opplært til at slik er vi og det er ingenting å gjøre med og det er verden som er vanskelig. Så det er heller ikke noe vits i å prøve. Det er ingen jeg blir så imponert over som de som klarer å snu livet til tross for at både foreldre og besteforeldregenerasjonen hadde det knalltøft med både økonomi og rus. Det krever ekstremt mye og de må lære alt selv uten den ballasten som ressursterke jobber knallhardt for å overlevere til barna sine. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Alle må jo kunne diskutere, men man må nærme seg emner som man ikke har førstehåndskunnskap om på en varlig måte. Man må være åpen for at man ikke vet, ikke kan, ikke har fasiten. Men det er vanskelig - når jeg hører folk snakke prøver jeg alltid å "dra det ned på mitt liv", rett og slett relatere meg til det jeg hører på. Og jeg tror det er en bra og fin måte å leve "dagliglivet" mitt på, men samtidig tenker jeg at det også er viktig at jeg er obs på at denne mekanismen kan fungere nedlatende og fordummende når jeg møter folk med en erfaring som er så anderledes at den ikke er mulig for meg å relatere meg til.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 08-09-18 kl 09:58. Årsak: håpen -> åpen |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bedreviter
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Jeg tror jeg skjønner hva du mener, Høst. Det blir nok litt som når middelaldrende, hvite, hetrofile menn diskuterer rasisme eller trakassering. Uansett hvor gode og ektefølte intensjonene er, så blir diskusjonen alltid liggende på et teoretisk nivå. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Hvor langt kommer man, hvis det bare er fattige som skal ha lov til å diskutere fattigdom, siden andre ikke har peiling på hva det dreier seg om?
|
|
|
#12 |
|
Bedreviter
|
Det er ikke poenget. Det handler vel mer om å evne å forstå at «dette diskuterer jeg bare i teorien, for jeg har rett og slett ikke erfaringsgrunnlaget til å virkelig forstå». |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Leser
|
Jeg tror ikke det er det som menes. Jeg vet at det ikke er det jeg mener. Jeg tror det er viktig å kunne ha en åpen dialog om alt. Jeg ser med skrekk og gru mot Sverige, som man - som utenforstående - kan få et inntrykk av nekter å snakke om noe som helst. Og så eksploderer det.
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Jeg har følt på kroppen hvordan det er å ikke ha råd til sydentur med ungene i tja, 5- 6 år. Kan jeg få diskutere, da. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Librocubicularist
|
Eg blei sittande og tenke på akkurat det, då vi kom inn på den studentdiskusjonen, om ikkje ho var student i boka. Men det er så lenge sidan eg las den.
|
|
|
|
#16 |
|
Er frisk!
|
|
|
|
|
#18 |
|
Er frisk!
|
Det var derfor jeg la den inn - som en motvekt mot situasjonen i HI. Men så tok livet meg og jeg glemte å skrive kommentar til linken
|
|
|
|
#19 |
|
Leser
|
Sterk historie. Jeg tror det er viktig at man ikke "legger listen" der den er beskrevet i denne artikkelen - det er fattigdom lenge før man når dette nivået. Jeg ville ha sagt at fattigdom er vedvarende mindre ressurser enn det som er normalt i miljøet man er i. Så i mine øyne er det ingen motsetninger mellom det å reise til syden (det er billig! Går man for hopp-på-turer og 2 stjerner, så får man billigere ferie enn i Norge) og det å være fattig. Men man trenger ikke å være fattig selv om man ikke har råd til tur til syden, igjen kommer an på miljøet man vanker, hvordan man bor i syden, hvor man reiser fra etc
|
|
|
#20 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Ingen tvil om at denne personen havner innenfor alle tenkelige definisjoner av fattigdom nei. Huff, for en trist og vond historie forresten.
|
![]() |
|
|