|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?
Lenge siden jeg orket å se på de debattprogrammene der, ja |
![]() |
![]() |
#2 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Nei, slike debattprogram får meg enten til å sitte med en pute foran ansiktet av flauhet eller trave bannende rundt i rommet. Som regel pga programlederen.
![]() |
#3 |
Ringskrømt
|
Overdriver du ikke nå, Irma? Slik jeg forstod det, skal det være en debatt rundt et opphetet tema som opptar veldig mange. Det er mye hverdagsrasisme blant folk flest, men jeg for min del tror det har gått litt for langt. Skjønner at du setter det på spissen, Irma, men jeg for min del liker ikke utviklingen. Jeg oppfatter f eks Frp som et parti med mange negative og rasistiske holdninger, men jeg synes likevel at mange ser rasisme der det ikke er rasisme og at begrepet misbrukes. Noe det absolutt bør reises debatt rundt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Ekvilist
|
Det er godt mulig at jeg overdriver, jeg ser ikke på det nevnte programmet. Jeg kjente at jeg ble skikkelig irritert av hvordan programmet ble presentert iallefall (presentasjonen lignet ganske mye på det jeg skrev), og har sett alt for lignende mange programmer på TV2 tidligere. Jeg synes TV2 sine debattprogram historisk har vært gjennomsyret av en klar Frpvennlig og innvandrerfiendtlig holdning fra programlederne. Jeg har selv vært i studio og observert. Spørsmålet jeg skrev ovenfor var ikke ment som en parodi på TV2, men er dessverre - muligens ikke ordrett - gjengivelse av spørsmål stilt i Holmgang tidligere. Helt klart ledende, og helt klart i ytrehøyrevennlig retning. Jeg får håpe at jeg er fordomsfull i dag, og at TV2 har hevet kvaliteten på disse programmene. Jeg kjenner iallefall at jeg ikke lenger orker å bruke energien det tar å se på lenger.
![]() |
#5 |
Fola Blakken
|
Jeg og mener at det er rasistisk og arrogant å tviholde på bruken av begrepet neger. Men jeg oppfatter uttalelsen i artikkelen som deskriptiv i forhold til hvordan ordet har vært oppfattet før, og at det ikke er noe 'forbud' mot å bruke det. Men, det er klart, de kunne jo vært mer bastant, og sagt IKKE bruk det.
![]() |
![]() |
#6 |
Ringskrømt
|
Norsk språkråd mener "neger" godt kan brukes – vel å merke hvis man kjenner sitt publikum. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
HATER Bergen by
Medlem siden: Aug 2007
![]() |
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg må bare si en ting til dere som mener jeg sårer folk hvis jeg bruker ordet neger. Jeg har akkurat snakket med en neger (nei jeg vet ikke hvor han er fra, han er norsk, så jeg må bare bruke ordet neger her nå uansett) som selv mener at det er helt sykt at det er politisk ukorrekt å bruke ordet neger i 2007. Han mente selv at det ikke er noe negativt med det ordet lenger. Eller rettere sagt at det burde ikke være det i 2007. Han forteller også sin datter at hun er en negresse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
<*(((<
|
Hvorfor teller det mer at denne person ikke syns "neger" er negativt ladet ord, enn at andre blir såret av det? Skifter du mening for hver gang noen forteller deg hvordan de oppfatter ordet? Sist redigert av torsk : 27-09-07 kl 22:15. Årsak: leif |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
HATER Bergen by
![]() |
Huh? :forvirret: |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
<*(((<
|
Du presenterer en historie hvor en person forteller deg at han ikke oppfatter "neger" som et negativt ord. Slik jeg oppfatter deg, så mener du at det legitimerer bruk av "neger", jamfør at du stiler innlegget ditt til "dere som mener jeg sårer folk hvis jeg bruker ordet neger". Du virker å mene at det dermed er likegyldig at mange andre opplever "neger" som sårende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
HATER Bergen by
![]() |
Ok, men jeg gjør ikke det, skifter mening altså. Jeg synes bare det var litt hyggelig å høre at til og med en neger har samme mening som meg og kan kalle andre negere for neger. Han blir sikkert ikke kalt rasist heller siden han er neger selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Peppy!
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
HATER Bergen by
![]() |
Jo da, men han er jo ikke svart, mer brun. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Ustabil
|
Godt mulig jeg blander nå, men er det ikke sånn at også ordet "svart" er negativt å bruke? Svart er forbundet med skittent, mørkt, osv. Og "svarting" er jo definitivt ikke stuerent å si. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Peppy!
|
Svart skal være greit, følge African Youth Association:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Peppy!
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Ellers må jeg legge til at jeg ikke ser problemet med å si at personen var av afrikansk opprinnelse, en mørk afrikaner, hadde afrikanske trekk etc. Det er klart man kan kverulere rundt at det kan være en hvit afrikaner osv også, men det gir seg ofte av konteksten hva man mener. Tilsvarende kunne jeg omtalt en person som at "hun har asiatisk utseende", som jeg mener er et ikke-diskriminerende utsagn. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|