|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?I går satte jeg fjernvarmen på fullt i både gang og stue/kjøkken; godt og varmt inne da jeg stod opp. Veldig deilig med godt isolert, ny leilighet.
|
|
|
#2 |
|
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?-21 da jeg sto opp. Jeg syntes det var litt vel friskt i gangen oppe i 2. etasje. Jada, 8 grader i stua. Varmepumpa klarte tydeligvis ikke å holde tritt. Og dette er et moderne hus. Jeg er sjeleglad for at jeg avlyste dagens løp. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?22 kalde i går kveld, 21 i imorges.
|
|
|
#4 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?
Vi har tørkestativ med dyne ute nå, men bare -5. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?Du kan ikke bare legge dynene rett på snøen, da? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Er du hjemme? Oppe hos oss var det bare -18.
|
|
|
|
#7 |
|
Klare sjøl
Fasit ble at min henger over snøskuffa, tror de blir veldig våte og tar tid før de tørker igjen.
|
|
|
#8 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
|
|
|
#9 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?25 minus her i dag. Akkurat i slikt vær er det ikke så stas å ha ett år gammel hund med mye energi, ikke lett å få det ut inne. Hun har veldig lyst ut i hagen å herje stadig vekk men det kan bare bli svært korte økter. Håper det går over snart og blir vanlig vintertemperatur igjen.
|
|
|
#10 |
|
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?Når det gjelder midd så er det mye mindre vanlig å ha husstøvmidd i de tørre delene av Norge enn folk tror. Vi har vært i kontakt med en innemiljøspesialist for vi hadde lyst til å sjekke om vi hadde midd i hus (pga hund med allergi), men fikk til svar at med det innefuktighetsnivået vi har var nok dette svært lite sannsynlig. Vi har nå på vinteren luftfuktighet på 20- maks 30, og midden død i så tørr luft. Den trives best i luftfuktighet på 70, og ned mot 50 kan den leve, men da er den mindre aktiv. Under 50 begynner den å slite.
|
|
|
#11 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?Millen: Dere kn bare legge dynene utover oppå snøen
|
|
|
#12 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?Her er deg bare fin vinter nå. -5 og blå himmel. Skulle ønske det kunne holde seg slik litt lenger, og ikke gå over til plussgrader og regn som det er meldt hele neste uke.
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?Jepp, jeg er hjemme. Inne i huken her er det alltid kaldere enn nede ved banen osv.
|
|
|
#14 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?Jeg henger dynene ut vinduene på soverommene ja, og lukker døren. Men om det blir kaldere her igjen skal jeg legge dem på terrassen.
|
|
|
#15 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?Jeg la puter og dyner ut i snøen i går. Blir ikke vått når det er så tørt og kaldt. Her er det bare -15 i fag, var -23 i går kveld. Jeg tar heller det noen uker enn +2 og slaps og is. Har masse varme klær, så ikke nor problem for min del.
|
|
|
#16 |
|
Klare sjøl
Jeg vil og ha snø og kulde enn regn, sørpe, is osv.
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?Strømmen har gått noen steder i Oslo og to av stedene er under et kvartal fra guttene våre. Godt de slipper det, en av dem har peis, men de andre to har det ikke. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?Når det er så kaldt så kan dere jo samtidig rense bunadene (og ulldressene) deres. Bare sleng de ut i snøen, strø på tørr snø (bruk votter så den ikke smelter) og la det ligge litt. Rist av snøen og heng inn på badet for oppvarming/tørking før den henges bort. Gjelder også for alle ullgensere, strikkede plagg i ull, ulltøy med svettelukt etc. Jeg ble kvitt spylukt i en ullgenser på denne måten en gang. Ble spydd på på jobb (barnehage) og samme hvor mye og med hva jeg vaska den genseren så stinka den. La den ute, lot den snø ned, og etter en uke begravd under snøen i kulda så var den luktfri.
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?Jeg, som jobber med bunader på heltid, tør ikke legge mine i snøen. Jeg har sett stygge skader pga det. Heng den heller opp ute under tak og la den henge der noen timer til lufting. Ullgensere og kofter osv også kan fint henges ut noen timer. Kulde utendørs dreper IKKE møll og midd, det blir aldri kaldt nok, men plaggene føles jo friskere likevel og man får luftet ut «skaplukt». Men jeg synes altså ikke man skal legge bunaden i snøen. Hvite skjorter derimot, kan gjerne legges oppå ren snø en dag med god sol for å få den ekstra hvit, men det er vel gjerne ikke sterk nok sol før litt senere på vinteren. |
|
|
|
![]() |
|
|