Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-24, 11:04   #1
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

I går satte jeg fjernvarmen på fullt i både gang og stue/kjøkken; godt og varmt inne da jeg stod opp. Veldig deilig med godt isolert, ny leilighet.

Gammel 06-01-24, 11:50   #2
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

-21 da jeg sto opp. Jeg syntes det var litt vel friskt i gangen oppe i 2. etasje. Jada, 8 grader i stua. Varmepumpa klarte tydeligvis ikke å holde tritt. Og dette er et moderne hus. Jeg er sjeleglad for at jeg avlyste dagens løp.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-24, 12:02   #3
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

22 kalde i går kveld, 21 i imorges.
Nå funderer vi på hvordan vi skal få luftet alt sengetøy. Hagen er full av snø, og ikke noe sted å sette evt tørkestativ.

Gammel 06-01-24, 13:56   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

22 kalde i går kveld, 21 i imorges.
Nå funderer vi på hvordan vi skal få luftet alt sengetøy. Hagen er full av snø, og ikke noe sted å sette evt tørkestativ.

Vi har tørkestativ med dyne ute nå, men bare -5. Er usikker på om det er vits i det hele tatt.

Misunner forrssten alle dere som kan lage mengder med vakre islykter!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-24, 14:02   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan ikke bare legge dynene rett på snøen, da?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-24, 14:48   #6
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Her var det -26,2 da jeg våknet. Så nå har jeg fyrt i peisen (varmepumpa klarte ikke å holde tritt + vifta på fullt ble vel mye støy i lengden).

Er du hjemme? Oppe hos oss var det bare -18.

Jeg liker dette, jeg. Synes det er flott å endelig få skikkelig vinter. Trodde det skulle være mye verre, men med nok klær går det fint å være ute også.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-24, 15:14   #7
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Du kan ikke bare legge dynene rett på snøen, da?

Fasit ble at min henger over snøskuffa, tror de blir veldig våte og tar tid før de tørker igjen.

Vært ute en tur nå 15-20 minutter kaldt bok kjenner jeg

Gammel 06-01-24, 16:53   #8
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Misunner forrssten alle dere som kan lage mengder med vakre islykter!

Jeg har kjøpt ballonger for å lage nå. Gleder meg til å sette ut lys.

Gammel 06-01-24, 12:20   #9
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

25 minus her i dag. Akkurat i slikt vær er det ikke så stas å ha ett år gammel hund med mye energi, ikke lett å få det ut inne. Hun har veldig lyst ut i hagen å herje stadig vekk men det kan bare bli svært korte økter. Håper det går over snart og blir vanlig vintertemperatur igjen.

Gammel 06-01-24, 12:24   #10
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Når det gjelder midd så er det mye mindre vanlig å ha husstøvmidd i de tørre delene av Norge enn folk tror. Vi har vært i kontakt med en innemiljøspesialist for vi hadde lyst til å sjekke om vi hadde midd i hus (pga hund med allergi), men fikk til svar at med det innefuktighetsnivået vi har var nok dette svært lite sannsynlig. Vi har nå på vinteren luftfuktighet på 20- maks 30, og midden død i så tørr luft. Den trives best i luftfuktighet på 70, og ned mot 50 kan den leve, men da er den mindre aktiv. Under 50 begynner den å slite.

Gammel 06-01-24, 12:54   #11
scilla

scilla sin avatar

scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Millen: Dere kn bare legge dynene utover oppå snøen

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-24, 13:27   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er deg bare fin vinter nå. -5 og blå himmel. Skulle ønske det kunne holde seg slik litt lenger, og ikke gå over til plussgrader og regn som det er meldt hele neste uke.

Gammel 06-01-24, 15:08   #13
Blånn

Blånn sin avatar

Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jepp, jeg er hjemme. Inne i huken her er det alltid kaldere enn nede ved banen osv.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-24, 15:17   #14
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg henger dynene ut vinduene på soverommene ja, og lukker døren. Men om det blir kaldere her igjen skal jeg legge dem på terrassen.

Det blir jo ikke vått når det er så kaldt.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-24, 16:03   #15
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg la puter og dyner ut i snøen i går. Blir ikke vått når det er så tørt og kaldt. Her er det bare -15 i fag, var -23 i går kveld. Jeg tar heller det noen uker enn +2 og slaps og is. Har masse varme klær, så ikke nor problem for min del.

Gammel 06-01-24, 20:46   #16
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg la puter og dyner ut i snøen i går. Blir ikke vått når det er så tørt og kaldt. Her er det bare -15 i fag, var -23 i går kveld. Jeg tar heller det noen uker enn +2 og slaps og is. Har masse varme klær, så ikke nor problem for min del.

Jeg vil og ha snø og kulde enn regn, sørpe, is osv.

Gammel 06-01-24, 20:43   #17
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strømmen har gått noen steder i Oslo og to av stedene er under et kvartal fra guttene våre. Godt de slipper det, en av dem har peis, men de andre to har det ikke.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-24, 22:05   #18
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Når det er så kaldt så kan dere jo samtidig rense bunadene (og ulldressene) deres. Bare sleng de ut i snøen, strø på tørr snø (bruk votter så den ikke smelter) og la det ligge litt. Rist av snøen og heng inn på badet for oppvarming/tørking før den henges bort. Gjelder også for alle ullgensere, strikkede plagg i ull, ulltøy med svettelukt etc. Jeg ble kvitt spylukt i en ullgenser på denne måten en gang. Ble spydd på på jobb (barnehage) og samme hvor mye og med hva jeg vaska den genseren så stinka den. La den ute, lot den snø ned, og etter en uke begravd under snøen i kulda så var den luktfri.

Gammel 06-01-24, 22:20   #19
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg, som jobber med bunader på heltid, tør ikke legge mine i snøen. Jeg har sett stygge skader pga det. Heng den heller opp ute under tak og la den henge der noen timer til lufting. Ullgensere og kofter osv også kan fint henges ut noen timer. Kulde utendørs dreper IKKE møll og midd, det blir aldri kaldt nok, men plaggene føles jo friskere likevel og man får luftet ut «skaplukt». Men jeg synes altså ikke man skal legge bunaden i snøen. Hvite skjorter derimot, kan gjerne legges oppå ren snø en dag med god sol for å få den ekstra hvit, men det er vel gjerne ikke sterk nok sol før litt senere på vinteren.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-24, 01:10   #20
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Hvilke skader? Blekeskader? Hvis man gjør det etter sola har gått ned burde det jo gå fint.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:46.