Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du en merkefreak?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-08, 20:24   #221
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du en merkefreak?

De har hatt mye Cars på HM hele tiden egentlig.. I allefall her i byen.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 20:31   #222
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Nei, jeg blir ikke spesielt imponert over foreldre som kler opp ungene sine som små moteløver. Hva er rart med det? Er det rart at jeg ikke synes noe om forbrukssamfunnet vårt? Eller er det rart at jeg hevder at dette ikke er for ungene sin del, og derfor styrt av foreldres ønske om å kjøpe dyre og spesielle ting? Eller er det rart at jeg heller ønsker at barn skal bli bevisste på hvem de er som personer, istedenfor at vi har en tendens til å fokusere på at de har "nye, flotte klær - som ingen andre har"? Eller er det rart at jeg ikke har så stort fokus på hvordan klær "ser ut" men heller på klærs funksjon?

Jeg skjønner ikke helt sammenhengen her. Jeg kler ikke opp ungene mine som "små moteløver", men klærne deres er valgt ut av meg, etter mine kriterier. Og jeg tror jeg har en del andre kriterier enn feks Skremmern. Jeg handler helst til ungene mine fra kataloger (Ellos, La Redroute, Josefson, Linus & Lotta etc) og litt fra nettbutikker. Og dette handler om at jeg synes det er praktisk å sitte hjemme å shoppe, jeg synes også det er helt grei pris på det jeg kjøper. Men dette er jo styrt av foreldrenes (eller egentlig bare mitt) ønske om å handle på en praktisk måte? Det er da hverken bedre eller verre enn å la seg styre av at man ønsker orginale klær? Eller dyre klær? Det at klærne er dyre har lite med forbruk å gjøre - med mindre man kjøper klær fra H&M og sender resten til "Røde Kors" eller "Redd barna". Om man har to gensre spiller det ingen rolle for forbruket at de koster 50,- eller 500,- kroner.

Opprinnelig lagt inn av TBM

Bare for å presisere litt - jeg snakker om klær til barn. Klær som har kort brukstid fordi barn vokser fort. Klær som skal være funksjonelle og ikke kostbare moteplagg...

Nøyaktig hvor ligger forskjellen mellom voksnes klær og barnas klær? Det er ingen motsetning mellom funksjonelle klær og dyre klær. Det er heller ingen sammenheng mellom de to tingene

Gammel 11-03-08, 20:33   #223
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

De har hatt mye Cars på HM hele tiden egentlig.. I allefall her i byen.

Ikke her, ingenting. Men nå skal jeg jammen kikke litt.

Gammel 11-03-08, 20:38   #224
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

De har tydligvis nesten nettopp fått det inn. Det var gensere, pysjer, sokker, truser, jakker, t-skjorter, ja det var omtrent ikke den ting de ikke hadde.

I nettbutikken er det allerede venteliste på hettejakka. Iallfall i 110. Og den ene t-skjorta var utsolgt, men vi får den andre straks nå. Jadda. Pluss på alle bilene og puslespillene vi alt har, bil-lommene og sengetøyet, så blir det mye Cars her i heimen, men jeg foretrekker det fremfor Spiderman.

Og for å svare på spørsmålet; jeg er opptatt av kvalitet på ytterklær. På inneklær kjøper jeg nesten bare H&M, som jeg synes er fint stort sett, ispedd litt andre merker, blant annet en del jeg finner brukt her inne.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 20:38   #225
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei, ikke alltid, men som regel. H&M-klærne mine mister fort fasongen, de blir ikke direkte ødelagte, men fort stygge.

Helt enig! Jeg har erklært overfor meg selv at jeg ikke lenger gidder å kjøpe klær til meg selv på HM og diverse andre billigkjeder. Jeg er så lei av å måtte kassere klær etter noen gangers bruk fordi halsen er slaskete eller genseren nuppete.

Gammel 11-03-08, 20:44   #226
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Helt enig! Jeg har erklært overfor meg selv at jeg ikke lenger gidder å kjøpe klær til meg selv på HM og diverse andre billigkjeder. Jeg er så lei av å måtte kassere klær etter noen gangers bruk fordi halsen er slaskete eller genseren nuppete.

Hvis man kjøper det aller billigste som finnes på H&M så kan det hende at det mister fasongen etter kort tid. Jeg tenker da på disse kjolene, buksene osv som koster rundt 50-100 kr osv. Som regel har de holdt seg helt ypperlig og er kjempefine å ha på uvørne unger i barnehagen og på lekeplassen. Som regel har tøyet ungene mine blitt ødelagt av malingsflekker osv som ikke har gått bort i vask. Jeg syns faktisk at jeg oftere opplever at dyrere tøy mister fasongen lettere.

Gammel 11-03-08, 20:45   #227
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes klær til barn fra H&M holder seg utrolig bra i både vask og trommel. Til meg selv er det noe mer blandet, men ift prisen synes jeg også der kvaliteten er ok.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 20:52   #228
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg skjønner ikke helt sammenhengen her. Jeg kler ikke opp ungene mine som "små moteløver", men klærne deres er valgt ut av meg, etter mine kriterier. Og jeg tror jeg har en del andre kriterier enn feks Skremmern. Jeg handler helst til ungene mine fra kataloger (Ellos, La Redroute, Josefson, Linus & Lotta etc) og litt fra nettbutikker. Og dette handler om at jeg synes det er praktisk å sitte hjemme å shoppe, jeg synes også det er helt grei pris på det jeg kjøper. Men dette er jo styrt av foreldrenes (eller egentlig bare mitt) ønske om å handle på en praktisk måte? Det er da hverken bedre eller verre enn å la seg styre av at man ønsker orginale klær? Eller dyre klær? Det at klærne er dyre har lite med forbruk å gjøre - med mindre man kjøper klær fra H&M og sender resten til "Røde Kors" eller "Redd barna". Om man har to gensre spiller det ingen rolle for forbruket at de koster 50,- eller 500,- kroner.

Nøyaktig hvor ligger forskjellen mellom voksnes klær og barnas klær? Det er ingen motsetning mellom funksjonelle klær og dyre klær. Det er heller ingen sammenheng mellom de to tingene

Enig.

Jeg handler ikke klær fordi de er dyre eller for å få ungene til å ligne små moteløvinner, jeg kjøper det jeg liker, klær jeg vet er av god kvalitet som jeg vet overlever vask etter vask.

Jeg ville som sagt ikke kalt meg merkefreak, men jeg elsker en del merker og er alltid ivrig etter å sjekke ut nye kolleksjoner o.l. Hensikten er ikke å skape overfladiske barn som måler verdien i klærne på kroppen, men å kle ungene i slitesterke, fine (og litt unike) klær.

Gammel 11-03-08, 20:57   #229
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Enig.

Jeg handler ikke klær fordi de er dyre eller for å få ungene til å ligne små moteløvinner, jeg kjøper det jeg liker, klær jeg vet er av god kvalitet som jeg vet overlever vask etter vask.

Jeg ville som sagt ikke kalt meg merkefreak, men jeg elsker en del merker og er alltid ivrig etter å sjekke ut nye kolleksjoner o.l. Hensikten er ikke å skape overfladiske barn som måler verdien i klærne på kroppen, men å kle ungene i slitesterke, fine (og litt unike) klær.

Jaja, da er vel jeg også en merkefreak da, jeg elsker H&M, både til meg selv og til ungene.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 20:58   #230
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jaja, da er vel jeg også en merkefreak da, jeg elsker H&M, både til meg selv og til ungene.

Jeg legger litt mer i begrepet merkefreak, alle må vi handle klærne et sted.

Gammel 11-03-08, 20:59   #231
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Hører mange si det, men da lurer jeg på om jeg rett og slett bare er født under en heldig stjerne siden de aller fleste H&M-klærne til vesla (og meg selv) har holdt i faktisk flere år, selv om de blir vasket og tromlet flere ganger i uka.

Gammel 11-03-08, 21:03   #232
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg blir ikke spesielt imponert over foreldre som kler opp ungene sine som små moteløver. Hva er rart med det? Er det rart at jeg ikke synes noe om forbrukssamfunnet vårt?

Mener du at dyre merkeklær fører til et større forbruk enn billige klær fra H&M og tilsvarende. Jeg vil heller påstå at det er motsatt. Det er de lave prisene på alt som fører til stort forbruk, som fører til bruk-og-kast-mentalitet, som fører til at man kanskje ikke stiller store krav til kvalitet fordi man bare kan kjøpe nytt. Jeg liker ikke store kjeder med billige varer. Det skaper et forbrukssamfunn og det skaper lite variasjoner.

Jeg skal innrømme at jeg handler mye såkalte merkeklær. Ikke for merkene skyld, men fordi jeg liker disse klærne bedre. Jeg liker også å gå og handle i de små nisjebutikkene hvor betjeningen er hyggelig og yter god service. Jeg syns det er flott med små og spennende nisjebutikker, og jeg er faktisk villig til å betale litt mer for å handle der, for å støtte opp om dem. Tenk så kjedelig det hadde vært om det kun hadde vært H&M, Dressmann, og Narvesen, hvilket det nesten er her i byen.

Eller er det rart at jeg ikke har så stort fokus på hvordan klær "ser ut" men heller på klærs funksjon?

Klærs funksjon er selvfølgelig veldig viktig, og det har i perioder helt enkelte merker. Jeg har bl.a. ei veldig tynn jente som trenger bukser med regulering i livet. Mange merker har ikke dette. Du hun var baby derimot var hun så god og rund at mange bukser, spesielt fra H&M, ikke kom over knærne på henne... Jeg har sett utrolig mye rart av klær, gensere med så trang åpning at de ikke kan taes over hodet, glidelåser som gnager i nakken på babyen, osv. Tror du virkelig at de som kjøper merkeklær bryr seg mindre om funksjon enn om utseende? Det tror ikke jeg.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 21:05   #233
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hører mange si det, men da lurer jeg på om jeg rett og slett bare er født under en heldig stjerne siden de aller fleste H&M-klærne til vesla (og meg selv) har holdt i faktisk flere år, selv om de blir vasket og tromlet flere ganger i uka.

Det er meget mulig.

Det finnes selvsagt klær på HM som holder godt, men min erfaring er at de fleste er av dårligere kvalitet, og det blir et sjansespill å handle der.
Spesielt til meg selv som kan bruke et plagg i flere år og ikke vokser ut av det.

Gammel 11-03-08, 21:06   #234
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Samme her!

Gammel 11-03-08, 21:10   #235
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hva da? Jeg ser ikke forskjellen på oss to slik du beskriver det. Du sier at du er opptatt av at klærne har god kvalitet og overlever vask etter vask, du kjøper det du liker og er opptatt av noen spesielle merker og sjekker ivrig ut nye kolleksjoner. Du vil ha slitesterke klær, og gjerne unike. Ja, alt dette vil jeg også, men jeg finner faktisk det meste på H&M og er stadig på nett for å se vårkolleksjonen som kom, nyheter etc.
Jeg og Iset er nok ikke aliens som er alene om å kjøpe kvalitetstøy der som holder seg i vask. Heller ikke at vi finner klær der som ikke ALLE går med.
Men ok, du kalte deg kanskje ikke merkefreak heller.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 11-03-08, 21:13   #236
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Hva da? Jeg ser ikke forskjellen på oss to slik du beskriver det. Du sier at du er opptatt av at klærne har god kvalitet og overlever vask etter vask, du kjøper det du liker og er opptatt av noen spesielle merker og sjekker ivrig ut nye kolleksjoner. Du vil ha slitesterke klær, og gjerne unike. Ja, alt dette vil jeg også, men jeg finner faktisk det meste på H&M og er stadig på nett for å se vårkolleksjonen som kom, nyheter etc.
Jeg og Iset er nok ikke aliens som er alene om å kjøpe kvalitetstøy der som holder seg i vask. Heller ikke at vi finner klær der som ikke ALLE går med.
Men ok, du kalte deg kanskje ikke merkefreak heller.

Hvor vil du med dette?

Gammel 11-03-08, 21:19   #237
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Hvor vil du med dette?

Hm, si det.

Gjennom diskusjonen så hørtes det bare ut som at det var to motpoler, altså de som kjøpte dyre merkeklær var opptatt av nevnte, mens man ikke var det hvis man kjøpte billigere klær fra kjedene.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 11-03-08, 21:22   #238
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Hehe, la nettopp merke til at et av emne-ordene i denne diskusjonen er "sparkjøp-angst".

Gammel 11-03-08, 21:22   #239
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lykken, jeg er enig i at nesten alle kriteriene til deg og Skremmern er like, men ikke dette med at klærne er unike, vel? (Altså, det er vel ikke så mange klær som er helt unike, men det er stor forskjell på antallet plagg i kolleksjonen hos de forskjellige merkene.)

Gammel 11-03-08, 21:22   #240
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er overhodet ikke merkefreak. Så lenge klærne er funksjonable og ungene liker dem, funker det for meg.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
merkeklær

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:14.