Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Synd på deltakerne i Luksusfellen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Synd på deltakerne i Luksusfellen?
Ja, jeg synes synd på deltakerne i LF 11 5,53%
Nei, jeg synes ikke synd på deltakerne i LF 97 48,74%
Synd på noen av dem 75 37,69%
Dustepoll/har ikke sett programmet 20 10,05%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-10, 21:20   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, ser den. JEG innbiller meg jo at jeg gjør det med et visst glimt og selvironi, da, men hvem vet.

Jeg formulerer det i hvert fall ALDRI generelt. Men mer som at "jeg er fortsatt en litt gnien vestlandsbygdeberte, tror jeg, og får meg rett og slett ikke til å bruke penger på... " eller "nei, vi er jo skikkelige steinaldermennesker, og jeg orker bare ikke ENDA en dings som kan gå i stykker og sette grå hår i hodet på meg" (om PlayStation og sånt). Altså som noe VI velger. Hvis jeg er i tvil om folk oppfatter det som moraliserende så demper jeg det enda mer ned.

Nei, jeg har ikke oppfattet deg som noe moraliserende. Jeg har lagt merke til tydelige utsagn fra deg i et par tråder (jeg er jo som sagt litt opptatt av prioriteringer og sånn for tiden ), og har sett på det med interresse hva du oppfatter som dyrt nok til å la være å putte i handlekurven. (fex der du sa du stegla over prisen på en pose nidar favoritter).

Gammel 10-01-10, 21:43   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hasselnøtt: Ser poenget. Generelt er vel de fleste uttalelser i kategorien "Jeg bare FATTER ikke at folk gidder å ..." ganske irriterende, om det nå skulle være "høre på sånn bråkete musikk", "kaste bort penger på dyre ferier!" eller "spise sånne fæle tilsetningsstoffer!".

Gammel 10-01-10, 21:52   #3
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hasselnøtt: Ser poenget. Generelt er vel de fleste uttalelser i kategorien "Jeg bare FATTER ikke at folk gidder å ..." ganske irriterende, om det nå skulle være "høre på sånn bråkete musikk", "kaste bort penger på dyre ferier!" eller "spise sånne fæle tilsetningsstoffer!".

Nettopp. Da er vi sikkert nokså enige.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 23:43   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ikke noe galt i å heller prioritere ferier og opplevelser enn større bolig?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 23:47   #5
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det er vel ikke noe galt i å heller prioritere ferier og opplevelser enn større bolig?

Eller å heller prioritere ferier og opplevelser enn garasjeporter og nytt kjøkken?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 23:57   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Eller å heller prioritere ferier og opplevelser enn garasjeporter og nytt kjøkken?

Nope.

Gammel 11-01-10, 00:06   #7
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nope.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 11:39   #8
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Helt klart ikke! Det er jo ingen vits i å kjøpe større bolig om det er ferier og opplevelser man vil ha? Det er jo prioritering det også!

(Men om man hele tiden hinter til Noen Med Større Bolig om hvor god råd de må ha, mens realiteten er at de har kjørt stram spareplan i årevis først og altså valgt å forsake en del ting for å ha råd til denne boligen, da kan man kanskje tenke seg om litt. Som Mim var inne på - noen vil tydeligvis ha alt og har ikke skjønt det der med å velge. Og når det er sagt veit jeg utmerket godt at man ikke alltid har så mye penger at man kan velge noe som helst, bare for å få med det og. :BTDT: )

Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 11:44   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Ahja, det blir noe helt annet. Og rimelig teit, ikke minst.

Gammel 11-01-10, 14:07   #10
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Dette er et tema som jeg er veldig engasjert i.

Jeg har sett ett par episoder av luksusfellen. Selv om jeg har blitt både opprørt, sint og frustrert av å se hvordan enkelte roter seg inn i et gjeldsmareritt når de i utgangspunktet har ”god” nok økonomi til å klare seg fint så synes jeg synd i dem.

Det å være et gjeldsoffer i Norge er noe jeg ikke unner noen og om man har seg selv å takke for det eller om man uskyldig har havnet i et slikt uføre så er maktesløsheten og den psykiske påkjenningen man føler den samme. Man må tåle fordommer, å bli ydmyket og trakkasert av det offentlige, å bli skjelt ut av inkassobyråer, nedringt til alle døgnets tider og få fortalt for et myslykket menneske man er , og i samme slengen kan de gjerne ringe familien din og fortelle dem hvor myslykket du er.

Jeg er et gjeldsoffer, og det er ikke synd i meg, men jeg skulle ønske at folk ikke var så fordomsfulle og heller kunne prøvd å se mennesket eller historien bak uføret. Jeg vet dessverre om en del som ikke har taklet fordommene og ydmykelsene så bra og sett på selvmord som eneste utvei. Om de har havnet i problemer selvforskyldt eller ikke kan vel virkelig ikke ha så mye å si? Ingen fortjener å ha det så vondt uansett grunn, men det er min mening da.

Jeg ble dratt inn i det pga en mann jeg var sammen med. Uten å ville gå noe nærmere i detalj på hvordan, så når jeg endelig kom meg vekk så hadde jeg 3 millioner i gjeld pga hans pengeforbruk. Og jeg kan med hånden på hjertet si at i løpet av de ti årene det stod på så gjorde jeg virkelig alt som stod i min makt for å ordne opp. Jobbet doble skift samtidig som jeg hadde aleneansvaret for vår datter, ringte, sendte brev, opprettet betalingsavtaler +++ men det var ikke noen som så ut til å forstå at det ikke var noen vits i betalingsavtaler som var så stramme at de ikke lot seg gjennomføre. Jeg gjorde alt jeg kunne, slet meg ut til det punktet der beina sluttet å virke, men møtte bare fordommer og hets fra det offentlige og kreditorer. Så når man har prøvd i noen år, og ingen ser ut til å ville gå med på en løsning og gjelden bare øker, og telefonene fra kreditorer med utskjellinger bare øker så blir man syk til slutt. Man slutter å ta telefoner, man slutter å åpne post, man slutter å gå ut blant folk for man er sikker på at de ser ned på deg. Man utvikler finansfobi som er en altfor lite kjent diagnose her i Norge.

Jeg stod frem i media for å belyse dette problemet i håp om at politikere skulle ta affære og gjøre det lettere for gjeldsofre i Norge å få ordnet opp i problemene sine. For de fleste VIL og prøver virkelig å ordne opp før det går så langt som det gjorde med meg og mange andre. Det gikk i kke så bra, og tilbakemeldingene var stort sett Ala typen ”hun fortjener det” og ” hun har satt seg i den situasjonen selv” , og det er greit nok, folk kan selvsagt mene det de vil, men hvis min historie bidro til å hjelpe bare en person så er jeg fornøyd. Her er link om noen er interessert:

http://www.nettavisen.no/innenriks/i...cle2131451.ece
Som følge av min historie så kom denne artikkelen:
http://www.nettavisen.no/innenriks/i...cle2154887.ece

Så hjulene rulte en liten stund, men så stoppet de. L

Som nevnt tidligere så var det pga en mann jeg havnet i uføret. Jeg kom meg omsider vekk fra det forholdet, min mor hjalp til med å åpne opp all posten jeg hadde gjemt, og hun satt i timevis hver dag i over 2 måneder og åpnet gammel post.

I dag har jeg gjeldsordning som går til 2012, jeg har fått orden på alt økonomisk, er à jour med alle regninger og jeg kan si at jeg har aldri hatt så mye penger før, samtidig som jeg aldri har hatt så lite penger før. Det ordnet seg for meg til slutt. Veien var lang, psykisk grusom, og jeg ble veldig syk av det, men nå går det oppover. Hadde jeg ikke hatt den fantastiske familien og de herlige vennene jeg har så hadde det aldri gått. Jeg er heldig.

Jeg jobber frivillig nå med mennesker som blir sosial ekskluderte grunnet fattigdom og det er så mange tragiske historier. Det verste oppi det hele er hvordan de blir møtt av andres fordommer.

Gammel 30-12-09, 14:59   #11
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Vil gjerne presisere at mine uttalelser i denne tråden handler om de tilfellene vi har sett i Luksusfellen, og ikke folk i økonomisk uføre generelt. Det kan være mange grunner til at folk kommer skeivt ut, men ingen av dem som har vært med i programmet har hatt andre enn seg selv å skylde på.

Det var en fin presisering.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:44.