Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Irmas kokebok (med bilder)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-07, 00:28   #1
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Vi skal prøve kylling og spinat-lasagnen på søndag, noe jeg virkelig gleder meg til!

Gammel 22-09-07, 23:20   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter de to siste oppskriftene jeg har lagt inn (Kylling- og spinatlasagne og Ricottalapper++), må jeg bare si at jeg har fått øynene opp for revet muskatnøtt. Jeg har aldri vært spesielt glad i muskat, men nå når jeg har prøvd hel muskatnøtt så er smaksopplevelsen en helt annen.

Har også lyst til å legge til at jeg ikke har oppdatert oversikten over Irmas kokebok sine oppskrifter på en stund. Skal se om jeg får somlet meg til å gjøre det etter hvert, og legge det inn i et nytt innlegg.

Gammel 23-09-07, 19:06   #3
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

I dag har vi spist kylling- og spinatlasagne, og den var god, men tviler på at vi lager det igjen.

Gammel 24-09-07, 21:53   #4
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Bestemors albondigas (spanske kjøttboller)

Fikk denne oppskriften av min bestemor for en del år siden, og det har vært vår favorittrett her hjemme. Håper jeg klarer å skrive ned oppskriften på en forståelig måte.

Ingredienser:
500 g kjøttdeig (jeg bruker en og en halv kjøttdeig)
2 egg
Rasp (kavring)
Litt melk
1 finhakket løk
3 fedd finhakket hvitløk
1 finhakket paprika

Krydder:
1 ts salt
1 ts malt pepper
1/2 ts basilikum

1- Bland alt bortsett fra egg, melk og rasp i en bolle (bruk fingrene). Ha i eggene. Spe så med vekselvis rasp og melk til du har spedd ut deigen litt. Krydre med salt, pepper.

Saus:
1 boks hakkede tomater
1 løk
1 ss olje
1 ss buljongpulver
1-2 laurbærblad
Litt rasp

2- Alt has i en gryte og varmes opp. Det hender at jeg hiver oppi en boks med dolmio saus også. Jo mer saus jo bedre. Raspen bruker jeg til å få rett tykkelse på sausen.

3- Trill små boller av kjøttfarsen og ha i sausen. La kjøttbollene få putre i ca 30 min. Jeg pleier å ha middels varme på. Det kan være lurt å ta ut en kjøttbolle etter ca 20 min for å se om de er ferdig. Står de for lenge så blir de så tørre.

Tilbehør: Stekte poteter

Jeg begynner alltid med å skrelle potetene sånn at de kan settes til steking samtidig som jeg begynner å trille ut kjøttbollene.

Ca 2,5 kg poteter
3 fedd med hvitløk
salt
Noen laurbærblad
Mye olivenolje

Skrell potetene og kutt de i små biter. (se bildet)

Legg bitene i stekepannen, og fyll på med olivenolje til potetene er dekket.
Hiv oppi en 2-3 båter med hvitløk, og 2 laurbærblad. Saltes.

Stek potetene på høy varme til de begynner å få en gylden farge. Skru så ned varmen til litt under middels og la potetene stå og putre i ca 20 min. Potetene er ferdig når de er myke inni, og har en fin brunfarge utenpå.
Jeg pleier å ta litt tørkepapir på serveringsfatet før jeg legger på potetene. Dette er for at potetene ikke skal være full i olje.
Fondua sin hvitløksaus er veldig god å ha til.

Gammel 24-09-07, 22:09   #5
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Standard

Det så herlig ut, Carolin. Jeg kommer på middag en dag jeg.

Gammel 24-09-07, 22:30   #6
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Det så herlig ut, Carolin. Jeg kommer på middag en dag jeg.

Bare til å komme.

Gammel 16-10-07, 19:55   #7
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av carolin, her.

Bestemors albondigas (spanske kjøttboller)

Lagde disse til middag i dag og dette er helt klart en favoritt her i huset. Alle spiste godt, inkl 1 åringen. Dette skal vi desidert lage igjen en annen dag

Sønn på 4,5: Nei mamma, ikke lag dette igjen.
Mamma: Hæ? Likte du det ikke?
Sønn på 4,5: Joda, men jeg ble aaaalt for mett.

Gammel 16-10-07, 21:08   #8
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Jeg lagde #206 i dag!!! bilder kommer...

men til crepé brukte grove hvette mel.

Lilleleo: skal kommer med min killing oppskrifte!!

Sist redigert av Botero : 16-10-07 kl 22:38.
Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 18:58   #9
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det så nydelig ut carolin!

I dag har vi spist kylling- og spinatlasagne, og den var god, men tviler på at vi lager det igjen.

Åh... det kommer definitivt vi til å gjøre. Men smaken er som baken. Dessuten synes jeg ofte middager kan bli veldig forskjellig fra gang til gang. En gang kan vi elske en rett, neste gang smaker det pyton. Snodige greier.

I dag har jeg laget rødbetsuppe. Har faktisk aldri hatt en rå rødbet i hus noen gang. Ved siden av suppen serverte vi gulrotrundstykkene som det er gitt oppskrift på tidligere i tråden. Opprinnelig var det ikke buljongterning i oppskriften, men jeg syntes den ble mye bedre med.

Rødbetsuppe (borstsj)

ca 3-4 porsjoner

250 g rødbeter
2 ts karve eller dillfrø
2 nellikspiker
1 laurbærblad
2 ts havsalt
1 l vann
1 løk
1 potet
100 g gulrot
2 ss solsikkeolje
1-2 ss sitronsaft (eller eddik)
100 g rømme
1 grønnsaksbuljongterning (kan sløyfes)

Vask rødbetene og skrell dem. Legg skallene, karve, nellik og laurbærblad i vannet i en kasserolle. Kok det opp og la det surre i 20 min. Rengjør de andre grønnsakene. Finsnitt løken. Skrell poteten. Rasp rødbetene, poteten og gulrøttene grovt. Stek løken i en gryte med olje. Tilsett alle grønnsakene, stek dem litt og hell buljongen gjennom en sikt oppi gryten. Tilsett terningen med grønnsaksbuljong. La det surre i 10 min. Tilsett salt etter behov. Ta gryten fra komfyren, tilsett sitronsaften forsiktig etter behov.

Serveringstips: Ha rømmen oppi en bolle, eventuelt blandet med nypresset hvitløk eller finsnittet gressløk. Server rømmen ved siden av suppen. Pynt med dillblad.

Rødbeter er ikke til å spøke med, det er best å kamuflere barna så godt man kan.

Gammel 25-09-07, 19:07   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Denne middagen falt veldig i smak hos poden. Mon tro om rosiner og mais har en finger med i spillet. Vi brukte en halv chili og brukte heller hermetisk tomat med chili.

Enchiladas med kylling

ca 4 porsjoner

1 pk. Enchiladas eller myke taco

Fyll:
1 boks hermetiske tomater, gjerne med chili
300 g kyllingkjøtt, stekt
4 ss rosiner
4 ss maiskorn
1 løk
1 fedd hvitløk
1 chili
œ ss tomatpuré 1 ts salt
ca 2 dl gratineringsost

Bland alt i stekepannen. Ha fyllet i tortillas som rulles sammen og legges i ildfast form. Ha osten på toppen, og gratiner i ovnen på 180 grader i ca 15 minutter.

Gammel 25-09-07, 19:11   #11
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg har forresten kjøpt litt forskjellige nye tallerkener på Ikea. Både fordi jeg er lei av å ta bilder av mat på samme type tallerkener hele tiden, men også fordi de gamle var slitne og sprukne. De gamle tallerknene hadde også tre ulike farger, nå sper jeg på med litt flere. Jeg synes fargen på tallerkenen har mye å si for hvor innbydende maten ser ut. Blomkålsuppe er kjedelig i hvit tallerken, men kan være lekker i en blå. Tomatsuppe drukner i en rød tallerken, men kan være lekker i en grønn.

Gammel 29-09-07, 23:12   #12
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger. Håper det er noen der ute som prøver en oppskrift i ny og ne, hvis ikke er arbeidet med denne tråden litt bortkastet. Med mindre folk setter pris på å se bilder av mat da. Jeg har forsåvidt gjort det selv i årevis, bladd i kokebøker - uten å prøve ut så mye. Har vel aldri noen sinne prøvd så mange nye oppskrifter som vi har gjort i år, og det skyldes nok denne tråden.

I dag laget vi tradisjon tro (*kremt* startet forrige helg) lørdagsgodis. Det ble en Jamieforrett som ikke ble helt som på bildet i kokeboka. Men godt ble det, og en veldig sterk soppsmak på grunn av grillingen. Oppskriften har nok for mye ost, den fløt litt utover alt dessverre. Mulig det er osten, og ikke oppskriften/kokken det er noe galt med.

Soppskiver med smeltet mozzarella og timian

2 store never sopp, skåret i svært tynne skiver
2 klumper mozzarella á 150g revet i små biter
en liten kvist frisk timian, bare bladene
havsalt og nymalt pepper
extra vergine olivenolje

Ta fram et ildfast fat og legg soppskivene utover i ett lag. Dryss over osten og timianbladene. Dryss salt og pepper på, drypp over litt olivenolje, og sett fatet under grillen.

Grill i et par minutter – hold øye med retten hele tiden – til osten smelter, bobler og blir gyllen. Server med litt brød med sprø skorpe til.

Horn med fyll

24 horn

75 g smør
3 dl melk
4 dl vann
50 g gjær
17-18 dl hvetemel
1 ts salt
1 ss sukker
1 egg til pensling

Smelt smøret i en kasserolle. Ha i melken og vannet og la det bli fingervarmt. Løs opp gjæren i blandingen. Bland alle ingrediensene i en bolle. Rør godt til deigen er klumpfri og ser glatt og fin ut. Legg et rent kjøkkenhåndkle over bollen og la deigen heve til dobbel størrelse. Det tar ca 30-40 min.

Hvelv deigen over på et melet bakebord og kna den litt sammen. Del deigen i tre, til en runding med diameter på ca 40 cm. Hele tiden mens du kjevler må du passe på at deigen ikke setter seg fast i bordet. Hvis den holder på å sette seg fast, løfter du opp deigen og drysser litt mel under.

Bruk en kniv og del rundingen i 8 kakestykker. Legg på fyll på den bredeste delen av kakestykket, men ikke på den ytterste cm. Rull det sammen inn mot midten, og lag en liten bøy. Legg hornet over på bakepapirkledd stekeplate. La spissen være ned. La hornene etterheve under et klede i ca 15-20 min. Pensle med et sammenvispet egg og strø på litt av fyllet, så du vet hvilke horn som inneholder hva.

Vi brukte følgende fyll:
gulost
litt parmesan
ketchup
kalkunskinke fra boks, oppdelt i terninger

Sist redigert av Irma : 29-09-07 kl 23:18.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 23:14   #13
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Standard

De så riktig deilig ut, Irma!

Gammel 29-09-07, 23:20   #14
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Må få høre om det faller i smak LilleLeo. Jeg har forresten kjøpt bladet som du snakket om, "Bedre mat", og har planlagt å lage noe derfra denne uka. Lurer litt på å hive meg på tilbudet om abonnement, for det var mye fristende.

Forresten, den soppforretten over her bør lages til hver enkelt person på eget fat. Maten "klistrer" seg til tallerkenen, og egner seg ikke på serveringsfat. Pass på at askjettene er ildfaste.

Gammel 29-09-07, 23:26   #15
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Standard

Det heter ikke Bedre mat, men Spis Bedre.

Gammel 29-09-07, 23:32   #16
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Det heter ikke Bedre mat, men Spis Bedre.

Jeg ropte på mannen min og spurte om det het Bedre mat. Jada, svarte han. Typisk. Spis Bedre mente jeg selvsagt.

Gammel 29-09-07, 23:33   #17
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg ropte på mannen min og spurte om det het Bedre mat. Jada, svarte han. Typisk. Spis Bedre mente jeg selvsagt.

Det der er mannfolk i ett nøtteskall.

Gammel 29-09-07, 23:28   #18
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Må få høre om det faller i smak LilleLeo.

Selvsagt! Tilbakemeldinger er jo alltids greit å få!

Gammel 29-09-07, 23:58   #19
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Da har jeg ryddet i oversikten det er linket til i innlegg 1. Det var ikke mer plass i innlegget, så jeg har ryddet litt og legger inn her på nytt. Har lagt til en ny kategori, Italiensk.

SUPPER
Lettvint tomatsuppe med tortellini, innlegg 1
Blomkålsuppe, innlegg 2
Smakfull tomatsuppe, innlegg 36
Ostesuppe med ruccola og pinjekjerner, innlegg 59
Italiensk potet- og squashsuppe med mynte, innlegg 83
Tomatsuppe (Jamie Oliver), innlegg 98
Fransk løksuppe, innlegg 122
Mulligatawnysuppe, innlegg 143
Tomatsuppe med rosmarin, innlegg 147
Thailandsk nudelsuppe, innlegg 175
Yoghurtkremet tomatsuppe med basilikum (Tine), innlegg 187
Hot kyllingsuppe, innlegg 196
Soppsuppe med urter, innlegg 221
Mild tomatsuppe, innlegg 221
Kremet ost- og urtesuppe, innlegg 231
Mexicansk suppe med nachos og guacamole (LilleLeo), innlegg 244
Rødbetsuppe (borstsj, innlegg 252
Kremet tomatsuppe, innlegg 273
Zupa Casalinga, innlegg 274
Hot chilitomatsuppe med persillepesto, innlegg 282
Blomkålsuppe med urteolje og pastinakkchips

BRØDMAT
Ost- og urtebrød, innlegg 2
Mektig loff, innlegg 28
5-kornbrød (med lite gjær), innlegg 40
Brød fylt med urter, mozarella og tomat, innlegg 53
Luftig kneipp (med lite gjær), innlegg 55
Kuvertbrød med gulrøtter og timian, innlegg 78
Brød med soltørkede tomater, innlegg 98
Focaccia med urte- og kaperskrem, innlegg 110
Brød med poteter og chévre, innlegg 142
Pitabrød, innlegg 159
Spelthorn med ost og bacon (Fruktflua), innlegg 177
Brød med poteter og dill, innlegg 179
Baguetter, innlegg 217
Gjærkake med fyll, innlegg 217
Grove hamburgerbrød, innlegg 220
Urtekrans med ost, innlegg 222
Ciabatta med hevedeig, innlegg 228
Eggeloff, innlegg 246
Horn med fyll, innlegg 258
Thoresen Værsågod!, innlegg 271
Brynebrødet, innlegg 272
Langpannebrød, innlegg 272
Grove rundstykker, innlegg 272
Maismuffins (bakepulver), innlegg 274
Laputabrød (svensk), innlegg 278
Grove muffins, innlegg 312

Sist redigert av Irma : 03-12-07 kl 19:00.
Gammel 29-09-07, 23:58   #20
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

MIDDAGER OG TILBEHØR
Irmas potet- og squashpanne, innlegg 1
Pasta med pølse og pesto, innlegg 1
Pitabrød med makaronistuing og hvitløksdressing, innlegg 2
Kyllingfajitas med rotgrønnsaker, innlegg 19
Påskesnadder (eggerøre, potetsalat, spekeskinke), innlegg 28
Barnas favoritt, innlegg 28
Pølser med stiv frakk (uten gjær), innlegg 40
Kast ikke brokkolistilkene!, innlegg 42
Teriyakimarinert roastbeef med frisk ingefær, innlegg 53
Potetsalat, innlegg 53
Røkt kalkunbryst med olivenrøre, innlegg 53
Gulrotsalat med kardemomme, ingefær og sitron, innlegg 75
Ris med smør og sitron, innlegg 75
Kylling, kokos og cashewnøttcurry, innlegg 75
Krydret pølsesaus med talgiatelle, innlegg 91
Fisk i form (Liven), innlegg 94
Kamskjell, 4 ulike oppskrifter (Ole Brumm), innlegg 97
Kylling i leirgryte (-ea-), innlegg 105
Thaifiskekarri (Tinetoff), innlegg 106
Poteter med sesamfrø og basilikum, innlegg 110
Tomatsalsa med parmesan, innlegg 110
Kyllingfileter med middelhavsfyll, innlegg 110
Kyllingsalat med mangochutney- og karridressing, innlegg 127
Krydret potetmos, innlegg 130
Meksikansk rekegryte (LilleLeo), innlegg 141
Kylling med røde pesto-rullader (LilleLeo), innlegg 133
Appelsinmarinert kylling (uten bilde/petra), innlegg 135
Pitabrød med grillet og marinert kylling + chilisaus, innlegg 160
Raspeballer, innlegg 157
Rotmos, innlegg 157
Irmas lapskaus med pølser, innlegg 166
Pannestekte poteter, innlegg 187
Pronto biff, innlegg 187
Tomatsalat (Fruktflua), innlegg 194
Gjærkake med fyll, innlegg 218
Kyllingburger med tomatsalsa, innlegg 220
Pølse- og potetgulasj, innlegg 225
Ost- og skinkepai (Tosse), innlegg 226
Pølse- og potetfritatta, innlegg 228
Nudler med korianderpesto, innlegg 236
Kyllingspyd og eplebulgur (LilleLeo), innlegg 245
Stekte ricottalapper med liten tomatsalsa (Jamie), innlegg 246
Bestemors albondigas, spanske kjøttboller (carolin), innlegg 249
Enchiladas med kylling, 253
Färskaka med potatismostäcke, innlegg 273
Fylte kyllingpannekaker, innlegg 273
Ovnsstekt sopp fylt med ricotta (Jamie), innlegg 275
Løkpanne, innlegg 282
Parmesankylling (Snuppa), innlegg 289
Fried rice, innlegg 292
Hotte kjøttkaker, innlegg 292
Hverdagsgryte, innlegg 292
Mandelpotetmos, innlegg 292
Brokkoligrateng, innlegg 293
Kyllingkarri fra Goa, innlegg 293
Kylling med krydret saus (Snuppa), innlegg 294
Tacokrydder, innlegg 299
Ovnsbakte rotgrønnsaker, innlegg 299
Saftig kylling med krydret frukt- og grønnsaksmiks, innlegg 299
Rotmos med akevitt, innlegg 311
Krydderstekt svinefilet med honningristet pastinakk og geitostkrem, innlegg 312
Helstekt kalkunfilet med potetmos og cremolata, innlegg 314
Laks i ovnen, innlegg 314
Fiskegrateng, innlegg 316
Pasta- og pestosalat, innlegg 318

Sist redigert av Irma : 03-12-07 kl 19:12.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:32.