Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når lot dere barnet få sitte forovervendt?
Så snart h*n vokste ut av babysetet 32 16,67%
Da h*n ble 2 år 37 19,27%
Da h*n ble 3 år 62 32,29%
Da h*n ble 4 år 61 31,77%
Deltakere: 192. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-08, 12:03   #241
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Har dere montert det bak fører? Og det går greit?

Venter på sete i posten.

Ja, det står bak førersetet.
Har et Duologic bak passasjersetet, men vurderer å bytte ut det med MultiTech etterhvert.

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 12:26   #242
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg lurer veldig på om noen kan opplyse meg om faren ved feilmontering for bakovervendte stoler virkelig er så avgjørende? Øyne og egen logisk sans (som har tatt feil før ) forteller meg at selv feilmonterte bakovervendte stoler antakelig er bedre enn forovervendte stoler i de fleste kollisjoner? Så lenge ikke sete-delen sklir ned i mellomrommet og barnet blir kvalt?

Hvis setet f. eks. løsner er det ikke spesielt trygt for et barn å sitte i det. Min logiske sans forteller meg hvertfall noe helt annet enn din.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 12:51   #243
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvis setet f. eks. løsner er det ikke spesielt trygt for et barn å sitte i det. Min logiske sans forteller meg hvertfall noe helt annet enn din.

Du må gjerne utbrodere litt? Jeg lurer helt oppriktig, og er ikke skråsikker på noe.

For å forklare hvorfor jeg lurer med et eksempel:
Jeg har forstått det som de fleste alvorlige skader skjer ved frontkollisjoner. Hva hvis man har 2 barn på ca 20 kg sittende i h.hv. forovervendt beltestol og bakovervendt bilstol. Det forovervendte barnet har strukket litt på setebeltet sitt for å få tak i noe, men sitter ellers forskriftsmessig. Det bakovervendte har gjort det samme, og i tillegg er forankringsselene for løse. De frontkolliderer, og bilen snurrer så rundt. Her ser jeg for meg at det bakovervendte barnet vil få dempet "first impact" skaden bare ved å sitte bakovervendt, og at påfølgende skade ved at setet feks vipper til siden kan være mindre alvorlig. Mens jeg ikke tør tenke helt på hvordan det har gått med det forovervendte?

Jeg er helt med på at i mange situasjoner vil det være fatalt om det bakovervendte setet er feilmontert, men jeg ser så mange risikoer ved det forovervendte også pga at barnet kan dra i eller flytte selen mye lettere, og fordi det ikke er er forankringsseler i det hele tatt.

Presiserer at jeg er ikke ute etter å gi noen unnskyldninger for å slurve med montering!

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 14:14   #244
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet er, etter det jeg har forstått, at setet kan løsne skjevt og rotere. Jeg mener å huske at det var dødsårsaken i flere av de undersøkte dødsulykkene.

Gammel 30-06-08, 14:21   #245
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 20:30   #246
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min også. Med Izi Kid feks synes jeg å huske at ved feilmontering ble det hele setet en slags slynge som ble slengt rundt.
Greit nok at det er best å sitte bakovervendt, men at et feilmontert bakovervendt sete er bedre enn et forovervendt, sånn generelt, virker helt sprøtt for meg. Tanken har aldri slått meg.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 21:01   #247
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg er helt med på at i mange situasjoner vil det være fatalt om det bakovervendte setet er feilmontert, men jeg ser så mange risikoer ved det forovervendte også pga at barnet kan dra i eller flytte selen mye lettere, og fordi det ikke er er forankringsseler i det hele tatt.

Presiserer at jeg er ikke ute etter å gi noen unnskyldninger for å slurve med montering!

Jeg ser at innlegget mitt legger opp til å tolkes litt feil. Det jeg egentlig prøver å få frem er mer relatert til eksempelet mitt, nemlig at jeg er usikker på sikkerheten til de fremovervendte setene. Jeg tenker også på hele skadebildet, ikke bare på dødsulykkene, ettersom et av argumentene for bakovervendt er at stillingen reduserer alvorlighetsgraden av skadere ved lettere ulykker.

Hvis noen har kommentarer eller vil synse mer på det er det kjempefint, hvis ikke er det helt greit for meg at min logikk ikke samsvarer med "normen". Det har skjedd før og jeg er heldigvis justerbar.

Uansett, her monterer vi etter bruksanvisning, og er det ikke mulig setter jeg heller setet forovervendt. Men poenget med innlegget mitt er at jeg er enormt ukomfortabel med forovervendt, da jeg synes det er for lett for barnet å "tulle" med selen, og det ikke er sidelengs forankring. Finnes det kanskje en dingz eller to man kan bruke for å minimere den risikoen?

Gammel 30-06-08, 21:03   #248
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

(..) og det ikke er sidelengs forankring. Finnes det kanskje en dingz eller to man kan bruke for å minimere den risikoen?

Isofix, men det er jo lettere sagt enn gjort siden ikke alle biler har det.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 22:25   #249
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Sv: Re: Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Isofix, men det er jo lettere sagt enn gjort siden ikke alle biler har det.

: noterer på listen over krav til nybilen:

Gammel 05-07-08, 15:53   #250
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

En annen fordel med å ha bakovervendt er at foreldrene kan spise snop uten at ungene ser det

Gammel 05-07-08, 18:54   #251
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke synes det har vært lett (eller mulig) å finne et bakovervendt sete til vår 17-kgs treåring der hun faktisk sitter bra, og som passer i bilen vår. Vi har endt opp med Britax Hi-Way, det går til nød inn i bilen, men jeg synes ikke det ser ut som om det er særlig komfortabelt. Men -jeg skjønner jo at komfort er mindre viktig enn sikkerheten. Det jeg ville fram til er at jeg ikke deler denne "det er så enkelt som bare det"- holdningen som jeg synes mange har her.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-08, 20:18   #252
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Det jeg ville fram til er at jeg ikke deler denne "det er så enkelt som bare det"- holdningen som jeg synes mange har her.

Nei, det er ikke så enkelt når barna blir litt større. Har man ubegrenset budsjett og muligheten til å kjøpe stor, dyr bli og det dyreste setet er det selvsagt lett som bare det, men slik er det de aller færreste som har det. De aller fleste har muligheten til å ha barnet bakovervendt lenge hvis de virkelig går inn for det, men nei, det er ikke nødvendigvis så lett som bare det.

Som det tidligere ble sagt her; det ville vært et stort skritt fremover for sikkerheten hvis produsentene klarte å lage sikre seter som samtidig var komfortable OG passet inn i de fleste biler. Det ville gjort det mulig for mange flere å sikre barna optimalt.

Gammel 05-07-08, 20:21   #253
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke synes det har vært lett (eller mulig) å finne et bakovervendt sete til vår 17-kgs treåring der hun faktisk sitter bra, og som passer i bilen vår. Vi har endt opp med Britax Hi-Way, det går til nød inn i bilen, men jeg synes ikke det ser ut som om det er særlig komfortabelt. Men -jeg skjønner jo at komfort er mindre viktig enn sikkerheten. Det jeg ville fram til er at jeg ikke deler denne "det er så enkelt som bare det"- holdningen som jeg synes mange har her.

Jeg må si meg helt enig, og vi har altså endt med en 17 kgs treåring forover.

Gammel 05-07-08, 20:30   #254
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg må si meg helt enig, og vi har altså endt med en 17 kgs treåring forover.

Jeg kan skjønne hvorfor, ja. Det blir spennende å se hvordan det funker på turer som er lenger enn 5 minutter. Dette setet ga oss det samme problemet som det forrige vi hadde (0-18), det bygger litt i høyden, så åpningen i døra blir veldig liten. Imidlertid er dette lenger i ryggen, sånn sett passer det bedre. Vel vel.

Gammel 05-07-08, 20:35   #255
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg kan skjønne hvorfor, ja. Det blir spennende å se hvordan det funker på turer som er lenger enn 5 minutter. Dette setet ga oss det samme problemet som det forrige vi hadde (0-18), det bygger litt i høyden, så åpningen i døra blir veldig liten. Imidlertid er dette lenger i ryggen, sånn sett passer det bedre. Vel vel.

All honnør for dere som orker prøve. Hadde det ikke vært for at alle bilturer lenger enn 10 minutter har vært et helvete hos oss siden han ble født, hadde kanskje vi prøvd også, men jeg orket ikke mer kink i nakken og hylskrikingen fra baksetet når vi likevel måtte kjøpe nytt sete.
Det går faktisk mye bedre nå. Ofte sier han "jeg synes det er moro å kjøre bil".

For all del. Jeg er helt enig i at sikkerheten kommer foran at barna skal synes det er moro, men det ER deilig - og også tryggere - å slippe å henge bakover når man kjører bilen. Likevel; jeg gleder meg til han blir 4 og jeg liksom kan "forsvare" snuingen.

Håper det nye setet svarer til forventningene!

Gammel 05-07-08, 20:44   #256
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Håper det nye setet svarer til forventningene!

Hvis ikke har hun en yngre søster som kan arve det.

Gammel 11-07-08, 07:56   #257
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uansett, her monterer vi etter bruksanvisning, og er det ikke mulig setter jeg heller setet forovervendt.

Da håper jeg du setter barnet i et sete som er ment til å være forover, og at du ikke bare snur det bakovervente?

Som Polyanna sier over, faren for at feilmonterte seter løsner skjevt er stor, og et løst (tungt!) sete får adskillig mer kraft forover, enn et barn som sitter forovervendt. På vårt forovervendte sete (Maxi Cosi) går beltet gjennom et hakk øverst som mer eller mindre låser beltet, slik at Glitterbarnet ikke uten videre kan lene seg forover og "forlenge" beltet. Det tror jeg er realtivt vanlig.

Jeg er helt med på at det selvfølgelig er best å ha barnet bakover, og det øker sikkerheten, men ikke når det er feilmontert. Og det regner jeg med at de som faktisk kan dette (produsenter, testere osv) faktisk vil være helt enig med meg i. Endel bakovervente seter har jo kommet ekstremt dårlig ut nettopp på grunn av feilmonteringsfaren, noe som gjør at setet mister alle sine beskyttelsesfunksjoner.

Dette er ikke ment som et argument for å snu barna forover altså, men mot å beholde de bakover feilmontert.

Det vil alltid være mest sikkert å sitte baklengs (med mindre man kjører så klart! ), men i moderne biler vil det være ganske umulig.

Gammel 11-07-08, 08:01   #258
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Da håper jeg du setter barnet i et sete som er ment til å være forover, og at du ikke bare snur det bakovervente?

Nå tuller du, ikke sant?

Gammel 11-07-08, 09:04   #259
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nå tuller du, ikke sant?

Setningen din var litt uklar, så jeg må jo spørre. Det er jo faktisk de som gjør det.

Sist redigert av Tallulah : 11-07-08 kl 09:15.
Gammel 11-07-08, 18:24   #260
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Altså.. veldig dyre seter? Vi kjøpte vårt TWE(bakovervendt opp til 25 kg) for 1700 kr.(nylig solgte forøvrig Babyshop det til 1490,-). Brio Zento(også bakovervendt opp til 25 kg) er også ofte å finne på tilbud til ca. 1890 kr. Holder man øynene litt oppe så trenger ikke setene å være så dyre. Tror enkelte ikke sjekker så mye, men bare går ut i fra at et bakovervendt sete til store barn er dyrt.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:19.