Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?
Lærlingen er 3 år og 7 måneder. Han sitter bakovervendt 95% av tiden, og jeg krysset frimodig på 4 år siden han skal sitte i Brio Zento-setet sitt så lenge det er mulig. Han har god plass fremdeles, med 19 kg og ca. 106 cm.
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
...men alle dere med barn som er 4+ og fortsatt sitter bakovervendt; uavhengig av om bilen er romslig - hvordan får de plass i setet?
Jeg presset eldstemanns lille venninne på 5 ned i et bakovervendt sete fordi det var det vi hadde tilgjengelig på en uplanlagt kjøretur - og det var trangt! Enda hun er både liten av vekst og undervektig.
Noen seter er vanskelige å få justert rett ift plassering og internbelter. I en periode lurte jeg på om jeg måtte ta i bruk TWE-ekstrasetet vårt fordi det ble så trangt med Brio Zento. Men så var han på tur med en venninne som har samme setet, og hun monterte det tilbake i bilen min. Vips, så hadde han kjempegod plass igjen. Jeg ettersjekket at alt var etter boka, og det var det. Men små variasjoner gav altså store utslag.
Bilen har relativt lange seler, men det er masse å gå på og vi har ikke hatt problemer i bil med korte seler heller.
Passasjerer i fremsetet på bilen sitter derimot ikke veldig godt, men sånn er det bare.
Opprinnelig lagt inn av Lilleville, her.
Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke om min problemstilling har vært oppe til vurdering....
Vi hadde desverre våre bakovervendt kun mens de satt i det minste bilsete, altså ca et år.
Hadde det vært praktisk mulig hadde vi gjort det lenger.
Problemet vårt var, og er, at vi ikke har bil. Bilsetene våre må derfor settes inn og taes ut hver gang de skal brukes. Vi undersøkte lenge og var i mange butikker og undersøkte alternativer. Men alle bisltoler som er bakerovervendt vi har sett krever omstendelig montering. Det betyr at vi ikke har mulighet til å montere det hver anledning det skulle brukes. I tillegg vil faren for feilmontering være stor. Vi valgte derfor å ha søkt mye råd bilstoler med enkel montering. Da er vi iallefall sikre på at de er ordentlig montert. Så vidt jeg har forstått er feilmonterte bilstoler en virkleig stor fare
Men sånn i perspektiv kjører ungene veldig lite i bil (Lillebror er superlykkelig hver gang!) og hos svigers hvor de kjører mest har de fastmonterte bakovervendte stoler til begge!
Jeg liker også Britax Two Way Elite i slike situasjoner som du beskriver. Det er lett å montere riktig, og det er lett å bære. Barna sitter helt ok i det, og det går opp til 25 kg. Det har noen minuser også, men alt i alt er det veldig bra, synes jeg.
Jeg lurer veldig på om noen kan opplyse meg om faren ved feilmontering for bakovervendte stoler virkelig er så avgjørende? Øyne og egen logisk sans (som har tatt feil før ) forteller meg at selv feilmonterte bakovervendte stoler antakelig er bedre enn forovervendte stoler i de fleste kollisjoner? Så lenge ikke sete-delen sklir ned i mellomrommet og barnet blir kvalt?
Jeg er skikkelig skeptisk til de forovervendte setene, vi har forovervendt noen ganger i situasjoner hvor det er risiko for å feilmontere, og jeg synes det virker ustødig og med stor risiko for at barnet får selen feil, bøyer seg frem hele tiden etc?
Opprinnelig lagt inn av safran, her.
Det har det, men siden når? Enkelte her har ganske voksne barn. Dessuten har det blitt et mye større fokus på dette nå enn før, selv om det har vært anbefalt fra TT. Jeg søkte for eksempel informasjon selv, jeg fikk verken brosjyrer eller opplysninger eller noe som helst fra helsestasjon og sykehus. Noe jeg regner med er mer vanlig nå?
Kanskje noen steder? Jeg er nok litt sløv, og hadde ikke fått med meg dette uten NM/FP.
Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.
2/3 av FP-ere lar barna sitte bakovervendt til de er minst 3 år. Betyr dette at FP-ere er mer opptatt av trafikksikkerhet enn folk flest, eller er de rett og slett ute av stand til å ta selvstendige avgjørelser og gjør bare det myndighetene og autoriteter befaler og anbefaler? 
Du har sikkert skjønt nå at de er mer opptatt av å få snikspist sjokolade enn "folk flest"? 
Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.
En annen fordel med å ha bakovervendt er at foreldrene kan spise snop uten at ungene ser det 
Men man må lære seg å ikke knitre med papiret, eventuelt snakke veldig høyt om noe veldig spennende mens man lirker ut snopet. Og det er høy risiko for å bli oppdaget via luktesansen, spesielt med sjokolade.

|