Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når lot dere barnet få sitte forovervendt?
Så snart h*n vokste ut av babysetet 32 16,67%
Da h*n ble 2 år 37 19,27%
Da h*n ble 3 år 62 32,29%
Da h*n ble 4 år 61 31,77%
Deltakere: 192. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-08, 15:50   #101
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Jeg bor i "resten av Europa", og gutten min satt fremover fra han hadde vokst ut av babysetet. Jeg tror aldri jeg har sett en saann bakovervendt stol til större barn enn babyer.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 15:52   #102
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har to barn. Storebror ble snudd da han var 1 år, lillebror er 3 år og sitter bakovervendt enda. Har ikke stemt.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 16:00   #103
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Storebror fikk beltestol da han var tre år, lillebror håper jeg at blir sittende bakover til han er minst fire år.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 16:06   #104
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

I 1 1/2 - 2 år.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 16:13   #105
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Eldste satt bakovervendt til han var 3 år og 2 mnd gammel. Da ble han for tung for setet sitt, og vi var desverre ikke klar over at det fantes seter som går til 25 kg bakovervendt i baksetet.
Mellomste er 3,5 år nå, og sitter bakovervendt enda. Han blir nok sittende sånn så lenge det er mulig. Han har sete som går til 25 kg.
Minstemor kommer også til å sitte bakover så lenge som mulig.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 16:18   #106
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke om min problemstilling har vært oppe til vurdering....

Vi hadde desverre våre bakovervendt kun mens de satt i det minste bilsete, altså ca et år.
Hadde det vært praktisk mulig hadde vi gjort det lenger.

Problemet vårt var, og er, at vi ikke har bil. Bilsetene våre må derfor settes inn og taes ut hver gang de skal brukes. Vi undersøkte lenge og var i mange butikker og undersøkte alternativer. Men alle bisltoler som er bakerovervendt vi har sett krever omstendelig montering. Det betyr at vi ikke har mulighet til å montere det hver anledning det skulle brukes. I tillegg vil faren for feilmontering være stor. Vi valgte derfor å ha søkt mye råd bilstoler med enkel montering. Da er vi iallefall sikre på at de er ordentlig montert. Så vidt jeg har forstått er feilmonterte bilstoler en virkleig stor fare

Men sånn i perspektiv kjører ungene veldig lite i bil (Lillebror er superlykkelig hver gang!) og hos svigers hvor de kjører mest har de fastmonterte bakovervendte stoler til begge!

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 16:19   #107
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Storesøster fikk beltestol da hun var ca 3,5 år, da nådde hun vel vektgrensa mener jeg å erindre. Og hun var lang. Det var ingen problemer med å krølle beina som gjorde utslag, simpelthen fysisk for langt og for stort barn for dette setet. Vi hadde en Acta graco cosmic bakovervendt.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 16:25   #108
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Bilsyke er noe de aller fleste vokser av seg, så det er verdt å prøve å snu igjan av og til.

Det visste ikke jeg. Selv kastet jeg opp på hver eneste langtur i barndommen og er fortsatt bilsyk i en alder av 37 år...
Andre jeg vet om som sliter med bilsyke, gjør det gjennom hele barndommen. Det er jo kjempefint om det er vanlig å vokse det av seg, for det er noe elendighet.

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Nå var det ikke helt seriøst ment da.

Men jeg innser mer og mer at det ikke er alle som er forbeholdt retten til å fleipe her inne...

Jeg skjønte irånien, Ariel!
Ska'kke henge lenge på FP før man vet at "og det ble folk av meg"-argumentet ikke blir tatt på alvor.

Det er selvfølgelig ikke at must å stemme i pollen min - men jeg lagde den såpass "rough" med vilje for å få et greit overblikk. Skulle jeg delt inn i måneder og år fram til konfirmasjonsalder ville den blitt altfor lang og til slutt litt uinteressant.
Så fint at de fleste bærer over med dette, og stemmer selv om de ikke snudde setet på selve bursdagen.
Og til dere som har barna i setet enda selv når de er 5 (var det Aminta og Skremmern?) - dere kunne jo bidratt til å få så høy prosent som mulig på det siste alternativer, da! Om barna sitter bakovervendt til de er 4,7 eller 5,2 år er ikke så interessant for meg (og det er MIN poll ) - det som er interressant, er å se hvor mange som sitter bakovervendt hele den enbefalte tiden.

Gammel 24-06-08, 16:27   #109
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilleville, her.

Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke om min problemstilling har vært oppe til vurdering....

Vi hadde desverre våre bakovervendt kun mens de satt i det minste bilsete, altså ca et år.
Hadde det vært praktisk mulig hadde vi gjort det lenger.

Problemet vårt var, og er, at vi ikke har bil. Bilsetene våre må derfor settes inn og taes ut hver gang de skal brukes. Vi undersøkte lenge og var i mange butikker og undersøkte alternativer. Men alle bisltoler som er bakerovervendt vi har sett krever omstendelig montering. Det betyr at vi ikke har mulighet til å montere det hver anledning det skulle brukes. I tillegg vil faren for feilmontering være stor. Vi valgte derfor å ha søkt mye råd bilstoler med enkel montering. Da er vi iallefall sikre på at de er ordentlig montert. Så vidt jeg har forstått er feilmonterte bilstoler en virkleig stor fare

Men sånn i perspektiv kjører ungene veldig lite i bil (Lillebror er superlykkelig hver gang!) og hos svigers hvor de kjører mest har de fastmonterte bakovervendte stoler til begge!

duologic er svaret der,

Støtte beinet er fast i stolen og den har ikke seler i gulvet. Den festes velfig enkelt med isofix eller 2 eller 3 punkt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 16:32   #110
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som alltid, en aktuell diskusjon. Jeg har et vennepar som snudde da barnet var 1,5, fordi hun "nektet å sitte bakovervendt lenger". Ikke bilsyk, ikke plassmangel, hun bare ville ikke. Jeg nevnte det så vidt forleden til en annen venninne som jobber på legevakten, og hun fortalte om en 2,5-åring som kom inn dit i helgen, og som døde av whiplash. H*n satt forovervendt, og hadde levd hvis h*n hadde sittet andre veien, sa legen.

Nå preker jeg jo for menigheten her (venneparet mitt hadde ingenting å lære av nettforum, og forsvant etter 2 uker på SM), men jeg sitter og teller på fingrene akkurat nå. Sneipen fyller 4 år i oktober og sitter bakovervendt. Snorkfrøken er ett år, og sitter fremdeles i babysetet. Når hun vokser ut av det, har jeg tenkt å kjøpe beltestol til Sneipen mens lillesøster arver Acto Graco-setet. Det skjer vel en gang til høsten, tenker jeg, altså rundt 4-årsdagen.

Han er 15-16 kg og litt over meter'n nå, så spørsmålet mitt er om det finnes noe annet bakovervendt alternativ som han kan bruke så lenge at det er verdt innkjøpet vs. risiko for en 4-åring?

- No. 4 -

Sist redigert av Candy Darling : 24-06-08 kl 19:44. Årsak: feil år
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 16:41   #111
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

duologic er svaret der,

Støtte beinet er fast i stolen og den har ikke seler i gulvet. Den festes velfig enkelt med isofix eller 2 eller 3 punkt.

Takk for tipset!

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 16:51   #112
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lillemor ble vendt da hun var halvannet år gammel. Årsaken var at hun hylgråt da vi kjørte bil, og vi konkluderte med at risikoen for at noe skulle skje var større med et hylende barn i baksetet. Det jeg imidlertid ikke kan fatte, er at vi ikke testet ut reisesyketabletter først. Vi tenkte rett og slett ikke på det.
Jeg håper vi slipper det problemet med Knerten. Det er mulig vi vil være litt mer utholdende denne gangen, men husker med gru tilbake på bilturer med kvalmen langt opp i halsen, og blir nok litt påvirket av det. For jeg vil jo at de skal sitte trygt.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 17:17   #113
Hermine
From Gokk With Love

Hermine sin avatar

Hvor: Alta
Hermine er litt kulHermine er litt kulHermine er litt kul
Standard

Jeg tror minstemor var 3 år og 8 mndr da hun fikk forovervendt sete. De to eldste ble snudd altfor tidlig, jeg visste ikke bedre den gang.

Gammel 24-06-08, 17:18   #114
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Han er 15-16 kg og litt over meter'n nå, så spørsmålet mitt er om det finnes noe annet bakovervendt alternativ som han kan bruke så lenge at det er verdt innkjøpet vs. risiko for en 4-åring?

Det er jo flere seter som går til 25 kg. bakovervendt (er jo lenge til han kommer dit antar jeg), og som også er lange i ryggen. Britax Secura, TWE og nye Multi-Tech er lange i ryggen, Brio Zento også.
Det er jo bare å ta han med i butikken og prøve ut hvilken av de som passer best, som har best plass for han.
Jeg synes nå det er verdt innkjøpet nettopp fordi oddsene er så mye bedre bakovervendt, også etter at de er 4 år.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 18:02   #115
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har spurt i 2 butikker. De er fullstendig useless. Hvis jeg hadde kunnet så lite om en så viktig del av jobben min, hadde jeg vært flau.

TWE, er det Britax Two Way Elite? Har det ikke litt lite sidebeskyttelse?

- No. 4 -
Gammel 24-06-08, 18:34   #116
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke snudd enda, men kommer til å gjøre det til vinteren, da er Hannah 3,5 år - og hun er stor for alderen.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 18:59   #117
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sønnen min er tre år, og sitter bakovervendt. Jeg har ikke tenkt å snu ennå, han sitter fint og klager ikke.

Hver gang vi er på besøk hos min familie kommer dette temaet opp. I slekten min er barnesikring for jåler, og min søster kjører konsekvent fremovervendt. De synes vi er mildt sagt hysteriske. Derfor aner det meg at det kommer til å gå prestisje i dette for meg, og stakkars guttungen kommer vel til å sitte bakovervendt til han er 10.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 19:20   #118
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Sneipen fyller 3 år i oktober og sitter bakovervendt.

Neida, han fyller fire år i oktober.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 19:21   #119
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Åh, det var litt viktig info, ja. 4. :svimehode:

- No. 4 -
Gammel 24-06-08, 19:26   #120
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28.