|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#241 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Abort eller ikkeNei det med voldtekt er vanskelig. Jeg er usikker på det i dag, men da jeg var ungdom (i hine hårde dage), da var liksom det et scenario som ofte ble knyttet til abort. Jeg vet ikke hva jeg ville ha gjort i dag. Inni meg sier noe at det ville vært ungen min, det også. Så klart. Hvordan ville dette påvirket forholdet til mannen? Hadde han vært kar nok til å takle dette? Hvor mye skulle jeg vektlegge det? Hmm... tror jeg må spørre han om det, i et av de utallige hypotetiske spørsmålene om liv og levner eg stadig kjem med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#242 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Sv: Abort eller ikke
Men kan du relatere deg til at andre ikke tenker på samme måte? Du vet jo selvfølgelig at de som tar abort ikke ser på det som drap, men kan du forstå det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#243 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Abort eller ikkeDet er det jeg sliter med. Jeg blir regelrett satt ut av måten f.eks. Mim omtaler barnet i magen på. Jeg skjønner at hun ser på det på en annen måte, men jeg forstår det ikke, hvis du skjønner. Uansett. Mye følerier i det jeg sier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#244 |
Bedreviter
|
Jeg synes oppriktig synd på folk som har ditt abortsyn, Skremmern. Det må være vanskelig å leve med det synet i lys av den abortlovgivingen og -praksisen vi har i dag. Jeg villa ha syntes det var tungt (for å si det mildt) å skulle leve i et samfunn der drap på toåringer var tillatt og praktisert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#245 |
Passiv
|
Det forstår ikke jeg heller. Og personlig synes jeg det er stor forskjell mellom et foster på under 12 uker og en nyfødt baby. Jeg vet ikke noe om det, men jeg vil tro at et lite foster ikke føler smerte, ikke har noen idé om sin egen eksistens, ikke noe overlevelsesinstinkt og andre egenskaper jeg ser for meg at en nyfødt baby har. Jeg har aldri tatt abort selv, men jeg ser ikke for meg at jeg hadde hatt enorme betenkeligheter hvis jeg mente at det var det riktige valget for meg og den familien jeg allerede har. |
![]() |
![]() |
#246 |
Ringskrømt
|
Jeg skjønner absoutt hva du mener, og det er veldig vanskelig for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
Passiv
|
![]() Sv: Abort eller ikkeOg når jeg leser diskusjonen her lurer jeg på om respekten for liv gjelder generelt slik at dere er vegetarianere/veganere eller er det menneskebarn og menneskefoster som har en helt spesiell stilling? |
![]() |
![]() |
#249 |
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, den ble for søkt for meg! Er du mot abort, så bør du være veggis, lizzom?! Det er da forskjell på dyr og mennesker.
![]() |
![]() |
#250 |
Multividunder
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Abort eller ikkeJeg er i prinsippet mot abort, men dersom det er medisinske grunner for det bør man vurdere det.
![]() |
#251 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Det å ete kjøt er mi mi dårlege samvittigheit (og gjenstand for stadig vurdering og refleksjon), for eg har generelt eit syn på livet som noko hellig som ingen har rett til å ta. Eg bærer edderkoppane ut av huset i staden for å knuse dei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Bedreviter
|
Jeg synes også det var en veldig bisarr sammenligning. Selvsagt står menneskebarn i en spesiell stilling. (Men nå er jeg for selvbestemt abort, så kanskje jeg ikke er i målgruppa for å svare.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#253 |
Ringskrømt
|
Vel, jeg boikotter f.eks. kyllingkjøtt. Ikke fordi man ikke skal spise dyr, men pga behandlingen burhøns får. |
![]() |
![]() |
![]() |
#255 |
Passiv
|
For meg er det ikke like selvsagt. Jeg ville hatt mye større betenkeligheter med å drepe en gorillamor med en nyfødt unge enn å ta en tidlig abort. |
![]() |
![]() |
#256 |
Bedreviter
|
Det er så sjelden jeg spiser gorillamødre, så akkurat den har jeg ikke reflekter godt nok over ennå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#257 |
Ringskrømt
|
Vel, her ser jeg litt realistisk på det. Jeg ser på det som nødvendig å holde bestandene nede, for like ille som å drepe en nyfødt goriallaunge, er det å tillate at dyrene skal sulte ihjel pga lite / ingen mat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#258 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Abort eller ikkeJeg tror kanskje at det blir helt feil om jeg begynner med mine utredninger om å holde bestanden nede, men jeg mener bestemt jeg ser paralleller.
![]() |
#259 |
Tankefull
|
![]() Sv: Abort eller ikkeJeg er for selvbestemt abort frem til 12 uker.
![]() |
#260 |
Ringskrømt
|
Så hvis jeg forstår deg riktig så mener du at det å ta abort er å holde menneskebestandene nede, og at det er greit? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|