Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort eller ikke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-08, 13:27   #241
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Abort eller ikke

Nei det med voldtekt er vanskelig. Jeg er usikker på det i dag, men da jeg var ungdom (i hine hårde dage), da var liksom det et scenario som ofte ble knyttet til abort. Jeg vet ikke hva jeg ville ha gjort i dag. Inni meg sier noe at det ville vært ungen min, det også. Så klart. Hvordan ville dette påvirket forholdet til mannen? Hadde han vært kar nok til å takle dette? Hvor mye skulle jeg vektlegge det? Hmm... tror jeg må spørre han om det, i et av de utallige hypotetiske spørsmålene om liv og levner eg stadig kjem med.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 13:45   #242
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

I

Jeg ser på abort som det samme som nyfødtdrap. Jeg synes barnet på innsiden fortjener akkurat de samme rettightene som barnet på utsiden.

Men kan du relatere deg til at andre ikke tenker på samme måte? Du vet jo selvfølgelig at de som tar abort ikke ser på det som drap, men kan du forstå det?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 13:47   #243
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er det jeg sliter med. Jeg blir regelrett satt ut av måten f.eks. Mim omtaler barnet i magen på. Jeg skjønner at hun ser på det på en annen måte, men jeg forstår det ikke, hvis du skjønner. Uansett. Mye følerier i det jeg sier.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 13:52   #244
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er det jeg sliter med. Jeg blir regelrett satt ut av måten f.eks. Mim omtaler barnet i magen på. Jeg skjønner at hun ser på det på en annen måte, men jeg forstår det ikke, hvis du skjønner. Uansett. Mye følerier i det jeg sier.

Jeg synes oppriktig synd på folk som har ditt abortsyn, Skremmern. Det må være vanskelig å leve med det synet i lys av den abortlovgivingen og -praksisen vi har i dag. Jeg villa ha syntes det var tungt (for å si det mildt) å skulle leve i et samfunn der drap på toåringer var tillatt og praktisert.

Jeg håper du skjønner at jeg sier dette oppriktig i ikke en form for nedlatenhet eller dårlig skjult ironi.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 13:52   #245
Manitoba
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg tviler heller ikke på at det finnes de som tar abort uten at de ser noen som helst betenkeligheter med det, men hvorfor blir vi så sinte på grunn av det? Kan det tenkes at at noen har et livssyn som sier at det faktisk ER helt ok å ta abort? Hva er egentlig problemet med det?

Det forstår ikke jeg heller. Og personlig synes jeg det er stor forskjell mellom et foster på under 12 uker og en nyfødt baby. Jeg vet ikke noe om det, men jeg vil tro at et lite foster ikke føler smerte, ikke har noen idé om sin egen eksistens, ikke noe overlevelsesinstinkt og andre egenskaper jeg ser for meg at en nyfødt baby har. Jeg har aldri tatt abort selv, men jeg ser ikke for meg at jeg hadde hatt enorme betenkeligheter hvis jeg mente at det var det riktige valget for meg og den familien jeg allerede har.

Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 13:56   #246
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes oppriktig synd på folk som har ditt abortsyn, Skremmern. Det må være vanskelig å leve med det synet i lys av den abortlovgivingen og -praksisen vi har i dag. Jeg villa ha syntes det var tungt (for å si det mildt) å skulle leve i et samfunn der drap på toåringer var tillatt og praktisert.

Jeg håper du skjønner at jeg sier dette oppriktig i ikke en form for nedlatenhet eller dårlig skjult ironi.

Jeg skjønner absoutt hva du mener, og det er veldig vanskelig for meg.

Gammel 27-08-08, 13:56   #247
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Det forstår ikke jeg heller.

Les samanlikninga til Teo over her, så forstår du kanskje litt meir.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 13:56   #248
Manitoba
Passiv

Standard

Og når jeg leser diskusjonen her lurer jeg på om respekten for liv gjelder generelt slik at dere er vegetarianere/veganere eller er det menneskebarn og menneskefoster som har en helt spesiell stilling?

Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 13:59   #249
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Og når jeg leser diskusjonen her lurer jeg på om respekten for liv gjelder generelt slik at dere er vegetarianere/veganere eller er det menneskebarn og menneskefoster som har en helt spesiell stilling?

Nei, den ble for søkt for meg! Er du mot abort, så bør du være veggis, lizzom?! Det er da forskjell på dyr og mennesker.

(Og jeg er ikke mot selvbestemt abort, altså...)

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 13:59   #250
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Jeg er i prinsippet mot abort, men dersom det er medisinske grunner for det bør man vurdere det.

Gammel 27-08-08, 14:00   #251
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det å ete kjøt er mi mi dårlege samvittigheit (og gjenstand for stadig vurdering og refleksjon), for eg har generelt eit syn på livet som noko hellig som ingen har rett til å ta. Eg bærer edderkoppane ut av huset i staden for å knuse dei.

Gammel 27-08-08, 14:01   #252
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Nei, den ble for søkt for meg! Er du mot abort, så bør du være veggis, lizzom?! Det er da forskjell på dyr og mennesker.

(Og jeg er ikke mot selvbestemt abort, altså...)

Jeg synes også det var en veldig bisarr sammenligning. Selvsagt står menneskebarn i en spesiell stilling. (Men nå er jeg for selvbestemt abort, så kanskje jeg ikke er i målgruppa for å svare.)

Gammel 27-08-08, 14:01   #253
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Vel, jeg boikotter f.eks. kyllingkjøtt. Ikke fordi man ikke skal spise dyr, men pga behandlingen burhøns får.

Gammel 27-08-08, 14:06   #254
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

(Men nå er jeg for selvbestemt abort, så kanskje jeg ikke er i målgruppa for å svare.)

Då er i så fall ikkje eg det heller ...

Gammel 27-08-08, 14:06   #255
Manitoba
Passiv

Standard

Jeg synes også det var en veldig bisarr sammenligning. Selvsagt står menneskebarn i en spesiell stilling. (Men nå er jeg for selvbestemt abort, så kanskje jeg ikke er i målgruppa for å svare.)

For meg er det ikke like selvsagt. Jeg ville hatt mye større betenkeligheter med å drepe en gorillamor med en nyfødt unge enn å ta en tidlig abort.

Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 14:08   #256
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

For meg er det ikke like selvsagt. Jeg ville hatt mye større betenkeligheter med å drepe en gorillamor med en nyfødt unge enn å ta en tidlig abort.

Det er så sjelden jeg spiser gorillamødre, så akkurat den har jeg ikke reflekter godt nok over ennå.

Derimot spiser jeg biff med mye lettere hjerte enn jeg tar (ville tatt) abort. Det er jeg helt sikker på.

Gammel 27-08-08, 14:10   #257
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Vel, her ser jeg litt realistisk på det. Jeg ser på det som nødvendig å holde bestandene nede, for like ille som å drepe en nyfødt goriallaunge, er det å tillate at dyrene skal sulte ihjel pga lite / ingen mat.

Gammel 27-08-08, 14:27   #258
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror kanskje at det blir helt feil om jeg begynner med mine utredninger om å holde bestanden nede, men jeg mener bestemt jeg ser paralleller.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 15:04   #259
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er for selvbestemt abort frem til 12 uker.

Vil ikke tilbake til slik det var før da en eller flere leger satt å bestemte hva som har godkjent grunn til abort. Min mor hadde en abort i 77, altså før loven om selvbestemt abort kom i 78. Hun måtte inn å forklare seg ovenfor en nemd for å få lov å ta abort. Det var noe av det mest ydmykende hun har opplevd i hele sitt liv.

Selv skal det mye til før jeg hadde valgt å ta abort.
Tror det har litt sammenheng med at jeg har hatt 2 SA og at jeg har hatt endel tidlige ultralyder.

Gammel 27-08-08, 15:13   #260
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg tror kanskje at det blir helt feil om jeg begynner med mine utredninger om å holde bestanden nede, men jeg mener bestemt jeg ser paralleller.

Så hvis jeg forstår deg riktig så mener du at det å ta abort er å holde menneskebestandene nede, og at det er greit?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:47.