Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkohol når du er alene med barna

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-10, 21:38   #241
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol når du er alene med barna

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men altså, om man tar ett glass rødvin, det er jo ikke sånn at man har blitt så påvirket at man ikke kan tenke? Jeg drikker meg jo absolutt ikke full om jeg har ansvaret for barn, men om jeg og mannen har drukket et glass rødvin så er det jo ikke sånn at vi plutselig begynner å gjøre feile beslutninger og raver rundt og ikke skjønner noe?

Nja....
Jeg mener at om JEG ikke kan kjøre bil, så skal jeg heller ikke ha ansvaret for barn. Det min helt egene mening og utifra den lar JEG vær å drikke når jeg har ansvaret. Hva andre gjør bryr jeg meg altså ikke så mye om

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 21:44   #242
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Såpass voksen bør man være til eget alkoholbruk at man ikke blir sår/snurt/fornærmet/får ømme tær av at andre ikke vil bruke alkohol på samme måte som en selv, og kategoriserer alkohol som mindre viktig.
Tross alt! Evt ærlig talt!

Som mindre viktig enn hva?

Enn evnen til å til enhver tid kunne operere en bil eller enn det å bry seg om at ungen din kanskje dør?

Det er den siste der jeg føler henger i lufta. Som jeg mener ikke hører helt hjemme.

Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 21:46   #243
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tåler visst veldig lite, jeg. Jeg rører ikke alkohol hvis jeg er alene med barna. Rett og slett fordi jeg ikke føler jeg har full kontroll, selv ikke etter bare ett glass. Jeg synes det er helt ok at andre tar andre valg enn meg, klarer ikke å ha så sterke meninger omkring akkurat det.
Kan egentlig ta et glass vin så barna ser det, vi har ikke alkoholforbud hjemme hos oss, men jeg drikker hverken mye eller ofte og Drømmemannen drikker aldri (han er redd for hjernen sin, som arbeidsnarkoman forsker misliker han dessuten sterkt å oppleve at han er tregere dagen derpå). Men det er ikke naturlig for meg å drikke alkohol sammen med barna så lenge jeg selv føler at jeg ikke har 100% kontroll. Helt ok å være på besøk med barn hos andre som drikker et glass vin, selvsagt.
Jeg er faktisk veldig glad i rødvin, men altså ikke med barna rundt meg.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 21:48   #244
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uansvarlig og .

Jeg har ikke noe problem med at noen synes jeg er uansvarlig som kan finne på å drikke alkohol mens ungene er hjemme, og dermed ikke kan kjøre dem til sykehus om de skulle trenge øyeblikkelig hjelp. Jeg er nok ekstra uansvarlig, siden det knapt er mulig å få tak i en taxi her. På den andre siden kan jeg, helt lovlig, kjøre bil med 0,9 i promille her, om det skulle være nødvendig. Og så mye mer enn det har jeg sjelden i promille, gitt. Eller, det vet jeg jo ikke, jeg har aldri testet promillen min.

Iom at vi gjerne drikker vin sammen når vi begge er hjemme så spiller det egentlig ingen trille om jeg drikker når jeg er alene. Noe jeg kan finne på å gjøre. Et glass vin å nippe til mens jeg ser på tv eller leser en bok er noe jeg synes er fryktelig lite syndig og umoralsk.

Men folk er jo forskjellige, og det er helt greit for meg.

Gammel 18-08-10, 22:09   #245
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Som mindre viktig enn hva?

Enn evnen til å til enhver tid kunne operere en bil eller enn det å bry seg om at ungen din kanskje dør?

Det er den siste der jeg føler henger i lufta. Som jeg mener ikke hører helt hjemme.

Jeg har ikke plassert den i luften der.

For meg er det viktigere å være 100% klar og fungerende i hodet (mulig det er fordi det går så langsom der oppe i utgangspunktet? ) enn å drikke øl. Mulig jeg hadde sett annerledes på det om jeg faktisk LIKTE vin/øl/rusbrus

Gammel 18-08-10, 22:14   #246
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har ikke plassert den i luften der.

For meg er det viktigere å være 100% klar og fungerende i hodet (mulig det er fordi det går så langsom der oppe i utgangspunktet? ) enn å drikke øl. Mulig jeg hadde sett annerledes på det om jeg faktisk LIKTE vin/øl/rusbrus

Jeg føler at jeg kan ta et glass vin og fremdeles ha reaksjonsevne som er mer enn god nok til å ivareta ethvert behov barna måtte få - til tross for at reaksjonsevnen i tilfelle en elg løper ut i veien foran bilen vil kunne være fatal.

Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 22:20   #247
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg føler at jeg kan ta et glass vin og fremdeles ha reaksjonsevne som er mer enn god nok til å ivareta ethvert behov barna måtte få - til tross for at reaksjonsevnen i tilfelle en elg løper ut i veien foran bilen vil kunne være fatal.

Mens jeg merker det fint etter 3 slurker vin.
Mulig noe av forskjellen ligger der?

Gammel 18-08-10, 22:21   #248
Slettet bruker
Passiv

Standard

Fnatten - du har aldri insinuert noe slikt som jeg har fått med meg.
Det er en vesentlig forskjell på at det faktisk empirisk er en risiko der for at det er behov for rask aksjon - og å hensynta dette - og på at man avstår fra hele verden bare fordi man skal være martyr. Bor man ukurant til i forhold til hjelp og har barn som har en viss sannsynlighet for å trenge akutt hjelp så kjører man ikke med risiko. Men det er jo ikke regelen som gjelder alle.

Når det gjelder hvordan en enhet alkohol virker så tenker jeg at det kan være forskjell. Men om man en gang i barnas oppvekst kjenner at ett glass vin kjentes godt så er jo ikke dette ensbetydende med at ungene ble traumatiserte.

Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 22:23   #249
Slettet bruker
Passiv

Standard

Mens jeg merker det fint etter 3 slurker vin.
Mulig noe av forskjellen ligger der?

Du - det er ikke vin hvis de sier "brenne" foran vet du.

Nei altså - om man merker at man ikke funker som man trenger å funke for å ivareta barna så må man jo ta hensyn til dette.

Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 21:54   #250
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Det er forskjell på dømmekraft og reaksjonsevne. Det synes jeg er et vesentlig moment. Reaksjonsevnen ved f.eks bilkjøring blir påvirket av små mengder alkohol og det blir den også av for lite søvn. Dømmekraften til å handle korrekt i forskjellige situasjoner derimot skal det nok litt mer til å påvirke. Jeg blir sjelden så beruset at dømmekraften min blir påvirket. Selv om det hadde vært pinlig å ta med seg junior på legevakta i småberuset (etter noen glass vin f.eks) tilstand så hadde det nok ikke påvirket min evne til å ta meg av ham. Jeg var ute med en kompis for mange år siden og vi begge var drita. Han falt ned fra en kant og skadet seg. Jeg reagerte jo allikevel med å legge han i stabilt sideleie, ringe ambulanse og var hele natta på sykehuset (albue ut av ledd og div). Jeg ville aldri vært så full sammen med et barn altså, men allikevel dersom noe mot formodning plutselig skulle skje en kveld vi har middagsselskap så er jeg ikke redd for å ikke være i stand til å ta godt vare på ham. Den risikoen tar jeg de få gangene det er snakk om.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:37.