Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Når barna ikke vil være med på ferie lenger

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-14, 07:51   #261
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lenger

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg er ikke enig i at man, fordi det finnes foreldre som alltid synes slike forespørsler er kjipe, skal la være å spørre. Det finnes helt sikkert foreldre i andre enden av skalaen som ville blitt kjempeglad over at barnet ble spurt.

Det har jeg da heller aldri sagt. Jeg har bare fortalt hvordan jeg opplevde det, for å nyansere bittelitt hvor greit det er å bare ta med et ekstra barn på sommerferie som selskap for enebarnet. Det er jo også andre her som forteller at de har opplevd det som litt vrient.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 08:41   #262
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men hvorfor er det negativt å be med seg andre barn?

For meg vil det alltid legge en viss demper på ferien om jeg må ha et ekstra ansvar for at andre barn har det bra og koser seg. Jeg klarer ikke å være helt meg selv da og ville nok styrt og ordnet hele tiden for at vedkommende skulle trives ekstra godt. Det er noe helt annet ¨å reise med en annen familie syns jeg. Og for meg blir det ikke så fin ferie som når vi er alene. Rett og slett. Det handler nok mest om personlighet og jeg er ikke sånn som syns det er så fryktelig stas å ha ansvar for andres barn.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 08:44   #263
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror egentlig pøbelsara mente negativt for familien til det barnet som ble invitert med?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 08:46   #264
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg tror egentlig pøbelsara mente negativt for familien til det barnet som ble invitert med?

Ja, men jeg leste bare det siste innlegget.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 08:48   #265
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

For meg vil det alltid legge en viss demper på ferien om jeg må ha et ekstra ansvar for at andre barn har det bra og koser seg. Jeg klarer ikke å være helt meg selv da og ville nok styrt og ordnet hele tiden for at vedkommende skulle trives ekstra godt. Det er noe helt annet ¨å reise med en annen familie syns jeg. Og for meg blir det ikke så fin ferie som når vi er alene. Rett og slett. Det handler nok mest om personlighet og jeg er ikke sånn som syns det er så fryktelig stas å ha ansvar for andres barn.

Jeg har det også sånn, og ser ikke akkurat nå for meg å ha med et ekstra barn på ferie, nettopp av den grunn. Men det kan jo være ting er annerledes dersom lillesøster er 16 år og har en bestevenninne som familien kjenner godt og der jeg vet at de to sammen er selvdrevne. Det er ingen av storebrors kompiser nå jeg hadde tatt med meg på en særlig lang tur. Det holder lenge med overnatting hjemme.

Dersom jeg skulle bedt med meg en ekstra, ville det vært et barn jeg kjente godt, der jeg også kjente foreldrene godt. Tanken skulle vært forelagt foreldrene før barna hørte om tanken, og jeg tenker dette måtte vært foreldre jeg hadde et så godt forhold til at vi åpent kunne diskutere og bli enige om det økonomiske.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 08:54   #266
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er veldig greit å få vite at noen kan føle en slik forespørsel som et press, men joeg kommer ikke til å la være å spørre av den grunn. Jeg kommer nok til å presisere tydelig at det er helt i orden å si nei.

I likhet med Apan ser jeg for meg at det er noen jeg kjenner godt slik at man diskuterer det økonomiske og kommer frem til en felles løsning.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 08:54   #267
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns heller ikke man skal la være å spørre, men man kan nok tenke seg om en gang eller to før man spør. Både når det gjelder hvem man spør, og hvordan man spør (snakke med foreldre før barn f.eks.). Særlig når det gjelder litt dyrere reiser.

Jeg er ganske sikker på at det er enklere å si nei når det ikke er økonomiske grunner til at man sier nei. Det er jo greit å ha det i bakhodet, særlig hvis man selv har god råd og syns det er enkelt å si nei.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 09:12   #268
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns det er veldig greit å få vite at noen kan føle en slik forespørsel som et press, men joeg kommer ikke til å la være å spørre av den grunn. Jeg kommer nok til å presisere tydelig at det er helt i orden å si nei.

I likhet med Apan ser jeg for meg at det er noen jeg kjenner godt slik at man diskuterer det økonomiske og kommer frem til en felles løsning.

Gammel 05-06-14, 09:30   #269
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan altså ikke for mitt bare liv komme på når jeg sluttet å være med foreldrene mine på ferie? Det kan være hva som helst mellom 13 og 18, jeg aner ikke!

Gammel 05-06-14, 09:31   #270
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så har jeg tenkt meg frem til at løsningen her, om eldste ikke vil være med mer, kanskje blir å ta med fetteren hans som bor i en annen by. Det er fremdeles familieferie, for han er familiemedlem på en annen måte. De kan være hvorsomhelst, bare de får være sammen.

Gammel 05-06-14, 11:50   #271
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Vi vil ikke slutte! Det er gull å få en ferie sammen selv om noen begynner å bli store og selvstendige og kule og sånn. Vi reiser til syden hele hurven i år, det vil alle være med på, selv 19-åringen som hater syden. Besteforeldrene inviterer og spanderer nemlig og han er myk som smør når de ber så pent, han elsker vel dem mer enn han hater pakketur og skandinaviske medturister.
Neste sommer har vi en 6-åring, en 8-åring, en 16-åring og en 20-åring. Vi har så vidt begynt å planlegge ferien, togreise i Europa med hele gjengen. Eldste blir gjerne med så lenge han får en del av sine ønsker oppfyllt(historiske minnesmerker, kule spisesteder, sove lenge og få rusle rundt litt på egenhånd), Storesøster blir fornøyd med shopping, en danseforestilling eller to og mulighet for å ta danseklasser/privattimer, de to yngste synes en sekk med playmo og barbie, en park, en is og tid med oss voksne er toppen av ferielykke, jeg vil se kunst og drikke kaffe i storbystøv, Drømmemannen vil besøke universiteter og bibliotek.Det går an, vi har gjort det før og det blir fine familieminner av slikt!

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 13:03   #272
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Sitat:

Eldste blir gjerne med så lenge han får en del av sine ønsker oppfyllt(historiske minnesmerker, kule spisesteder, sove lenge og få rusle rundt litt på egenhånd)

Det er du som har fått drømmebarnet til Toffen, tror jeg, Drømmedama.

Gammel 05-06-14, 14:01   #273
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De kan jo bare bytte.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 14:05   #274
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvem skal betale hva da? Hvem har mest utbytte av det, liksom?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 14:55   #275
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vil også være med på Toffenferier.

Gammel 05-06-14, 15:06   #276
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Samme her. Ville nok følt jeg måtte legge bånd på meg. Jeg har opplevd at barn som har vært hos oss tolker alt som skjer i familien og alt som blir sagt og forteller det hjemme. Ikke nødvendigvis negativt, men jeg opplever at familielivet vært blir litt analysert. Nå er dette barnet og foreldrene nokså annerledes enn de fleste jeg kjenner, da, men det er litt ubehagelig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 15:11   #277
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Gutten vår blir 17, og de to siste vintrene har han ikke villet være med til syden, ei heller sommerferie. Han blir med en helg til besteforeldre/tanter el men ikke noe mer. Vi allierer oss med naboen som har nøkkel og anledning til å gå inn i vårt hus 24/7 når vi er borte. Funger supert, og ikke en da har han forsovet seg eller ikke møtt på skolen når vi har vært i syden. Men du må føle på det selv, noen er modne nok til å være hjemme alene, andre ikke. (Jeg flyttet også på hybel for å gå på videregående før jeg var fyllt 16).

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-14, 12:01   #278
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

I mine øyne hadde det å invitere med et barn på ferie, enten betalt eller ikke, vært en hyggelig gest og jeg synes det er ordentlig kjipt dersom dette skal være noe negativt fordi folk ikke klrer å si nei til egne tenåringer.

Enig. Nå er det stadig vekk slik at ett barn i familien drar mer på feriebudsjettet enn andre hos oss, det synes jeg ikke er negativt - vi skal da ikke dele likt?!? I år skal 11-åringen på leir i utlandet som fort drar seg på 15000 med alt som følger med av reise, leiravgift osv., og så har vi andre billigferie for resten av budsjettet.

Hadde et barn blitt invitert med av en venn hadde det
1. vært kjempehyggelig å bli spurt
2. vi hadde prøvd å få det til innen rimelighetens grenser
3. ifht billetter osv. hadde jeg da virkelig forutsatt at vi skulle spytte i selv
4. hvis det er vanskelig å få til pga tid, økonomi eller annet, er det helt uproblematisk å si at det ikke passer, men takk for at du spurte. Gjerne en annen gang.

ifht å spørre barn om å være med oss på ferie er det ikke så veldig aktuelt ennå, ut over en og annen overnatting. Men kjenner at det er nok noen jeg kunne bedt, og noen absolutt ikke. Skillet går for meg primært på de barna som ikke har noen sperrer på hva de meddeler og kommenterer, som jeg bare orker i små porsjoner.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-14, 12:35   #279
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi tar tidvis med oss ekstra unger på hytta, og ser for meg at vi kan gjøre det samme også til utlandet hvis snuppa ønsker det. Hovedårsaken er at vårt eget barn trives bedre når det er med noen ekstra. (Jeg er ganske sikker på at det bare er snuppa som kan finne på å etterspørre dette.)

I så fall betaler vi både reise, mat og opphold, men ungen tar med lommepenger selv.

Gammel 12-06-14, 12:41   #280
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

ifht å spørre barn om å være med oss på ferie er det ikke så veldig aktuelt ennå, ut over en og annen overnatting. Men kjenner at det er nok noen jeg kunne bedt, og noen absolutt ikke. Skillet går for meg primært på de barna som ikke har noen sperrer på hva de meddeler og kommenterer, som jeg bare orker i små porsjoner.

Ja, det må være en forutsetning at å ta venner med på ferie mest sannsynlig blir hyggelig for alle involverte i begge familier!

Jeg har blitt spurt om å ta med en kompis av poden på ferie, men avslo. Det er et barn med nokså spesiell atferd, og som jeg kommuniserer vanvittig dårlig med. Det hadde garantert ikke blitt en hyggelig ferie for meg, og derfor sannsynligvis ikke for barnet heller. Det var vanskelig å si nei, særlig ettersom moren som spurte har vært veldig raus med barnepass andre veien, men jeg fikk meg ikke til å si ja heller. Hadde det vært et av søsknene til dette barnet som skulle være med, hadde det vært helt uproblematisk.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:32.