|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#261 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lenger
Det har jeg da heller aldri sagt. Jeg har bare fortalt hvordan jeg opplevde det, for å nyansere bittelitt hvor greit det er å bare ta med et ekstra barn på sommerferie som selskap for enebarnet. Det er jo også andre her som forteller at de har opplevd det som litt vrient. |
![]() |
![]() |
![]() |
#262 |
Borte
|
For meg vil det alltid legge en viss demper på ferien om jeg må ha et ekstra ansvar for at andre barn har det bra og koser seg. Jeg klarer ikke å være helt meg selv da og ville nok styrt og ordnet hele tiden for at vedkommende skulle trives ekstra godt. Det er noe helt annet ¨å reise med en annen familie syns jeg. Og for meg blir det ikke så fin ferie som når vi er alene. Rett og slett. Det handler nok mest om personlighet og jeg er ikke sånn som syns det er så fryktelig stas å ha ansvar for andres barn.
![]() |
#264 |
Borte
|
Ja, men jeg leste bare det siste innlegget.
![]() |
#265 |
I mål
|
Jeg har det også sånn, og ser ikke akkurat nå for meg å ha med et ekstra barn på ferie, nettopp av den grunn. Men det kan jo være ting er annerledes dersom lillesøster er 16 år og har en bestevenninne som familien kjenner godt og der jeg vet at de to sammen er selvdrevne. Det er ingen av storebrors kompiser nå jeg hadde tatt med meg på en særlig lang tur. Det holder lenge med overnatting hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerJeg syns det er veldig greit å få vite at noen kan føle en slik forespørsel som et press, men joeg kommer ikke til å la være å spørre av den grunn. Jeg kommer nok til å presisere tydelig at det er helt i orden å si nei.
![]() |
#267 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerJeg syns heller ikke man skal la være å spørre, men man kan nok tenke seg om en gang eller to før man spør. Både når det gjelder hvem man spør, og hvordan man spør (snakke med foreldre før barn f.eks.). Særlig når det gjelder litt dyrere reiser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#268 |
Personlig pessimist
|
![]() |
![]() |
#269 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerJeg kan altså ikke for mitt bare liv komme på når jeg sluttet å være med foreldrene mine på ferie?
![]() |
#270 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerOg så har jeg tenkt meg frem til at løsningen her, om eldste ikke vil være med mer, kanskje blir å ta med fetteren hans som bor i en annen by. Det er fremdeles familieferie, for han er familiemedlem på en annen måte. De kan være hvorsomhelst, bare de får være sammen.
![]() |
#271 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerVi vil ikke slutte! Det er gull å få en ferie sammen selv om noen begynner å bli store og selvstendige og kule og sånn. Vi reiser til syden hele hurven i år, det vil alle være med på, selv 19-åringen som hater syden. Besteforeldrene inviterer og spanderer nemlig og han er myk som smør når de ber så pent, han elsker vel dem mer enn han hater pakketur og skandinaviske medturister. |
![]() |
![]() |
![]() |
#272 |
Yes, we can!!
|
Det er du som har fått drømmebarnet til Toffen, tror jeg, Drømmedama.
![]() |
#273 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerDe kan jo bare bytte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#274 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerMen hvem skal betale hva da?
![]() |
#275 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerJeg vil også være med på Toffenferier.
![]() |
#276 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Samme her. Ville nok følt jeg måtte legge bånd på meg. Jeg har opplevd at barn som har vært hos oss tolker alt som skjer i familien og alt som blir sagt og forteller det hjemme. Ikke nødvendigvis negativt, men jeg opplever at familielivet vært blir litt analysert. Nå er dette barnet og foreldrene nokså annerledes enn de fleste jeg kjenner, da, men det er litt ubehagelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#277 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerGutten vår blir 17, og de to siste vintrene har han ikke villet være med til syden, ei heller sommerferie. Han blir med en helg til besteforeldre/tanter el men ikke noe mer. Vi allierer oss med naboen som har nøkkel og anledning til å gå inn i vårt hus 24/7 når vi er borte. Funger supert, og ikke en da har han forsovet seg eller ikke møtt på skolen når vi har vært i syden. Men du må føle på det selv, noen er modne nok til å være hjemme alene, andre ikke. (Jeg flyttet også på hybel for å gå på videregående før jeg var fyllt 16).
![]() |
![]() |
#278 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Enig. Nå er det stadig vekk slik at ett barn i familien drar mer på feriebudsjettet enn andre hos oss, det synes jeg ikke er negativt - vi skal da ikke dele likt?!? I år skal 11-åringen på leir i utlandet som fort drar seg på 15000 med alt som følger med av reise, leiravgift osv., og så har vi andre billigferie for resten av budsjettet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#279 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengerVi tar tidvis med oss ekstra unger på hytta, og ser for meg at vi kan gjøre det samme også til utlandet hvis snuppa ønsker det. Hovedårsaken er at vårt eget barn trives bedre når det er med noen ekstra. (Jeg er ganske sikker på at det bare er snuppa som kan finne på å etterspørre dette.)
![]() |
![]() |
#280 |
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det må være en forutsetning at å ta venner med på ferie mest sannsynlig blir hyggelig for alle involverte i begge familier! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|