Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bonde skjøt hund

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-14, 11:52   #1
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Mave, jeg foreslår at du tar på deg litt andre briller og leser tråden igjen.
Nei, jeg er ikke i forsvarsposisjon i det hele tatt. Og ja, jeg har en liten hund på 5 kg som de fleste barn tør "kaste seg over". Antar opplevelsen din rundt dette hadde vært anderledes om du ikke hadde en bokser. Svært få (eller egentlig ingen) kasta seg over det 70 kg beistet vi passet i sommer.

Jeg plukker opp bæsjen etter hundene mine, styrer hvor de får tisse, har de aldri løs (annet enn på egnede områder hvor de ikke er til sjenanse for noen) og forventer i grunn det samme i retur. Spør, eller la være!! Biter han lille min så vil det uansett være jeg som får skylda og det gidder jeg ikke ta sjansen på.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 12:04   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Øh, jeg leser jo allerede tråden med "jeg elsker hunden min"-briller.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 12:07   #3
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Skjønner ikke at du gidder være så spydig.

Gammel 08-08-14, 12:09   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spydig?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 12:11   #5
Nå også i farger

Standard

Ja, spydig.

Gammel 08-08-14, 12:12   #6
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er vant til sauer som ligger alle steder. Senest tidligere i uka lå det en haug med sau midt på svenskveien, der det er 80 sone. Og der lå de godt gitt, og flyttet seg ikke en milimeter. Var da ikke DERES problem at bilene ville kjøre der?
Greit nok at det er fjell der. Men det er mye trafikk.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 12:22   #7
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes Mavericks innlegg er godt og slett ikke spydig. Hun virker mer ydmyk enn flere andre hundeeiere i denne tråden.

Jeg reagerte også på avsporingen om alle de uoppdragne barna. Det er ganske vanskelig for meg å lære barna mine å håndtere hunder ettersom jeg ikke har hund selv. Hunder er stas for unger, også for de som ikke har hund selv. Mine blir glad og engasjert når de ser en hund og vil gjerne klappe og hilse på. Jeg prøver å forklare at man ikke kan gå bort til hvem som helst, men det er ikke så lett å være konsekvent fordi mange hundeeiere ikke ser på det som deres oppgave å forhindre dette. Jeg tenker også at mine unger ikke ville skjønt helt av seg selv at når hunden ligger på plassen sin så skal man ikke gå bort til den for da vil den ha fred. Jeg er ikke helt sikker på om jeg engang ville ha skjønt det. Hvis vi er på besøk hos folk som har hund ser jeg det som vertens ansvar å fortelle hvordan det ligger an, og også sette grenser for hundekos osv.

Gammel 08-08-14, 12:34   #8
Nå også i farger

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg synes Mavericks innlegg er godt og slett ikke spydig. Hun virker mer ydmyk enn flere andre hundeeiere i denne tråden.

Jeg reagerte også på avsporingen om alle de uoppdragne barna. Det er ganske vanskelig for meg å lære barna mine å håndtere hunder ettersom jeg ikke har hund selv. Hunder er stas for unger, også for de som ikke har hund selv. Mine blir glad og engasjert når de ser en hund og vil gjerne klappe og hilse på. Jeg prøver å forklare at man ikke kan gå bort til hvem som helst, men det er ikke så lett å være konsekvent fordi mange hundeeiere ikke ser på det som deres oppgave å forhindre dette. Jeg tenker også at mine unger ikke ville skjønt helt av seg selv at når hunden ligger på plassen sin så skal man ikke gå bort til den for da vil den ha fred. Jeg er ikke helt sikker på om jeg engang ville ha skjønt det. Hvis vi er på besøk hos folk som har hund ser jeg det som vertens ansvar å fortelle hvordan det ligger an, og også sette grenser for hundekos osv.

Ja, men det er jo akkurat det jeg sier? Jeg ønsker samme respekten tilbake. Helt ok for meg at du/dere ikke forstår at det er irriterende når man må si det igjen og igjen og igjen. Vi har et vennepar hvor vi til slutt aldri kunne ha hundene i nærheten når sønnen deres var der, for han var aldri snill med hunden. Hunden gikk i store ringer rundt gutten og i stede for å mase om det samme hver gang la vi hunden helt bort (i eget rom).

Jeg er ydmyk hundeeier. Og jeg setter meg inn i rasen vi har. Og det er ikke hund som har noen glede av fremmede. Den er (kan være) sky og reservert.
Da er det uheldig med folk på tur som tror hundene elsker når de kaster seg over den. Og så lenge jeg tar ansvar for at mine hunder ikke plager andre ønsker jeg det samme i retur. Jeg ønsker bare at folk skal spørre, ikke verre enn det.

Gammel 08-08-14, 12:52   #9
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Ja, men det er jo akkurat det jeg sier? Jeg ønsker samme respekten tilbake. Helt ok for meg at du/dere ikke forstår at det er irriterende når man må si det igjen og igjen og igjen. Vi har et vennepar hvor vi til slutt aldri kunne ha hundene i nærheten når sønnen deres var der, for han var aldri snill med hunden. Hunden gikk i store ringer rundt gutten og i stede for å mase om det samme hver gang la vi hunden helt bort (i eget rom).

Jeg er ydmyk hundeeier. Og jeg setter meg inn i rasen vi har. Og det er ikke hund som har noen glede av fremmede. Den er (kan være) sky og reservert.
Da er det uheldig med folk på tur som tror hundene elsker når de kaster seg over den. Og så lenge jeg tar ansvar for at mine hunder ikke plager andre ønsker jeg det samme i retur. Jeg ønsker bare at folk skal spørre, ikke verre enn det.

Det er ikke greit da, og ikke følge beskjeder hos vertskapet når man er på besøk. Jeg forventer at mine unger gjør såpass altså, men ikke at de skal skjønne det helt av seg selv. Selv treåringen min tar beskjeder og forklaringer ganske bra. Jeg synes også man bør kunne forvente at foreldre følger opp beskjeder fra vertskapet med grensesetting ovenfor barna sine. Om ikke det skjer er det ikke barna som er uoppdragne i mine øyne, det er rett og slett foreldrene.

Gammel 08-08-14, 12:59   #10
Nå også i farger

Standard

Det er ikke greit da, og ikke følge beskjeder hos vertskapet når man er på besøk. Jeg forventer at mine unger gjør såpass altså, men ikke at de skal skjønne det helt av seg selv. Selv treåringen min tar beskjeder og forklaringer ganske bra. Jeg synes også man bør kunne forvente at foreldre følger opp beskjeder fra vertskapet med grensesetting ovenfor barna sine. Om ikke det skjer er det ikke barna som er uoppdragne i mine øyne, det er rett og slett foreldrene.

Jeg har aldri snakket om uoppdragne unger. Jeg sa uvitende (det går på det med å være snill med dyr generelt) og det at jeg er lei av å si igjen og igjen (til de samme barna ja) hvordan hunder skal omgås.

Men samtidig, jeg blir ikke overrasket og skjønner at for noen kan det være vanskelig å ta nettopp disse beskjedene, da det er helt andre regler ifht dyrehold hjemme. En gang kom ei venninne av ene datteren min med katten sin i bur, tok den på trampolinen (fortsatt i bur) og hoppet med den. :shock:
Mange dyr behandles (dessverre) som leketøy og det syns jeg er trist.
Mine får ikke gå tur med hundene en gang. De får bare ta han minste ut i gata, så jeg ser de hele tiden. Det er fordi jeg syns de er for små (8 og straks 10), fordi hunder er hunder og det ansvaret det er får de ikke lov til å ta. Enda.

Gammel 08-08-14, 12:24   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig greit å ha som hovedregel at man skal spørre eieren først, uansett. Ellers syns jeg ikke Mavericks innlegg var spydig, jeg heller.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 12:37   #12
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er veldig greit å ha som hovedregel at man skal spørre eieren først, uansett. Ellers syns jeg ikke Mavericks innlegg var spydig, jeg heller.

Ja, det er regelen og aldri, aldri gå bort til hunder som står bundet fast.

Men, når vi blir invitert bort så må jo de som kjenner hunden sin gå fra som gode rollemodeller for hvordan man skal omgåes de firbente. Jeg ble bare litt overrasket over irritasjonen og funderte på om det kunne være mine barn de skrev om og det kunne det vært, på tross av at vi prøver så godt vi kan å innprente litt høflighet og sosiale koder og sånn. Vi har forresten noen naboer som har en høyt elsket bulldog som får bursdagshilsning i avisa og greier. Vi passer alltid på å hilse på hunden når vi møter dem. Klø den litt og spørre åssen det går. Man blir jo kjent med folk og skjønner at noe annet ville blitt regnet som uhøflig av dem. Det skal ikke være lett.

Gammel 08-08-14, 12:42   #13
Nå også i farger

Standard

Ja, det er regelen og aldri, aldri gå bort til hunder som står bundet fast.

Men, når vi blir invitert bort så må jo de som kjenner hunden sin gå fra som gode rollemodeller for hvordan man skal omgåes de firbente. Jeg ble bare litt overrasket over irritasjonen og funderte på om det kunne være mine barn de skrev om og det kunne det vært, på tross av at vi prøver så godt vi kan å innprente litt høflighet og sosiale koder og sånn. Vi har forresten noen naboer som har en høyt elsket bulldog som får bursdagshilsning i avisa og greier. Vi passer alltid på å hilse på hunden når vi møter dem. Klø den litt og spørre åssen det går. Man blir jo kjent med folk og skjønner at noe annet ville blitt regnet som uhøflig av dem. Det skal ikke være lett.

Men herremin, les hva jeg (med fler) sier. Vi forteller jo hvordan barn skal omgås hundene, men ikke alle respekterer det. Dessuten syns jeg det er litt rart å skylde på manglende hundekunnskap o.l. Det burde vært kjent for alle at man ikke trykker dyr (fysisk ja) ned i bakken, drar de i halen eller stikker pinner i siden på den. Det være seg hund, katt, sau, kanin eller hva-har-du.

Gammel 08-08-14, 13:01   #14
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Men herremin, les hva jeg (med fler) sier. Vi forteller jo hvordan barn skal omgås hundene, men ikke alle respekterer det. Dessuten syns jeg det er litt rart å skylde på manglende hundekunnskap o.l. Det burde vært kjent for alle at man ikke trykker dyr (fysisk ja) ned i bakken, drar de i halen eller stikker pinner i siden på den. Det være seg hund, katt, sau, kanin eller hva-har-du.

Det er der jeg tror du tar feil. Unger som ikke har hund og ikke er vant til å omgåes dyr har ikke noe forutsetning for å skjønne dette. Og da sikter jeg til barn i barnehagealder. Større barn forventer jeg noe mer av. Min toåring (snart) tok en kattunge og kasta den inn i en busk før jeg fikk sukk for meg når vi var på ferie i sommer. Jeg reagerte selvfølgelig umiddelbart og henta kattungen og viste hvordan den liker og bli kost med. Jeg måtte også fortelle mine unger, selv åtteåringen, at nok var nok og at kattungene måtte få fred til å finne mammaen sin.

Små unger tar ikke sånt helt av seg selv. Dyr er spennende og annerledes. Det ansvaret vi har ovenfor dyr og de følelsene mange har ovenfor dem må læres, oppleves og erfares.

Gammel 08-08-14, 12:47   #15
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Også faktisk vente på svar.
Har ikke tall på hvor ofte jeg har opplevd *Hei, kan jeg få klappe hunden? *klappe*''.
Ser heller ikke spydigheten i Mavericks innlegg.

Gammel 08-08-14, 12:51   #16
Nå også i farger

Standard

Ja, og vente på svar. Selv går jeg med to hunder og det hender jeg må organisere de litt, type: han her kan dere klappe. Dette gjelder ikke bare hunder bunnet et sted forresten (noe aldri mine er), men hunder på tur. I bånd.

Jeg syns forresten heller ikke Mave sitt første innlegg var spydig, men den der jeg elsker hunden min-kommentaren.

Gammel 08-08-14, 13:04   #17
Nå også i farger

Standard

Jeg håper virkelig de fleste barn i skolealder har lært seg dette med åra. Jeg snakker ikke om to-åringer nei.

Gammel 08-08-14, 13:11   #18
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Jeg håper virkelig de fleste barn i skolealder har lært seg dette med åra. Jeg snakker ikke om to-åringer nei.

Men hvorfor forventer du det? Hvis barn ikke får erfaring med dyr, får oppleve hvordan mennesker tar vare på dem og bryr seg om dem, hvordan skal de lære det? Barn som får lov å hoppe på trampolinen med kaninen sin lærer det nok aldri. Det finnes jo flust av voksne folk som aldri har lært det. Det er jo bare å se på nyhetene. Hunder som druknes i elva, katter som kastes i søpla, settes igjen på fjellet, feller med rottegift osv.

Gammel 08-08-14, 13:05   #19
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det et utbredt problem at unger stikker hunder med pinner og trykker dem ned?

Vi har lært ungene til å spørre før de klapper hunder, men en ting jeg synes er vanskelig er å forholde seg til svaret "ja selvfølgelig".

Jeg har også opplevd at hundeeiere har blitt veldig fornærmet over at jeg sier nei til at ungene skal klappe selv om eieren allerede har sagt ja. Ser jeg at det ser ut som om hunden vil ha fred eller at hunden virker i overkant vill sier jeg nei selv om eier kommer med allverdens forsikringer om hundens snillhet.

Jeg har unger som elsker dyr.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 13:08   #20
Nå også i farger

Standard

Guava: eksempelet med pinner har jeg opplevd selv ja, men det var i hovedsak nevnt fra en annen her inne. Med det å trykke den ned opplever jeg stadig med han største vår.

Jeg er som deg, jeg sier også nei til ungene om magefølelsen min sier det. Jeg driter en lang masj i om Hundeeieren eventuelt skulle bli fornærmet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:29.