|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bonde skjøt hundMave, jeg foreslår at du tar på deg litt andre briller og leser tråden igjen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nå også i farger
Sv: Bonde skjøt hundSkjønner ikke at du gidder være så spydig. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nå også i farger
Sv: Bonde skjøt hundJa, spydig. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Bonde skjøt hundJeg er vant til sauer som ligger alle steder. Senest tidligere i uka lå det en haug med sau midt på svenskveien, der det er 80 sone. Og der lå de godt gitt, og flyttet seg ikke en milimeter. Var da ikke DERES problem at bilene ville kjøre der?
|
|
|
|
#7 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Sv: Bonde skjøt hundJeg synes Mavericks innlegg er godt og slett ikke spydig. Hun virker mer ydmyk enn flere andre hundeeiere i denne tråden.
|
|
|
#8 |
|
Nå også i farger
Sv: Bonde skjøt hund
Ja, men det er jo akkurat det jeg sier? Jeg ønsker samme respekten tilbake. Helt ok for meg at du/dere ikke forstår at det er irriterende når man må si det igjen og igjen og igjen. Vi har et vennepar hvor vi til slutt aldri kunne ha hundene i nærheten når sønnen deres var der, for han var aldri snill med hunden. Hunden gikk i store ringer rundt gutten og i stede for å mase om det samme hver gang la vi hunden helt bort (i eget rom). |
|
|
|
|
|
#9 |
|
stressmonster
Det er ikke greit da, og ikke følge beskjeder hos vertskapet når man er på besøk. Jeg forventer at mine unger gjør såpass altså, men ikke at de skal skjønne det helt av seg selv. Selv treåringen min tar beskjeder og forklaringer ganske bra. Jeg synes også man bør kunne forvente at foreldre følger opp beskjeder fra vertskapet med grensesetting ovenfor barna sine. Om ikke det skjer er det ikke barna som er uoppdragne i mine øyne, det er rett og slett foreldrene.
|
|
|
#10 |
|
Nå også i farger
Jeg har aldri snakket om uoppdragne unger. Jeg sa uvitende (det går på det med å være snill med dyr generelt) og det at jeg er lei av å si igjen og igjen (til de samme barna ja) hvordan hunder skal omgås. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
stressmonster
Ja, det er regelen og aldri, aldri gå bort til hunder som står bundet fast.
|
|
|
#13 |
|
Nå også i farger
Men herremin, les hva jeg (med fler) sier. Vi forteller jo hvordan barn skal omgås hundene, men ikke alle respekterer det. Dessuten syns jeg det er litt rart å skylde på manglende hundekunnskap o.l. Det burde vært kjent for alle at man ikke trykker dyr (fysisk ja) ned i bakken, drar de i halen eller stikker pinner i siden på den. Det være seg hund, katt, sau, kanin eller hva-har-du. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
stressmonster
Det er der jeg tror du tar feil. Unger som ikke har hund og ikke er vant til å omgåes dyr har ikke noe forutsetning for å skjønne dette. Og da sikter jeg til barn i barnehagealder. Større barn forventer jeg noe mer av. Min toåring (snart) tok en kattunge og kasta den inn i en busk før jeg fikk sukk for meg når vi var på ferie i sommer. Jeg reagerte selvfølgelig umiddelbart og henta kattungen og viste hvordan den liker og bli kost med. Jeg måtte også fortelle mine unger, selv åtteåringen, at nok var nok og at kattungene måtte få fred til å finne mammaen sin.
|
|
|
#15 |
|
Medlem siden: Mar 2013
Også faktisk vente på svar.
|
|
|
#16 |
|
Nå også i farger
Sv: Bonde skjøt hundJa, og vente på svar. Selv går jeg med to hunder og det hender jeg må organisere de litt, type: han her kan dere klappe. Dette gjelder ikke bare hunder bunnet et sted forresten (noe aldri mine er), men hunder på tur. I bånd. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Nå også i farger
Sv: Bonde skjøt hundJeg håper virkelig de fleste barn i skolealder har lært seg dette med åra. Jeg snakker ikke om to-åringer nei. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
stressmonster
Men hvorfor forventer du det? Hvis barn ikke får erfaring med dyr, får oppleve hvordan mennesker tar vare på dem og bryr seg om dem, hvordan skal de lære det? Barn som får lov å hoppe på trampolinen med kaninen sin lærer det nok aldri. Det finnes jo flust av voksne folk som aldri har lært det. Det er jo bare å se på nyhetene. Hunder som druknes i elva, katter som kastes i søpla, settes igjen på fjellet, feller med rottegift osv.
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Bonde skjøt hundEr det et utbredt problem at unger stikker hunder med pinner og trykker dem ned? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Nå også i farger
Sv: Bonde skjøt hundGuava: eksempelet med pinner har jeg opplevd selv ja, men det var i hovedsak nevnt fra en annen her inne. Med det å trykke den ned opplever jeg stadig med han største vår. |
|
|
|
![]() |
|
|