Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kongefamiliens voldelige realityshow

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-24, 09:38   #261
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongefamiliens voldelige realityshow

Jeg blir fullstendig retraumatisert av denne saken. Da jeg hørte MBHs «jeg slo deg bare litt med flat hånd» i opptak, ble jeg helt satt ut av den manglende originaliteten - nøyaktig det samme min eks sa til meg for mange, mange år siden. Jeg ble opprørt og kjenner på den helt rå redselen, og blir trist, redd og sint på at det går an å oppføre seg slik overfor noen man hevder å være glad i.
Jeg synes ikke pressemeldingen var god. Den virket konstruert. Måten å liksom ta ansvar uten å ta ansvar. At «noe skjedde»! i stedet for «jeg gjorde».

Saken er så fæl. Jeg synes det er veldig modig av de to eksene å stå fram. Mange tror på dem, men mange beskylder dem for å ønske oppmerksomhet, eller hevde at det er to sider av en sak. Ja, det er det jo. Men i normale forhold kan man faktisk krangle og være uenige uten fare for å bli slått eller kvalt eller få rasert huset sitt.

Jeg har ikke deltatt i denne debatten her inne før nå, men måtte lufte dette.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 17-08-24 kl 17:13. Årsak: Korrigert noen pølsefingretastefeil
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-24, 10:05   #262
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Viktig perspektiv Pøblis. Takk for at du trekker det inn.

Denne saken blir naturlig nok en debatt om monarkiet og kongefamilien og offentlighet, men kjernen er partnervold. Det er viktig å ikke miste av syne.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-24, 11:00   #263
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo også veldig skeive maktforhold her. Ikke bare i fysisk styrke, men hvem vil være hun som anmelder sønnen til kronprinsessen, med alt det fører med seg? Det syns jeg pressen kunne tenkt litt mer på, så de ikke gjør det vanskeligere for andre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-24, 11:38   #264
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er jo også veldig skeive maktforhold her. Ikke bare i fysisk styrke, men hvem vil være hun som anmelder sønnen til kronprinsessen, med alt det fører med seg? Det syns jeg pressen kunne tenkt litt mer på, så de ikke gjør det vanskeligere for andre.

Jeg skulle ønske det kom tydeligere frem, spesielt til alle dem som skriker "hvorfor anmeldte de ikke før". Altså, det er vanskelig nok i en vanlig setting.

Gammel 17-08-24, 13:03   #265
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pøblis: viktig perspektiv! Sterkt å lese.

Gammel 18-08-24, 16:00   #266
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Interessant kommentar av Anders Magnus i dag som setter narkotikadelen i dette istørre perspektiv, også med tanke på artikkelen i DB om MBHs forbindelser. Skremmende.
Jeg synes heller ikke at MM skulle kontaktet offeret. Maktbalansen der er veldig uheldig uansett intensjon.
Jeg blir forøvrig så sint når man trekker forklaringene til de som står frem i tvil på bakgrunn av hvem de er, man blir ikke mindre mishandlet fordi man lever av å være synlig. Kvinner har altfor dårlig rettsvern i voldssaker, å stå i slike saker, og så bli utsatt for mistenkeliggjøring og bagatellisering? Fy! Jeg synes de er modige, veldig modige. Hadde ikke de stått frem ville dette virket som en engangshendelse. Den unnskyldningen virker nå bare som en planlagt PR-strategi og lite ekte.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-24, 21:21   #267
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av P.K., her.

Interessant kommentar av Anders Magnus i dag som setter narkotikadelen i dette istørre perspektiv, også med tanke på artikkelen i DB om MBHs forbindelser. Skremmende.
Jeg synes heller ikke at MM skulle kontaktet offeret. Maktbalansen der er veldig uheldig uansett intensjon.
Jeg blir forøvrig så sint når man trekker forklaringene til de som står frem i tvil på bakgrunn av hvem de er, man blir ikke mindre mishandlet fordi man lever av å være synlig. Kvinner har altfor dårlig rettsvern i voldssaker, å stå i slike saker, og så bli utsatt for mistenkeliggjøring og bagatellisering? Fy! Jeg synes de er modige, veldig modige. Hadde ikke de stått frem ville dette virket som en engangshendelse. Den unnskyldningen virker nå bare som en planlagt PR-strategi og lite ekte.

Jeg er så enig med deg. De fleste som har vært utsatt for slik vold, er traumatisert, og bagatellisering og forestillingen noen har om at sannheten alltid ligger et sted mellom hva offer og voldsutøver har fortalt, er en stor belastning. Voldsutøver har veldig stor interesse av at volden bagatelliseres, jfr MBHs uttalelser på telefon til offeret om at han «bare slo litt med flat hånd». Jeg synes det er fint at vi har fått se bildene fra leiligheten, som var helt rasert, og høre opptakene av trusler og bagatellisering. Det er helt sikkert en stor belastning for hun som har vært utsatt for det og selvfølgelig for han som har gjort det, men det gir godt kjøtt på beina til historien som blir fortalt.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 18-08-24, 21:57   #268
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fantastisk at det opptaket finnes. Vanligvis har man jo ikke sånne beviser. Det er så fjernt fra hva man kan forestille seg, at noen er så slemme. Selv om vi vet at det finnes.

Gammel 18-08-24, 22:09   #269
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor finner jeg denne kommentaren?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-24, 22:10   #270
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

https://www.nettavisen.no/norsk-deba...o/5-95-1966778

Gammel 20-08-24, 11:05   #271
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Selv om vi er uenige her om hva som er en god kilde, så er det bra politiet har fått med seg hva som er publisert i sosiale media (Instagram og snap chat) og innkalt til avhør og de to som er avhørt har fått status som fornærma.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-24, 11:19   #272
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Selv om vi er uenige her om hva som er en god kilde, så er det bra politiet har fått med seg hva som er publisert i sosiale media (Instagram og snap chat) og innkalt til avhør og de to som er avhørt har fått status som fornærma.

Så vidt jeg har forstått er det ikke (første) fornærmete som har anmeldt, men en venninne av henne som meldte fra og politiet tok initativ til etterforskning. Slik sett kan det jo bli flere som har status som fornærmet (kan ikke tenke meg dette er så gammelt at det er henleggelsesaker)

P.K: Veldig enig i at den kommentaren ga et annet perspektiv på saken.

Gammel 20-08-24, 11:25   #273
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forsvant fra denne diskusjonen, av litt sammen grunn som Pøblis. Beklager det. Men jeg står inne for det jeg sa om at å ville frata folk helt elementære menneskerettigheter, og i tillegg begrunne det med at vi allerede har tatt fra dem andre menneskerettigheter, er helt sinnssykt. Det er faktisk noen ting det ikke er greit å mene, og dette er i den kategorien.

Opprinnelig lagt inn av P.K., her.

Kan du lenke?

Denne saken er utrolig opprørende. Det lydopptaket som ble publisert er grusomt, men jeg synes det er bra det ble publisert. Dette er jo veldig klassisk voldsutøverretorikk.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-24, 11:33   #274
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Her er link til kommentaren.

Gammel 20-08-24, 11:45   #275
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Kan du lenke?

Denne saken er utrolig opprørende. Det lydopptaket som ble publisert er grusomt, men jeg synes det er bra det ble publisert. Dette er jo veldig klassisk voldsutøverretorikk.

Om "nettverket": https://www.dagbladet.no/nyheter/sla...oring/81790242

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-24, 14:51   #276
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Men hvordan tenker dere denne saken kan løses? Hvilken konsekvenser bør det resultere i?
All ære til de damene som står frem og får sett fokus på partnervold.
Tanke på at Marius Borg Høiby skal få æren av å ha gjort Norge til republikk irriterer meg egentlig.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-24, 15:02   #277
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Enda så "grusomt" det høres ut: Det at vi får en høyprofilert sak som belyser vold i nære relasjoner kan ende opp med å bli et "gode", på samme måte som #metoo endte opp med sterkere fokus og reaksjoner på seksuell trakassering (Det var selvsagt ikke nødvendigvis positivt for de som var utsatt, jeg mener det var positivt i forhold til allmenheten)

Gammel 20-08-24, 15:32   #278
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Men hvordan tenker dere denne saken kan løses? Hvilken konsekvenser bør det resultere i?

Tenker du i tillegg til i rettssystemet?

Gammel 26-08-24, 22:14   #279
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Er det noen som har fått med seg om det er medier som følger pengesporet i denne saken? Høiby har vel nesten aldri jobbet, han har bodd (gratis?) i en eiendom på Skaugum (som ellers ville vært leid ut?), han har finansiert en dyr vane og en dyr livsstil. Hvordan? Hvis moren direkte eller i direkte har sponset det, så er jo det fra apanasjen?

Gammel 26-08-24, 22:28   #280
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det noen som har fått med seg om det er medier som følger pengesporet i denne saken? Høiby har vel nesten aldri jobbet, han har bodd (gratis?) i en eiendom på Skaugum (som ellers ville vært leid ut?), han har finansiert en dyr vane og en dyr livsstil. Hvordan? Hvis moren direkte eller i direkte har sponset det, så er jo det fra apanasjen?

Ett av de nederste punktene her sier noe om det.
https://www.aftenposten.no/norge/i/m...aken-saa-langt

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:18.