Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tror du på hjelpere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Tror du på hjelpere?
Ja 67 38,29%
Nei 75 42,86%
Vet ikke 33 18,86%
Deltakere: 175. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-07-07, 10:57   #261
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Da jeg nevnte for en lege at jeg tok med Lillemann til kiropraktor for å få hjelp med kolikken hans, lo hun godt og lenge. "Ja ja, det skader ham ikke, men unger blir ikke bra av kolikk pga en kiropraktor!"

Mon tro hvor mange mammaer jeg kjenner etterhvert, hvis kolikkplagede barn helt tilfeldigvis har blitt friske av kolikken etter to behandlinger hos kiropraktor...

Man kan tro - og man kan velge å ikke tro, både på det ene og det andre. Man kan ha ulike syn på dette og hint. Det viktigste er at man klarer å respektere hverandres meninger og hverandres syn på saker, uten å komme med nedlatende bemerkninger og en ovenfra-og-ned holdning fordi man er uenige.

Jeg syns det blir trist når man begynner å blande inn ting som overgrep mot barn i en debatt om man tror på noe overnaturlig. Overgrep - det være seg i form av seksuelt misbruk, kjønnslemlestelse, stryking av bryster og det som verre kan være - er etisk forkastelig, det er forbudt og en forbrytelse mot barn. Det er mulig det er noen kulturer som ser på dette som helt ok, men disse kulturene må motvirkes og opplyses.

Å ha en tro på at det finnes hjelpere, at Gud, Allah, Budda - engler - you name it - omgir oss, kan muligens for mange virke som idioti. Mange krever klare svar - og kan det ikke bevises, er det overhodet ikke noen grunn til å tro på det.

Andre tror det finnes noe overnaturlig, noe uforklarlig. Noen finner faktisk hjelp og støtte i dette også. Min mor var en dypt kristen dame. Da hun døde var hun fornøyd med livet sitt, og glad for at nå skulle hun hjem. Jeg vil våge å si hun fikk en god og verdig avslutning på livet, ikke i redsel, men i lykke.

Jeg er ikke kristen - men skulle jeg da avfeie min mors kristendom som tull og tøys. Skal jeg avfeie hennes lykke over å dø i en kristen tro? Hvem er jeg til å avfeie andres føleser? Jeg deler ikke hennes syn - men jeg respekterer hennes syn, på samme måte som mine foreldre bestandig har vist respekt for at min bror og jeg forkastet den kristne tro vi ble oppdratt i.

Ære være dem som tror - eller ikke tror. De gir grobunn for mang en god diskusjon. Så lenge diskusjonen går på et saklig plan, med gjensidig respekt.

Sist redigert av Inagh : 03-07-07 kl 11:09.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 13:37   #262
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Næsj. Jeg kan vel avfeie det mennesker innbiller seg, uten at jeg avfeier mennesket? Jeg avfeier feks.liberalismen som ideologi, uten at jeg avfeier de mange hyggelige menneskene jeg kjenner som stemmer Venstre.

Det kommer jo helt an på hvor viktig denne "tingen" er for det enkelte mennesket. Avfeier du kristendommen, så avfeier du også mennesker som kaller seg kristne. Da avfeier du det som er deres livsgrunnlag.

Jeg syns det er respektløst å avfeie noe som er viktig i andre menneskers liv. Jeg syns dessuten at din omtale av din mor og din søster i et annet innlegg er direkte respektløs. De er din nærmeste familie.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 13:49   #263
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Da får det heller være respektløst. Verden ville aldri utviklet seg om ingen hadde avfeid overtro som tull. Det er vel ikke nødvendig å nevne at noen trodde jorda var flat og at hekser måtte brennes på bål? Var det respektløst å avfeie dette? Jeg kan ikke se forskjellen på denne troen og troen på hjelpere og healing. Men forklar gjerne.

Ja, og en gang var det noen som mente at det fantes noen slags uhumskheter som man kunne bli syke av, og at man faktisk kunne bli kvitt en del av dem bare ved å vaske seg. Hørt makan til tullprat! Best å avfeie det!

Det var til og med noen som mente at man kunne kurere sykdommer UTEN å be til Gud, og at det fantes urter og andre ting som kunne gjøre folk friske. Jammen godt at de tok dem og brant dem på bålet!

En gang i tiden var det forresten de som hevdet at jorda var RUND, og gikk rundt SOLA som "tok feil". Det var kjettersk å hevde noe slikt!

Hva som er forskjellen? Noen ting kan motbevises. Som at jorda er flat som ei pannekake. Så har du andre ting som kan bevises - for eksempel at det finnes bakterier og virus - og at folk blir syke av dem, og ikke av at nabokjerringa var misunnelig på den fine grønnsakshagen. Og så er det mange ting som man ikke uten videre greier å bevise. Noen ganger vil slike ting bli bevist senere - men man vet ikke alltid når man står der om ting kan eller ikke kan bevises.

Mange (meg inkludert) har opplevd vardøger. Det kan ikke bevises at jeg virkelig har opplevd vardøger - men det kan heller ikke motbevises.

Homeopati - noen mennesker blir beviselig friske - men man kan ikke alltid bevise årsaken til at de ble friske. Samme gjelder healing, og en hel masse andre "alternative" greier.

Som andre er inne på over her så har både kiropraktikk og akupunktur også befunnet seg i kategorien over tvilsom, alternativ medisin - humbug, juks og fanteri.

De fleste ting har en gang blitt sett på med skepsis. Jeg har glemt hvilken luring det var som uttalte at TV ikke hadde noen fremtid. Av og til skal man se fremover, av og til skal man se bakover, og noen ganger skal man til og med ta seg tid til å se seg rundt i den tiden man lever. Vår tid har ikke monopol verken på sannhet eller visdom.

Gammel 03-07-07, 13:53   #264
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ja, og en gang var det noen som mente at det fantes noen slags uhumskheter som man kunne bli syke av, og at man faktisk kunne bli kvitt en del av dem bare ved å vaske seg. Hørt makan til tullprat! Best å avfeie det!

Det er et elendig eksempel for ditt formål ettersom denne Semmelweisshistorien er jo selve grunnlaget for utvikling av den vitenskapelige metode med hypotesetesting og forkasting av hypoteser som ikke viser seg å holde stikk.

Alternativ medisin og den vitenskapelige metode går ikke hånd i hånd.

Gammel 03-07-07, 14:00   #265
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Det var til og med noen som mente at man kunne kurere sykdommer UTEN å be til Gud, og at det fantes urter og andre ting som kunne gjøre folk friske. Jammen godt at de tok dem og brant dem på bålet!

En gang i tiden var det forresten de som hevdet at jorda var RUND, og gikk rundt SOLA som "tok feil". Det var kjettersk å hevde noe slikt!

Hva som er forskjellen? Noen ting kan motbevises. Som at jorda er flat som ei pannekake. Så har du andre ting som kan bevises - for eksempel at det finnes bakterier og virus - og at folk blir syke av dem, og ikke av at nabokjerringa var misunnelig på den fine grønnsakshagen. Og så er det mange ting som man ikke uten videre greier å bevise. Noen ganger vil slike ting bli bevist senere - men man vet ikke alltid når man står der om ting kan eller ikke kan bevises.

Mange (meg inkludert) har opplevd vardøger. Det kan ikke bevises at jeg virkelig har opplevd vardøger - men det kan heller ikke motbevises.

Homeopati - noen mennesker blir beviselig friske - men man kan ikke alltid bevise årsaken til at de ble friske. Samme gjelder healing, og en hel masse andre "alternative" greier.

Som andre er inne på over her så har både kiropraktikk og akupunktur også befunnet seg i kategorien over tvilsom, alternativ medisin - humbug, juks og fanteri.

De fleste ting har en gang blitt sett på med skepsis. Jeg har glemt hvilken luring det var som uttalte at TV ikke hadde noen fremtid. Av og til skal man se fremover, av og til skal man se bakover, og noen ganger skal man til og med ta seg tid til å se seg rundt i den tiden man lever. Vår tid har ikke monopol verken på sannhet eller visdom.

Amen.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 14:13   #266
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Det er et elendig eksempel for ditt formål ettersom denne Semmelweisshistorien er jo selve grunnlaget for utvikling av den vitenskapelige metode med hypotesetesting og forkasting av hypoteser som ikke viser seg å holde stikk.

Alternativ medisin og den vitenskapelige metode går ikke hånd i hånd.

Det er nettopp derfor historien er et godt eksempel. Fordi det en gang var ansett som overtro - helt på linje med å tro på onde ånder - mens historien har vist at dette ER riktig.

Kanskje kan man en gang i fremtiden også greie å bevise homeopati, for eksempel.

Selv i vitenskapen har man mange ganger tatt feil. Som den gangen man oppdaget atomene, og ga dem navnet atomos - som betyr udelelig. Kjernefysikken har vel tydelig vist at det var ganske feil. Atomet er absolutt delelig. Men det viser bare hvordan man må jobbe seg inn i sirkler noen ganger. Starte med å identifisere molekylene, finne atomene, oppdage kjernen og elektronene - og så videre. Mindre og mindre sirkler.

Gammel 03-07-07, 14:21   #267
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nettopp derfor historien er et godt eksempel. Fordi det en gang var ansett som overtro - helt på linje med å tro på onde ånder - mens historien har vist at dette ER riktig.

Kanskje kan man en gang i fremtiden også greie å bevise homeopati, for eksempel.

Selv i vitenskapen har man mange ganger tatt feil. Som den gangen man oppdaget atomene, og ga dem navnet atomos - som betyr udelelig. Kjernefysikken har vel tydelig vist at det var ganske feil. Atomet er absolutt delelig. Men det viser bare hvordan man må jobbe seg inn i sirkler noen ganger. Starte med å identifisere molekylene, finne atomene, oppdage kjernen og elektronene - og så videre. Mindre og mindre sirkler.

Semmelweiss viste at hypotesen hans var riktig ved å etterprøve den. Han måtte justere hypotesen underveis ettersom etterprøving av opprinnelige hypoteser ikke holdt stikk.

Går man inn for å bevise homøopati? Det er jo akkurat det man ikke gjør. I stedet strør man rundt seg med pasienthistorier. Hvorfor i all verden skulle man ikke kunne bevise/dokumentere homøopati pr. i dag?

At man får mer viten skyldes ikke at man setter seg ned og venter på et mirakel - det skyldes at man går inn for å lære mer om verden. At man finner ut at vitenskapen har tatt feil viser jo at man får mer viten og er i stand til å etterprøve hypotesene.

Gammel 03-07-07, 14:49   #268
Noba
🎈

Noba sin avatar

Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hvorfor i all verden skulle man ikke kunne bevise/dokumentere homøopati pr. i dag?

Økonomi. En særdeles vesentlig grunn til at legevitenskapen kan bevise at medikamentell behandling virker er fordi de har legemiddelindustrien i ryggen. Det legges millioner i forskning bare i et medikament. Alternativ behandling har lav status, det er ikke mange investorer som har interesse av å legge penger i at dette skal forskes på.

Sist redigert av Noba : 03-07-07 kl 20:48. Årsak: skrivefeil
Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 21:27   #269
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Noe av problemet i forhold til å etterprøve en del former for alternativ medisin er fordi kriteriene for dokumentasjon er preget av vår måte å tenke medisin og kropp på. Det finnes ualminnelig mye litteratur og forskning på en del alternative behandlingsformer, særlig innenfor kinesisk medisin.

Eksempelvis er det vanskelig å dokumentere effekten av akupunkturbehandling i forhold til ørebetennelse uten å ta med grunntenkningen i kinesisk medisin. Tanken om meridianer, balanse, yin/yang osv. er så viktig for å forstå dette at det er umulig å dokumentere uten å hadde med. Ganske mange leger og forskere har prøvd å integrere disse to tankesettene, men det er vanskelig.
Innenfor kinesisk tradisjon kan det likeledes veldig vanskelig å akseptere vestlig skolemedisinsk forskning og dens ganske ensidige fokus (generalisert sagt) på helbredelse av enkeltorgan.

Jah! Nemlig!

Les dette én gang til, og la det synke inn, alle sammen.

Hvorfor skal vestlig skolemedisin være målestokk for hvor godt alternativ medisin virker?
Det er et så merkelig og trangsynt utgangspunkt at vestlig medisin sitter på den store sannheten, og dens måleenheter og forskningsmetoder er nåleøyet annet skal passere gjennom.

Hva med å sette enkelte behandlingsformer eller kurer innenfor skolemedisin på prøve etter østlig medisinsk målestokk?
Kanskje hadde de fallt igjennom. Fordi de kanskje hadde vist seg å kun behandle symptomer og ikke årsaken. Eller fordi bivirkningene var større enn virkningen. Eller fordi behandlingen eller kuren kanskje gjorde kroppens ubalanser enda større.

Det er så forunderlig at mange velger å snakke om vestlig skolemedisin som om den var ufeilbar. Det er den da slett ikke.
Den har store feil og mangler.
Jeg har flere kroniske - om ikke alvorlige plager - som skolemedisin ikke kan tilby annet enn symptombehandling for. Og i lengden vil denne symptombehandlingen også føre til bivirkningsplager.
Det er ikke mye å skryte av.

Jeg er på mange måter langt mer imponert over østlig medisin der grunntanken er å rette opp kroppens balanse , både fysisk og psykisk.

Og for meg blir også diskusjonen mindre interessant når den går over i svart/hvitt.
Om man er åpen for alternativ medisin, så blir man beskyldt for å ikke være "for" skolemedisin. Så tåpelig. Kjenner ingen, jeg, som ikke er innom fastlegen sin i ny og ne. Men hvorfor skulle det ene utelukke det andre?

Er det noen som forventer at man skal velge en pedagogisk guru man må følge rådene til i tykt og tynt i barneoppdragelsen?
Forventes man å finne seg ett feriested man reiser til år på år, en hobby som skal tilfredsstille kreative behov livet ut, og en litterær sjanger man får velge bøker blant?

Vi har ulike behov og ønsker gjennom livet. Vi er i ulike stadier og møter ulike utfordringer på helsefronten som ellers i livet.
Jeg tar ansvar for min helse.
Og som en direkte følge av det, slår jeg meg ikke til ro med et helseproblem om ikke fastlegen min kan kurere det.
Da vurderer jeg om livsstilsendringer, psyke eller emosjonelle problemer kan spille inn - kan jeg gjøre endrineg i eget liv som vil hjelpe? Klarer jeg det alene, eller trenger jeg hjelp til det? Finnes det en alternativ behandlingsform som kan hjelpe?

At det er mange alternative behandlingsformer som kan behandle eller kurere mange sykdommer eller ubalanser i kroppen ( uten at den så mye omtalte placeboeffekten trenger å ha så mye som en lillefinger med i spillet), det er jeg personlig 100% sikker på.

Anbefaller alle å lese "Helbred deg selv" av Susanna Ehdin.
Hun er utdannet imunolog, og har den skolemedisinke ballasten på plass.

Omtale:
Målet med denne boka er å bygge bro mellom den etablerte medisinen og alternativ behandling. Det handler om en ny måte å se på oss mennesker på, et helhetssyn der kropp og sjel må balansere. I oss har vi en naturlig kraft som gjør at vi helbredes og holder oss friske. For at selvhelbredelsen skal fungere, må vi ha tilstrekkelig med energi i form av næringsrik mat, vitaminer, mineraler, mosjon, glede, avkobling og et rikt følelsesliv. Ved selv å ta kontroll over helsen, kan vi aktivt påvirke både vår kroppslige og mentale velbefinnende.

Gammel 03-07-07, 23:33   #270
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min mor tror på og bruker alternative behandlingsmetoder, hun hører vardøger, hun tror at det masse greier mellom himmel og jord og tror på synske. Søsteren min er en fast gjest på alternativmessen og har krystaller i lomma.

Da skjønner jeg egentlig bedre hvorfor du har behov for å ta sånn avstand fra det.

Uansett tror jeg dette er ett umulig tema å bli enige om, man har forskjellige syn på saken, sånn er det bare. Det jeg tror folk lar seg provosere over er den mangelen på respekt som enkelte har lagt for dagen her.
Ingen liker å bli behandlet som en tulling for det man tror på, sikkert ikke Gry Janniche Jarlum eller andre som eventuelt surrer hodet inn i aluminiumsfolie heller. Så selv om jeg personlig mener deres oppførsel er ganske så tullete, ville jeg nok voktet meg vel for å slengt det i øynene på dem dersom jeg mot formodning skulle treffe dem.( her inne eller i virkeligheten)

Når noen her inne tror på hjelpere eller homeopati og gir uttrykk for det, så er det jo selvsagt helt greit å være uenig. Det er derimot respektløst å slenge om seg med arroganse og nedlatende navn av den grunn.

Gammel 03-07-07, 23:43   #271
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan noen her inne gi meg en vitenskaplig forklaring på hvorfor jeg ofte hører min mann komme hjem, lenge før han gjør det? Altså vardøger?

Og hvordan det hadde seg at min mor hørte det gikk i døra og at jeg ropte "hallo" en halvtimes tid før jeg kom hjem - uansett når jeg måtte komme hjem, og om uavnengig av hvorvidt hun visste jeg kom hjem eller ikke. Min mor hørte altså også vardøger.

Lyver vi? Er vi (eller var min mor) skvett gale? Halisunerer vi, kanskje?

Hva er det vi hører, når vi påstår vi hører vardøger?

Gammel 04-07-07, 09:26   #272
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Kan noen her inne gi meg en vitenskaplig forklaring på hvorfor jeg ofte hører min mann komme hjem, lenge før han gjør det? Altså vardøger?

Og hvordan det hadde seg at min mor hørte det gikk i døra og at jeg ropte "hallo" en halvtimes tid før jeg kom hjem - uansett når jeg måtte komme hjem, og om uavnengig av hvorvidt hun visste jeg kom hjem eller ikke. Min mor hørte altså også vardøger.

Lyver vi? Er vi (eller var min mor) skvett gale? Halisunerer vi, kanskje?

Hva er det vi hører, når vi påstår vi hører vardøger?

Nei, Inagh, eneste logiske forklaring er at verken du eller din mor eksisterer!

Gammel 04-07-07, 09:51   #273
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Uansett tror jeg dette er ett umulig tema å bli enige om, man har forskjellige syn på saken, sånn er det bare. Det jeg tror folk lar seg provosere over er den mangelen på respekt som enkelte har lagt for dagen her.

Når noen her inne tror på hjelpere eller homeopati og gir uttrykk for det, så er det jo selvsagt helt greit å være uenig. Det er derimot respektløst å slenge om seg med arroganse og nedlatende navn av den grunn.

Ja, det er selvfølgelig dette som provoserer - og som gjør at debatten sporer av i en ufrukbar svart/hvitt, skyttergrav mentalitet.

Det slår meg hvordan man ellers holder en høy standar hva anngår saklighet og respektfull tone i de fleste tråder - men at enkelte med ett tillater seg å senke nivået for ordbruk og tone med en gang temaet er alternativ medisin/ tro.

Så i andre diskusjoner blir man behandlet som en normalt oppegående person - men i f.eks denne debatten blir man plutselig en lattervekkende, kioskromanlesende, lettlurt, uutdannet person - som er så dum at hun tror på tull og tøys!

For det er tull og tøys, må vite.
Sier seg selv, det.

Gammel 04-07-07, 10:17   #274
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bina, jeg vil gjerne kommentere at du snakker til noen som ikke eksisterer - har du ikke aliminiumsfolie på hodet også? ( )

Gammel 04-07-07, 10:38   #275
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Ah! Det er derfor jeg har følt meg litt lost den siste tiden!

Gammel 04-07-07, 18:43   #276
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Der er du absolutt inne på en vesentlig ting. Det er jo rene mobbertendesener angående emnet/emnene til tider. Å ha respekt for andres meninger er viktig, også på nettet.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 19:30   #277
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Bina, jeg vil gjerne kommentere at du snakker til noen som ikke eksisterer - har du ikke aliminiumsfolie på hodet også? ( )

Men strengt tatt eksisterer ikke jeg heller... så sjekk ditt eget hode, du!

Gammel 04-07-07, 19:54   #278
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men strengt tatt eksisterer ikke jeg heller... så sjekk ditt eget hode, du!

Nei, nei, der er det bare diademet som glitrer.

(Leste ikke grundig nok, du også hører vardøger? Jeg for min del er mest nysgjerrig på hvorfor folk alltid hører vardøger, hvorfor kan man ikke like gjerne se vardøger. Men det har jeg aldri hørt om.)

Gammel 04-07-07, 22:54   #279
Noba
🎈

Noba sin avatar

Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him;455878Jeg for min del er mest nysgjerrig på hvorfor folk alltid [I

hører[/i] vardøger, hvorfor kan man ikke like gjerne se vardøger. Men det har jeg aldri hørt om.)

Det hadde vært skremmende det Jeg har hørt vardøger flere ganger. Mannen min parkerer bilen, jeg hører han låse opp døra og rope hei. Når jeg går ut i gangen er han ikke der, jeg kikker ut - ingen bil... 5 minutt seinere kommer han hjem. Synes det er ekkelt jeg..

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 00:48   #280
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Min mor tror på og bruker alternative behandlingsmetoder, hun hører vardøger, hun tror at det masse greier mellom himmel og jord og tror på synske. Søsteren min er en fast gjest på alternativmessen og har krystaller i lomma.

Jeg blir skremt av dine holdninger til eget kjøtt og blod! Seriøst!
Å utlevere dem på den måten er fryktelig ufint, og bare understreker det jeg mener om oppdragelse. Nå ser jeg jo at du tar avstand til den...Hm...

Hvordan ville du reagert når dine barn leser en gang hva du skrev på internett for 10 år siden, om det er den tiden det tar før de finner ut at det er deg som skriver sånn om deg og ditt?
Finner de det som vrøvl, eller ønsker du at du med dette skal lære dem noe.?
At dine holdninger tar utgangspunkt i disrespekt for dine nærmeste? Selv om de kanskje i mellomtiden muligens opplever noe som er paranormalt, siden det tydeligvis er mottakelighet for slikt hos dine nærmeste?
Eller at du bruker det som argument for at det er kiosklitteratur/mindre begavede/lavt utdannende fjols som tro på slikt vrøvl?
Vel: Ditt problem!

Det kommer jo helt an på hvor viktig denne "tingen" er for det enkelte mennesket. Avfeier du kristendommen, så avfeier du også mennesker som kaller seg kristne. Da avfeier du det som er deres livsgrunnlag.

Jeg syns det er respektløst å avfeie noe som er viktig i andre menneskers liv. Jeg syns dessuten at din omtale av din mor og din søster i et annet innlegg er direkte respektløs. De er din nærmeste familie.

Nettopp!

Yepp!

Sist redigert av Line* : 05-07-07 kl 01:03.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:21.