|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#281 |
kamerat
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg vil til og med gå så langt som å si at jeg vet atskillig mer om hvordan en del av nettvennene mine er skrudd sammen, enn om en del av RL-bekjentskapene mine.
![]() |
#282 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?
Men folk flest syntes det var helt greit og nøytralt å bruke ordet "eskimo" også, bortsett fra eskimoene selv. De ville heller kalles inuiter, fordi dette er den riktige betegnelsen i deres språk. Og nå er det hva de kalles, i allefall i offisielle sammenhenger. Så selv om "folk flest" synes et uttrykk er greit, burde det likevel ikke være noe i veien for å endre uttrykket til noe bedre eller mer korrekt. Og det er det som regel ikke heller, det er bare ordet "neger" som er så verdifullt for folk at de tviholder på det, på samme måte som et dialektuttrykk som man er redd skal dø ut.
![]() |
#283 |
Epikur
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Som Toffen og Skilpadda har jeg opplevd at jeg kjenner folk fra nett veldig godt etterhvert. Og kanskje til og med bedre enn de fleste jeg omgås IRL.
![]() |
#284 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Men allikevel blir man satt i bås hver dag. Og det er ikke noe man kan gjøre noe med.
![]() |
#285 |
Ringskrømt
|
Det er en viss forskjell på å bli satt i bås basert på handlinger, det du sier og gjør, og på hudfarge alene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg tar meg i å være storveis imponert over standhaftigheten enkelte viser til å fortsette å bruke ord og benevninger om folk som tydelig har sagt at disse uttrykkene virker sårende/fornærmende.
![]() |
#287 |
|
Kan du for pokker'n slutte å fordumme hele vår (for jeg går ut i fra at du er yngre enn gjennomsnittet her) generasjon? |
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
Epikur
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?ack er sikkert minst 150 år gammel.
![]() |
#290 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Vet ikke om du sikter til det at homsene har "tatt tilbake" og snudd skjellsordet homo. Det var lenge et skjellsord (i visse kretser er det dessverre fortsatt det). Homobevegelsen har tatt et bevisst standpunkt og tatt i bruk en del av det språket som tidligere var nedverdigende. For min del kunne godt andre grupper gjort det samme. Same og nordlending er begreper som er snudd fra å være negativt til å bli fyllt med stolte mennesker.
![]() |
#291 |
har tatt seg sammen
|
Nå må jeg si at din farmor høres i overkant opplyst og oppegående ut. Er hun i slekt med deg?
![]() |
#292 |
|
Men å bli satt i bås for utseende er okay? Vil vel si at det er det samme om du blir satt i bås fordi du har en hudfarge som fordi du har blondt hår naturlig eller fordi du halter eller fordi du sitter i rullestol eller fordi du har et kjempe fødselsmerke på et synlig sted. Alt går i samme kategori, men allikevel så er det på et eller annet tidspunkt blir verre å sette folk i bås pga hudfargen. (Kom ikke her og fortell meg at ikke 'hvite' blir satt i bås heller, altså!)
![]() |
#293 |
flisespikker
|
Dette skjønte jeg ikke sammenhengen i. Mener du at det burde være greit å kalle folk med afrikansk utseende for "neger" siden det er greit å kalle folk med lyst hår for "blonde" eller folk i rullestol for, tja, "bevegelseshemmede"? Eller mener du noe helt annet, og i så fall hva?
![]() |
#294 |
|
Nå er det ikke alle som er like sofistikerte som deg. Og jeg mener vel sånn sett ikke at det er hva man kaller folk i denne sammenhengen, men mer det å bli satt i bås. Og ser man noen som er 'stygge' pr. egen standard, så er det faktisk mange som sier at noen er stygge. Og det er ikke noe penere enn å si at noen har en viss hudfarge. Mange bruker 'blond' som et negativt uttrykk også, for å si at noen er dumme. Mange tror at bevegelseshemmede er mindre smarte enn 'normale' mennesker. Og det er også mange som tror folk er dumme fordi de ikke er så flinke til å uttrykke seg skriftlig.
![]() |
#295 |
HATER Bergen by
Medlem siden: Aug 2007
![]() |
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Hva med de rasistiske nedsettende bollene de selger i butikken da? Selges de kanskje ikke lenger? Eller har de byttet navn? Hva kaller dere de? Afrikaboller? Eller kanskje kokosboller uten kokos? |
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
kamerat
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg tror de heter sjokoladeboller for tida.
![]() |
#297 |
|
Man får ikke lov å kalle det det lenger. DET har jeg fått med meg!!
![]() Sist redigert av Maggie74 : 24-08-07 kl 10:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
flisespikker
|
Sant nok, alt det. Jeg er bare fremdeles ikke helt sikker på hva du mener å si. At det er mange båser man kan sette folk i? Det er jo sant.
![]() |
#300 |
HATER Bergen by
Medlem siden: Aug 2007
![]() |
OK, ja det skulle jo bare mangle. Jeg må nesten titte når jeg skal i butikken etterpå. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|