Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-07, 08:24   #281
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Jeg vil til og med gå så langt som å si at jeg vet atskillig mer om hvordan en del av nettvennene mine er skrudd sammen, enn om en del av RL-bekjentskapene mine.

For øvrig synes jeg Skremmern bør slutte å kalle folk idioter på den måten. Det er ikke nødvendig å si alt man tenker.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 08:58   #282
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Jeg tenker at det har noe å si hva "folk flest" synes om et utsagn.

Jeg vil tro at andel av befolkningen som synes "negresse/neger" er et nøytralt ladet ord er noe større enn andel av befolkningen som synes "kjerringhore" er et nøytralt ladet ord.

Men folk flest syntes det var helt greit og nøytralt å bruke ordet "eskimo" også, bortsett fra eskimoene selv. De ville heller kalles inuiter, fordi dette er den riktige betegnelsen i deres språk. Og nå er det hva de kalles, i allefall i offisielle sammenhenger. Så selv om "folk flest" synes et uttrykk er greit, burde det likevel ikke være noe i veien for å endre uttrykket til noe bedre eller mer korrekt. Og det er det som regel ikke heller, det er bare ordet "neger" som er så verdifullt for folk at de tviholder på det, på samme måte som et dialektuttrykk som man er redd skal dø ut.

Jeg skjønner fortsatt ikke hva som er motivet for ikke å kutte det ut. Det gjør ikke språket noe særlig fattigere om vi mister dette ordet.

Gammel 24-08-07, 09:04   #283
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som Toffen og Skilpadda har jeg opplevd at jeg kjenner folk fra nett veldig godt etterhvert. Og kanskje til og med bedre enn de fleste jeg omgås IRL.
Når diskuterte du sist abortspørsmål i kantinen med kollegen dine? Når luftet du sist dine politiske holdninger eller synet på hva som er et alseptabelt antall sexpartnere på nabolagsfesten? Har du diskutert intimbarbering med din mor? Eller vet du noe om hvor din svigerinne står i synet på språkutvikling? Alt dette vet jeg jo om mange mange her inne. Skremmende, men sant.

Gammel 24-08-07, 09:13   #284
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mammatuss, her.

Det er vel ingen her inne som syns det er spesielt kult å bli satt i bås? Etter andres definisjoner?

Men allikevel blir man satt i bås hver dag. Og det er ikke noe man kan gjøre noe med.

Kom ikke her å si at ikke noen folk her inne har satt meg i en bås etter deres definisjon. Hva kan jeg gjøre med det? Lite. Det er deres problem. De må synes hva de vil om meg, og det er ingenting jeg kan gjøre med det. Jeg kan prøve å få dem til å endre sitt syn på meg, men de vil alltid huske hvilken bås de har satt meg i.

Noen båser er okay å være i, og andre båser er bæsj å være i.

Gammel 24-08-07, 09:16   #285
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Men allikevel blir man satt i bås hver dag. Og det er ikke noe man kan gjøre noe med.

Kom ikke her å si at ikke noen folk her inne har satt meg i en bås etter deres definisjon. Hva kan jeg gjøre med det? Lite. Det er deres problem. De må synes hva de vil om meg, og det er ingenting jeg kan gjøre med det. Jeg kan prøve å få dem til å endre sitt syn på meg, men de vil alltid huske hvilken bås de har satt meg i.

Noen båser er okay å være i, og andre båser er bæsj å være i.

Det er en viss forskjell på å bli satt i bås basert på handlinger, det du sier og gjør, og på hudfarge alene.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 09:22   #286
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg tar meg i å være storveis imponert over standhaftigheten enkelte viser til å fortsette å bruke ord og benevninger om folk som tydelig har sagt at disse uttrykkene virker sårende/fornærmende.

Hvor vanskelig kan det være?

Å bruke disse ordene vil jeg si er å være uopplyst, i noen tilfeller er de rasistisk ment, men kanskje ikke alltid. Men når flere gang, på gang, på gang forteller at dette er uakseptabelt å si, da mener jeg det vitner om sterk arroganse og muligens mangel på intelligens (ihvertfall sosial intelligens) å ikke rette seg etter dette.

Dessverre finnes det tydeligvis fortsatt steder som er så isolerte at de fortsetter med sine arkaiske talemåter. Jeg nekter å akseptere neger og guling som dialektutrykk, bare så det er sagt.

Tink - på krigsstien

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 09:28   #287
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Det er ikke jeg som ikek forstår, jeg skjønner hva du sier, men dette er jo faen i meg votter og vinter siden. Det er nye tider og ting forandrer seg. Ord trenger ikke ha samme mening nå som før. Nye generasjoner vokser til og ord får en annen "mening".

Kan du for pokker'n slutte å fordumme hele vår (for jeg går ut i fra at du er yngre enn gjennomsnittet her) generasjon?

At vi som er unge nå, som lever i et samfunn hvor hverdagsrasisme og fremmedfrykt er så fremtredende, ikke tar ansvar for å snu trenden og innfører respekt og empati med andre, er forkastelig. Mange av oss prøver, men uttalelser fra en sånn som deg ødelegger mye.

Shame on you.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 09:31   #288
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ack er sikkert minst 150 år gammel. Min farmor var født i 1913 og hun kalte ikke svarte for negere, og det var hun som forklarte meg at enkelte merkenavn på kolonialvarer i bunn og grunn var svært rasistiske. (Hindu, Black Boy, osv)

Gammel 24-08-07, 09:31   #289
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten kaller jeg meg nek helt frivillig. Det handler om å senke forventningsnivået til mine egne uttalelser.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 09:40   #290
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ack
Det er ikke jeg som ikek forstår, jeg skjønner hva du sier, men dette er jo faen i meg votter og vinter siden. Det er nye tider og ting forandrer seg. Ord trenger ikke ha samme mening nå som før. Nye generasjoner vokser til og ord får en annen "mening".

Vet ikke om du sikter til det at homsene har "tatt tilbake" og snudd skjellsordet homo. Det var lenge et skjellsord (i visse kretser er det dessverre fortsatt det). Homobevegelsen har tatt et bevisst standpunkt og tatt i bruk en del av det språket som tidligere var nedverdigende. For min del kunne godt andre grupper gjort det samme. Same og nordlending er begreper som er snudd fra å være negativt til å bli fyllt med stolte mennesker.

Nå har den fargede majoriteten i verden valgt å gjøre dette. De har for mange dårlige erfaringer med de omdiskuterte uttrykkene, da er det vår plikt å respektere deres valg om hva de ønsker å bli kalt, eller ikke. Jeg er forsåvidt enig i at det er lett å ty til det som er annerledes når det kommer til å beskrive en person: "du vet hun der tink.. trønderen med rødt hår og fregner, som alltid maser så fælt". Men er det nødvendig å bruke de uttrykkene som folk selv ber om at vi skal la være?

Kan noen forklare meg hvorfor det er så viktig å holde fast ved disse arkaiske og rasistiske uttrykkene?

Gammel 24-08-07, 09:41   #291
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

ack er sikkert minst 150 år gammel. Min farmor var født i 1913 og hun kalte ikke svarte for negere, og det var hun som forklarte meg at enkelte merkenavn på kolonialvarer i bunn og grunn var svært rasistiske. (Hindu, Black Boy, osv)

Nå må jeg si at din farmor høres i overkant opplyst og oppegående ut. Er hun i slekt med deg?

Gammel 24-08-07, 09:45   #292
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er en viss forskjell på å bli satt i bås basert på handlinger, det du sier og gjør, og på hudfarge alene.

Men å bli satt i bås for utseende er okay? Vil vel si at det er det samme om du blir satt i bås fordi du har en hudfarge som fordi du har blondt hår naturlig eller fordi du halter eller fordi du sitter i rullestol eller fordi du har et kjempe fødselsmerke på et synlig sted. Alt går i samme kategori, men allikevel så er det på et eller annet tidspunkt blir verre å sette folk i bås pga hudfargen. (Kom ikke her og fortell meg at ikke 'hvite' blir satt i bås heller, altså!)

Gammel 24-08-07, 09:47   #293
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men å bli satt i bås for utseende er okay? Vil vel si at det er det samme om du blir satt i bås fordi du har en hudfarge som fordi du har blondt hår naturlig eller fordi du halter eller fordi du sitter i rullestol eller fordi du har et kjempe fødselsmerke på et synlig sted. Alt går i samme kategori, men allikevel så er det på et eller annet tidspunkt blir verre å sette folk i bås pga hudfargen.

Dette skjønte jeg ikke sammenhengen i. Mener du at det burde være greit å kalle folk med afrikansk utseende for "neger" siden det er greit å kalle folk med lyst hår for "blonde" eller folk i rullestol for, tja, "bevegelseshemmede"? Eller mener du noe helt annet, og i så fall hva?

Gammel 24-08-07, 09:52   #294
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Dette skjønte jeg ikke sammenhengen i. Mener du at det burde være greit å kalle folk med afrikansk utseende for "neger" siden det er greit å kalle folk med lyst hår for "blonde" eller folk i rullestol for, tja, "bevegelseshemmede"? Eller mener du noe helt annet, og i så fall hva?

Nå er det ikke alle som er like sofistikerte som deg. Og jeg mener vel sånn sett ikke at det er hva man kaller folk i denne sammenhengen, men mer det å bli satt i bås. Og ser man noen som er 'stygge' pr. egen standard, så er det faktisk mange som sier at noen er stygge. Og det er ikke noe penere enn å si at noen har en viss hudfarge. Mange bruker 'blond' som et negativt uttrykk også, for å si at noen er dumme. Mange tror at bevegelseshemmede er mindre smarte enn 'normale' mennesker. Og det er også mange som tror folk er dumme fordi de ikke er så flinke til å uttrykke seg skriftlig.

Gammel 24-08-07, 09:52   #295
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hva med de rasistiske nedsettende bollene de selger i butikken da? Selges de kanskje ikke lenger? Eller har de byttet navn? Hva kaller dere de? Afrikaboller? Eller kanskje kokosboller uten kokos?

Jeg bare lurer. :sporer av:

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 09:54   #296
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror de heter sjokoladeboller for tida.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 09:54   #297
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Hva med de rasistiske nedsettende bollene de selger i butikken da? Selges de kanskje ikke lenger? Eller har de byttet navn? Hva kaller dere de? Afrikaboller? Eller kanskje kokosboller uten kokos?

Jeg bare lurer. :sporer av:

Man får ikke lov å kalle det det lenger. DET har jeg fått med meg!!

Det heter sjokoladeboller med og uten kokos mener jeg å ha sett når jeg har gått forbi dem og ikke kjøpt dem i butikken.

Sist redigert av Maggie74 : 24-08-07 kl 10:32.
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 09:55   #298
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.....

Gammel 24-08-07, 09:58   #299
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det ikke alle som er like sofistikerte som deg. Og jeg mener vel sånn sett ikke at det er hva man kaller folk i denne sammenhengen, men mer det å bli satt i bås. Og ser man noen som er 'stygge' pr. egen standard, så er det faktisk mange som sier at noen er stygge. Og det er ikke noe penere enn å si at noen har en viss hudfarge. Mange bruker 'blond' som et negativt uttrykk også, for å si at noen er dumme. Mange tror at bevegelseshemmede er mindre smarte enn 'normale' mennesker. Og det er også mange som tror folk er dumme fordi de ikke er så flinke til å uttrykke seg skriftlig.

Sant nok, alt det. Jeg er bare fremdeles ikke helt sikker på hva du mener å si. At det er mange båser man kan sette folk i? Det er jo sant.

Gammel 24-08-07, 09:58   #300
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Man får ikke lov å kalle det det lenger. Det heter sjokoladeboller med og uten kokos mener jeg å ha sett når jeg har gått forbi dem og ikke kjøpt dem i butikken.

OK, ja det skulle jo bare mangle. Jeg må nesten titte når jeg skal i butikken etterpå.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:26.