Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-07, 22:27   #261
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Håper du aldri får deg en stilling hvor du blir nødt til å uttale deg i en offisiell sammenheng/jobbsammenheng hvor dette kan være aktuelt å nevne. Bruker du ordet neger i en slik sammenheng vil det få deg til å virke håpløst uvitende i beste fall, og i verste fall rasistisk. Om du liker det eller ikke.

Nå har det seg sånn at jeg allerede har vært i en slik jobb i 6 år og brukt dette ordet flere ganger offentlig blant alle slags mulige folkeslag. INGEN reagerte. INGEN!!!!! Men det var jo før i tiden hvor folk ikke trengte å være så jævlig politisk korrekte og før det ble "forbudt" å bruke det.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:30   #262
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ack; du kan si hva du vil. Ingen som arresterer deg av den grunn. Du må imidlertid være klar over at du 1) sårer mennesker, 2) er med på å opprettholde et menneskesyn som ikke er heldig, 3) av mange vil bli betraktet som potte tett i hue og 4) antakeligvis ikke får så veldig mye ut av det selv å tviholde på en dårlig ordbruk. Be my guest.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:32   #263
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Nå har det seg sånn at jeg allerede har vært i en slik jobb i 6 år og brukt dette ordet flere ganger offentlig blant alle slags mulige folkeslag. INGEN reagerte. INGEN!!!!! Men det var jo før i tiden hvor folk ikke trengte å være så jævlig politisk korrekte og før det ble "forbudt" å bruke det.

Hvis det var før i tiden, mens det fortsatt var sosialt akseptert å bruke uttrykket, så skjønner jeg godt at ingen reagerte. Det betyr ikke det samme som at ingen ville reagere i dag. Men du kan jo tviholde på et avlegs begrep hvis du vil, jeg bare advarer deg med hvordan det vil få deg til å fremstå. Ikke bare her i tråden, men i samfunnet ellers også.

Jeg skjønner bare ikke problemet med å la være å bruke det.

Gammel 23-08-07, 22:40   #264
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marian, her.

Ekte forumtroll har dere her fra før.

Er det deg selv du sikter til her?

Gammel 23-08-07, 22:41   #265
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:43   #266
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

ack; du kan si hva du vil. Ingen som arresterer deg av den grunn. Du må imidlertid være klar over at du 1) sårer mennesker, 2) er med på å opprettholde et menneskesyn som ikke er heldig, 3) av mange vil bli betraktet som potte tett i hue og 4) antakeligvis ikke får så veldig mye ut av det selv å tviholde på en dårlig ordbruk. Be my guest.

Den er grei. Fint at jeg har ganske lange sosiale antenner da så jeg skjønner selv når det kan brukes og ikke.

Gammel 23-08-07, 22:44   #267
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ny tittel på deg Marian.

Gammel 23-08-07, 22:50   #268
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Den er grei. Fint at jeg har ganske lange sosiale antenner da så jeg skjønner selv når det kan brukes og ikke.

Så du innser altså at det er et uttrykk som det i mange situasjoner ikke er greit å bruke? Når mener du at det ikke kan brukes, og hvorfor ikke, hvis det er slik et greit og nøytralt ladet ord?

Gammel 23-08-07, 22:53   #269
Marian
29 år

Marian sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Marian er litt kulMarian er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Sist redigert av Marian : 24-08-07 kl 07:19.
Marian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 23:02   #270
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Så du innser altså at det er et uttrykk som det i mange situasjoner ikke er greit å bruke? Når mener du at det ikke kan brukes, og hvorfor ikke, hvis det er slik et greit og nøytralt ladet ord?

Eneste gangene jeg ikke bruker det er rett til dem selv, da har jeg jo ikke behov for å omtale de på noen annen måte enn du, deg, eller navnet.

Gammel 23-08-07, 23:02   #271
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Marian, her.

Er du ikke opplyst?

Til og med jeg er. :flink:

Gammel 24-08-07, 00:10   #272
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Vel, jeg synes det er bra at du slutter med den slags dumskap, men jeg synes fremdeles at dine tidligere utsagn vitner om lav intelligens.

UFINT, Skremmern!!

Gammel 24-08-07, 00:14   #273
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Det vekker internasjonal oppsikt at det i Norge lages en film med tittelen ”Svidd neger”

...

Neger på Ål stasjon....
Turboneger

Gammel 24-08-07, 00:21   #274
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Forøvrig mener jeg det er fullt mulig å vite en hel del om en person man bare kjenner fra nett, og det er i høyeste grad mulig å se om folk er dumme eller kloke ut i fra det de skriver på et diskusjonsforum – det skinner ofte veldig tydelig igjennom.

Mulig å vite en hel del om en person man bare kjenner fra nett? Fortell! Du vet ikke annet enn det som skrives og det kan være ganske så langt fra det bildet du danner deg i hodet ut i fra hva en person skriver, eller hvordan en person uttrykker seg skriftlig. Jeg tror du ville få deg mang en overraskelse dersom du testet ut denne teorien din i praksis.

Gammel 24-08-07, 00:23   #275
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis lærerne på skolen har for vane å kalle barn med asiatisk utseende for gulinger (eller å overse at barna blir kalt det av andre), så vil jeg påstå at de på ingen måte er skikket til å være norm for hva som er galt eller ikke.

:tenker mitt om folk som kaller andre for gulinger:

Veldig enig! Det der var virkelig ille

Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 00:29   #276
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Prøver bare å understreke at ikke alt i verden kommer med fasitsvar, og man har ikke like grenser for hva som er alvorlig og ikke alvorlig. Det hele går jo på respekt. Hvis noen føler seg støtt av det ene eller det andre, så bør man la være å kalle dem det. *blitt klokere siden hovedinnlegget*

Det virker som det ofte er problemet: fordi noen mener det er teit å bli fornærmet over noe mange definisjons-, kategorisering- og båsavhengige nordmenn har behov for å kalle folk, så så skal de bare ta seg den friheten å bruke disse SNEVRE uttrykkene om folk. Fordi det gjør det enkelre for DEM :risterpå hodet:

Det er vel ingen her inne som syns det er spesielt kult å bli satt i bås? Etter andres definisjoner?

Litt maktsyke, det der, altså...

Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 00:29   #277
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Noen er dumme også. Fabian Stang, feks.

Fabian Stang har i alle fall svært høye tanker om seg selv... (ref. utnevne seg selv til Ordfører på direktesendt TV, for deretter å bli "dumpet" av sine egne lagkamerater (Oslo Høyre) som syntes det var greit å bruke varaordføreren de få ukene som står igjen før valget.)

(og i tillegg er han skikkelig slesk)

Gammel 24-08-07, 01:14   #278
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie, her.

Negresse har jeg da alltid forbundet med noe vakkert.

Betyr det at det å være negresse er begrenset til å være vakker?

Det ville ikke jeg like å bli begrenset til

Eksen min pleide også påstå at det jeg oppfattet som negative ord hadde positiv betydning for ham. Og derfor var positivt ment. Og så lenge han i tillegg fikk lagt inn at jeg var vakker og god i senga så burde jo alt være greit.
Dumme, dumme meg som ble såret.

Sist redigert av Frantzen : 24-08-07 kl 02:01.
  Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 07:21   #279
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie, her.

Men tror dere at noen liker å bli kalt et uintelligent nek? Bør ikke folk ha like lett for å skjønne at det og er noe man misliker å bli kalt?

Nei, jeg tror ikke det finnes noen som synes det er greit å bli kalt et uintelligent nek, og jeg skulle ønske at folk her inne på FP sluttet å kalle hverandre det. Man kan gjerne synes at noen ikke ser ut til å være den skarpeste kniven i skuffen, men jeg synes man skal holde seg for god til å kalle noen et nek. Å si at noen er uopplyst, derimot, synes jeg er helt greit å si dersom de, helt åpenbart, ikke har fått med seg noe som har vært allmenn kjent i samfunnet de siste årene. Da er man ikke opplyst, ergo uopplyst. Det behøver ikke si noe om personens intelligens, men det ene kan ha en sammenheng med det andre.

Men, når det er sagt, når noen etter instendige forklaringer og opplysninger, fortsatt nekter å ta inn over seg fakta, ja da begynner jeg å stille spørsmål med intelligensen.

Gammel 24-08-07, 08:19   #280
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Mulig å vite en hel del om en person man bare kjenner fra nett? Fortell! Du vet ikke annet enn det som skrives og det kan være ganske så langt fra det bildet du danner deg i hodet ut i fra hva en person skriver, eller hvordan en person uttrykker seg skriftlig. Jeg tror du ville få deg mang en overraskelse dersom du testet ut denne teorien din i praksis.

Teorien om at man kan (merk: kan) vite ganske mye om en person man bare har møtt på nettet har vel både Teofelia og jeg (og mange andre) testet ut temmelig mange ganger i praksis, og så langt synes jeg den holder veldig bra. Jeg har møtt godt over 50 personer jeg har blitt kjent med på nett, og ingen av gangene har jeg blitt spesielt overrasket (bortsett fra noen få ganger over utseendet til folk, men det er jo ikke så viktig).

Selvsagt kan man ikke alltid vite "hvem folk er" ut fra det de skriver, men at det er mulig å vite en hel del om folk etter å ha lest hva de skriver, skulle da være en ganske ukontroversiell påstand?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:46.