Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er hijaben kvinneundertrykkende?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-09, 21:25   #281
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Til syvende og sist handler det jo om at en kvinne skal friste kun sin egen mann. Hun er ikke et objekt på samme måte som vestlige kvinner ofte er. Om det alltid er å være undertrykt er jeg ikke så sikker på. Det er mange oppegående og velutdannede muslimske kvinner, bosatt i arabiske land som har fortalt meg at de ser på vår måte å leve på som absurd men som ser en form for gylden middelvei som et ideal.

Det her er veldig interessant for jeg har jo forstått at "de" har innvendinger mot kvinnesynet vårt, og synes sitt eget er bedre.
Men jeg må innrømme at jeg har problemer med å forstå, det kan være fordi jeg ser ikke på vestlige kvinner som sex-objekter eller pynteting eller hva som nå menes. Eller jeg legger veldig lite vekt på den delen av tilværelsen.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 21:43   #282
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det her er veldig interessant for jeg har jo forstått at "de" har innvendinger mot kvinnesynet vårt, og synes sitt eget er bedre.
Men jeg må innrømme at jeg har problemer med å forstå, det kan være fordi jeg ser ikke på vestlige kvinner som sex-objekter eller pynteting eller hva som nå menes. Eller jeg legger veldig lite vekt på den delen av tilværelsen.

Kan det bunne i at du ikke har et veldig nyansert syn på Islam i utgangspnktet? Det skal noe til å sette seg inn i hvordan kvinner i et annet land og en annen kultur som er sterkt preget av religion har det dersom man ikke kjenner noen som lever i denne kulturen. Jeg skjønner godt at en del av "dem" som du så pent uttrykker det synes vi har gått litt vel langt i vår objektivisering av kvinnen.

Det er til og med slik at de som ikke er for ekstreme i sin tolkning av Islam faktisk hyller kvinnen, fordi hun er den som føder barn. En mor skal man ære på en helt annen måte enn fin far, og det er sin mor man forsørger dersom hun blir enke. Så, det er langt fra slik at alle muslimer fordømmer kvinner eller at alle muslimske menn ser på det som sin plikt å undertrykke kvinner. Det at det er et til tider meget fanatisk preg på det som kommer ut i media og som manges synspunkter preges av fører til at man ser ned på kvinner som tilhører denne religionens skikker og påpud. Det mener jeg er undertrykkende ovenfor disse kvinnene fordi vi da hverken respekterer deres religionsutøvelse eller deres kultur. Vi må tore å være litt mer lydhøre for de røstene som ikke kommer fra de ekstreme miljøene også.

Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 21:54   #283
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Kan det bunne i at du ikke har et veldig nyansert syn på Islam i utgangspnktet? Det skal noe til å sette seg inn i hvordan kvinner i et annet land og en annen kultur som er sterkt preget av religion har det dersom man ikke kjenner noen som lever i denne kulturen. Jeg skjønner godt at en del av "dem" som du så pent uttrykker det synes vi har gått litt vel langt i vår objektivisering av kvinnen.

Det er til og med slik at de som ikke er for ekstreme i sin tolkning av Islam faktisk hyller kvinnen, fordi hun er den som føder barn. En mor skal man ære på en helt annen måte enn fin far, og det er sin mor man forsørger dersom hun blir enke. Så, det er langt fra slik at alle muslimer fordømmer kvinner eller at alle muslimske menn ser på det som sin plikt å undertrykke kvinner. Det at det er et til tider meget fanatisk preg på det som kommer ut i media og som manges synspunkter preges av fører til at man ser ned på kvinner som tilhører denne religionens skikker og påpud. Det mener jeg er undertrykkende ovenfor disse kvinnene fordi vi da hverken respekterer deres religionsutøvelse eller deres kultur. Vi må tore å være litt mer lydhøre for de røstene som ikke kommer fra de ekstreme miljøene også.

Jeg tror mange hadde hatt godt av å ikke se seg blind på glansbildene som presenteres i offisielle sammenhenger.

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 21:57   #284
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg skjønner godt at en del av "dem" som du så pent uttrykker det synes vi har gått litt vel langt i vår objektivisering av kvinnen.

Du skriver mye interessant.
Jeg er helt enig i at media fronter mye det ekstreme, og vi får høre lite om de røstene som ikke kommer fra de ekstreme.

Men altså; er du enig med de som mener at vi har gått litt vel langt i "vår objektifisering av kvinner"?
Jeg synes det skulle vært interessant om det er mange som mener det, om jeg klarer å formulere noe (som jeg er dårlig til, skulle jeg gjerne ha starta en tråd), fordi det er noe jeg faktisk ikke ser.
Man kan kanskje lykkes bedre ute på byen hvis man stasher seg opp, men det er da ikke der de fleste treffer sine tilkommende, er det det?
Og elles er det at man skal være ren og pen, men det er da ikke noe "objektifisering" det, og ei heller kun rettet mot damen.

Sånn som jeg ser det er det ikke så koblet med Islam og kunnskap derom, som jeg vet litt om, men ikke så mye som deg antageligvis.

Gammel 10-03-09, 22:09   #285
Skvetten
Passiv

Standard

Du skriver mye interessant.
Jeg er helt enig i at media fronter mye det ekstreme, og vi får høre lite om de røstene som ikke kommer fra de ekstreme.

Men altså; er du enig med de som mener at vi har gått litt vel langt i "vår objektifisering av kvinner"?
Jeg synes det skulle vært interessant om det er mange som mener det, om jeg klarer å formulere noe (som jeg er dårlig til, skulle jeg gjerne ha starta en tråd), fordi det er noe jeg faktisk ikke ser.
Man kan kanskje lykkes bedre ute på byen hvis man stasher seg opp, men det er da ikke der de fleste treffer sine tilkommende, er det det?
Og elles er det at man skal være ren og pen, men det er da ikke noe "objektifisering" det, og ei heller kun rettet mot damen.

Sånn som jeg ser det er det ikke så koblet med Islam og kunnskap derom, som jeg vet litt om, men ikke så mye som deg antageligvis.

Når det blir solgt utfordrende klær til småjenter vil jeg kalle det en objektifisering av kvinnen som man til og med inndoktrinerer små barn inn i. Om det er så meget bedre enn å la noen bære hijab tviler jeg på, men det er en helt annen debatt.

Om noen treffer sin utkårede på byn eller ikke spiller da ingen rolle for den objektifisering vi ser i samfunnet. Dersom man er ukjent med begreper og elles terminologi er det lurt å finne ut mer for sin egen del.

Objektifisering av kvinnen har en kobling til Islam. Det er en relevant del av denne debatten faktisk selv om det da har gått deg hus forbi. Jeg har på ingen måte hevdet din inkompetanse heller påpekt at det er lurt på et forum som dette å ikke falle ned i en tabloid skyttergrav i forbindelse med noe en kanskje ikke vet så veldig mye om selv om det opptar en og det er noe man har en mening om. Det er så lett å ta standpunkter som da er farget av en mediedebatt som i bunn og grunn var et skudd i blinde.

Kvinners rettigheter fremmes ikke ved å la det være lov eller forbudt å bruke den til en uniform. Den er ikke undertrykkende i seg selv, men det er et viktig poeng at en ser helheten slik Lykken sier. For det er her nøkkelen ligger, ikke i hvorvidt man bærer hijab eller ei.

Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 22:15   #286
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg er da også fullstendig enig i det Lykken skrev.
Men synes denne innvendingen mot "vårt" kvinnesyn er interessant.
Men jeg skal ikke tvære mere på det.

Gammel 10-03-09, 22:24   #287
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg er da også fullstendig enig i det Lykken skrev.
Men synes denne innvendingen mot "vårt" kvinnesyn er interessant.
Men jeg skal ikke tvære mere på det.

Da bør du lage en tråd på det. Så kanskje du får utfordrende svar fra ganske mange her inne.

Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 13:31   #288
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Da bør du lage en tråd på det. Så kanskje du får utfordrende svar fra ganske mange her inne.

Det kan jeg selvfølgelig gjøre, som jeg nevnte i et innlegg lengre opp.
Men jeg har en mistanke om at "dems" innvendinger mot "vårt" kvinnesyn er preget av minst like tabloide fremtillinger som "våre" innvendinger mot "dems" kvinnesyn.
Som Jentemamma var inne på.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:50.