|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen
Hvordan kan celleprøver beskytte mot kreft? De kan vel bare avdekke celleforandringer som så utløser konisering eller annen behandling - ikke forebygge at celleforandringene oppstår i første omgang, slik vaksinen eventuelt gjør.
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work. Sist redigert av Mauser : 10-02-11 kl 10:18. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinenDere som har valgt den bort, jeg vil gjerne vite på hvilket grunnlag? Ikke fordi jeg betviler det, jeg anser dere som oppegående, men fordi jeg ikke finner gode, kritiske kilder selv. Jeg finner rett og slett ikke diskusjonen på at denne er omtstridt i fagmiljøer?
|
|
|
#3 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Jeg husker å ha hørt den del diskusjoner om denne vaksinen, og flere leger har gått ut og sagt at de avventer å vaksinere egne barn. Et kjapt søk ga meg denne linken: http://www.lommelegen.no/811250/omdiskutert-hpv-vaksine, som forklarer hvorfor vaksinen er omdiskutert. Det er Bioteknologinemda som er skeptiske. (Dette ble skrevet i 2009, jeg vet ikke om det er kommet nye innspill etter den tid.) |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Mother of Dragons
|
Ja, det har vært mange misforståelser når det gjelder denne vaksinen og tildels mange temmelig usaklige debatter også. "Vi må heller si til jentene at de må redusere sexpartnere" og sånt.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Dette er en viktig greie for meg også. Jeg kan ikke se mine barn i øynene og si at "jeg trodde jeg visste bedre enn de som har mest peiling på dette, så det må du svi for". Derfor kommer lillejenta i magen til å få denne vaksinen, som vel inngår i standardgreia for henne når den tid kommer. Og derfor fikk Knerten (og jeg og mannen for den del) svineinfluensavaksine når han var 15 mnd gammel. Fordi de anbefalte det, de som har mest peiling, og skulle vi være så uheldige... ja, så ville jeg ikke se ham i øynene og måtte leve med konsekvensene av at jeg trodde jeg visste bedre enn de som jobber med dette.
|
|
|
#6 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Her tenker jeg akkurat som Esme. Jeg har ikke noen særlig kompetanse på dette området. De personene i landet som har slik kompentanse mener at det er fornuftig å ta vaksine, så da stoler jeg på dem.
|
|
|
|
#7 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinenJa, jeg har som sagt ikke satt meg inn i dette, men hvis FHI hadde sagt til meg nå at denne er inne i programmet, men du må gi den nåh! i dag! eller aldri til 3-åringen min, hadde jeg sagt ja med lett hjerte. Min erfaring med Øvrigheita på dette området er nemlig at de er ekstremt kompetente og kritiske. And I would know. (
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Dette syns jeg er et vesentlig poeng. Jeg vet om leger som er i mot vaksiner på generell basis, uten at jeg tar vedkommendes tittel til inntekt for at det han eller hun sier er sant, eller at oppfatningen er tatt på et godt grunnlag. At en gynekolog eller lege har uttalt seg skeptisk til vaksinen gjør jo selvsagt at man skal høre på argumentene, men man bør jo også sjekke disse argumentene om de går på tvers av Folkehelsas anbefalinger, ikke bare ta dem for god fisk.
|
|
|
#9 |
|
Epikur
|
Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinenÅ, jeg gleder meg allerede til å vise frem bilder av syfilis og herpes, det tipper jeg vil gi en viss iver på kondomfronten.
|
|
|
#10 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
|
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Jeg får litt dette inntrykket, uten at jeg tror det nødvendigvis er bevisst. Som jeg skrev i den andre tråden om dette, så syns jeg ikke argumentene med at dette kan bli en sovepute holder. Det er jo ikke slik at man slutter med vanlig holdningskapene arbeid i forhold til barna sine bare fordi de har fått dene vaksinen? Det finnes fremdeles nok av gode grunner til å bruke kondom og å gå til jevnlige GU.
|
|
|
#12 |
|
Epikur
|
Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen@Skremmern: Ja, jeg tenker også det. Vaksinen er som Esme sier pr. def. prøvd når den kommer på markedet.
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Viktig spørsmål. Jeg er av den oppfatning at dette med vaksiner er enkelt. Jeg ser ikke noe tegn til at myndighetene ser ut til å overbehandle eller ta lett på eventuelle bivirkninger og sideeffekter når de gir anbefalingene sine og gjør det hele enkelt for meg selv ved å ganske greit følge anbefalingene som gis. |
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinenOgså tror jeg ikke at det å være vaksinert mot kreft er det som får unge jenter til å ta lett på kondombruk. Unge jenter lever ikke i en verden enda hvor kreft er noen risiko av betydning - det finnes ikke i hodene deres. De bruker kondom for å ikke få kjønnssykdommer generelt, og de bruker kondom for å slippe å bli gravide. Og de av dem som slurver med kondom, de slurver like mye om de er vaksinert eller ikke tror nå jeg. |
|
|
|
#15 |
|
Bedreviter
|
Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinenEr det virkelig noen som forkynner viktigheten av at tenåringsdøtrene skal bruke kondom basert på frykt for at de skal få kreft? :kan tenke meg et par andre risikoelement som opptar meg mer: |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Dårlig husmor
|
Nettopp. Jeg nekter altså å tro at mine døtre er så lite intelligente at en slik vaksine vil stoppe dem fra å bruke kondom eller gå til jevnlige undersøkelser. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Rockesøster
|
Jeg tror du tar feil her. Unge jenter nå om dagen har gjerne forholdt seg til kreft i nær familie opptil flere ganger, sett nære under behandling og kanskje til og med dødsleier, og påvirkes veldig av dette.
Jepp, det er det |
|
|
|
|
|
#19 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinenHer er det veldig mye rart som blir hevdet nå.
|
|
|
#20 |
|
Off the map.
|
Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinenHVA!! Ber du meg lese hjernevask fra Totalterroristene????!!
|
![]() |
| Emneord |
| folkets info, hpv-vaksinen, klassiker |
|
|