Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tror du på hjelpere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Tror du på hjelpere?
Ja 67 38,29%
Nei 75 42,86%
Vet ikke 33 18,86%
Deltakere: 175. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-07, 09:01   #301
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Så jeg oppfører meg teit fordi jeg har et annet syn på ting enn deg?

Nei, fordi du slenger ut påstander uten å ha belegg for dem, og fordi du avfeier artikler som motstrider ditt syn uten å engang lese dem.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 09:02   #302
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Eh? Hvis det synet går ut på at du ikke tror på moderne vitenskap, og velger å avfeie godt dokumenterte forskningsresultater, så synes jeg det er – skal vi si bakstreversk?

Det er dette som ofte er så ødeleggende for "det alternative" (ja, jeg samlebetegner litt nå). Hvorfor i all verden skal det absolutt være en motsetning mellom moderne vitenskap og alternative livssyn. Det ene trenger da vel ikke å utelukke det andre?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 09:04   #303
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg blir skremt av dine holdninger til eget kjøtt og blod! Seriøst!
Å utlevere dem på den måten er fryktelig ufint, og bare understreker det jeg mener om oppdragelse. Nå ser jeg jo at du tar avstand til den...Hm...

Hvordan ville du reagert når dine barn leser en gang hva du skrev på internett for 10 år siden, om det er den tiden det tar før de finner ut at det er deg som skriver sånn om deg og ditt?
Finner de det som vrøvl, eller ønsker du at du med dette skal lære dem noe.?
At dine holdninger tar utgangspunkt i disrespekt for dine nærmeste? Selv om de kanskje i mellomtiden muligens opplever noe som er paranormalt, siden det tydeligvis er mottakelighet for slikt hos dine nærmeste?
Eller at du bruker det som argument for at det er kiosklitteratur/mindre begavede/lavt utdannende fjols som tro på slikt vrøvl?
Vel: Ditt problem!

Line*: Jeg synes dette er å gå etter mannen, ikke ballen. Ubehagelig å lese og det fører til at diskusjonene blir personfokuserte og lite fruktbare.

Gammel 05-07-07, 09:04   #304
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det er dette som ofte er så ødeleggende for "det alternative" (ja, jeg samlebetegner litt nå). Hvorfor i all verden skal det absolutt være en motsetning mellom moderne vitenskap og alternative livssyn. Det ene trenger da vel ikke å utelukke det andre?

Nå går vel Tinetoffs kommentar på at Fruktflua påstår at vi bare bruker 10 % av hjernen, jeg tilbakeviser akkruat det med vitenskapelige artikler, og hun velger å ikke tro på dem.

I dette tilfellet utelukker faktisk det ene det andre. Det er liksom ikke mulig å bruke hele hjernen og bare 10 % av den samtidig.

Gammel 05-07-07, 09:05   #305
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, fordi du slenger ut påstander uten å ha belegg for dem, og fordi du avfeier artikler som motstrider ditt syn uten å engang lese dem.

Ehhh? Som om ikke AKKURAT det samme gjelder linkene jeg har lagt ut om homeopati til deg? Blankt avfeid som useriøse kilder.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 09:06   #306
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ehhh? Som om ikke AKKURAT det samme gjelder linkene jeg har lagt ut om homeopati til deg? Blankt avfeid som useriøse kilder.

Du la ut en kilde fra et Yogasenter som mente at barn DIET KUER og at dette forhindret dem i å bli selvstendige!!! Hvordan i aller huleste skal jeg ta det seriøst?!

Og jeg leste dem i det minste, det gjør ikke du.

Gammel 05-07-07, 09:06   #307
Fruktflua
Sperret

Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Nå går vel Tinetoffs kommentar på at Fruktflua påstår at vi bare bruker 10 % av hjernen, jeg tilbakeviser akkruat det med vitenskapelige artikler, og hun velger å ikke tro på dem.

I dette tilfellet utelukker faktisk det ene det andre. Det er liksom ikke mulig å bruke hele hjernen og bare 10 % av den samtidig.

Så de to linkene du la ut skal forandre hele mitt syn på hva jeg har lest av DOKUMENTASJON om menneskenes foreløpige bruk av hjernekapasitet? Nå skal jeg, på grunnlag av de to linkene du la ut, forkaste min tidligere viten?

Gammel 05-07-07, 09:07   #308
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det største problemet, mener jeg, med mange alternative retninger er at de leker psudovitenskapelige og strør om seg med kvasivitenskapelige begreper helt ute av kontroll og sammenheng, noe som tilsynelatende imponerer noen og underholder andre.

Jeg mener at pseudovitenskapelig alternativ medisin er i grell kontrast til moderne medisin.

Gammel 05-07-07, 09:07   #309
Fruktflua
Sperret

Standard

Du la ut en kilde fra et Yogasenter som mente at barn DIET KUER og at dette forhindret dem i å bli selvstendige!!! Hvordan i aller huleste skal jeg ta det seriøst?!

Og jeg leste dem i det minste, det gjør ikke du.

Hvor raskt jeg leser vet du ingenting om.

Jeg har aldri lagt ut noen linker som refererer til at barn DIER kuer. Den vred du om og tolket den slik den passet deg.

Gammel 05-07-07, 09:08   #310
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så de to linkene du la ut skal forandre hele mitt syn på hva jeg har lest av DOKUMENTASJON om menneskenes foreløpige bruk av hjernekapasitet? Nå skal jeg, på grunnlag av de to linkene du la ut, forkaste min tidligere viten?

Vil du dele din tidligere viten med oss med linker?

Gammel 05-07-07, 09:10   #311
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er jeg spent på dokumentasjonen din. Jeg regner med at du har lest mange tunge avhandlinger om emnet.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 09:12   #312
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg skjønner det. Jeg var litt uklar. Jeg mente ikke å referere til akkurat dette, jeg mente mer generelt.

Gammel 05-07-07, 09:13   #313
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men kom igjen med denne dokumentasjonen da. Den VITENSKAPELIGE dokumentasjonen.

Jeg kan forresten komme med flere linker til deg.

http://faculty.washington.edu/chudler/tenper.html
http://www.brainconnection.com/topic...=fa/brain-myth
http://healthlibrary.epnet.com/GetCo...hunkiid=156966
http://www.ahs.uwaterloo.ca/~cahr/headfall.html
http://www.sciencemaster.com/columns...on_part_05.php
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...&dopt=Abstract
http://www.princeton.edu/pr/news/01/q2/0509-brain.htm
http://www.sciam.com/askexpert_quest...0000&ref=sciam

Gammel 05-07-07, 09:29   #314
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg blir skremt av dine holdninger til eget kjøtt og blod! Seriøst!
Å utlevere dem på den måten er fryktelig ufint, og bare understreker det jeg mener om oppdragelse. Nå ser jeg jo at du tar avstand til den...Hm...

Line* i god
t gammeldags lune, ser jeg.

For det første går du etter MEG og ikke meningene mine. Nicket mitt har fått deg til å se rødt i mange år, og hver gang jeg skriver noe er du rungende uenig, av prinsipp, med få unntak.

For det andre: I min familie lever vi greit med at folk mener forskjellige ting. Vi har morsomme og fruktbare meningsutvekslinger om det, og takler uenighet. Jeg finnes ikke følelsesbasert i min måte å ta avgjørelser på, og greier derfor overhodet ikke å "føle meg frem" til standpunkter. Jeg må ha harde fakta og syn for segn. Min far er på samme vis.

Jeg mener det er en naturlig utvikling i forholdet mellom foreldre og barn at man går fra å være enig med sine foreldre i alt, til å være uenig i alt, til å være enig i noe og uenig i annet.

For det tredje: Krever du at alle i din familie skal og må være enig med deg om politikk, religion og ideologiske valg? Er ikke det fryktelig diktatorisk? Det er jo ikke oppdragelse, da. Det er meningstyranni.

For det fjerde: Vi som har en vitenskapelig bakgrunn vil, på grunn av utdanningen, ha et ganske annet syn på "bevis" og "belegg", "tendens" og "sannsynlighet" enn folk som ikke har samme bakgrunn. Jeg sier ikke det for å snobbe meg på bekostning av dem som ikke har erfaring med forsking. Det er nå en gang sånn, og noe skal man jo lære på universitetet. Å være kritisk til det man leser, ser og hører, er selve grunnpilaren i vitenskap. Alt er ikke god fisk.

Fruktflua: Det der med at man bare bruker 10 % av hjernen er en myte. Hva skal man med hele hjernen om den ikke brukes? Da hadde man klart seg med valnøtt, da.

Siden det virker som du ikke liker å lese linker, så limer jeg det inn her:

Sitat:

Vi mennesker bruker bare ti prosent av hjernekapasiteten vår. Hvis vi hadde sluttet å gå på cerebralt sparebluss, hadde vi hatt et uant reservoar av tankekrefter. Kanskje vi til og med kunne bøyd skjeer? Til daglig bruker vi mennesker bare ti prosent av hjernens kapasitet. Dette betyr at det ligger store krefter gjemt bak pannebraskene våre. Kanskje det er her overnaturlige krefter kommer fra?
De uante hjernekreftene er et yndet motiv, og går fra munn til munn og medie til medie. Selv hørte jeg om dette fra venner da jeg var tenåring. Så hvis du ikke har fått med deg at vi bare bruker ti prosent av hjernen, skyldes det nok at du bruker en enda lavere prosent.

Moderne myte

Men gjett hva? Påstanden om de ti prosentene stemmer ikke. I stedet er den et prakteksempel på en moderne myte.
Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor myten er så populær. Påstanden om at menneskehjernen går på sparebluss er nemlig en lett ting å tro på. særlig hvis du får høre den på en mandags morgen da du desperat forsøker å sparke liv i de små grå ved å tilsette koffein og fruktsukker.
Men en påstand blir ikke sann selv om den er lett å tro på.
Usikkert opphav
Det er usikkert hvor myten om de ti prosentene kommer fra. Påstanden kan stamme fra en feilsitering av Albert Einstein, eller fra en forvrengning av den franske fysiologens Pierre Flourens' arbeide.
En annen mulig kilde er Karl Lashey, som på 1920- og 1930-tallet eksperimenterte med rottehjerner. Lashey skar bort store deler av rottenes hjernestammer (au!), og fant ut at gnagerne likevel kunne lære en hel del. Dette kan ved første øyekast se ut til å støtte teorien om at mesteparten av hjernen ikke brukes til noe særlig.
Men verken Einstein, Flourens eller Lashey påsto at vi bare brukte ti prosent av hjernen.

Fåreskaller

Hvis man regner litt etter, forstår man at påstanden om at vi bare bruker en tiendel av tankekraften ikke kan holde vann. For hvis du skjærer bort 90 prosent av hjernen din (dobbelt-au!), står du nemlig igjen med en hjerne på størrelse med den du finner i skallen på en sau. Og tror du virkelig at du ville gjort det særlig skarpt hvis du var en fåreskalle?
På den annen side: Hvis sauen bare bruker ti prosent av hjernen den også, kan en sau som lærer seg å tenke med full hjernekapasitet bli like smart som et menneske som går på det vanlige kognitive krabbegiret.
Så vi trenger nok hele hjernen vår. Det er en grunn til at livet som lobotomipasient ikke er så stas. Selv om du ikke bruker hele hjernen hele tiden (på samme måte som du ikke bruker hele kroppen hele tiden), så bruker du mesteparten av hjernen i løpet av en dag.

En god historie

Hvis dette så opplagt er en myte, hvorfor forsetter vi da å tro på den?
Den ene grunnen er nok at den er en fin og oppsiktsvekkende ting å si til folk, og litt for spennende til å ikke fortelle videre. Det er slik vandrehistorier oppstår: Med en god historie.
Den andre grunnen er nok at myten om de ti prosentene fyller en viktig funksjon innen ullen vitenskap og tekning, det som med en litt upresis sekkebetegnelse kalles New age.

En nyttig myte

Innen New age finnes det mange som tro på tankeoverføring, telekinese (å kunne flytte gjenstander ved tankekraft) eller andre magiske fenomener. For New Age-folket blir myten om de ti prosentene fort en joker som får den mildest talt tvilsomme kabalen deres til å gå opp.
Så hvis du begynner å stille spørsmål om buddhistmunker virkelig kan sveve i lufta bare de mediterer riktig, eller om Uri Geller virkelig bruker overnaturlige krefter (og ikke tryllekunster av enkleste sort) når han bøyer skjeer med ”tankekraft”, får du fort høre at vi jo bare bruker en tiendedel av hjernen vår.
Så tenk hva hjernen ville være stand til hvis vi hadde brukt den fullt ut! Å sveve i lufta og bøye skjeer blir bare småtteri.
Healing av kvantefysikk?
Denne retoriske teknikken ligner mye på når alskens tåkefyrster og kvakksalvere påberoper seg at kvantefysikken kan belegge påstandene deres.
Og på samme måte som fysikere som jobber med kvantefysikk stiller seg uforstående til at denne fysikken skulle bevise at healing virker, stiller anatomer og biologer seg skeptiske til påstander om at vi bare brøker en brøkdel av hjernen.
Vi bruker faktisk hele hjernen. Selv om det ikke alltid føles sånn. Så hvis du tror at vi bare bruker ti prosent av hjernen til vanlig, er det kanskje på tide å begynne å tenke med alle dine små grå.

Dette er hentet fra forsking.no

Gammel 05-07-07, 09:41   #315
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på hvordan verden ville sett ut om det var sosialt uakseptabelt å avfeie noe som helst som vrøvl, tullball, humbug og svindel.

Det er klart man skal gi uttrykk for egne meninger. Om man ikke tror på noe, så skal man selvfølgelig si det.
Men man kan godt velge måten man ordlegger seg med litt omhu.
Når man sier at man ikke tror på noe -samt velger å fornærme eller latterliggjøre de som faktisk tror i samme slengen, er det å legge debatten ett hakk under der den vanligvis ligger her på FP.

Jeg tror fruktfluas trassige reaksjon ( ikke vondt ment, Fruktflua!) på myten om bruk av hjernen har sin forståelige bakgrunn i dette.
Ingen liker å bli latterliggjort, vet dere.
Og avhengig av dagsform, kan man ta det ganske ille opp, og til og med føle seg krenket.

Fruktflua, jeg ser ingen mobbeklikk. Bare veldig stor uenighet og diametralt forskjellige verdensbilder. Jeg klarer fint å leve med det, klarer du?

Å gi uttrykk for ulike verdensbilder kan være et godt utgangspunkt for utvikling hos begge parter.
Å presentere sitt eget verdensbilde som det eneste fornuftige, og andres verdensbilde som "tull", "tøys" of "naivt" er utgangspunkt for det motsatte av utvikling.

Repekt, saklighet og tydelighet er nødvendig for en god og utviklende diskusjon.

Ingen grunn til å anta at mennesker som benytter alternativ medisin utelukker skolemedisin.
Ingen grunn til å tro at mennesker som har et åndelig syn på tilværelsen ikke er interessert i vitenskap.

Det er to sider av samme sak i min verden.

Gammel 05-07-07, 09:46   #316
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg har aldri lagt ut noen linker som refererer til at barn DIER kuer. Den vred du om og tolket den slik den passet deg.

Jo, det har du.
Jeg har ikke vridd eller tolket noe som helst. Hentet fra din link:

Sitat:

Som foster næres vi gjennom navlestrengen og har en direkte biologisk forbindelse til vår mor. Etter fødselen overtar ammingen denne funksjonen, og opprettholder et både biologisk og følelsesmessig bånd mellom mor og barn. Avvenningen som skjer før eller senere er et viktig skritt for å gjøre barnet ernæringsmessig mer selvstendig og utvikle fordøyelsen til å oppta også annen næring enn morsmelk. Det er også en del av vår psykologiske utvikling å bli følelsesmessig uavhengig av vår mor. Men når man slutter med morsmelk og fortsetter med kumelk sabboteres denne avvenningen, ved å die en ku som morserstatning. Psykologisk opprettholdes den emosjonelle avhengigheten og skaper en generell mentalitet med tendenser til uselvstendighet, konformitet, frykt for forandring, mistenksomhet mot nyheter og avsky for det utradisjonelle.

Gammel 05-07-07, 09:47   #317
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ingen liker å bli latterliggjort, vet dere.
Og avhengig av dagsform, kan man ta det ganske ille opp, og til og med føle seg krenket.

Repekt, saklighet og tydelighet er nødvendig for en god og utviklende diskusjon.

Nå får du gi deg. Å si at noe er en myte og legge ved linker som beviser dette, er det latterliggjøring? Hvordan skulle jeg gjort det mer respektfullt, saklig og tydelig syns du?

Gammel 05-07-07, 09:49   #318
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ingen grunn til å anta at mennesker som benytter alternativ medisin utelukker skolemedisin.
Ingen grunn til å tro at mennesker som har et åndelig syn på tilværelsen ikke er interessert i vitenskap.

Det er to sider av samme sak i min verden.

Jeg klarer også å kombinere denne tankegangen. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at mange ikke klarer å ha disse to tankene i hodet samtidig.

Gammel 05-07-07, 09:50   #319
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Men når man slutter med morsmelk og fortsetter med kumelk sabboteres denne avvenningen, ved å die en ku som morserstatning. Psykologisk opprettholdes den emosjonelle avhengigheten og skaper en generell mentalitet med tendenser til uselvstendighet, konformitet, frykt for forandring, mistenksomhet mot nyheter og avsky for det utradisjonelle.

Eg trur vi har funneløysinga på kva som er rota til alt vondt i verda. Gløym alkohol, religion og lediggang.
Det var kumelk heile tida!

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 09:52   #320
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil leve i en verden der man kan kalle spader for spader og humbug for tullball! Vi må da ikke få en tone her inne som er sånn pjuksepusekoseteklemzete at man skal jatte med og nikke forståelsesfullt når noen kommer med åpenbart og iøynefallende fjas?

Det må være lov å være rungende uenig og bittelitt sarkastisk når folk, med eller uten aluminiumsfolie på hodet, hevder at man bare bruker en brøkdel av hjernen, at det finnes spøkelser, UFOer og hva_har_du. Og dokumenterer det med linker fra new age-miljøet.

Jeg mener at det ikke er RESPEKT dersom man lar folk i fred med synspunktene sine. Da er det jatting, tålisting, konfliktskyhet eller redsel. Intet standpunkt er for bra eller riktig eller hellig til å ikke kunne debatteres, vris og vrenges på, les av eller være gjenstand for utstrakt tøysing.

Det er også noen interessante kjønns- og klassedimensjoner i dette, tror jeg. Som jeg ikke kjenner til om det er gjort noe forsking på, men er det gjort noe og noen vet om noe, så si fra!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:45.