Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Lovlige" fordommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-08, 13:47   #301
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

En grovere fornærmelse skal du lete lenge etter!

Nettopp!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 13:49   #302
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva som er årsaken til at man som gruppe røyker mer, spiser dårligere, er mer overvektig og beveger seg mindre i Oslo øst enn i Oslo vest er utrolig komplekst. For det første er det i hvert fall en klar interfaktorell sammenheng. Hvis man røyker, så får man gjerne dårligere form, man går opp i vekt, da er det enda vanskeligere å bevege seg osv. Røyking er rett og slett utrolig ukult i store deler av befolkningen etter hvert, men de stedene det gjerne henger igjen og er akseptert er i de klassiske arbeideryrkene (ja, også i motkulturene, aC ).

Dårlig kosthold er både knyttet til bevissthet og økonomi. Det er rett og slett spinndyrt å leve på økologiske grønnsaker og rent kjøtt og fisk, og styre unna tomme karbohydrater. Dessuten er det veldig familiært betinget. Er man vant til å kose seg med grønnsaker og dipp, er det mye lettere å plukke frem den vanen når man selv blir etablert (har det blitt meg fortalt ).

I tillegg har man innvandrerfaktoren. Særlig kvinner fra Pakistan og India har en enormt mye større risiko for overvekt og diabetes enn sine etnisk norske medsøstre. Dette er sannsynligvis både genetisk og kulturelt betinget. Jeg hørte forresten en som hadde møtt to voksne jenter på joggetur langs Akerselva med sjal og drakt og joggesko. Heia dem! (men at det ble lagt sånn merke til, viser jo også at det er temmelig uvanlig)

Det har vært gjort noen fantastiske prosjekter på Romsås i Oslo øst (MoRo - Mosjon i Romsås) styrt av en ildsjel, der man har screenet alle i befolkningen på hjerte-/karsykdom og diabetes. Der har bydelen lagt til rette for økt aktivitet gjennom turstier, felles treningsgrupper, kostholdsveiledning og noe medisinsk oppfølging. Det ga store, og ganske varige resultater.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 13:55   #303
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, jeg leste også den lille saken om de joggende damene langs Akerselva. Den var fin. Og modig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 14:12   #304
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Scarlett: PLS

Det er mange som ror Mim kraftig til lands her.
Jeg er ikke så medgjørlig som Scarlett og vil heller sette vestkantsfruer i early majority båsen, men det er allikevel ganske tidlig i et markedsføringsperspektiv altså. Men det er selvfølgelig tonnevis av produkter som ikke segmenterer seg mot vestkantsfruer. Og tonnevis av velutdannete kvinner fra vestkanten som på ingen måte identifiserer seg med disse Mim snakker om. Som meg selv og min vennegjeng. *Unge og trendy*

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 14:18   #305
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med deg, Pia, og vil nok heller trekke frem early majority-boksen.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 14:54   #306
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Der er vi forskjellige. Jeg syns de er interessante faktaoppstillinger som hjelper oss til å tenke på løsninger. Hvis vi vil. For det er lett å tenke at det er penger som gjør at det er forskjell på treningsmengden. Men så ser man at også "gratis" treningsformer brukes veldig forskjellig. Så da må man lete etter andre forklaringer. aC nevnte tid, men helt ærlig, den biter jeg ikke på. Det er ikke SÅ mange au pairer her at det blir signifikant, og det er langt flere dobbeltarbeidende her, vil jeg tro. Større hus og hager å vedlikeholde også.

Ja, men det er jo hundrevis av forklaringer på hvorfor det er slik. Hos lavtlønnte i Oslo, og hos lavtlønnte verden over. I sum jobbes det kanskje like mye, kanskje mer Vest/øst. Men man kan liksom ikke sammenlikne en taxisjåfør som kjører så mye han kan for å forsørge sin hjemmeværende kone og en haug med barn og kanskje litt til, med to voksne som jobber med noe de brenner for, har fleksibilitet i osv. Epler og appelsiner.
Jeg tenker det fort kan bli litt monotont når man befinner seg neders på lønnsstigen eller i sammfunnet forøvrig, jobber, har kanskje råd til en tur med danskebåten i ferien. De har ikke en tusenlapp for en årlig helsesjekk på Volvat, de bor kanskje dårlig, trangt osv.

Jeg tror det lett blir slik at da lever man i nuet, man koser seg med usunn mat, man ser litt crappy TV, for morgendagen blir liksom helt den samme. Det er ikke noen deilige weekender på hytta, eller til venner på sørlandet å se frem til. Disse tingene er så fordømt vanskelig å se når man aldri har vært der selv, det blir mye psykologi. Det heter seg at å være fattig tar veldig mye krefter. Marka ligger ikke fremst i pannelappen.

Men igjen er det selvsagt mange, mange som ikke har det slik i øst, ta en tur til Østmarkssetra en søndag, det er kø der også.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 14:59   #307
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Selvsagt. Men grunnen til at jeg ikke velger vestkanten, er at jeg ikke har lyst til at ungene mine skal vokse opp med omgivelser der villa/SUV/høtteh er normalen. Jeg vil at de skal vokse opp med en breiere normal.

Søsteren min bor i en del av Oslo der det ikke er så mange som skiller seg ut utseendemessig. Da datteren hennes var 5 år og så en mørkhudet person før første gang (i alle fall bevisst) var hun så målløs at hun kommenterte det høyt og tydelig....

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 15:01   #308
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Det heter seg at å være fattig tar veldig mye krefter.

Det tror jeg også. Om man har orden på livet, ordnet økonomi og en jobb som er ok og som gir selvrespekt og man får gode tilbakemeldinger på, så får man mer overskudd om man bekymrer seg for økonomien, har en jobb man ikke trives i eller en jobb som man ikke får respekt for (nå mener jeg ikke at det ikke er respektabelt å ha jobber som ikke gir status, det jeg mener er at man blir ofte behandlet dårligere i dem og det sliter).

Overskudd gjør at man kommer inn i gode sirkler. Det kjenner vel de fleste av oss på kroppen.

Gammel 19-09-08, 15:01   #309
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kul jobb er gull verdt for overskuddet. :datapunkt:

Gammel 19-09-08, 15:02   #310
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Middelalderfrue. Hmfp.

Men udiskuterbart en trendy en, altså. :ror som pokker:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 15:03   #311
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Søsteren min bor i en del av Oslo der det ikke er så mange som skiller seg ut utseendemessig. Da datteren hennes var 5 år og så en mørkhudet person før første gang (i alle fall bevisst) var hun så målløs at hun kommenterte det høyt og tydelig....

Men da lurer jeg litt, er det virkelig noe sted i Oslo man ikke ser svarte hver dag? Eller var det kanskje at hun da for første gang tenkte over det? Ellers kan hun ihvertfall aldri vært i sentrum før, og det er jo litt rart om man bor i Oslo eller?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 15:03   #312
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men udiskuterbart en trendy en, altså. :ror som pokker:

Så trendy at hun får komplimenter av fremmede menn for klærne på hippe utesteder.

Gammel 19-09-08, 15:04   #313
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Kul jobb er gull verdt for overskuddet. :datapunkt:

AC: Du er en mester i dra ut essensen i et innlegg!

Gammel 19-09-08, 15:06   #314
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

AC: Du er en mester i dra ut essensen i et innlegg!

:megmegmeg:

:ENFP:

Men det er veldig sant alt det Esme skrev, hvilket jeg jo regner for opplagt at alle skjønner.

Gammel 19-09-08, 15:07   #315
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

AC: Nei, jeg mente det ikke sånn. Not at all! :Introverten snakker:

Gammel 19-09-08, 15:09   #316
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Åh. Må jeg trekke tilbake rødprikken da? :usikker:

Gammel 19-09-08, 15:13   #317
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men du har jo rett! Det burde finnes et aC-filter, the alfaCharlielizer eller noe sånt som gjorde lange innlegg til korte og lettoppfattelige slogans, og så burde vi ha the Skilpaddalizer til å pynte og forbedre argumentasjonen på.

Gammel 19-09-08, 15:15   #318
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Esme: Genialt!

Gammel 19-09-08, 15:16   #319
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg lever i tiden og forventer effektivitet. :kaster på håret:

Gammel 19-09-08, 15:20   #320
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Så trendy at hun får komplimenter av fremmede menn for klærne på hippe utesteder.

Jepp. På at mitt kule skjørt så ut som et gammeldags teppe.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:05.