Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-11, 12:01   #1
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

HVA!! Ber du meg lese hjernevask fra Totalterroristene????!!

Jepp, min strategi er å gjøre seg best mulig kjent med fienden for deretter å slå til på deres svakeste punkt når de minst venter det.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 12:21   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg håper Avatar og 007 vil si litt om hvorfor de venter/vil avstå, i Avatars tilfelle ser det rett og slett ut som du har tenkt litt feil?

Jeg har begrunnet valget mitt i den andre tråden som jeg lenker til på første side i denne tråden. Jeg er ikke helt bestemt, men heller mer mot nei enn mot ja. Jeg har ennå et år på meg før jeg må ta standpunkt og har også en avtale med helsesøster om at hun kan få utsatt vaksinen et år.

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg er en enkel sjel. Når leger i min bekjentskapskrets gir denne vaksinen til sine egne døtre, så gir jeg den til mine.

Leger og gynekologer i min bekjetskapskrets har valgt å ikke gi/vente med denne vaksinen. Jeg blir nok også påvirket av "de som vet det" i bekjetskapskretsen.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Dere som har valgt den bort, jeg vil gjerne vite på hvilket grunnlag? Ikke fordi jeg betviler det, jeg anser dere som oppegående, men fordi jeg ikke finner gode, kritiske kilder selv. Jeg finner rett og slett ikke diskusjonen på at denne er omtstridt i fagmiljøer?

Jeg har allerede begrunnet meg om du leser lenken til den andre tråden. (Som jeg mener at du svarte i?)

Et annet viktig moment for meg er at de lærde strides sånn når det gjelder denne vaksinen. Det forvirrer meg og jeg har ikke opplevd slik "uenighet" når det gjelder de andre vaksinene i vaksineprogrammet. Jeg har heller ikke opplevd at leger fraråder vaksiner, men når det gjelder denne vaksinen har jeg altså opplevd å bli frarådet å takke ja eller å utsette den. Jeg har lest artikler publisert av Charlotte Haug, (lege og redaktør i Tidsskrift for den norske legeforening), jeg har lest forskning og anbefalingene fra FHI og det er fustrerende at de som burde vært enig ikke er det.

Min eldste datter utredes for hormonforstyrrelser, dette er også et viktig moment for at jeg enten sier nei eller utsetter vaksinen. Det er lite forskning på hvordan denne vaksinen påvirker hormonforstyrrelser og dette er noe jeg vil vite mer om før jeg bestemmer meg.

Datteren min informert om tvilen min og dette er noe vi snakker om.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 12:31   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Leger og gynekologer i min bekjetskapskrets har valgt å ikke gi/vente med denne vaksinen. Jeg blir nok også påvirket av "de som vet det" i bekjetskapskretsen.

Legen jeg hadde før jeg flyttet frarådet alle sine pasienter med høyt kolestrol egg.

Jeg mener det blir veldig feil å stole mer på lege- og gynekologvenner, fremfor sentrale helsemyndigheter som folkehelseinstituttet.

Gammel 10-02-11, 12:03   #4
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg var i utgangspunktet usikker på denne vaksinen siden jeg ikke visste stort om den. Det er enda lenge til det blir en aktuell problemstilling her i hjemmet (Bølla ble 2 år nå i januar), men etter å ha lest meg gjennom alt av innlegg og lenker i denne tråden står det klart for meg at som det er nå ville Bølla fått denne vaksinen og det hadde vært en no-brainer for meg. Selvfølgelig må vi stole på ekspertisen, hvem ellers?

Når det gjelder "mobbing" av Ven-Hva-Det-Nå-Er; pft. Jeg håper jeg hadde fått gjennomgå om jeg hadde kommet med sånt oppgulp som den kom med, og særlig siden intensjonene er sånn passelig inne i den mørke-grå sonen.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 11:57   #5
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Re: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

-Og så er det slike som meg som fikk det sparket bak som jeg trengte, og bestemte meg for å bestille time til jentene mine. Først ringte jeg fastlegen. Fastlegen henviste meg til vanlig helsestasjon. Der fikk jeg beskjed om å ringe helsesøster på videregående, som henviste meg tilbake til fastlege. Fastlegen sto på sitt- dette er det helsestasjonen som tar seg av. Helsestasjonen henviste meg da videre til reisevaksinasjonskontoret. Nå ringte de meg, og sa at dette skulle fastlegen ta seg av.
Jeg har dessverre vikar for min fantastiske fastlege, og jeg kan ikke si at jeg gleder meg til å ringe henne for 3. gang og mase.

Jeg har også spurt hva vaksinen vil koste, og ingen kan gi meg svar på det heller.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 12:07   #6
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

-Og så er det slike som meg som fikk det sparket bak som jeg trengte, og bestemte meg for å bestille time til jentene mine. Først ringte jeg fastlegen. Fastlegen henviste meg til vanlig helsestasjon. Der fikk jeg beskjed om å ringe helsesøster på videregående, som henviste meg tilbake til fastlege. Fastlegen sto på sitt- dette er det helsestasjonen som tar seg av. Helsestasjonen henviste meg da videre til reisevaksinasjonskontoret. Nå ringte de meg, og sa at dette skulle fastlegen ta seg av.
Jeg har dessverre vikar for min fantastiske fastlege, og jeg kan ikke si at jeg gleder meg til å ringe henne for 3. gang og mase.

Jeg har også spurt hva vaksinen vil koste, og ingen kan gi meg svar på det heller.

Kan du ikke kontakte kommunen din? Kanskje de kan henvende deg til riktig instans? Mener vaksinen (alle tre dosene) koster ca. 4000,-.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 12:08   #7
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Re: Sv: Re: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Jo kanskje det er veien å gå....

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Kan du ikke kontakte kommunen din? Kanskje de kan henvende deg til riktig instans? Mener vaksinen (alle tre dosene) koster ca. 4000,-.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 12:03   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Java, gikk diskusjonen på om vaksinen var verdt det for samfunnet eller for enkeltpersoner? Det er jo en ganske stor forskjell (ref diskusjonen om vannkoppvaksinen).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 12:09   #9
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men Java, gikk diskusjonen på om vaksinen var verdt det for samfunnet eller for enkeltpersoner? Det er jo en ganske stor forskjell (ref diskusjonen om vannkoppvaksinen).

Jeg mener å huske at den gikk på nytten for enkeltpersonen. Jeg fulgte med fordi jeg synes debatten var spennende den gang, og merket meg at dette må jeg ta stilling til når den tid kommer. Jeg husker ikke på stående fot hvem som sa hva fordi det var ikke noe jeg trengte å forholde meg til.

Bioteknologinemda var kritisk.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.

Sist redigert av Java : 10-02-11 kl 12:17.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 12:03   #10
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Ser at du har fått et svar, Ulvefar. Ikke har de redigert deg heller. Men nå operer de med andre tall enn tidligere. Nå er det plutselig 9 jenter.

Gammel 10-02-11, 12:21   #11
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Uten tvil effektivt. (Ser allerede frem til å lage powerpointen.)

Og jeg gleder meg til du deler denne med oss!

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men hovedgrunnen for meg for å følge folkehelsas råd er at om jenta mi livmorhalskreft og hun ikke fikk vaksine, da måtte jeg si "joda, du hadde tilbud om å få vaksine mot det, men jeg sa nei jeg, selv om de som har mest peiling anbefalte den. Jeg trodde jeg var lurere enn de som jobber med det til daglig. Og det fikk du svi for gitt. " Den beskjeden har ikke jeg tenkt å gi noen gang. Det ansvaret vil jeg ikke ha, det hadde jeg ikke kunnet leve godt med faktisk.

Akkurat her har du meg også!

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Å kjære vene, enkelt skal det visst ikke være! Ikke gi opp du!

Gammel 10-02-11, 13:59   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøver ikke å være vanskelig, og jeg kan godt slutte å stille spørsmål/uttale meg hvis det oppleves som ubehagelig på noe vis. Men jeg skjønner ikke hvordan man kan påstå at regelmessige celleprøver har samme effekt som vaksinen, når sannheten er den at vaksiner og celleprøve mer utfyller hverandre. Undersøkelsen skal avdekke forstadier for kreft, altså unormale celler og alvorlighetesgraden, mens vaksinen imidlertid vil redusere forstadier forårsaket av HPV 16 og 18. Det er jo langt ifra det samme? Celleprøvene anbefales fordi det finnes flere HPV-typer som kan forårsake livmorhalskreft.

Esme må nesten korrigere meg hvis jeg har misforstått totalt her nå.

Gammel 10-02-11, 14:18   #13
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg har forstått det sånn som Skremmern.

Og hvis det er sånn at begge reduserer sjansen med 70% så kan fremdeles det ene være bedre enn det andre, og tilsammen kan en jo tenke seg at de til tross for litt overlappende effekt kanskje gir en reduksjon som er høyere enn 70%

Gammel 10-02-11, 14:22   #14
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Og hvis det er sånn at begge reduserer sjansen med 70% så kan fremdeles det ene være bedre enn det andre, og tilsammen kan en jo tenke seg at de til tross for litt overlappende effekt kanskje gir en reduksjon som er høyere enn 70%

Exactly my point! (Jmf mitt forrige innlegg). Bortsett fra at jeg er uenig i Skremmeren sine påstander om at Avatar snakker veldig mot seg selv, eller leser tilgjengelig materiell feil, som jeg mener er ubegrunnet.

Sist redigert av ElinM : 10-02-11 kl 14:39.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 19:21   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Exactly my point! (Jmf mitt forrige innlegg). Bortsett fra at jeg er uenig i Skremmeren sine påstander om at Avatar snakker veldig mot seg selv, eller leser tilgjengelig materiell feil, som jeg mener er ubegrunnet.

Jeg mener hun snakker imot seg selv i sitt forsøk på å forklare meg hva hun mente, for hun understreker jo bare mine poenger i siteringene sine. Hun nevnte også at man kan liksågodt gå til regelmessige undersøkelser og få samme effekt som vaksinen, men slik jeg leser informasjonen stemmer ikke det, for HPV-vaksinen skal hindre forstadiet til kreft, (type 16 og 18, som er de typene som oftest gir livmorhalskreft), mens celleprøver er noe man foretar for å oppdage forstadiet til kreft, så man kan behandle det i tide. Selve undersøkelsen har jo ikke noen effekt. Vaksiner og rutinemessige undersøkelser skal gå hånd i hånd fordi man vil redusere risikoen ved å ta vaksine, men fortsette å se etter forandringer da disse to HPV-typene ikke er de eneste (dog de vanligste) som kan forårsake kreft.

Igjen, Esme må korrigere meg hvis jeg tar feil. Og jeg driver ikke med beskyldninger eller anklager mot noen.

Gammel 10-02-11, 19:35   #16
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg mener hun snakker imot seg selv i sitt forsøk på å forklare meg hva hun mente, for hun understreker jo bare mine poenger i siteringene sine. Hun nevnte også at man kan liksågodt gå til regelmessige undersøkelser og få samme effekt som vaksinen, men slik jeg leser informasjonen stemmer ikke det, for HPV-vaksinen skal hindre forstadiet til kreft, (type 16 og 18, som er de typene som oftest gir livmorhalskreft), mens celleprøver er noe man foretar for å oppdage forstadiet til kreft, så man kan behandle det i tide. Selve undersøkelsen har jo ikke noen effekt. Vaksiner og rutinemessige undersøkelser skal gå hånd i hånd fordi man vil redusere risikoen ved å ta vaksine, men fortsette å se etter forandringer da disse to HPV-typene ikke er de eneste (dog de vanligste) som kan forårsake kreft.

Igjen, Esme må korrigere meg hvis jeg tar feil. Og jeg driver ikke med beskyldninger eller anklager mot noen.

Hvor er det jeg understreker dine poenger? En av oss må misforstå noe her, for jeg skjønner virkelig ikke hva du mener med dette.

Gammel 10-02-11, 14:33   #17
Nå også i farger

Standard

Ja, og det er jo ingen som er uenig i det?

Gammel 10-02-11, 18:42   #18
Gammel bruker
Passiv

Standard

Ok, jeg ser at jeg er nokså alene om å reagere på motbøren som Venhild får i denne tråden, så det bekrefter vel bare det som tidligere personlighetstester har vist, nemlig at jeg er en nokså naiv person. Men jeg har bra med empati, da!

Dessuten har jeg faktisk fått èn grønn prikk i denne tråden. Rett skal være rett.

Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 19:08   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pida, her.

Ok, jeg ser at jeg er nokså alene om å reagere på motbøren som Venhild får i denne tråden, så det bekrefter vel bare det som tidligere personlighetstester har vist, nemlig at jeg er en nokså naiv person. Men jeg har bra med empati, da!

Dessuten har jeg faktisk fått èn grønn prikk i denne tråden. Rett skal være rett.

Du er veldig snill, da.

Gammel 10-02-11, 19:18   #20
Nå også i farger

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pida, her.

Ok, jeg ser at jeg er nokså alene om å reagere på motbøren som Venhild får i denne tråden,

Du er ikke alene altså, jeg orket bare ikke gå inn i diskusjonen. Esme har stort sett vært saklig, fjasing syns jeg er unødvendig og på grensa til mobbing. Og jeg syns jeg ser litt av det her inne, og da alltid alle mot en.

Søsteren min registrerte seg her for en tid tilbake og jeg var kjapp med å fortelle henne alle to do and not to do, og det syns jeg blir helt feil. Jeg var jo livredd mobben skulle hive seg over henne med en gang... Sånn skal det ikke være.

Liten avsporing.

Svar

Emneord
folkets info, hpv-vaksinen, klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.