Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolevesker til 11000

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-13, 22:55   #321
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Dette blir litt "høytflyvende" for meg når det er snakk om feks innkjøp av vinterjakker kjenner jeg.

Ikke hvis du var lærer i aldersgruppen tror jeg. Motepress og press om materielle goder er noe herk når man prøver å bygge et klassemiljø og et fellesskap. At alle plutselig skal ha tennissokker utenpå buksa er lett for alle elever og foreldre å få til - at alle plutselig skal ha jakker til 7000 er temmelig håpløst for en del familier. Fellesskapet i klassen er den viktigste faktoren for hvordan man har det på skolen, hvordan læringen foregår og hva fokuset er på skolen. En elev som gruer seg til friminuttet/bursdagen/klassefesten fordi han ikke klarer å nå opp til å være "en av gjengen" materielt, lærer lite altså.

Derfor vil jeg gjøre mitt ytterste for å bidra til trender som alle familier kan nå opp til.

Pøbelsara: Selvforherligende? Nå mistet jeg litt respekten her kjente jeg. Jeg opplever den holdningen jeg signaliserer her som temmelig normal blant folk jeg omgås - jeg tror heldigvis veldig mange foreldre klarer å se sammenhengen mellom det man selv kjøper til barna og hvilket press det blir på skolen. Det er ikke sånn at det er hva "alle andre" gjør som setter standarden, man er jo selv en del av "alle andre" og kan gjøre sitt for å bidra til en positiv trend. Jeg er ikke i noen egen klasse som er bedre enn andre her - jeg er overrasket over at såpass mange her på FP synes å tro at hva de kjøper til barna sine ikke har noenting med andres liv å gjøre men kun et spørsmål om råderett over egne penger.

Man lever ikke i et vakuum.

Gammel 27-02-13, 22:55   #322
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Som sagt, jeg fordømmer ikke de hva de gjør, ei heller andre. Det kunne ikke brydd meg mindre om hva de bruker pengene på.

Det er jo det du gjør. Du forteller 7-åringen din at venninnen ikke er heldig og forteller mer eller mindre eksplisitt at dere gjør mer høyverdige valg enn venninnens familie. Det er fordomsfullt i min bok.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 22:57   #323
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jaha? Høytflyvende altså. Da synes jeg du har litt vrang vilje.

Ja jeg synes det er litt vel politisk korrekt om du vil. Jeg vet i alle fall med meg selv at jeg ikke bruker mye tid på å tenke på "fellesskapet" når jeg skal kjøpe meg ny vinterjakke. Og retten til "full frihet" til å ta de avgjørelser man tar er vel noe i alle fall jeg er litt mer opptatt av i andre sammenhenger enn når det gjelder klesinnkjøp. Det har rett og slett ikke falt meg inn at folk skulle legge seg opp i hvilke klær jeg eller andre kjøper må jeg si.

Om du synes jeg har vrang vilje av den grunn, så er det greit for meg.

Gammel 27-02-13, 22:57   #324
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Ikke hvis du var lærer i aldersgruppen tror jeg. Motepress og press om materielle goder er noe herk når man prøver å bygge et klassemiljø og et fellesskap. At alle plutselig skal ha tennissokker utenpå buksa er lett for alle elever og foreldre å få til - at alle plutselig skal ha jakker til 7000 er temmelig håpløst for en del familier. Fellesskapet i klassen er den viktigste faktoren for hvordan man har det på skolen, hvordan læringen foregår og hva fokuset er på skolen. En elev som gruer seg til friminuttet/bursdagen/klassefesten fordi han ikke klarer å nå opp til å være "en av gjengen" materielt, lærer lite altså.

Derfor vil jeg gjøre mitt ytterste for å bidra til trender som alle familier kan nå opp til.

Men du forstår vel at nettopp min prins og prinsesse fortjener det beste?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 22:59   #325
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Men du forstår vel at nettopp min prins og prinsesse fortjener det beste?

Det er klart.

Gammel 27-02-13, 23:00   #326
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det er ikke annerledes for meg, jeg ville sagt noe ala det du sier. Tror du virkelig at jeg ikke klarer å ha to tanker i hodet på en gang? Tror du virkelig at jeg har andre prioriteringer en trygghet og lys og varme fordi jeg reagerer på at folk er utrolig fordomsfulle mot folk med bedre råd en dem selv? Synes DU det er greit å være ekkel mot folk fordi de har god økonomi?

Tror du at alle som i denne tråden har sagt at de velger å holde forbruket bevisst nede faktisk har dårlig økonomi?Vetdu at du og de andre som er enig med deg i tråden har bedre råd enn oss andre?

Dette går ikke på økonomi. Dette går på hvilket forbruksmønster man ønsker å overføre til barna sine.

Det jeg synes er mest fordomsfullt i denne tråden, slik den har utviklet seg, er at det tas for gitt at vi som ikke synes en tiåring trenger alt det siste av elektronikk og utstyr eller at en femtenåring trenger en jakke til 7000, har disse synspunktene fordi vi faktisk ikke har råd til å kjøpe det uansett.

Vet du, hvis jeg visste at jeg uansett ikke kunne gitt sønnen min en iPhone og en egen iPad og TV på rommet, hadde jeg ikke trengt å ta stilling til det. Det er vel nettopp det at man har muligheten hvis man ønsker det, som gjør at man tar et verdivalg. På ikke å gjøre det.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 23:00   #327
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Ja jeg synes det er litt vel politisk korrekt om du vil. Jeg vet i alle fall med meg selv at jeg ikke bruker mye tid på å tenke på "fellesskapet" når jeg skal kjøpe meg ny vinterjakke. Og retten til "full frihet" til å ta de avgjørelser man tar er vel noe i alle fall jeg er litt mer opptatt av i andre sammenhenger enn når det gjelder klesinnkjøp. Det har rett og slett ikke falt meg inn at folk skulle legge seg opp i hvilke klær jeg eller andre kjøper må jeg si.

Om du synes jeg har vrang vilje av den grunn, så er det greit for meg.

Du har ikke barn, har du vel? Du tror ikke du kommer til å tenke litt på fellesskapet når du skal kjøpe jakker til dine fremtidige barn? At du ikke skal hype opp en kjempedyr trend i en klasse?

Gammel 27-02-13, 23:02   #328
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Takk Oslo! Jeg har vært på foredrag på skolen i kveld og har fått dette bekreftet. Det er visstnok kjent forskning!

Gammel 27-02-13, 23:02   #329
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Gudbedre, folkens. For the record: jeg hevder ikke min rett til vilt forbruk, jeg har faktisk noen prinsipper og barnet mitt går i sko fra økonomisko og har skidress fra kappahl. Ett av prinsippene jeg lever etter, er at jeg ikke vet nok om andres valg til å kunne sette meg til doms over valgene de gjør.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 27-02-13, 23:03   #330
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jo det du gjør. Du forteller 7-åringen din at venninnen ikke er heldig og forteller mer eller mindre eksplisitt at dere gjør mer høyverdige valg enn venninnens familie. Det er fordomsfullt i min bok.

Ok, det er greit at du synes det. Jeg er uenig.

Gammel 27-02-13, 23:03   #331
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Du har ikke barn, har du vel? Du tror ikke du kommer til å tenke litt på fellesskapet når du skal kjøpe jakker til dine fremtidige barn? At du ikke skal hype opp en kjempedyr trend i en klasse?

Hallo, kjører du "bare vent til du får barn"-kortet?

Gammel 27-02-13, 23:05   #332
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Hallo, kjører du "bare vent til du får barn"-kortet?

Overhodet ikke. Men det er stor forskjell på hva man gjør selv (jeg tenker ikke på noen signaleffekt når jeg kjøper ting til meg selv - da tenker jeg bare på at jeg ikke gidder å bruke masse penger på for meg unyttige ting) og hva man gjør når det gjelder barn og ungdom.

Når man har barn, er man plutselig medansvarlig for kjøpepress blant barn, og da tar man signaleffekten/kjøpepresseffekten i betraktning. I hvert fall burde man etter min mening gjøre det.

Gammel 27-02-13, 23:05   #333
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri kommer til å tenke på fellesskapet når jeg handler jakke til noen. Helt uten at jeg trenger å hype opp en kjempedyr trend av den grunn.

Jeg tror heller ikke at du og de som tenker som deg Apan, nødvendivis har dårlig råd. Jeg forstår godt at det handler om et verdivalg for dere.

Gammel 27-02-13, 23:05   #334
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Men nå kjenner jeg at har lyst til å være litt vrang faktisk:
For det jeg leser ut av dette er at det er "greit" at ungdommen er "uniform" og streber etter å være like, så lenge det har den rette prisen?
Er det ikke bedre da å strebe etter å gi ens barn så stor selvtillit at de ikke måler sin egenverdi ut fra hvilke materielle goder ens klassekamerater har?

I min klasse var det feks slik at den aller mest populære gutten i klassen kom fra den desidert fattigste familien. Han kom på skidag på skolen i dongeribukse og hadde arveklær stort sett alltid. Likevel var det ingen som dømte ham for det, og så vidt jeg husker var ALLE jentene (meg selv inkludert) på et eller annet tidspunkt forelsket i ham. Og det selv om vi andre definitivt var svært opptatt av å ha den elskede 501-buksa osv.

Gammel 27-02-13, 23:05   #335
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Tror du at alle som i denne tråden har sagt at de velger å holde forbruket bevisst nede faktisk har dårlig økonomi?Vetdu at du og de andre som er enig med deg i tråden har bedre råd enn oss andre?

Dette går ikke på økonomi. Dette går på hvilket forbruksmønster man ønsker å overføre til barna sine.

Det jeg synes er mest fordomsfullt i denne tråden, slik den har utviklet seg, er at det tas for gitt at vi som ikke synes en tiåring trenger alt det siste av elektronikk og utstyr eller at en femtenåring trenger en jakke til 7000, har disse synspunktene fordi vi faktisk ikke har råd til å kjøpe det uansett.

Vet du, hvis jeg visste at jeg uansett ikke kunne gitt sønnen min en iPhone og en egen iPad og TV på rommet, hadde jeg ikke trengt å ta stilling til det. Det er vel nettopp det at man har muligheten hvis man ønsker det, som gjør at man tar et verdivalg. På ikke å gjøre det.

Jeg har ikke noe sted hevdet at dere som er uenige med meg, har dårlig økonomi. Jeg ar spurt om hvorfor alle regler og normer om å behandle folk på en skikkelig måte og med respekt, bortfaller i det de sløser med penger.

Gammel 27-02-13, 23:06   #336
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Men nå kjenner jeg at har lyst til å være litt vrang faktisk:
For det jeg leser ut av dette er at det er "greit" at ungdommen er "uniform" og streber etter å være like, så lenge det har den rette prisen?
Er det ikke bedre da å strebe etter å gi ens barn så stor selvtillit at de ikke måler sin egenverdi ut fra hvilke materielle goder ens klassekamerater har?

I min klasse var det feks slik at den aller mest populære gutten i klassen kom fra den desidert fattigste familien. Han kom på skidag på skolen i dongeribukse og hadde arveklær stort sett alltid. Likevel var det ingen som dømte ham for det, og så vidt jeg husker var ALLE jentene (meg selv inkludert) på et eller annet tidspunkt forelsket i ham. Og det selv om vi andre definitivt var svært opptatt av å ha den elskede 501-buksa osv.

Ideal: Alle er akkurat som de har lyst til å er tilfredse med det. Det jobber vi for hjemme og det gjør sikkert alle andre foreldre også.
I praksis: Ja, en "uniform" som alle har råd til er veldig mye bedre enn en "uniform" som noen ikke har råd til. I den aldersgruppen i hvert fall.

Gammel 27-02-13, 23:08   #337
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg tror heller ikke at du og de som tenker som deg Apan, nødvendivis har dårlig råd. Jeg forstår godt at det handler om et verdivalg for dere.

Ja, jeg tror også flere i tråden har skjønt det altså, inkludert du, men når man begynner å snakke om Jantelov og å "sparke oppover" og å "se ned på dem med god økonomi", som flere gjorde på slutten her, har man sporet helt av fra verdipoenget i alle fall. Og det synes jeg er skikkelig nedlatende, å indikere at man velger som man gjør fordi man uansett ikke har råd.

Gammel 27-02-13, 23:09   #338
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Nei, det er helt riktig at jeg ikke har barn, det er jo tross alt ingen hemmelighet på dette forumet heller.

Det er godt mulig jeg kommer til å forandre mening når/hvis jeg en gang får barn, men jeg kan altså ikke argumentere i en diskusjon ut fra en annen livssituasjon enn det jeg er i per dags dato. Og akkurat nå tror jeg ikke at jeg kommer til å tenke veldig annerledes om dette dersom jeg hadde hatt barn, nei.

Gammel 27-02-13, 23:09   #339
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Nei, dette går ikke på økonomi, overhodet ikke, takk til deg også Apan! Jeg kjenner jeg er sånn passe irritert her nå, sjeldent jeg blir. Jeg hadde ikke tenkt å blande økonomi inn, men nå gjør jeg det likevel. Jeg har en mastergrad, tjener godt OG er alene med barna (og har det fint økonomisk likevel). Jeg kan fint kjøpe mye mere ting og utstyr til barna enn det jeg gjør i dag, men jeg velger å ikke gjøre det da jeg tror jeg gjør de en bjørnetjesteste, rett og slett.

Gammel 27-02-13, 23:10   #340
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Det er ikke annerledes for meg, jeg ville sagt noe ala det du sier. Tror du virkelig at jeg ikke klarer å ha to tanker i hodet på en gang? Tror du virkelig at jeg har andre prioriteringer en trygghet og lys og varme fordi jeg reagerer på at folk er utrolig fordomsfulle mot folk med bedre råd en dem selv? Synes DU det er greit å være ekkel mot folk fordi de har god økonomi?

Jeg har ikke noe sted hevdet at dere som er uenige med meg, har dårlig økonomi. Jeg ar spurt om hvorfor alle regler og normer om å behandle folk på en skikkelig måte og med respekt, bortfaller i det de sløser med penger.

Vel, det første sitatet ditt er det vanskelig å lese på noen annen måte enn at vi som er uenig med deg har dårligere råd enn deg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:17.