![]() |
#321 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Re: Sv: Skolevesker til 11000
Ikke hvis du var lærer i aldersgruppen tror jeg. Motepress og press om materielle goder er noe herk når man prøver å bygge et klassemiljø og et fellesskap. At alle plutselig skal ha tennissokker utenpå buksa er lett for alle elever og foreldre å få til - at alle plutselig skal ha jakker til 7000 er temmelig håpløst for en del familier. Fellesskapet i klassen er den viktigste faktoren for hvordan man har det på skolen, hvordan læringen foregår og hva fokuset er på skolen. En elev som gruer seg til friminuttet/bursdagen/klassefesten fordi han ikke klarer å nå opp til å være "en av gjengen" materielt, lærer lite altså.
![]() |
#322 |
Panzerekstremfeminist
|
Det er jo det du gjør. Du forteller 7-åringen din at venninnen ikke er heldig og forteller mer eller mindre eksplisitt at dere gjør mer høyverdige valg enn venninnens familie. Det er fordomsfullt i min bok.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#323 |
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja jeg synes det er litt vel politisk korrekt om du vil. Jeg vet i alle fall med meg selv at jeg ikke bruker mye tid på å tenke på "fellesskapet" når jeg skal kjøpe meg ny vinterjakke. Og retten til "full frihet" til å ta de avgjørelser man tar er vel noe i alle fall jeg er litt mer opptatt av i andre sammenhenger enn når det gjelder klesinnkjøp. Det har rett og slett ikke falt meg inn at folk skulle legge seg opp i hvilke klær jeg eller andre kjøper må jeg si.
![]() |
#324 |
Absolute Beginner
|
Men du forstår vel at nettopp min prins og prinsesse fortjener det beste? |
![]() |
![]() |
![]() |
#326 |
I mål
|
Tror du at alle som i denne tråden har sagt at de velger å holde forbruket bevisst nede faktisk har dårlig økonomi?Vetdu at du og de andre som er enig med deg i tråden har bedre råd enn oss andre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#327 |
Er frisk!
|
Du har ikke barn, har du vel? Du tror ikke du kommer til å tenke litt på fellesskapet når du skal kjøpe jakker til dine fremtidige barn? At du ikke skal hype opp en kjempedyr trend i en klasse?
![]() |
#328 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk Oslo! Jeg har vært på foredrag på skolen i kveld og har fått dette bekreftet. Det er visstnok kjent forskning!
![]() |
#329 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Gudbedre, folkens.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#330 |
Ok, det er greit at du synes det. Jeg er uenig.
![]() |
#331 |
Panzerekstremfeminist
|
Hallo, kjører du "bare vent til du får barn"-kortet?
![]() |
![]() |
![]() |
#332 |
Er frisk!
|
Overhodet ikke. Men det er stor forskjell på hva man gjør selv (jeg tenker ikke på noen signaleffekt når jeg kjøper ting til meg selv - da tenker jeg bare på at jeg ikke gidder å bruke masse penger på for meg unyttige ting) og hva man gjør når det gjelder barn og ungdom.
![]() |
#333 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri kommer til å tenke på fellesskapet når jeg handler jakke til noen. Helt uten at jeg trenger å hype opp en kjempedyr trend av den grunn.
![]() |
#334 |
Endelig mamma
![]() |
#335 |
Panzerekstremfeminist
|
Jeg har ikke noe sted hevdet at dere som er uenige med meg, har dårlig økonomi. Jeg ar spurt om hvorfor alle regler og normer om å behandle folk på en skikkelig måte og med respekt, bortfaller i det de sløser med penger.
![]() |
![]() |
![]() |
#336 |
Er frisk!
|
Ideal: Alle er akkurat som de har lyst til å er tilfredse med det. Det jobber vi for hjemme og det gjør sikkert alle andre foreldre også.
![]() |
#337 |
I mål
|
Ja, jeg tror også flere i tråden har skjønt det altså, inkludert du, men når man begynner å snakke om Jantelov og å "sparke oppover" og å "se ned på dem med god økonomi", som flere gjorde på slutten her, har man sporet helt av fra verdipoenget i alle fall. Og det synes jeg er skikkelig nedlatende, å indikere at man velger som man gjør fordi man uansett ikke har råd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#338 |
Endelig mamma
Nei, det er helt riktig at jeg ikke har barn, det er jo tross alt ingen hemmelighet på dette forumet heller.
![]() |
#339 |
Nei, dette går ikke på økonomi, overhodet ikke, takk til deg også Apan! Jeg kjenner jeg er sånn passe irritert her nå, sjeldent jeg blir. Jeg hadde ikke tenkt å blande økonomi inn, men nå gjør jeg det likevel. Jeg har en mastergrad, tjener godt OG er alene med barna (og har det fint økonomisk likevel). Jeg kan fint kjøpe mye mere ting og utstyr til barna enn det jeg gjør i dag, men jeg velger å ikke gjøre det da jeg tror jeg gjør de en bjørnetjesteste, rett og slett.
![]() |
#340 |
I mål
|
Vel, det første sitatet ditt er det vanskelig å lese på noen annen måte enn at vi som er uenig med deg har dårligere råd enn deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|