Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-13, 18:33   #1
Amnesia
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2013
Amnesia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Når det kommer til en katt, hund, kanin osv, altså de dyrene som idag vi har. Så er det stort sett veldig enkelt og tilfredsstille de. Mat, vann og litt kos. Så er de fornøyd. Sånn helt satt på spissen.

Vet du, jeg er overhode ikke enig. Jeg har hatt hund i over 10 år, og fremdeles syns jeg hund er ekstremt vanskelig. De har en høy intelligens, de kan ha fobier, de har problemer som må jobbes med, de må sosialiseres, man må drive med riktig trening til riktig hund - Hadde hundene mine bare blitt fornøyd av å få mat, vann og litt kos, så hadde jeg hatt mange fler enn 2 hunder, for å si det sånn.
Hund er vanskelig. Og de som måtte tro noe annet har vel enten bare generell veldig god naturlig forståelse for hvordan en hund fungerer, eller ikke har peiling i det hele tatt. (som i eventuelt aldri hatt hund)

Og det er ikke noe vanskeligere å kjøpe seg hund enn hva det er å kjøpe seg et hamster, sånn rent tilgangsmessig sett. Det er nok av useriøse oppdrettere der ute som gjør den delen rimelig lett og er lite kritiske til hvem de selger valper til.

Jeg har også nylig begynt med hest igjen (over 12 år siden sist), og steller en hest en gang i uken. Jeg er generelt veldig interessert i dyr, og formålet er egentlig ganske enkelt; jeg vil lære meg det å stelle og ri hest. Og hest er vanskelig! Store dyr som kan potensielt drepe deg, du må vite hvordan bruke kroppen når du rir hesten, du må vite riktig ernæring og stell, du må kunne klare å se kroppspråk, og vise autoritet på en myk måte. (dog noen velger å heller vise autoritet ved makt og smerte - en del av hestehobbyen som er dessverre veldig vanlig som jeg overhode ikke støtter)

Katt er vel kanskje en av de som er lettest? Jeg vet ikke, jeg har aldri hatt katt selv. Men av alle dyrearter som er lovlige kjæledyr i Norge så ser det ut som at katt kan være en av de enkleste. Og selv der er det mange mennesker som gjør en miserabel jobb..

Generelt sett, for min del, så er reptiler det letteste dyret jeg noensinne har vært borti.

Sitat:

Men er reptilene like enkle?
Luftfuktighet, røtter, sand, grus, blader, varmelys osv osv osv.
Det er ikke noe enhver idiot kan gjøre, uten å måtte sette seg inn i det. Altså jeg tror at reglene for å lovligjøre disse dyrene, vil kreve ekstremt mye fra de som selger, og reglene bør være strenge. For å UNNGÅ at disse dyrene blir vannskjøtet. Enhver idiot bør ikke få lov til å kjøpe de.

Og disse dyrene vil bli solgt over disk som hamster, kanin osv.

Reptiler er ikke noe vanskeligere enn f.eks akvariefisk.
Det gjelder bare å bruke fornuften.
Luftfuktighet er stort sett null stress, spesielt for dyrene som er på positivlisten. Når slangen går i hamskift (de blir grå over kroppen) så sprayer man med en sprayflaske et par ganger i terrariet hver dag på en periode på 4-5 dager. Kameleoner skal sprayes i terras hver dag, men det skal ikke være konstant 100% luftfuktighet. For høy fuktighet hele tiden uten sjanse for å tørke ut kan skape bakterievekst og mugg. (bare for å ha det sagt, jeg har selv aldri egentlig hatt pilgift-frosk eller liknende dyr som skal ha ekstremt høy fuktighet hele tiden, så her kan kanskje de andre skyte inn litt info hvis det er noe jeg sier feil - men nå er det vel ingen pilgiftfrosk som ble med på positivlisten uansett så det har lite relevanse.)

Når det gjelder kameleon, som jeg har kjennskaper til, så skal heller ikke den ha det konstant fuktig. Jeg sprayer en gang om dagen, passer på at han drikker, sprayer ekstra godt når jeg ser han er i ferd med å skifte ham, og that's it. Virkelig ingen rocket science. MYE vanskeligere å jobbe med en hund som oppfører seg som en dust på tur. ( I should know. )

Hva er det med røtter, grus, sand og blader du syns er så vanskelig? For den biten forsto jeg ikke.

Når det kommer til lys, varme og UV til reptiler, så syns jeg den biten har blitt gjort til noe fryktelig skummelt for alle som ikke forstår terrarium-oppsett.
Når det kommer til UV lys som jeg syns fungerer, så kjøper jeg det fra Lucky reptiles. Den ser sånn her ut.
Den settes over netting-toppen i terrariet (UV går ikke igjennom glass), og man må bare passe på at dyret kan sitte minimum 20 cm nærme UV lyset på det aktuelle stedet. Det er ikke alle dyr som krever UV lys, men visse frosk (White's trefrosk) og kameleon-arter må ha det. Slanger trenger det stort sett ikke. (men skader ikke å gi dem det)

Varmelampe/varmematte er enkelt. Kjøp hvilkensomhelst lampe som gir fra seg god varme, sett den i ett hjørne av terrariet hvor dyret får muligheten til å sole seg godt. Reptiler er ikke som pattedyr, og er avhengig av omgivelsene å få riktig kroppstemperatur. Derfor er det viktig at varmeskilden er f.eks på venstresiden av terrariet, mens kaldesiden er på høyre. Kaldesiden kan være tilnærmet normal romtemperatur, så lenge varmesiden er korrekt varme. (dette varierer mellom art til art, men generelt sett så skal varmesiden være et sted mellom 30-35 grader. Lett å oppnå med varmelamper.)

Altså, ingenting av dette er rocket-sicence. Men igjen, reptiler er såpass mystifisert og vanskeliggjort av alle som ikke kan dem, og da er det lett å få noia for at man gjør ting feil eller er redd andre ikke klarer det.
Det krever sin research, absolutt - men internett er full av gode artikler og forums hvor folk er mer enn villig til å hjelpe, og det har også kommet en norsk bok som dekker det meste av viktig basics man måtte ha spørsmål om som ny i hobbyen.

Av personlig erfaring så er alle dyrene på positivlisten enklere enn det gjennomsnittlige akvariet. Og det er jo ingenting her i verden som er så enkelt at man ikke trenger å sette seg inn i hvordan man gjør det, om det så gjelder data, rengjøring av hus, barneoppdragelse, kjøre bil eller dyrehold.

Amnesia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 17:34   #2
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man skal vel være forsiktig med å spise noe annet enn viltkjøtt hvis man mener at stort sett alt av kjæledyr i bur bør forbys.

Og jeg mente det jeg sa om at jeg liker denne tråden. Jeg synes diskusjonen er interessant, selv om det ikke er aktuelt for meg i signere oppropet. Nye brukere som ikke lar seg avvise tross relativt sterk motstand er stas, synes jeg.

Gammel 19-04-13, 18:01   #3
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

tonyandre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Bra skrevet igjen, amnesia

Jeg også syntes selvsagt at det er synd at reptilene skal lide for at det finnes noen personer som ikke kan behandle dyr riktig

Hvordan man kan få igjennom bedre dyrevelferd på andre dyrearter, det kan nok diskuteres i evigheter. men nå som positivlisten på reptiler har kommet fram til lyset, så tyder det på at det endelig tenkes på dyrene istedenfor menneskene.. noen gjør hvertfall det.

alle faginstanser som har annbefallt at reptiler skal være lov i en begrenset liste. men fortsatt var det landbruksminister som stoppet det. 6 års arbeid "ned i vasken" kan man si. er det dyrevelferd, da? nei. det er politisk tipper jeg.. virker som om Vedum er redd for å ta politisk selvmord ved å gjøre noe "ola normann" ikke liker, for lovlig.

da kan dere som tenker dyrevelferd tenke, kanskje ekspertene faktisk tenker på dyrene, mens politiker tenker på karrieren sin? med den tanken så tenker hvertfall jeg at det er viktig å skrive under på kampanjen
Forventer ikke at dere har samme tankegang selvfølgelig, men håper dere kan se det slik som jeg, at å skrive under på en slik kampanje viser at det er viktigere med dyrevelferd, enn å vinne stemmer?

tonyandre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 17:41   #4
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hva er egentlig en herptil?

(Padda foreslo at jeg skulle skrive heroin i stedet, så det er nok en konspirasjon. )

Så lenge hun klarer å hente kaffe selv og ikke smitter oss med salmonella, får vi tåle at hun vrir litt på det vi skriver.

Var det ikke en greie for lenge siden om at Skilpadda hadde utviklet en program som laget automatiske svar til diskusjoner? Er det det folk mener når de skriver at Padda har foreslått rare ord? Er programmet i bruk?

Gammel 19-04-13, 12:42   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Døh, ta en spøk da! Det må man tåle når man prøver seg på bibelsammenlikninger, altså.

Men hva er forskjellen på reptil og herptil?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 12:54   #6
Ka1
Reptilentusiast

Ka1 sin avatar

Ka1 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Døh, ta en spøk da! Det må man tåle når man prøver seg på bibelsammenlikninger, altså.

Jeg forstår det er en spøk, og derfor så ønsker jeg ikke å angripe spøken så hardt.

Men hva er forskjellen på reptil og herptil?

Herptil er samlebetegnelse på amfibier og krypdyr(reptil).

Reptil er krypdyr som øgler, slanger og skink.
Amfibier er vannlevende dyr som frosker, padder, skilpadder og om jeg ikke husker feil, salamandre.

Gammel 19-04-13, 13:18   #7
Ka1
Reptilentusiast

Ka1 sin avatar

Standard

I grunn ikke. Da det viste til hvor likegyldige enkelte kan være ovenfor andre, selvom man vet at det er det mest riktige å hjelpe. Jeg sammenligner ikke alvorlighetsgrad. men grunnmoralen. Men jeg la denne diskusjonen til side, da jeg innså at det ikke var hensiktsmessig å ta den videre.

Gammel 19-04-13, 13:23   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ka1, her.

I grunn ikke. Da det viste til hvor likegyldige enkelte kan være ovenfor andre, selvom man vet at det er det mest riktige å hjelpe.

Hvorfor hevder du at "det mest riktige er å hjelpe"? Det kunne ikke falle meg inn å støtte en aksjon for noe jeg vet lite om og som jeg ikke brenner for selv, bare for å hjelpe dem som vil ha en sak igjennom. Det strider mot veldig mye av det jeg står for.

Som et minimum skal jeg først sette meg inn i saken, slik at jeg vet at jeg støtter en god sak og ikke en dårlig sak. Dernest synes jeg faktisk at det er helt fair å ikke gå aktivt inn for å støtte en sak man ikke er engasjert i. Det er ikke sikkert at det skal så mye mer til enn at noen folk på et nettforum argumenterer godt for seg og fremstår som sympatiske i sin argumentasjon, men såpass må det virkelig være for at jeg skal synes jeg har noen grunn til å skrive under.

Å støtte en hver sak som man snubler over, uten å vite noe om saken eller å vær engasjert i den, synes jeg er direkte stappteit.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 13:34   #9
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I grunn ikke. Da det viste til hvor likegyldige enkelte kan være ovenfor andre, selvom man vet at det er det mest riktige å hjelpe.

Hæ? Det er jo nettopp det som er poenget her, at mange av de som har deltatt i denne tråden ikke vet/synes at det er riktig å hjelpe. Mange er jo heller ikke i nærheten av å være likegyldige, tvert i mot har mange ganske sterke meninger om at dette forbudet ikke burde oppheves.

Og nå legger jeg veldig godviljen til altså, for jeg synes sammenligningen mellom å redde et menneske som ligger halvveis ihjelslått i veikanten og retten til å eie kjæledyr er så fullstendig bak mål at jeg egentlig ikke skjønner at du kan mene at det er sammenlignbart på noe plan.

Gammel 19-04-13, 13:31   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men én ting vil jeg berømme dere som snakker på for-siden i denne diskusjonen for: jeg tror det er første gang jeg har opplevd at noen registrerer seg på dette forumet med det mål for øyet å skape debatt om en sak de brenner for, som faktisk har klart å 1) komme opp med kildemateriale på forespørsel, og 2) som er skrevet av etterettelige kilder.

Og bare så det er sagt: det kan godt være en grunn til at dere har blitt møtt med skepsis i denne diskusjonen. De folkene vi møter som registrerer seg på forumet for å fronte en sak, de er nesten uten unntak idioter som henviser til kvakksalvere, dilettanter og andre totalt usaklige kilder, og det liker vi ikke noe videre. Og da er det kanskje litt for lett å skjære andre nye brukere over samme kam.

Så det var en hyggelig variant å faktisk få servert skikkelig kildemateriale, for en gangs skyld

Gammel 19-04-13, 13:58   #11
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men én ting vil jeg berømme dere som snakker på for-siden i denne diskusjonen for: jeg tror det er første gang jeg har opplevd at noen registrerer seg på dette forumet med det mål for øyet å skape debatt om en sak de brenner for, som faktisk har klart å 1) komme opp med kildemateriale på forespørsel, og 2) som er skrevet av etterettelige kilder.

Og bare så det er sagt: det kan godt være en grunn til at dere har blitt møtt med skepsis i denne diskusjonen. De folkene vi møter som registrerer seg på forumet for å fronte en sak, de er nesten uten unntak idioter som henviser til kvakksalvere, dilettanter og andre totalt usaklige kilder, og det liker vi ikke noe videre. Og da er det kanskje litt for lett å skjære andre nye brukere over samme kam.

Så det var en hyggelig variant å faktisk få servert skikkelig kildemateriale, for en gangs skyld

jeg tar det komplemanget rett til hjertet! hehe

Jeg føler hvertfall at jeg har prøvd å vist fakta, slik at dere ser fakta og dermed skrive under.. bombadere med linker om ren fakta er vel heller ikke helt rett.. i begynnelsen av tråden var jo gjerne jeg en av de krasse, men som jeg har nevnt tidligere, så følte jeg meg "angrepet" fordi jeg var ny bruker og var her for å fronte en sak
Jeg håper at det forstås i denne tråden? at jeg kanskje følte det slik?
Uansett hva jeg gjorde, så var det noe å "terpe" på hos meg som ny bruker

Litt av grunnen var også at jeg fikk slike inn på min bruker profil;
"Så siden du allerede har brutt loven skal heller regjeringen snu og la dere lovbrytere få belønning for å bryte loven? Dust!"

Og etter jeg har forklart at tastaturet mitt er i overkant av "ferdig" og at shift ikke er helt med på notene, så får jeg fortsatt refs for min bruk av stor bokstav.. syntes det er litt håpløst..

Så vil jeg dele denne med dere.. jeg syntes den var ganske snadden! hehe
"Det virker som om du ikke kan rettskrvning, rett og slett."
når man likevel skal kverulere på rettskriving

men det var min lille OT

over til saken hva føler dere, at dere trenger mere info om, før dere kan vurdere en underskrift på en kampanje? si gjerne hva dere vil vite om, så kan jeg prøve å imøtekomme dere enda bedre?

Gammel 19-04-13, 13:33   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg signerer Teofelia på den!

Gammel 19-04-13, 13:42   #13
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og så må jeg ærlig innrømme at hvis jeg hadde vært blant dem som stod fremst på barrikadene i denne saken, så hadde jeg nok kommet til å be alle som på noe tidspunkt i diskusjonen har uttalt noe som kan tolkes i nærheten av at "vi synes loven er så teit og dårlig begrunnet sånn som den er nå, så vi har bestemt at vi ikke trenger å følge den!" pent om å ikke prøve å hjelpe til mer. Det virker veldig mot sin hensikt, og får, mot sin vilje, "alle" reptileiere til å fremstå arrogante, og vekker dermed lite sympati for saken.

Og det fra meg som egentlig er for positivlista og retten til å eie herptiler som kjæledyr hvis man ønsker det! Så kan dere jo se for dere hvilken innvirkning et utsagn som det vil ha på noen som i utgangspunktet er nøytral eller negativ til lovendringen.

Gammel 19-04-13, 14:14   #14
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Og så må jeg ærlig innrømme at hvis jeg hadde vært blant dem som stod fremst på barrikadene i denne saken, så hadde jeg nok kommet til å be alle som på noe tidspunkt i diskusjonen har uttalt noe som kan tolkes i nærheten av at "vi synes loven er så teit og dårlig begrunnet sånn som den er nå, så vi har bestemt at vi ikke trenger å følge den!" .

jeg forstår hva du mener.. nå er vel det ikke helt de ordene som har blitt brukt, men dog, poenget ditt ligger der klart som solen.

nå er det vel slik at, jeg ihvertfall, prøver å være mest mulig ærlig i alt som blir sagt. om personer her får vite all fakta fra "min" side, og all fakta fra "anti" siden, så veier fortsatt "min" side tyngst uansett..
Og det er nå faktisk slik, at det er mellom 150- og 200 000 reptiler i Norge. Noen har nok eiere som ikke vet det er ulovlig, men mesteparten av eierene er fullt klar over at dette er faktisk ulovlig.
Om jeg skal fronte en sak, og prøver å pynte på sannheten, er det ikke vits å fronte den saken lengre. da ved første punktering av "pynten" vil føre til at ren fakta også mister all troverdighet.

Spørsmålet er vel bare, hvordan vi kan rettferdig gjøre valget om å kjøpe et forbudt kjæledyr i Norge? det er den jeg sliter med. for, jeg hadde jo ikke gjort det om jeg ikke likte dyret? Jeg hadde ikke gjort det om loven som omhandler reptiler, hadde hatt bunn i seg? hadde den vært på et saklig grunnlag, f.eks om alle slanger hadde vært dødelige, eller alle øgler kunne overleve i Norsk natur, så hadde jeg respektert det fordi det var en grunn til at det var ulovlig.

Man kan kalle det hva man vil, jeg kjøper reptil fordi det er kult og loven er teit, eller bruke begrunnelsen som jeg har gitt over her. sammendraget blir uansett det samme.
Jeg hadde et innlegg tidligere i tråden der jeg prøvde å beskrive min hobby sett fra mine øyne. Det for å gi den innsikt som er hos en reptil entusiast.. Der har man forresten grunnen også.. man liker hunder, liker katter, liker rotter, mens jeg kaller meg en reptil entusiast.. entusiast er vel forbi "liker" stadiet?
Jeg føler hvertfall det jeg liker alle slags dyr, og gleder meg til jeg skal kjøpe hund en dag også, når livet mitt tillater det. Men når det kommer til reptiler blir jeg i hundre, og kan sitte å glo inn i et vivarium i flere timer, i håp om å se noen av dyrene mine som lever der inni

Føler dette innlegget ble surrete, og kanskje jeg har sagt ting to ganger.. Men håper dere klarer å se forbi surret, og se personen som sitter å skriver dette

Gammel 19-04-13, 14:21   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tonyandre, her.

Så vil jeg dele denne med dere.. jeg syntes den var ganske snadden! hehe
"Det virker som om du ikke kan rettskrvning, rett og slett."

En klassiker! Du vet at vi har en nær lov her inne, som sier at det ikke er mulig å rette på andres skrivefeil, uten å selv skrive en feil?

Gammel 19-04-13, 13:42   #16
Ka1
Reptilentusiast

Ka1 sin avatar

Standard

Jeg personlig ville ikke frontet en sak jeg ikke hadde hatt noe kilder å vise til. Sammenligningen ble brukt i forbindelse med de som ikke var mot. Men var likegyldige til å skrive under, bare fordi de ikke engasjerte seg. Jeg ønsker i grunn at hele den diskusjonen rundt sammenligningen ikke lengere er hensiktsmessig. Samt at den blir misstolket og angrepet. Noe som retter negativ fokus mot en (i mine øyne) en positiv sagt.

Til tross for pepper, så godtar jeg alle sine meninger.

Forresten så viste jeg ikke at denne portalen eksisterte.
Men kanskje jeg blir, siden jeg er pappa selv til 2 søte små.

Og når det gjelder å ikke signere pga manglende innsikt, så er jeg enig. Og jeg besvarer gjerne spørsmål om dere har det. Og jeg har kilder å henvise til for å prøve å være nøytral i en sak jeg er for. Ja det høres kanskje litt rart ut. Men jeg mener i denne saken at de positive sidene veier opp for de negative, med støtte fra faginnstanser.

Gammel 19-04-13, 14:30   #17
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Standard

Forresten så viste jeg ikke at denne portalen eksisterte.

Før det ble linket til denne tråden inne på reptilfreaks.no, mener du?

Men kanskje jeg blir, siden jeg er pappa selv til 2 søte små.

Hvis du har tenkt å bli her en stund, så kan jeg anbefale å lese tråden om FPs forumkultur og uskrevne regler!

Gammel 19-04-13, 14:40   #18
Ka1
Reptilentusiast

Ka1 sin avatar

Standard

Jeg leste om lenken på reptilfreaks ja. Og jeg vil lese det du linker til så fort jeg har noe mer enn en mobil å lese fra.

Gammel 19-04-13, 14:46   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Så hyggelig vi ble omtalt på reptilfreaks, da.

Gammel 19-04-13, 14:56   #20
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mister respekt jeg eventuelt hadde kjenner jeg, etter å ha lest på reptilfreks.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:36.