|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg blir egentlig bare fascinert over at det fremdeles-after all these years- er så mange som tar bekymring rundt generelle samfunnsproblem som kritikk av personlige valg. Det er et problem når for mange mennesker i arb.dyktig alder velger å stå utenfor arbeidslivet, samme pokker om det er fordi de gjør det for å bake cupcakes eller for å gi barna roligere morgener. Det er et problem når vi lar oss sykmelde for et godt ord- uansett om det er fordi sjefen er en drittsekk eller hunden vår ble påkjørt samme dag som oldemor døde. At noen sikkert har en god grunn til å ikke delta i arbeidslivet, tror jeg ikke det er noen som betviler, men det må likevel gå an uttrykke bekymring over utviklingen og å komme med forslag til hva som kan gjøres for å snu den. Sist redigert av rine : 09-06-13 kl 19:07. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg lurer egentlig på om lille meg og ørnekvinnen mener at det ikke skal diskuteres problemet for velferdstaten om det blir svært mange deltidsarbeidende kvinner?
|
|
|
#3 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Kvinner og deltid og LO
Problemet med svært mange deltidsarbeidende kvinner må gjerne diskuteres. I tilfelle er det fint om man holder seg unna personkarakteristikker av de som velger å jobbe deltid. Det er også fint om man faktisk har tenkt litt på hvorfor det er et problem med deltidsarbeidende kvinner. Hvis det man bekymrer seg for er skatteinngangen, så kanskje man skulle ta det som et generelt problem med skatteinngang? Hvis det er likestillingen man er bekymret for, så kan man kanskje ta opp det som problem? Hvis det er for lav BNP som er problemet, så kan vi jo alle bare begynne å selge borettslagsleiligheter til hverandre?
|
|
|
#4 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg har lest gjennom debatten en gang til og synes virkelig at det har blitt poengtert at det er lite personkarakteristikker av deltidsarbeidende og at tonen er at man prøver å få frem nettopp disse poengene som du nevner her.
|
|
|
#5 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Det er jo helt greit. Det som jeg ikke syns er greit, er å komme med negative karakteristikker av alle som velger slikt. DET blir noe helt annet.
|
|
|
#6 |
|
Halloen!
Jeg synes du motsier deg selv her. Jeg kan iallfall ikke se at noen har kommet med negative karakteristikker av alle hjemmeværende. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Halloen!
Sv: Kvinner og deltid og LOØrnekvinnen: Kanskje RL, men jeg oppfatter det ikke slik her. RL ville man sikkert sagt noe riktig sakte, her skriver man :teskje: hvis man vil få fram at man har sagt noe så enkelt som man overhodet klarer å si det. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinner og deltid og LO1.) Lille Meg og Ørnekvinnen. I denne debatten har jo mange, flere ganger skrevet i detalj om hvorfor deltid for friske arbeidsføre kvinner ikke er noe v i synes er en bra greie. Jeg har IKKE kalt folk snyltere noe sted. Jeg har heller ikke generalisert. Dt er mulig jeg har vært nedlatende mot Ørnekvinnen, mitt teskjeinnlegg kom etter at hun i fiere av sine på død og liv ville ha det til at jeg kalte deltidsarbeidende kvinner for snyltere. His man registrerer seg på et forum for å krangle med folk i en tråd om deltidsarbeid, burde man i hvert fall sørge for å krangle med dem som måtte mene det man gjerne vil argumenter mot.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg føler for en presisering: Jeg sa ikke bon voyage til ørnekvinnen, det var det Esme som gjorde. Hun sa det riktignok på norsk, men dog. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg oppfattet henne som provoserende fordi hun på tross av flere presiseringen insisterte på a jeg mente deltidsarbeidende var snyltere. Når folk misforstår heltntydleig med vilje, oppfatter jeg det som provoserende.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Kvinner og deltid og LOOg jeg synes en del velferdsgoder kan revideres, OG at deltidsarbeidende, sunne friske voksne EGENTLIG godt kan tenke litt gjennom om de ikke kan jobbe litt mer. Når regnestykket ikke går opp, må vi øke det som går inn, eller redusere det som går ut (enkel matematikk). Hvis ikke skatteinngangen skal økes av et økt antall i full jobb, KAN det jo være en tanke å øke skatTetrykket ytterligere. I forhold til en del andre land, innbiller jeg meg at det norske skattenivået ikke er så høyt?
|
|
|
#12 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Kvinner og deltid og LOEt enkelt tiltak hadde vært å endre regelen om at man har krav på å få jobbe redusert frem til ungene er 10 år. Det hadde vel greit seg lenge med 4 år?
|
|
|
#13 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kvinner og deltid og LOMin kjepphest er at vi må sørge for at folk har høy villighet for å betale skatt her i landet, synker denne viljen, som tradisjonelt har vært høy, så skjer det endringer i samfunnet de som har minst er veldig lite tjent med. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
can-jur
|
Hva med de som jobber 100% i lavtlønnsyrker, vil ikke de også bli rammet dersom det kuttes i minstepensjonen?
|
|
|
|
#16 |
|
can-jur
|
Nå var det lavtlønnsyrkene jeg tenkte på.
|
|
|
|
#17 |
|
Men først, kaffe!
Jeg vet ikke hvordan dette blir, og skal ikke spekulere for mye. Det ville selvsagt blitt fullstendig krise. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Dette er viktig.
|
|
|
|
|
#19 |
|
weird
Jeg vet du har sagt det før, men jeg er glad for å lese det allikevel.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#20 |
|
can-jur
|
Og det mener du folk som jobber 100% i lavtlønns yrker gjør?
|
|
![]() |
|
|