Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner og deltid og LO

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-13, 19:00   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltid og LO

Jeg blir egentlig bare fascinert over at det fremdeles-after all these years- er så mange som tar bekymring rundt generelle samfunnsproblem som kritikk av personlige valg. Det er et problem når for mange mennesker i arb.dyktig alder velger å stå utenfor arbeidslivet, samme pokker om det er fordi de gjør det for å bake cupcakes eller for å gi barna roligere morgener. Det er et problem når vi lar oss sykmelde for et godt ord- uansett om det er fordi sjefen er en drittsekk eller hunden vår ble påkjørt samme dag som oldemor døde. At noen sikkert har en god grunn til å ikke delta i arbeidslivet, tror jeg ikke det er noen som betviler, men det må likevel gå an uttrykke bekymring over utviklingen og å komme med forslag til hva som kan gjøres for å snu den.

Og så irriterer jeg meg grenseløst over folk som blir snurte og forlater forumet etter bittelitt motbør. Såpass bør man tåle. And I should know.

Sist redigert av rine : 09-06-13 kl 19:07.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 19:07   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer egentlig på om lille meg og ørnekvinnen mener at det ikke skal diskuteres problemet for velferdstaten om det blir svært mange deltidsarbeidende kvinner?

Gammel 09-06-13, 19:12   #3
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg lurer egentlig på om lille meg og ørnekvinnen mener at det ikke skal diskuteres problemet for velferdstaten om det blir svært mange deltidsarbeidende kvinner?

Problemet med svært mange deltidsarbeidende kvinner må gjerne diskuteres. I tilfelle er det fint om man holder seg unna personkarakteristikker av de som velger å jobbe deltid. Det er også fint om man faktisk har tenkt litt på hvorfor det er et problem med deltidsarbeidende kvinner. Hvis det man bekymrer seg for er skatteinngangen, så kanskje man skulle ta det som et generelt problem med skatteinngang? Hvis det er likestillingen man er bekymret for, så kan man kanskje ta opp det som problem? Hvis det er for lav BNP som er problemet, så kan vi jo alle bare begynne å selge borettslagsleiligheter til hverandre?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 19:22   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Problemet med svært mange deltidsarbeidende kvinner må gjerne diskuteres. I tilfelle er det fint om man holder seg unna personkarakteristikker av de som velger å jobbe deltid. Det er også fint om man faktisk har tenkt litt på hvorfor det er et problem med deltidsarbeidende kvinner. Hvis det man bekymrer seg for er skatteinngangen, så kanskje man skulle ta det som et generelt problem med skatteinngang? Hvis det er likestillingen man er bekymret for, så kan man kanskje ta opp det som problem? Hvis det er for lav BNP som er problemet, så kan vi jo alle bare begynne å selge borettslagsleiligheter til hverandre?

Jeg har lest gjennom debatten en gang til og synes virkelig at det har blitt poengtert at det er lite personkarakteristikker av deltidsarbeidende og at tonen er at man prøver å få frem nettopp disse poengene som du nevner her.

Og jeg synes _ikke_ at ørnekvinnen har gjort diskusjonen mer saklig akkurat med "hvordan kan dere kalle deltidsarbeidere snyltere?!?"-retorikken sin.

Men jo, svært gjerne tilbake til det du nevner:
Hvordan skal vi greie å opprettholde velferdssamfunnet? Skal vi heller begrense hva velferdssamfunnet skal kunne gi, heller enn å dytte folk ut i jobb?

Gammel 09-06-13, 19:09   #5
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg blir egentlig bare fascinert over at det fremdeles-after all these years- er så mange som tar bekymring rundt generelle samfunnsproblem som kritikk av personlige valg. Det er et problem når for mange mennesker i arb.dyktig alder velger å stå utenfor arbeidslivet, samme pokker om det er fordi de gjør det for å bake cupcakes eller for å gi barna roligere morgener. Det er et problem når vi lar oss sykmelde for et godt ord- uansett om det er fordi sjefen er en drittsekk eller hunden vår ble påkjørt samme dag som oldemor døde. At noen sikkert har en god grunn til å ikke delta i arbeidslivet, tror jeg ikke det er noen som betviler, men det må likevel gå an utrykke bekymring over utviklingen og å komme med forslag til hva som kan gjøres for å snu den.

Det er jo helt greit. Det som jeg ikke syns er greit, er å komme med negative karakteristikker av alle som velger slikt. DET blir noe helt annet.

Og så irriterer jeg meg grenseløst over folk som blir snurte og forlater forumet etter bittelitt motbør. Såpass bør man tåle. And I should know.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 19:23   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Det er jo helt greit. Det som jeg ikke syns er greit, er å komme med negative karakteristikker av alle som velger slikt. DET blir noe helt annet.

Jeg synes du motsier deg selv her. Jeg kan iallfall ikke se at noen har kommet med negative karakteristikker av alle hjemmeværende.

Jeg synes for øvrig det er interessant å lese tankene til både Ørnekvinnen og deg, for det er klart det kan diskuteres om vi vil ha et samfunn hvor alt blir målt etter penger og der ingenting annet har verdi. Problemet er jo engang at vi har et yt etter evne, nyt etter behov-samfunn, og da blir det problematisk når det er flere som vil yte enn nyte. Jeg er gjerne med på å diskutere hvordan det ville blitt å gå tilbake til "Emils tid" (interessant historisk epoke, det der ) men med tanke på hva som var HI, er det jo Norge 2013 vi diskuterer.
Og så finner jeg det litt komisk at det er de samme som proklamerer at tid med ungene er vel så viktig som penger, gjerne er de samme som hisser seg når det blir foreslått å kutte i velferdsgoder (underforstått penger) for de som ikke bidrar til å skaffe skattekronene.

Gammel 09-06-13, 19:32   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Ørnekvinnen: Kanskje RL, men jeg oppfatter det ikke slik her. RL ville man sikkert sagt noe riktig sakte, her skriver man :teskje: hvis man vil få fram at man har sagt noe så enkelt som man overhodet klarer å si det.

Gammel 09-06-13, 20:14   #8
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1.) Lille Meg og Ørnekvinnen. I denne debatten har jo mange, flere ganger skrevet i detalj om hvorfor deltid for friske arbeidsføre kvinner ikke er noe v i synes er en bra greie. Jeg har IKKE kalt folk snyltere noe sted. Jeg har heller ikke generalisert. Dt er mulig jeg har vært nedlatende mot Ørnekvinnen, mitt teskjeinnlegg kom etter at hun i fiere av sine på død og liv ville ha det til at jeg kalte deltidsarbeidende kvinner for snyltere. His man registrerer seg på et forum for å krangle med folk i en tråd om deltidsarbeid, burde man i hvert fall sørge for å krangle med dem som måtte mene det man gjerne vil argumenter mot.

O g når Ørnekvinnen kom med innlegget om offentlig ansatte, ble jeg en liten smule satt ut - det offentlige er da ikke kun en kostnad vi tar her i landet for å holde folk sysselsatt og skatteinngangen forutsigbar.

Og når folk kommer inn her, skriver noen innlegg som tydeligvis kun er ment å skulle provosere noen, ikke får det svaret vedkommende vil ha, for så å himla med øynene og slamr med dørene når de velger å høylytt forlate forumet igjen, så er jeg enig med rine. Bon voyage!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 21:31   #9
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg føler for en presisering: Jeg sa ikke bon voyage til ørnekvinnen, det var det Esme som gjorde. Hun sa det riktignok på norsk, men dog.
Jeg har forresten ikke inntrykk av at hun (ørnekvinnen) skrev det hun gjorde for å provosere (at noen har et annet syn på ting, betyr ikke nødvendigvis at de provoserer) men at hun virkelig mente det hun skrev.

Gammel 09-06-13, 21:50   #10
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler for en presisering: Jeg sa ikke bon voyage til ørnekvinnen, det var det Esme som gjorde. Hun sa det riktignok på norsk, men dog.
Jeg har forresten ikke inntrykk av at hun (ørnekvinnen) skrev det hun gjorde for å provosere (at noen har et annet syn på ting, betyr ikke nødvendigvis at de provoserer) men at hun virkelig mente det hun skrev.

Jeg oppfattet henne som provoserende fordi hun på tross av flere presiseringen insisterte på a jeg mente deltidsarbeidende var snyltere. Når folk misforstår heltntydleig med vilje, oppfatter jeg det som provoserende.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 09-06-13, 22:39   #11
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg synes en del velferdsgoder kan revideres, OG at deltidsarbeidende, sunne friske voksne EGENTLIG godt kan tenke litt gjennom om de ikke kan jobbe litt mer. Når regnestykket ikke går opp, må vi øke det som går inn, eller redusere det som går ut (enkel matematikk). Hvis ikke skatteinngangen skal økes av et økt antall i full jobb, KAN det jo være en tanke å øke skatTetrykket ytterligere. I forhold til en del andre land, innbiller jeg meg at det norske skattenivået ikke er så høyt?

Gammel 09-06-13, 22:45   #12
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Et enkelt tiltak hadde vært å endre regelen om at man har krav på å få jobbe redusert frem til ungene er 10 år. Det hadde vel greit seg lenge med 4 år? Det hadde iallfall fått lukt vekk noen.

Gammel 09-06-13, 22:53   #13
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min kjepphest er at vi må sørge for at folk har høy villighet for å betale skatt her i landet, synker denne viljen, som tradisjonelt har vært høy, så skjer det endringer i samfunnet de som har minst er veldig lite tjent med.

Har man da jobbet frivillig deltid, og av den grunn ordnet seg en vanskelig økonomisk situasjon senere i livet, tror jeg rett og slett dette blir en av de tingene folk som har ytt 100 % ikke vil være med å spleise på. Dette og mye annet, slaget står selvsagt ikke kun om deltid.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 23:46   #14
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Min kjepphest er at vi må sørge for at folk har høy villighet for å betale skatt her i landet, synker denne viljen, som tradisjonelt har vært høy, så skjer det endringer i samfunnet de som har minst er veldig lite tjent med.

Har man da jobbet frivillig deltid, og av den grunn ordnet seg en vanskelig økonomisk situasjon senere i livet, tror jeg rett og slett dette blir en av de tingene folk som har ytt 100 % ikke vil være med å spleise på. Dette og mye annet, slaget står selvsagt ikke kun om deltid.

Hva med de som jobber 100% i lavtlønnsyrker, vil ikke de også bli rammet dersom det kuttes i minstepensjonen?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 23:54   #15
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hva med de som jobber 100% i lavtlønnsyrker, vil ikke de også bli rammet dersom det kuttes i minstepensjonen?

De som er selvstendig næringsdrivende må vel sørge for egen pensjonsoppsparing?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 23:58   #16
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

De som er selvstendig næringsdrivende må vel sørge for egen pensjonsoppsparing?

Nå var det lavtlønnsyrkene jeg tenkte på.
Jeg blir minstepensjonist uansett hvordan jeg vrir og vrenger på det så privat pensjonssparing er ikke noe jeg har satt meg inn i.

Gammel 10-06-13, 07:57   #17
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg vet ikke hvordan dette blir, og skal ikke spekulere for mye. Det ville selvsagt blitt fullstendig krise.

Men jeg ser jo tendensen når det kommer til valg osv., at de som har mest velger veldig til høyre om man føler midlene staten får inn blir brukt på en dårlig måte, det vil si kanskje til å hjelpe friske og raske folk, som med viten og vilje selv har satt seg i en veldig vanskelig økonomisk situasjon.

Og med de som har mest mener jeg ikke nødvendigvis Røkke, men de som Him nevner, kunne klart seg selv med private ordninger.

I dag er viljen til å betale skatt høy i Norge, og det synes jeg er bra. Men det er samtidig viktig å hegne om velferden, den ikke er bærekraftig slik vi er bygget nå. Det hjelper ikke hvor sint eller lei seg man blir på egne vegne, det er fakta.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 12:37   #18
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg vet ikke hvordan dette blir, og skal ikke spekulere for mye. Det ville selvsagt blitt fullstendig krise.

Men jeg ser jo tendensen når det kommer til valg osv., at de som har mest velger veldig til høyre om man føler midlene staten får inn blir brukt på en dårlig måte, det vil si kanskje til å hjelpe friske og raske folk, som med viten og vilje selv har satt seg i en veldig vanskelig økonomisk situasjon.

Og med de som har mest mener jeg ikke nødvendigvis Røkke, men de som Him nevner, kunne klart seg selv med private ordninger.

I dag er viljen til å betale skatt høy i Norge, og det synes jeg er bra. Men det er samtidig viktig å hegne om velferden, den ikke er bærekraftig slik vi er bygget nå. Det hjelper ikke hvor sint eller lei seg man blir på egne vegne, det er fakta.

Dette er viktig. Jeg synes IKKE denne debatten har hatt fokus på å sette negative merkelapper på deltidsarbeidende - men den blir jo lest slik likevel. Jeg tenker at vi kan ikke ha en slik debatt uten å si at valgene man gjør, har konsekvenser. Ikke bare for en selv, men også for det samfunnet man er en del av.

Den norske velferdsstaten er ganske unik. Jeg tror at vi tar mye som en selvfølge. Jeg synes det er synd at vi som nasjon er blitt så rike og mette og bortskjemte at vi ikke vil/kan se at vi må gi for å få.

Og så vil jeg legge til at jeg ikke tror et øyeblikk på at det er verre nå enn før. Jeg tror heller ikke man må jobbe mindre for å kunne gi barn god omsorg. Men jeg tror at vi å oppdra barna våre - både jentene og guttene til å tenke at det å jobbe hører med i voksenlivet. Jeg tror nemlig at grunnen til at en del kvinner velger bort yrkesaktivitet, er forårsaket i at de ser det som sin egentlige oppgave i livet å skulle få barn og drive familien A/S. Og det er uendelig verdifullt. Men det er ikke nok å fylle et liv med - og heller ikke tilstrekkelig bidrag til fellesskapet. Hvis vi ønsker å ha velferdssamfunnet slik det er i dag.

Og igjen - jeg snakker her om familier med normale omsorgsoppgaver og -belastninger. Ikke om dem som har usedvanlig tunge byrder på den fronten. Det er for at disse familiene skal slippe å gå under på grunn av tyngende omsrogsoppgaver at vi andre må bidra. :gjentarmegselvnokengang:

Gammel 10-06-13, 18:25   #19
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Og igjen - jeg snakker her om familier med normale omsorgsoppgaver og -belastninger. Ikke om dem som har usedvanlig tunge byrder på den fronten. Det er for at disse familiene skal slippe å gå under på grunn av tyngende omsrogsoppgaver at vi andre må bidra. :gjentarmegselvnokengang:

Jeg vet du har sagt det før, men jeg er glad for å lese det allikevel.

Sånn helt på siden; om man er bekymret for kjønnsroller og mønstre når folk får barn, er det til å ta nattesøvnen fra en dersom barnet også har spesielle behov. Da er man fort tilbake noen generasjoner. Det blir en annen debatt, men her er det jeg har kjempet min egen lille likestillingskamp og kanskje kjempet til meg den stillingsprosenten jeg har hatt. Ikke så mye mot mannen min, som elsket å være husfar, men hele systemet. Da jeg gjorde som forventet dro jeg gjerne fra nattevakt til ansvarsgruppemøte og legetime med barnet osv. Til tross for at jeg skulle på kvelds- eller nattevakt. Da jeg etterhvert ble tøffere i trynet og begynte å insistere på å sende mannen, fikk jeg flere ganger tilbakemeldinger som tydet på at man anså møtet som litt amputert fordi jeg ikke hadde vært der. Type: "Ja, du var jo ikke der så jeg fikk ikke tatt det opp på møtet, men...." og så en lengre prat som fint kunne ha vært tatt på ansvarsgruppemøtet med mannen min. Men det blir et sidespor.

Anyway; Kanskje trenger man å åpne for annen tilrettelegging enn deltid for de med små barn? Jeg opplevde f.eks. deltid som normen da jeg jobbet et sted med tredelt turnus og full stilling som normen der det var todelt turnus.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 13:56   #20
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Og det mener du folk som jobber 100% i lavtlønns yrker gjør?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:25.