|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#381 |
|
maler
|
Sv: Kvinner og deltid og LO
Kanskje ikke mer egoistiske enn andre. Men det er et egoistisk valg. På samme måte som de fleste andre valg vi tar enten vi liker det eller ikke, og deltidsarbeid er på ingen måte verre enn andre egoistiske valg. For å tabloidisere litt: de fleste av oss velger egoistisk når det gjelder det som virkelig betyr noe for oss. Da tenker jeg egoistisk som i "meg, min familie og mine venner" og ikke bare seg selv. Hvis man velger å jobbe for en ideell organisasjon er det gjerne et element av egoisme i det også, at det gir en såpass mye tilbake at det føles verdt det. Hvorfor jobber jeg så mye som jeg gjør? Det er selvfølgelig egoisme det også. Jeg liker jobben min, den gir meg mye, og den gir meg penger som jeg trenger.
|
|
|
#382 |
|
Leser
|
Det er ikke nå jeg skal komme med vitser om at Nederland er ett av de få landene som tillater aktiv dødshjelp ...
|
|
|
#383 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg føler for en presisering: Jeg sa ikke bon voyage til ørnekvinnen, det var det Esme som gjorde. Hun sa det riktignok på norsk, men dog. |
|
|
|
|
|
#384 |
|
maler
|
Vel, vi er vel der allerede tror jeg. Bortsett fra at man bytter ut "må" med "må hvis man vil ha full opptjening" og det kommer sikkert til å bli enda strammere. Det irriterer meg dog at de som har vedtatt det i stor grad har skjermet seg selv.
Jeg tror det må straffe seg mer i nåtid også, ikke bare i fjern fremtid. Dvs, det viktigste er kanskje å sørge for at det faktisk begrenser seg til perioden med småbarn i hus. Kanskje må det skje noe med skattesystemet slik at det ikke bare er sluttsummen som teller, men også hva man hadde tjent i full stilling. Jeg vet ikke.
Der er vi jo delvis allerede, men det er ikke helt logisk det som blir vedtatt. Men jeg vet ikke om jeg tror de største kuttene kommer på medisinsk behandling bortsett fra det som kan regnes som mer luksus og som folk garantert vil komme til å ha forsikringer som dekker. Derimot tror jeg noe må skje med trygdesystemet, det er der vi ikke kommer til å ha råd til samme dekning over det offentlige. Det samme med blåreseptordningen og frikort og mye vi tar for gitt, vi må nok regne med å betale mer selv på sikt tror jeg.
På grunn av dette? Hm. Uvant tanke. Det tror jeg skal noe til egentlig.
|
|
|
#385 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg oppfattet henne som provoserende fordi hun på tross av flere presiseringen insisterte på a jeg mente deltidsarbeidende var snyltere. Når folk misforstår heltntydleig med vilje, oppfatter jeg det som provoserende.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#386 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Kvinner og deltid og LOOg jeg synes en del velferdsgoder kan revideres, OG at deltidsarbeidende, sunne friske voksne EGENTLIG godt kan tenke litt gjennom om de ikke kan jobbe litt mer. Når regnestykket ikke går opp, må vi øke det som går inn, eller redusere det som går ut (enkel matematikk). Hvis ikke skatteinngangen skal økes av et økt antall i full jobb, KAN det jo være en tanke å øke skatTetrykket ytterligere. I forhold til en del andre land, innbiller jeg meg at det norske skattenivået ikke er så høyt?
|
|
|
#387 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Kvinner og deltid og LOEt enkelt tiltak hadde vært å endre regelen om at man har krav på å få jobbe redusert frem til ungene er 10 år. Det hadde vel greit seg lenge med 4 år?
|
|
|
#388 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kvinner og deltid og LOMin kjepphest er at vi må sørge for at folk har høy villighet for å betale skatt her i landet, synker denne viljen, som tradisjonelt har vært høy, så skjer det endringer i samfunnet de som har minst er veldig lite tjent med. |
|
|
|
|
|
#389 |
|
can-jur
|
Hva med de som jobber 100% i lavtlønnsyrker, vil ikke de også bli rammet dersom det kuttes i minstepensjonen?
|
|
|
|
#391 |
|
can-jur
|
Nå var det lavtlønnsyrkene jeg tenkte på.
|
|
|
|
#392 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Kvinner og deltid og LOIngenting er som å bruke ein heilt søndagskveld på å lese ein lang og god debatt. Fine FP.
|
|
|
|
#393 |
|
Men først, kaffe!
Jeg vet ikke hvordan dette blir, og skal ikke spekulere for mye. Det ville selvsagt blitt fullstendig krise. |
|
|
|
|
|
#394 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Dette er viktig.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#395 |
|
can-jur
|
Og det mener du folk som jobber 100% i lavtlønns yrker gjør?
|
|
|
|
#396 |
|
Men først, kaffe!
Nei, det mener jeg ikke. Og denne gruppen synes jeg fortjener langt mer fokus enn den får i dag. Og dette er jo igjen en interessant debatt som kanskje kunne hatt sin egen tråd igjen. De yter selvsagt det de kan, men får muligvis langt under behov. |
|
|
|
|
|
#397 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Kvinner og deltid og LOForøvrig godt innspel frå Ingeborg Moræus Hanssen:
|
|
|
|
#398 |
|
weird
Jeg vet du har sagt det før, men jeg er glad for å lese det allikevel.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#399 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Kvinner og deltid og LOSjukepleiar har saksøkt Oslo Kommune for å få 100% stilling og vunnet.
|
|
|
|
#400 |
|
Hertuginne
|
Sv: Kvinner og deltid og LOLitt statistikk om slikt, hentet herifra.
|
![]() |
|
|