Sv: Kvinner og deltid og LO
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
I Holland har familier omsorgsplikt for både barn, ektefeller og foreldre, vil vi ha det slik her i landet? I Holland er det veldig mange kvinner som jobber deltid, er det fordi de har et tyngre omsorgsarbeid?
Det er ikke nå jeg skal komme med vitser om at Nederland er ett av de få landene som tillater aktiv dødshjelp ... 
Men det er vanskelig å vite hva som kommer til å gå av velferdsgoder og hva som bør skje. Jeg gjetter på følgende:
- Folk må arbeide lengre, pensjonsalderen økes
- Det kommer til å straffe seg å jobbe deltid på en eller annen måte (det gjør det jo allerede i dag, det er jo derfor folk maser så jævla om disse pensjonspoengene til de som er hjemmeværende)
- Jeg tror det blir innskrenkninger på medisinsk behandling av en del ting, typisk behandling som ikke kurerer noe men som øker livskvaliteten til alvorlig syke
- Jeg tror vi får skatt på helseskadelig mat (altså noe ala sukkeravgiften, men i mer utvidet omfang)
Men dette er jo bare gjettinger, ingen vet jo hva som blir å skje. Kanskje Norges fjell er full av ett eller annet kjempeviktig mineral som gjør at vi fortsetter å være rike langt inn i overskuelig fremtid?