|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Kvinner og deltid og LOLO-lederen tar bladet fra munnen og sier at hun synes at kvinner burde slutte å bruke barna som unnskyldning og komme seg ut i fulltidsarbeid.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Borte
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LO
Jeg ventet på den i hele går.
![]() |
#3 |
kamerat
|
Jepp.
![]() |
#5 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOJeg tror jeg mistet en FB-venn i går på grunn av denne saken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOOg så var det noen tall ett sted, om hvor stor andel av disse deltidsarbeiderene som er kvinne - og videre, hvor mange disse som jobber deltid, som i realiteten ønsker å jobbe mer. At mange jobber ufrivillig deltid.
![]() |
#7 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOFillern at dere er så enige, da! Jeg leste bare overskriften (:tabloid: ), og siden jeg ikke er noen spesielt stor LO-fan, tenkte jeg "Yess! Kom igjen, fyr opp!"
![]() |
#8 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOEnig. Og dessuten synes jeg det er urettferdig at arbeidsføre folk som velger frivillig å jobbe deltid for å ha mere fritid, høster velferdsgoder av samfunnet på lik linje med oss som jobber full tid.
![]() |
![]() |
#9 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig i den siste der ja! Unntaket får være om man er så godt skodd at man kan spare privat til en egen grei pensjon, og det er faktisk de færreste av oss. Blir man alene, har jobbet deltid, og står ribbet tilbake, da blir det også brått et samfunnsproblem (utløser sosialytelser osv), så klart vi må tåle å høre så klar tale. Synes mange er vel hårsåret når harde fakta legges på bordet, da får de i alle fall ikke forvente hjelp om de kommer i denne fella en gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOJeg kan godt være den som er uenig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Panzerekstremfeminist
|
Dette er jeg også helt enig i, faktisk.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
kamerat
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOJeg synes forbruksargumentet er godt, Blå, men det fjerner jo ikke kjønnsubalansen. Som er skremmende stor. Det er strukturelle årsaker til at det er kvinner som velger deltid.
![]() |
#13 |
Panzerekstremfeminist
|
Jeg tenker at det ikke er det samme om man jobber 95% eller 50% i det hele tatt.
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOSom sagt. Jeg ser kjønnsargumentet. Og jeg skulle ønske at fordelingen var annerledes. Samtidig så tar det tid å endre inngrodd sosialisering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOMen hvorfor er det nesten ingen menn som jobber deltid? I forhold hvor mannen tjener mest er det kona som velger deltid, men i forhold der kona tjener mest er det fortsatt oftest hun som velger deltid? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOJeg ser at det er uheldig at det er kvinner som jobber mindre. Men det er nå engang sånn at menn ofte tjener mer enn kvinner. Om det er fordi de har valgt ulike yrker, eller fordi de får høyere lønn for likt arbeid spiller ikke så stor rolle når man skal se hva man har råd til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOJeg synes det er synd at det er nesten alltid kvinnene som gjør de grepene som trengs for å få familien til å gå rundt tidsmessig og mennene som gjør de grepene som trengs for å få inn penger.
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Kvinner og deltid og LONja.....Eg er ikkje heilt einig i at absolutt alle skal jobbe 100%.
![]() |
#19 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOJa, som sagt. Jeg ser at det er problematisk at det alltid er kvinnen som reduserer og er selv et eksempel på at det ikke nødvendigvis har med inntekt å gjøre. Jeg tjener mer enn mannen og det er meg som reduserer. Men for oss har det, som sagt, også noe med at han har jo den sommerferien, om vi skal få den sammen, så er det meg som må redusere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Deb som jobber fulltid +++ er avhengig av den andre også, det finnes mange menn som har fått seg tidenes sjokk når de er blitt fedre med 50% samvær og ikke kan jobbe 150% mer.
![]() |
![]() |
|
|