Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Henter du barna i tide?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-10, 18:05   #1
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Henter du barna i tide?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg må bare si at jeg ikke føler meg truffet av noe her. Ikke? Men jeg synes det er litt _vel_ mange generelle betraktninger som er generaliseringer ut fra et meget snevert grunnlag. Og jeg kan glatt bruke meg selv som eksempel fordi jeg godt kan se for meg at vi er slike som fremstilles som tidsklemmeforeldre med barna på slep etter oss mens vi bare så vidt rekker barnehagen og ikke prioriterer tilstelninger i barnehagen (vel, det har vi så langt fått til, men dog).Her kommer det vel frem at du kanskje føler at dette er litt ubehagelig, fordi du føler at de ansatte faktisk kan tenke dette om deg... Poenget er at ting ikke alltid er slik det ser ut. Stresset man fremviser i hentesituasjonen kan glatt være kun på grunn av at barnehagen stenger snart og de ansatte skal hjem, og idet man er i bilen på vei hjem senker freden seg.

Neida, man skal ikke generalisere alt for mye. Jeg har selv 12 år bak meg fra bhg og skole, og har sett og opplevd litt av hvert.

Hos noen var det ganske tydelig at foreldrene egentlig ikke hadde tid til å ha barn. Andre igjen hadde man visshet om at det kun var i perioder eller spesielle tilfeller at familien virket "stresset"

Noen foreldre kjenner man faktisk ganske godt etter flere års "samarbeid", mens andre familier vet man ikke like mye om etter like mange år. Folk er forskjellige, og deler ikke like mye info.

Men om ikke foreldrene deler, så vær ikke like sikker på at barna ikke gjør det

Jeg skal prøve å forklare hvordan jeg har forstått inleggene her:

Av de familiene der foreldrene sjelden har tid til å være med på ting i bgh, barna har lange dager, foreldre halser inn og ut ved levering og henting, har kanskje flertallet av de jobber som gjør at de jobber over "normalen". De har kanskje "status" yrker og fine biler. Ikke at det er så viktig.

Det er vel kanskje heller ikke snakk om generalisering, men er ofte basert på egenopplevde hendelser? Det er ingen her som har sagt at ALLE med fin bil, fin jobb, travel i hentesituasjon etc har et stresset liv generelt sett. Men av egen erfaring er de på flertallssiden?

Man får faktisk greie på ganske mye om mange når man jobber med små barn. De har ikke samme filteret som oss voksne, og kan finne på å fortelle de underligste ting. Så ikke vær for sikker på at de i bhg ikke vet noe særlig om deg og din familie selv om ikke du har sagt noe.

Altså, jeg har jo svart at pompen har relativt korte dager i bhg. Dette er det flere faktorer til. Jeg svarte ærlig, men ser jo at flere har kommentert at: Det virker til å være konkurranse om å la ungene ha kortest mulig dag i bhg.

Neida, for oss er det ingen konkurranse, kun sånn det funker best for oss. Bør jeg føle meg truffet av at enkelte mener det er en konkurranse ute å går?

Gammel 28-06-10, 14:24   #2
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Endel av det som skrives her er "generelle betraktninger" fra endel av det de opplever i SIN hverdag som ansatt i bhg og skole. Det er ikke dermed sagt at det gjelder DEG.

Ja, og det er nettopp det som er bekymringsfullt. At dette er "generelle betraktninger" som gjøres i barnehager og SFO rundt omkring. Det er disse voksne som skal ha ansvaret for barna våre i flere timer hver dag, i flere år. Og så skal de altså gå med "generelle betraktninger" og bedømme foreldre-kvaliteten ut i fra small-talk i hentesituasjonen og deltakelse i foreldrekaffe??? Jeg syns det er skremmende at de som jobber med barna våre har slike holdninger til oss foreldre.

Og det sier jeg uten å føle meg truffet. For mens mine gikk i barnehagen var vi ALDRI for seine til å hente. Det var nære på et par ganger, grunnet trafikk og kommunikasjoner, men vi rakk det. Og stort sett med god margin, og stort sett har jeg alltid pratet med de ansatte både ved levering og henting, og stort sett har jeg alltid deltatt i foreldrekaffe og høstsuppe og påskefrokost og luciafrokost og alt det andre barnehagen har arrangert. Jeg har ikke alltid deltatt med like stor glede, men jeg har deltatt. Og jeg har smilt og pratet med andre foreldre, med de ansatte og med egne og andres barn.

Jeg er en mønster-forelder.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 14:02   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det de i "busy" jobber som faktisk har mulighet til foreldrekaffe. For vi har faktisk en viss fleksibilitet og kontroll med egen kalender (les: Kan jobbe det inn igjen når kvelden kommer...).

De som er lærere, sykepleiere, har kontorjobber eller annet, derimot, er det jo mye vanskeligere for!

Gammel 28-06-10, 14:25   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, jeg har i det minste ikke fin bil. Sjarmerende, men ikke fin.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 14:29   #5
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ah, jeg har i det minste ikke fin bil. Sjarmerende, men ikke fin.

Min er vel sånn midt på treet, så jeg regner med jeg ikke blir uglesett av de ansatte på SFO. Du vet, er den for fin, så har du sikkert ikke tid til ungene, og er den for dårlig så er du skjødesløs og tar ikke barnas sikkerhet på alvor.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 14:30   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den er gaffet sammen. Men jeg tar igjen med å snakke i en telefon mens jeg melder med den andre telefonen, da.

Gammel 28-06-10, 14:31   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Crap, jeg har jo ikke høystatusyrke heller. :lusker ut av tråden:

Gammel 28-06-10, 14:46   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det også de med de fineste bilene som henter først.

For det er de samme som også har de (fineste og) hjemmeværende konene.

Gammel 28-06-10, 15:18   #9
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg henter alltid ca 2,5 timer før barnehagen stenger. (Storesøsters er åpen til 17, og lillesøster sin til 1730.)
Var én gang da storesøster gikk i korttidsbarnehage at jeg kom nesten en time for sent, pga kø. Det var heldigvis ikke noe problem, hun satt og puslet sammen med en ansatt da vi kom.

Det vi derimot har litt problemer med er å levere i tide. Kjernetid er fra 0930 hos begge, og de går i forskjellige barnehager. Vi klarer som regel aldri å komme oss ut døren før 0915. Ungene sover lenge og er veldig vanskelige å vekke, lillesøster kan ha opptil 10 raserianfall på morgenen der ingenting nytter, osv. Hjelper ikke å stå opp noe tidligere heller, da tar ting bare enda lengre tid å gjøre, og hun er enda trøttere og har enda mer å bli sint for.
Håper morgenene går litt lettere til høsten, hvis bare lillesøster kommer over de raserianfallene sine så er minst 20-30 min spart allerede.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 16:18   #10
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Det som imponerer meg mest i denne tråden er hvor mange som har mulighet til å hente barna flere timer før stengetid. Trodde fremdeles det var mest vanlig med 7,5 eller 8 timers dager på jobb. Mange med flexitid her kanskje?

Gammel 28-06-10, 16:57   #11
kris
kross

kris sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her i Bergen skryter man av bortimot full barnehagedekning, mens realiteten er at mange får tilbud om plass i barnehager som ligger langt unna der man bor og jobber - gjerne på andre siden av byen. Dermed påfører man jo foreldrene en tidsklemme og masse unødig stress, for ikke å snakke om hva det medfører i form av unødig bilkjøring og forurensning. For aleneforeldre som alltid må både levere og hente må det jo være et mareritt ... Skjønner godt at det blir mer vanlig at barn hentes for sent når man ser på rammebetingelsene i disse tilfellene, i hvert fall!

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 17:01   #12
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Der har kris et viktig poeng.

Gammel 28-06-10, 18:05   #13
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Her i Bergen skryter man av bortimot full barnehagedekning, mens realiteten er at mange får tilbud om plass i barnehager som ligger langt unna der man bor og jobber - gjerne på andre siden av byen. Dermed påfører man jo foreldrene en tidsklemme og masse unødig stress, for ikke å snakke om hva det medfører i form av unødig bilkjøring og forurensning. For aleneforeldre som alltid må både levere og hente må det jo være et mareritt ... Skjønner godt at det blir mer vanlig at barn hentes for sent når man ser på rammebetingelsene i disse tilfellene, i hvert fall!

Helt enig! Det tok to år før vi fikk overflytting til en barnehage i nærheten av hjemmet. Men det hjalp jo ikke så mye på tidsklemma mi siden arbeidsplassen min fremdeles ligger 35 min. kjøring fra hjem og barnehage. Og jeg er gressenke 2 av 5 uker. Jeg håper ikke de andre foreldrene i barnehagen snakker om meg som står og tripper på tramma kl. 7.30 to uker i strekk. Men de som ser meg er jo jammen like tidlig der selv. Jeg klarer heldigvis AKKURAT å komme meg ut av døra med tre småunger(snart fire) og masse stæsj før klokka slår halv fem.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 17:08   #14
Lakrisbåt
Nybegynner

Medlem siden: Jun 2010
Lakrisbåt har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nå har ikke jeg lest hele denne tråden, men jeg har aldri hentet for sent..

Lakrisbåt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 17:12   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jepp, og fireåringer med livlig fantasi er nok garantert den beste kilden til å finne ut av hvordan hverdagen egentlig er organisert, right? Dsjis.

Da tror i så fall de som har ansvaret for min yngste sønn på dagtid at jeg har vært gravid tre ganger i løpet av det siste året.

Gammel 28-06-10, 17:18   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg er helt enig i hva du sier Majsa, det er ikke dine innlegg jeg egentlig har sagt i mot, det er de som mener de kan Se Alt i løpet av ti minutter pr. dag.

Gammel 28-06-10, 17:21   #17
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Jeg er helt enig i hva du sier Majsa, det er ikke dine innlegg jeg egentlig har sagt i mot, det er de som mener de kan Se Alt i løpet av ti minutter pr. dag.

Ok, da er jeg med. Har bare litt følelsen av at det jeg har skrevet (om henting, telefoner på øret, Toro-middager) blir tatt ut av sammenhengen og vridd på. Føler meg litt som en norsk kjønnsforsker nå, altså. Men takk for at du gidder å prøve å forstå hva jeg sier, ac.

Gammel 28-06-10, 17:21   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Majsa, alt etter det første innlegget ditt synes jeg har vært veldig fornuftig. Jeg er ikke uenig med deg, det er åpenbart at familier som har tøyd strikken vel langt blir stressa hele gjengen. Det jeg reagerer på, er de som mener de kan si noe som helst om familiesituasjonen til et barn ut fra hente/bringesituasjoner.

Gammel 28-06-10, 17:30   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Neida, du er ingen norsk kjønnsforsker. /

Gammel 28-06-10, 17:34   #20
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Neida, du er ingen norsk kjønnsforsker. /

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.