Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Denne er jeg spent på jussen i

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-10, 10:55   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ingen grunn til å bli spydig. Du mente at det var feil at

"… Poenget er i alle fall at barneverntjenesten kan vurdere å gjøre mer enn de er lovpålagt når det kommer til dette, med grunnlag i barnets beste."

og det er det faktisk ikke. Barnevernloven er en skjønnsmessig lov.
Nå uttaler jeg meg ikke kun om dette med samvær og vold.

Jeg var ikke spydig. Jeg har lagt frem dokumentasjon på hvordan barnevernet skal behandle mistanker om overgrep under samvær. At du så kommer med en påstand om at dette er tull og at barnevernet kan gjøre noe helt annet enn det som faktisk står i retningslinjene det er linket til får faktisk stå for din regning. Eksempelet du kom med var jo ikke et eksempel på et slikt avvik fra retningslinjene heller.

Jeg har sjekket med de fire barnevernsdistriktene nærmest meg og jeg har sjekket med krisesenteret nærmest meg om dette praktiseres. Jeg har også snakket med barneombudet. Alle bekrefter at det praktiseres slik jeg har beskrevet. Krisesenteret kunne også legge til at dette er en endring som har kommet de senere årene.

Hva barnevernet gjør ellers skal jeg ikke uttale meg om, det har jeg ikke noen spesiell kunnskap om. Det er kun problemstillingen om barn som utsettes for overgrep under samvær jeg har satt meg inn i.

Sist redigert av Slettet bruker : 22-08-10 kl 11:01.
  Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 11:00   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Igjen - for ordens skyld - dette er en avsporing. Jeg mener ikke å antyde at det er gjort overgrep mot barn i eksempelet dette startet med.

Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 18:22   #3
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg var ikke spydig. Jeg har lagt frem dokumentasjon på hvordan barnevernet skal behandle mistanker om overgrep under samvær. At du så kommer med en påstand om at dette er tull og at barnevernet kan gjøre noe helt annet enn det som faktisk står i retningslinjene det er linket til får faktisk stå for din regning. Eksempelet du kom med var jo ikke et eksempel på et slikt avvik fra retningslinjene heller.

…

Jeg har aldri sagt at det var tull, hvorfor skriver du så det? Jeg tror vi skal gå tilbake og se hva jeg faktisk har skrevet før du tar videre av.

I så ekstreme saker har barneverntjenesten mulighet til å hjelpe og støtte bostedsforelder hvis man mener at denne er skikket til å ha omsorgen alene, og hvis man mener at barna ikke bør ha samvær med den andre forelderen.

Såvidt jeg husker, var det for å få omsorgen alene. Men jeg kan huske feil.
Poenget er i alle fall at barneverntjenesten kan vurdere å gjøre mer enn de er lovpålagt når det kommer til dette, med grunnlag i barnets beste. Men jeg vet også at det er veldig ulik kompetanse og praksis rundt på de ulike barnevernkontorene.

Så sier du:

Nei, de kan ikke det.

Fra veilederen:
"Barnevernet kan imidlertid ikke stanse et barns samvær med samværsforelderen, men barnevernet kan råde bostedsforelderen til å gjøre dette, og gi vedkommende nærmere veiledning omkring hvordan dette kan skje. Barnevernet kan også veilede bostedsforelderen om hvilken hjelp man kan få på familievernkontoret, man kan tilby hjelp til politianmeldelse, eller videre henvisning til helsetjenesten."

"Dersom barneverntjenesten støtter bostedsforeld-eren i at det som beskrives er bekymringsfullt, og de vurderer bostedsforelderen som oppriktig og troverdig, kan de uttrykke sin støtte, og gi sin anbefaling om at samvær inntil videre bør stanses eller endres."

Jeg forstår ikke helt hva du mener er feil av det jeg har sagt? Det står jo ingen nøyaktig beskrivelse av hvordan barneverntjenesten skal gå inn og veilede bostedsforelder. Det betyr jo ikke at jeg har sagt at de har mulighet for å gå inn å "gjøre noe helt annet enn det som faktisk står i retningslinjene"?

Jeg har også spesifikt sagt at jeg ikke uttaler meg kun om dette med samvær og vold.

Gammel 22-08-10, 18:30   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har aldri sagt at det var tull, hvorfor skriver du så det? Jeg tror vi skal gå tilbake og se hva jeg faktisk har skrevet før du tar videre av.
Jeg forstår ikke helt hva du mener er feil av det jeg har sagt? Det står jo ingen nøyaktig beskrivelse av hvordan barneverntjenesten skal gå inn og veilede bostedsforelder. Det betyr jo ikke at jeg har sagt at de har mulighet for å gå inn å "gjøre noe helt annet enn det som faktisk står i retningslinjene"?

Jeg har også spesifikt sagt at jeg ikke uttaler meg kun om dette med samvær og vold.

Det jeg siterte var dette:

Selvsagt kan de de. Barneverntjenesten kan gjøre ganske mye mer enn det som står i rutinene dersom det er til barnets beste.

Dette er hva du skrev som jeg kommenterte. Jeg synes da virkelig det fremkommer her at du mener at barnevernet bryter eller gjør noe annet enn det som er beskrevet i rutinene deres at de skal?

Som du ser - og som du selv siterer - det er altså bostedsforelder barnevernet skal jobbe mot. Ikke samværsforelder. Det står også klart at barnevernet ikke kan stanse samvær. Dette må bostedsforelder gjøre - og dermed løpe risiko for omsorgsovertagelse fra den andre forelderen. Barnevernet kan gi råd eller anbefale å ringe politiet eller lege - det samme vil jo enhver forbipasserende på gaten mest sannsynlig kunne gjøre.

Det å stanse samvær derimot - det gjør de ikke. Det må bostedsforelder gjøre selv. Og feiler denne i dette så ser du lenger bak i samme veileder at da skal barnevernet vurdere omsorgsovertagelse.

Jeg har forøvrig understreket at det kun er barnevern i forhold til vold ved samvær jeg har noen kunnskap om, annet barnevernsarbeid kan jeg ikke uttale meg om.

Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 19:12   #5
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg siterte var dette:

Dette er hva du skrev som jeg kommenterte. Jeg synes da virkelig det fremkommer her at du mener at barnevernet bryter eller gjør noe annet enn det som er beskrevet i rutinene deres at de skal?

Som du ser - og som du selv siterer - det er altså bostedsforelder barnevernet skal jobbe mot. Ikke samværsforelder. Det står også klart at barnevernet ikke kan stanse samvær. Dette må bostedsforelder gjøre - og dermed løpe risiko for omsorgsovertagelse fra den andre forelderen. Barnevernet kan gi råd eller anbefale å ringe politiet eller lege - det samme vil jo enhver forbipasserende på gaten mest sannsynlig kunne gjøre.

Det å stanse samvær derimot - det gjør de ikke. Det må bostedsforelder gjøre selv. Og feiler denne i dette så ser du lenger bak i samme veileder at da skal barnevernet vurdere omsorgsovertagelse.

Jeg har forøvrig understreket at det kun er barnevern i forhold til vold ved samvær jeg har noen kunnskap om, annet barnevernsarbeid kan jeg ikke uttale meg om.

Du har tydeligvis misforstått meg, for med setningen du uthevet påstår jeg på ingen måte at de skal bryte rutinene. Du henger deg opp i det siste innlegget mitt i en lang rekke, hvor jeg uttalte meg på generelt grunnlag.
Jeg vet veldig godt at barnevernet ikke går inn og stanser samvær, jeg har aldri heller påstått at de gjør det. Og du skjønner sikkert selv også at en uttalelse fra barnevernet vil veie tyngre i en rettsak, sammenliknet med å dra inn en fra gaten.

Gammel 23-08-10, 08:24   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du har tydeligvis misforstått meg, for med setningen du uthevet påstår jeg på ingen måte at de skal bryte rutinene. Du henger deg opp i det siste innlegget mitt i en lang rekke, hvor jeg uttalte meg på generelt grunnlag.
Jeg vet veldig godt at barnevernet ikke går inn og stanser samvær, jeg har aldri heller påstått at de gjør det. Og du skjønner sikkert selv også at en uttalelse fra barnevernet vil veie tyngre i en rettsak, sammenliknet med å dra inn en fra gaten.

Det er meget sjelden barnevernet uttaler seg i en sak om å stanse samvær. Som regel åpner de nemlig ikke undersøkelsessak og ser etter - fordi det er en sak om samvær hvor de ikke skal involveres. Det hender det skjer et unntak - jeg har klart å finne ett. Men normen er at de aldri undersøker når det er snakk om samvær og dermed heller ikke kan vitne noe sted.

Jeg hang meg opp i eksakt det du skrev. Jeg beklager at det ble tatt ut av sammenheng, det gikk muligens litt fort. Jeg gikk ut fra at du mente det som sto der likevel.

Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 19:01   #7
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Så sier du:

Fra veilederen:
"Barnevernet kan imidlertid ikke stanse et barns samvær med samværsforelderen, men barnevernet kan råde bostedsforelderen til å gjøre dette, og gi vedkommende nærmere veiledning omkring hvordan dette kan skje. Barnevernet kan også veilede bostedsforelderen om hvilken hjelp man kan få på familievernkontoret, man kan tilby hjelp til politianmeldelse, eller videre henvisning til helsetjenesten."

"Dersom barneverntjenesten støtter bostedsforeld-eren i at det som beskrives er bekymringsfullt, og de vurderer bostedsforelderen som oppriktig og troverdig, kan de uttrykke sin støtte, og gi sin anbefaling om at samvær inntil videre bør stanses eller endres."

Sånn som jeg tolker den veilederen så er det ganske så tydelig at det er bostedsforelder som får svi og at barnevernet IKKE kan gjøre noe som helst overfor samværsforelder, og det er jo helt håpløst rett og slett. Barnevernet burde så absolutt hatt mulighet til å gå inn i forhold til samværsforelder om denne trenger hjelp eller av andre grunner ikke er skikket til samvær. Jeg syns det er tåpelig og legge denne byrden til bostedsforelder som jo faktisk kan risikere å få svi i en evt rettsak fordi denne nektet samvær.

Gammel 22-08-10, 19:23   #8
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Sånn som jeg tolker den veilederen så er det ganske så tydelig at det er bostedsforelder som får svi og at barnevernet IKKE kan gjøre noe som helst overfor samværsforelder, og det er jo helt håpløst rett og slett. Barnevernet burde så absolutt hatt mulighet til å gå inn i forhold til samværsforelder om denne trenger hjelp eller av andre grunner ikke er skikket til samvær. Jeg syns det er tåpelig og legge denne byrden til bostedsforelder som jo faktisk kan risikere å få svi i en evt rettsak fordi denne nektet samvær.

Jeg er enig.
Barneverntjenesten kan gå inn i samværshjemmet med tiltak, men det forutsetter samtykke.

Gammel 23-08-10, 08:22   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Barneloven sier at det skal legges vekt på hvilken forelder som er mest sannsynlig til å sørge for at barnet får god kontakt med begge foreldre når man skal bestemme hvor barnet skal bo. (Paragraf 43)

Dersom den ene stanser samvær beviser denne at denne ikke er den forelderen. Den andre kan da kreve omsorgen. Dersom man greier å bevise i retten at barna utsettes for overgrep under samvær så går det bra - men bevisbyrden er høy så det skal mye til.

Dersom man ikke stanser samværet fordi man ikke tør så risikerer man at barnevernet går for omsorgen isteden fordi man begår omsorgssvikt ved å ikke beskytte barnet sitt. (Jfr veilederen.)

I barnevernsloven er alle tiltak rettet mot "hjemmet" og samværshjem er ikke definert og sorterer innunder "andre steder i verden" hvor man mener at det er "hjemmet" som skal ta ansvar.

Spørsmålet hvordan reguleres samvær der A mener B er uegnet å ha samvær? Da må man gjennom en rettssak og risikere alt for å forsøke å trygge barna, og lovverket virker i motsatt retning av det man vil ha aksept for. Som regel vil jo B nekte på å være kjip, og da må man bevise at så er tilfelle - eller tape.

En slik rettssak kan ta flere år, så man bør stanse samværet før det er en avgjørelse i retten om samværsstans medmindre man har lyst på å ha barnevernet på nakken i tillegg - de er knallharde på at man skal trygge barnet sitt uansett for å være egnet som forelder.

Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 08:26   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Milfrid - se forøvrig prikk.

Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 10:13   #11
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, jeg hadde bare håpet at det fantes statestikk på hvordan det blir praktisert på landsbasis.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 10:22   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jepp, jeg hadde bare håpet at det fantes statestikk på hvordan det blir praktisert på landsbasis.

Jeg har ikke greid å finne noe, men jeg går ut fra at normen er at retningslinjene følges. Jeg har lest et ganske stort antall dommer etterhvert også, og det er ikke mange av disse som inneholder noen vitneforklaring fra barnevern.

Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:49   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du skriver at de har muligheten. Hva mener du egentlig? Mener du at man får hjelp av barnevernet dersom barn utsettes for noe under samvær? Det er en åpenbar mulighet at jeg ikke forstår hva du sier her, så om du kan forklare om du er uenig eller enig i at barnevernet hjelper til ved overgrep under samvær så skjønner jeg hva du forsøker å si.

Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 14:53   #14
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående barnevernet og hvordan de skal håndtere saker med overgrep under samvær så er dette nyttig lesning.
http://www.regjeringen.no/upload/kilde/bld/bro/2006/0010/ddd/pdfv/293678-q1121b_web.pdf[

Nå har jeg skummet igjennom denne og vet ikke om jeg er helt enig i måten dette framstilles på, i forhold til hvilken rolle barnevernet kan ta i en slik situasjon. Ja, lovverket har et hull som må tettes, men det er ikke sånn at barnevernet bare kan sitte med hendene i fanget og overlate jobben til bostedsforelder.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja, det er jeg enig i. Men det utrolig er jo at de gangene barnevernet mener at barnet ikke skal være hos samværsforelder, så kan ikke barnevernet gripe inn, men sier til hovedforelder: DU må stoppe samvær. Om DU ikke stopper samvær med samværsforelder så kan ikke barna være hos deg heller, da tar vi barna.

Jf veilederen over skal ikke barnevernet si dette, de skal skrive det (kapittel 5 i veilederen). I veilederen understrekes det flere ganger viktigheten av å skriftliggjøre. En bostedsforelder som stopper samvær etter skriftlig anbefaling fra barnevernet, vil risikere mindre i en rettssak en det det gis inntrykk av i denne tråden. Barnevernet kan også veilede i forhold til politianmeldelse og annet (se veilederen).

Jeg har ikke statistikk. Jeg har de eksemplene jeg har greid å finne selv samt at jeg har spurt og fått hjelp til å undersøke hos mitt lokale krisesenter.

Ellers har jeg snakket med barneombudet som sa at det finnes barnevernskontorer noen få steder som forsøker å støtte en forelder som opplever at barn utsettes for overgrep el under samvær, men i hovedsak følger de instruksen.

På bakgrunn av dette mener jeg å ha et grunnlag for å uttale meg - til tross for at jeg mangler statistikk.

Dette er et datagrunnlag som ville bli avfeid i de fleste andre diskusjoner på FP. Ja, det er mulig at du har rett, men i min verden holder ikke dette som argumentasjon.

Hullet i lovverket er forferdelig, og jeg er glad for at det jobbes for å tette det slik at barnevernet kan gå inn og stoppe samværet. I mellomtiden kan barnevernet bidra på flere måter, jf veilederen. I hvor stor grad veilederen blir fulgt, er vanskelig å si, siden det ikke finnes forskning på feltet.

Gammel 23-08-10, 15:38   #15
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er fremdeles uenig med deg at det åpnes for at barnevernet kan gå inn i saker med overgrepsproblematikk ved samvær med tvang overfor noen andre enn bostedsforelderen.

Men det kan jo ikke barnevernet gjør uansett? Mulig jeg har misforstått noe fundementalt, men så vidt jeg vet kan bare barnevernet iverksette tiltak i samarbeid med foreldrene (omsorgspersonene) - hvis foreldrene nekter, trenerer arbeidet (ja, kort sagt, ikke samarbeider), så må jo barnevernet gå vi andre instanser (fylkesmannen?) for å iverksette tiltak Stemmer ikke det jeg sier her, da?

Gammel 23-08-10, 16:02   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men det kan jo ikke barnevernet gjør uansett? Mulig jeg har misforstått noe fundementalt, men så vidt jeg vet kan bare barnevernet iverksette tiltak i samarbeid med foreldrene (omsorgspersonene) - hvis foreldrene nekter, trenerer arbeidet (ja, kort sagt, ikke samarbeider), så må jo barnevernet gå vi andre instanser (fylkesmannen?) for å iverksette tiltak Stemmer ikke det jeg sier her, da?

Jeg hadde en ufattelig elendig formulering.

Jeg mente at det ikke noe sted i de rutiner jeg har sett som gjelder i dag åpnes for slikt.

Men - hvis foreldre ikke vil ha hjelp fra barnevernet i dag så kan bv gå via fylkesmannen og vedta tiltak enten foreldrene vil eller ei. Det kan de ikke overfor samværshjem. Heller ikke fylkesmannen kan fatte vedtak som samværshjem ikke har lyst på. Absolutt eneste mulighet for barnevernet ved problemer i samværshjem er at bostedsforelder tar saken selv, subsidiært at barnevernet tar over omsorgen for barnet.

Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 16:04   #17
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Fylkesnemnda. :flisespikker:

Gammel 23-08-10, 16:04   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Embs - jeg mener at om man ser en feil så bør man gjøre noe med den når den er så alvorlig til tross for at man ikke har klart å få tak i en statistikk.

Men veilederen er helt klar på at alle tiltak overfor samværshjem må være frivillige. Er de ikke det har barnevernet ingen myndighet til noe annet tiltak enn å presse bostedsforelderen evt overta barnet.

Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 16:30   #19
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke jeg helt skjønner språkbruken eller argumentasjonen din her. Vi er enige i at det må gjøres noe med lovverket, men jeg er ikke enig i måten du framstiller barnevernet. Nei, de kan ikke pålegge samværshjem noe som helst. Så langt er vi enige.

Ellers har jeg snakket med barneombudet som sa at det finnes barnevernskontorer noen få steder som forsøker å støtte en forelder som opplever at barn utsettes for overgrep el under samvær, men i hovedsak følger de instruksen.

Dette mener jeg blir helt feil. Instruksen sier nettopp at barnevernet skal kunne støtte bostedsforelderen. Barneombudets utttalelse er altså selvmotsigende. Støtter barnevernet bostedsforelder, følger de instruksen. Dette er et eksempel i veilederen:

Sitat:

Dersom barneverntjenesten støtter bostedsforelderen i at det som beskrives er bekymringsfullt, og de vurderer bostedsforelderen som oppriktig og troverdig, kan de uttrykke sin støtte, og gi sin anbefaling om at samvær inntil videre bør stanses eller endres.

Videre kan de veilede i forhold til politianmeldelse, som kan gi besøksforbud og stopp i samvær for en periode. Ja, det hadde vært enklere om de kunne gå mer direkte inn, men det er feil å påstå at barnevernet ikke skal kunne støtte bostedsforelderen.

Embs - jeg mener at om man ser en feil så bør man gjøre noe med den når den er så alvorlig til tross for at man ikke har klart å få tak i en statistikk.

Men veilederen er helt klar på at alle tiltak overfor samværshjem må være frivillige. Er de ikke det har barnevernet ingen myndighet til noe annet tiltak enn å presse bostedsforelderen evt overta barnet.

Barnevernet har myndighet til å støtte og hjelpe bostedsforelder. Det vil jeg tro kan ha stor betydning i en slik sak.

Gammel 23-08-10, 16:38   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg tror ikke jeg helt skjønner språkbruken eller argumentasjonen din her. Vi er enige i at det må gjøres noe med lovverket, men jeg er ikke enig i måten du framstiller barnevernet. Nei, de kan ikke pålegge samværshjem noe som helst. Så langt er vi enige.

Dette mener jeg blir helt feil. Instruksen sier nettopp at barnevernet skal kunne støtte bostedsforelderen. Barneombudets utttalelse er altså selvmotsigende. Støtter barnevernet bostedsforelder, følger de instruksen. Dette er et eksempel i veilederen:

Videre kan de veilede i forhold til politianmeldelse, som kan gi besøksforbud og stopp i samvær for en periode. Ja, det hadde vært enklere om de kunne gå mer direkte inn, men det er feil å påstå at barnevernet ikke skal kunne støtte bostedsforelderen.

Barnevernet har myndighet til å støtte og hjelpe bostedsforelder. Det vil jeg tro kan ha stor betydning i en slik sak.

Ja, hvis du mener at det å true med omsorgsovertagelse er å støtte og hjelpe så kan vi gjerne være enige.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.