|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Vet ikke hvor mange veggiser du omgås, men som en del av miljøet og som drifter av flere store veganske grupper på FB med til dels svært unge folk i, har jeg hørt det meste. Ei venninne av meg blogget om saken for noen år siden.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg tror nok noen pusher ganske hardt om en fjortis plutselig blir vegetarianer og jeg tror kanskje enda mer om det er snakk om veganisme siden det innebærer så uendelig mye mer. Blir en ungdom veganer så melder man seg jo ganske sosialt ut av en del fellesskapsdannende ting i familien. At det kan bli trøbbel er forståelig og det kan ikke være så lett. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Fortynnet
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg omgås ikke mange nå, men søsteren min var vegetarianer i flere år, og jeg har delt leilighet med en jente som var vegetarianer. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ad astra
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Synd at en i utgangspunktet interessant og lærerik diskusjon begynner å skjene ut i "nå gjelder det å finne de mest usannsynlige problemstillingene dere"...
|
|
|
#6 |
|
Nymotens gammeldags
Jeg sitter bare og venter på "hva om du var på en øde øy"-argumentet.
|
|
|
#7 |
|
Sviiisj!!
|
Nei, det skal jeg ikke komme med (hallooo, tang??!!
|
|
|
#8 |
|
Nymotens gammeldags
Vel, jeg klarer ikke helt å sammenligne det med religion, som faktisk er noe usynlig man velger å tro på, noe man ikke engang vet om finnes. Men det er meg.
Ja om du ser på veganisme som en kostholdsfisolofi (noe det ikke er) så skjønner jeg jo at du ser på det på den måten.
Har flere ganger skrevet at veganisme handler om å ikke bidra til utnyttelse så langt det lar seg gjøre. Vi tar ikke selvmord ved å være så hysteriske at vi ikke bruker medisiner når vi må det.
|
|
|
#9 |
|
Mother of Dragons
|
Nei, nå må du i deg. Det er ingen som ikke mener at veganere ikke skal få respekt og tilrettelegging innenfor alle rimeligheters grenser.
|
|
|
#10 |
|
Nymotens gammeldags
Gi deg selv. Om du mener det er greit å troppe opp på døra til en veganer med fat fullt av kjøtt uten å si fra, så vertens mat forblir urørt, så be my guest. Jeg synes ikke det.
|
|
|
#11 |
|
maler
|
Med mindre man har allergi av typen man blir skikkelig dårlig av så er det ikke noe sted noen gang greit å troppe opp med egen mat. Har man særheter må det snakkes gjennom på forhånd. Bursdagsbarn som kommer med matboks blir i en annen kategori. Fordi de er barn og fordi de er allergiske. Jeg foretrekker likevel at det er varslet klart og tydelig på forhånd, for jeg liker å sørge for at gjester slipper å bruke den matboksen.
|
|
|
#12 |
|
Personlig pessimist
|
Det er det ingen som har sagt, men man kan få inntrykk av at du mener det hadde vært mindre uhøflig om en veganer tok med seg vegansk mat på samme måten, fordi veganeren har bedre grunn. Der er jeg uenig.
|
|
|
|
#13 |
|
Mother of Dragons
|
Nei, det er skikkelig uhøflig. Det er akkurat like uhøflig ta med veganmat uten å klarere med vert.
|
|
|
#14 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jo, det er absolutt noe man «tror på». Det man tror på er at å la være å bruke animalske produkter er den mest effektive metoden for å bekjempe dyrs lidelser. For å eksemplifisere: Jeg betrakter Dixie og Floksa som omtrent like opptatt av dyrevelferd. Men med helt forskjellig tilnærming til hvordan man best bekjemper det.
|
|
|
#15 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jeg presiserer at jeg vet at dere har mye til felles i tilnærminger også, altså, men den praktiske handlingen er nokså ulik.
|
|
|
#16 |
|
can-jur
|
Det koker ned til to ganske viktige ting.
|
|
|
|
#17 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Ja, det ville være vanskelig. Det er en problemstilling jeg ikke tror jeg noensinne vil havne i, og tenker derfor ikke over det heller. Er sikker på at vedkommende hadde funnet andre å bo hos uansett.
|
|
|
#18 |
|
can-jur
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg synes det ville vært mer spennende å hørt hvor mange av kjøttisene (et hærlig ord!!)
|
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg kan godt forstå at at foreldre nekter, eller hvertfall problematiserer at deres hjemmeboende barn og ungdom blir vegetarianere også jeg da. Det er jo ikke bare å å kutte ut kjøtt, man må vite litt om innhold i grønnsakene og produktene man da velger å spise, for å få i seg jern, for eksempel. Det an man selvsagt lære seg og sette seg inn i, men det er ikke gjort i en håndvending, og veldig mange av de unge vegetarianerne jeg har kjent (som ikke kommer fra veggishjem) har hatt et temmelig mangelfullt kosthold.
|
|
|
#20 |
|
Bedreviter
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …12-åringen min bestemte seg plutselig for at hun ville "være vegetarianer i en måned" for en tid tilbake. Hun fikk beskjed om at det måtte hun gjerne være, men da fikk hun også sette seg inn i oppskrifter for sunn vegetarmiddag og lage sin egen middag i alle fall noen dager i uka. Alternativt fikk hun leve på tilbehøret som vi laget til den vanlige middagen. Vi tilbød henne at vi kunne lage et par vegetarretter i uka, men ville hun leve vegetarisk hver dag, måtte hun fikse mat selv. Det var uaktuelt for hele familien å spise vegetarmiddag hver dag. |
|
|
|
![]() |
|
|